Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 172
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Dajmy zawodnikom po prostu jeździć (felieton)
 2021-01-12 18:44:59  Rafał Drabiniok    inf.własna

Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.

Zawodnicy podczas sezonu pandemicznego nie zarobili tyle, ile by mogli poprzez cięcia finansowe, które nie ominęły również żużlowców. Otwarcie powiedział o tym Rohan Tungate dla speedwaygp.com. Teraz dodatkowo ograniczamy im starty, by Ci mogli sobie odbić poprzedni rok “posuchy”, przez co po raz kolejny możliwość zarobku jest po prostu mniejsza. Żużlowcy muszą żyć ze świadomością, że przed początkiem tegorocznych rozgrywek po raz kolejny kluby będą mogły negocjować zmniejszenie ich gaży. Spowodowane jest to decyzją władz PZM, które zdecydowały, że wszystkie trzy poziomy rozgrywkowe mają ruszyć zgodnie z planem nie zważając na fakt, czy kibice będą mogli wejść na trybuny. Pewne kluby z pewnością do swojego budżetu doliczyły wpływy z biletów, przez co na koniec może dojść do sytuacji w której dany ośrodek żużlowy będzie miał zaległości finansowe wobec żużlowców.

Jeszcze niedawno został utworzony Speedway Slot System, który miał ułatwić wszystkim życie poprzez przydzielenie odpowiednich dni tygodnia dla odpowiednich krajów, by terminy spotkań ligowych w różnych państwach nie kolidowały ze sobą. Jednakże polskie władze skutecznie próbują osiągnąć monopol ograniczając zawodników i dostosowując ich pod swoje wymagania. Takim jest właśnie ograniczenie dotyczące startów. Żużlowców, którzy jeździli w więcej niż 3 ligach jest co prawda garstka, więc tym bardziej dziwi mnie ten zapis. Takim jest np. Jason Doyle, który oprócz Fogo Unii Leszno miał być związany z Swindon Robins, Vastervik Speedway oraz Holsted Tigers, gdzie był rezerwowym na wypadek braku możliwości startu lokalnej gwiazdy jaką jest Nicki Pedersen. Poskutkowało to zerwaniem kontraktu z szwedzkim Vastervik, oraz duńskim Holsted przez co z kolei klub ten stracił sporego sponsora (Moldow). W dniu wczorajszym (11.01) ponadto z startów wycofał się klub z Swindon przez co "Doyley" został na przysłowiowym lodzie z kontraktem tylko w Polsce. Kolejnym zawodnikiem, który musiał zrezygnować z startów w jednej z lig jest Robert Lambert, który zmuszony został do odpuszczenia rodzimej ligi na rzecz Lejonen Gislaved, gdyż jak sam stwierdził w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego, że startując w Wielkiej Brytanii oraz Polsce koszty byłyby większe aniżeli możliwe zarobki. Mimo tego, że miał ogromną chęć do startów w King's Lynn to przez obowiązujące przepisy musiał sobie tamtejsze starty po prostu odpuścić. Takich zawodników z resztą jest więcej jak np. Kenneth Bjerre czy Nicki Pedersen.

Swoją opinie o tym przepisie wyraziła również cała duńska federacja. Uznali, iż jest to kompletnie nierozsądne zachowanie. Duńczycy są mocno wspierani przez lokalnych sponsorów i ciężko im jest wyobrazić sobie swoją ligę bez rodzimych gwiazd. Możliwe, że zawodnicy nieco wcześniej posiadali informację o możliwości wprowadzenia tego przepisu, stąd też gwiazdy z torów eWinner 1. Ligi Żużlowej z poprzedniego sezonu jakimi są Fredrik Jakobsen oraz Andreas Lyager postanowili, iż rozsądniejsze będzie pozostanie na tym poziomie rozgrywek z większą gwarancją startów i niższą presją otoczenia aniżeli zarobienie teoretycznie więcej lecz rzadszą możliwością występów przy większym nacisku włodarzy klubów.

Pamiętajmy, że niektórzy potrzebują jak najwięcej jazdy, by nie zaprzątać sobie głowy słabszymi występami jak np. Jason Doyle w sezonie 2020, który do momentu rozpoczęcia Bauhaus-Ligan jeździł słabiej niż ktokolwiek by się tego spodziewał. Po jej rozpoczęciu natomiast mogliśmy na torach PGE Ekstraligi widzieć odrodzonego mistrza świata z roku 2017. 

Kolejnym faktem jest osłabienie "konkurencji". Zawodnicy ze względu na finanse będą wybierać Polskę przez co osłabimy resztę lig zagranicznych, co z kolei może przyczynić się do powolnego wymierania tego jakże pięknego sportu. Ludzie oprócz kibicowania swojej ulubionej drużynie na stadionie chodzą również oglądać największe nazwiska co może okazać się trudne, gdyż Ci najlepsi będą musieli wybierać co po prostu im się bardziej opłaca (np. Robert Lambert). Jak wszyscy wiemy kibice są ważną częścią budżetów klubów, więc wszystkie te działania łączą się, co w dalszej kolejności może doprowadzić do katastrofy i upadku wielu ośrodków żużlowych. 

Polskie kluby wiadomo mają w tym swój interes. Rzadsze występy zawodników to również mniejsza szansa na kontuzję, co zwiększa szansę na wystawienie najlepszego możliwego składu na kluczowe mecze. Dodatkowo występy “topki” zawodników w Polsce gwarantują największe emocje na światowym poziomie oraz przyciągają mnóstwo kibiców na stadiony i przed telewizory. Moim zdaniem jest to jednak niesprawiedliwe zachowanie wobec innych nacji oraz lig. Oczywiście nikt nie karze zawodnikom startować w Polsce, lecz nie oszukujmy się to właśnie w Polsce żużlowcy mogą liczyć na najwyższe zarobki oraz największą szansę na przyciągnięcie do siebie sponsorów. Dotychczas każdy miał wybór wobec tego w ilu krajach chce jeździć, ile zespołów reprezentować i w powszechnej opinii to zdawało egzamin. Dodatkowo ograniczenie zawodników co do liczby reprezentowanych klubów może skutkować powstaniem ligi mistrzów, która już miała swój epizod w latach 2014-2015, lecz przez fakt, że żużlowcy mogli startować w kilku klubach impreza ta nie miała swojego prestiżu i z niej zrezygnowano (dwukrotnie to drużyna ze Szwecji wygrywała).

Rafał Drabiniok 

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  4  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu