eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 95
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)
 2022-09-26 17:42:25  Jan Stepiczew    inf.własna

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

Żużel był jedynym sportem, w których rosyjscy zawodnicy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Wielu z nich nie mogło pogodzić się z taką decyzją. Mowa mianowicie tutaj o Artiomie Łagucie, Emilu Sajfutdinowie, czy Wadimie Tarasience. Po pierwszych godzinach od rozpoczęcia kremlowskiej inwazji, żużlowcy wyrazili swoją solidarność z naszym wschodnim sąsiadem, poprzez udostępnienie relacji na swoich mediach społecznościowych. Ostatecznie nie było im dane pokazać się na torze w sezonie 2022.

Duża część fanów była zadowolona, iż nie ujrzą Rosjanów w polskich ligach żużlowych. Po decyzji PZM liga zmieniła się o 180 stopni, a żużlowe środowisko podzieliło się na dwie części. Szefostwo PGE Ekstraligi podjęło decyzję, że za Rosjan będzie stosowane zastępstwo zawodnika, czy to była dobra decyzja?

I tak i nie. Wpływa na to wiele czynników. Seniorzy jechali o bieg więcej, a nie standardowe pięć gonitw. Niektórzy nie zgadzali się z decyzją o wprowadzeniu takiego przepisu. Była również mowa o roli "gościa", której byliśmy świadkami w sezonie 2020, gdy świat zmagał się z pandemią koronawirusa, lecz ostatecznie tak się nie stało. Wielu młodzieżowych zawodników z kraju agresora uciekło do ojczyzny, natomiast podstawowi zawodnicy pozostali na terenie Polski, ze względu na to, że mieszkają tutaj od lat. Artiom Łaguta w dzień meczowy w swoich mediach społecznościowych napisał: 

- Dziś (10 kwietnia) powinienem być we Wrocławiu i rozpoczynać sezon. Nie mogę robić tego. PZM odebrał mi możliwość startu w polskiej lidze. Potem zabronił mi trenować z drużyną. Nie pogodziłem się z tym, bo to moje życie i proszę, byście to uszanowali. To jest to, co kocham. Mam polski paszport. Jest to dokument potwierdzający moje obywatelstwo. Ja go szanuję, ale czuję, że dla niektórych to nie ma znaczenia. Nie walczę o powrót do Grand Prix, chce startować w Polsce i polskiej lidze. Tak jak wy, chodzić do pracy - zakończył.

Wiele osób poparło byłego mistrza świata w tym poście. Nic dziwnego. Młodszy z braci Łagutów mieszka w Polsce od lat. Tu ma obywawtelstwo oraz płaci obowiązkowe podatki. W takiej samej sytuacji jest Emil Sajfutdinow. Były zawodnik Fogo Unii Leszno po druzgocącej dla niego decyzji odciął się od świata żużlowego, oznajmił, że zamyka konto na jednym z portali społecznościowych. Rozłąka potrwała dwa miesiące, ponieważ poinformował, że sprzedaje swoje motory. Rosjanin nie pokazał się na żadnym meczu FNS Apatora w parku maszyn. W między czasie znalazł czas na odpisywanie na wiadomości kibicom, którzy wspierali go dobrym słowem.

Trzecim zawodnikiem, z PGE Ekstraligi jest Wadim Tarasienko. Były zawodnik Abramczyk Polonii Bydgoszcz, przed sezonem 2022 poinformował o przenosinach do grudziądzkiego Zooleszcz GKM-u. Jak wszyscy wiemy, nie było mu dane pojawić się na motocyklu. Za to wiele razy pokazywał się na meczach żużlowych. To on jest jednym z architektów dobrej formy Kacpra Pludry, ze względu na obecność w jego teamie. Jego pomoc pomogła wychowankowi Fogo Unii Leszno pokazywać się w meczach na bardzo dobrym poziomie, robiąc często dobre wyniki, jak na taki wiek.

Jednym z zespołów, który nie ucierpiał na stracie rosyjskich zawodników był Motor Lublin, świeżo upieczony mistrz Polski. Klub dofinansowywany przez skarb państwa jeszcze przed zawieszeniem, chciał zrezygnować z usług Grigorija Łaguty, który po Mikkelu Michelsenie w sezonie 2021 był liderem drużyny. Zapewne nikt z polskich fanów nie chce, by starszy z braci powrócił do ścigania na polskich torach. Zawodnik ani razu nie potępił putinowskiej agresji na Ukrainę, a w dodatku zaskakiwał swoimi dziwnymi wypowiedziami. Nic nie wskazuje na to, by 38-latek powrócił do jazdy, nawet mimo odwieszenia, ponieważ startuje w lidze rosyjskiej.

- Jest to wszystko pokazane w bardzo inną stronę. Więcej prawdy niż w Unii Europejskiej pokazują w rosyjskiej telewizji. Dużo więcej. Szkoda tego wszystkiego, szkoda, że do tego wszystkiego doszło. Ale szkoda, że w telewizji nie mówili i nie pokazywali tego, co działo się w 2014 roku - jak w Donbasie gromili, strzelali i zabijali niewinnych Rosjan. Wtedy było cicho i wtedy nikt nie protestował. Wszyscy sportowcy jakoś startowali w Rosji i nikt nie był zawieszony. I Polacy też jeździli w Rosji, jakby nic się nie stało. Dostawali nawet więcej pieniędzy od rosyjskich zawodników i nikt nie zwracał uwagi na to, co dzieje się w Donbasie. A tam ginęli ludzie z Rosji. I nikt wtedy nie zawieszał innych sportowców - mówił Grigorij Łaguta na łamach Przeglądu Sportowego.

W maju doszło do manipulacji ze strony rosyjskiego reżimu. Przed zbliżającymi się zawodami w mistrzostwach Rosji została wykonana fotografia z udziałem zawodników, m.in (Gafurow, Czałow, Borodulin, Sajdulin). Zdjęcie zawierało plastron zawodów, który został przerobiony. Zamiast cyfry "2", była obecna litera "Z", która jest jednym z głownych symboli agresji na Ukrainę. Taką literę możemy ujrzeć na froncie, na rosyjskich samochodach, czy mundurach. Wisieńką na torcie jest również logo Polskiego Związku Motorowego, które zostało uwiecznione na tej fotografii.

Narazie nie wiadomo, czy Rosjanie z polskim paszportem powrócą na polskie tory. Głównie mówi się o powrocie Artioma Łaguty, Emila Sajfutdinowa oraz Andrieja Kurdiaszowa. Taka decyzja może być możliwa, ponieważ posiadają oni polskie paszporty, z którymi o decyzję jest łatwiej. Zadania ułatwionego nie mają żużlowcy, którzy nie posiadają takowego dokumentu. 

Jan Stepiczew

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership
1. Belle Vue Aces


2.  Oxford Cheetah

 
3. Sheffield Tigers

 
5. Leicester Lions

 
6. King's Lynn Stars

 
7.  Birmingham Brummies

 

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu