eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 142
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Czy przez pandemię zmniejszyły się pieniądze w żużlu?
 2021-01-02 17:20:10  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?

Czy po tegorocznej nauce coś się zmieniło? Nie powiedziałbym. Z plotek jak i wypowiedzi niektórych prezesów można jasno wywnioskować, że kwoty się nie zmniejszyły, a nawet poszły znacząco w górę. Fakt dawania zawodnikom ponad stan spotęgował również przepis o zawodniku U-24, przez co zawodnicy znajdujący się w tym wieku podostawali kontrakty życia. Brak wartościowych juniorów po odejściu Kubery, Krakowiaka, Pawliczaka czy też Karczmarza i wielu innych, którzy byli już objeżdżeni w najlepszej żużlowej lidze świata również spowodował, że przykładowo Karol Żupiński otrzymał kontrakt życia w eWinner Apatorze Toruń pomimo mocno przeciętnego sezonu w eWinner 1. Lidze Żużlowej (dop. red. średnia na poziomie 1,255). Zgoła odmienną sytuację miał Mateusz Cierniak, który został najskuteczniejszym juniorem na drugim szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a kwotę za podpis podwyższyły kluby, które mocno zabiegały o tarnowianina. Z tego co się dowiedzieliśmy od ojca, który pełni również rolę menadżera juniora to nie pieniądze zagrały pierwsze skrzypce przy wybraniu klubu na nowy sezon, lecz odległość od miejsca zamieszkania.

Przed sezonem 2020 w życie zostały wprowadzone limitery obrotów, które miały również obniżyć koszty w tym sporcie. Tak się jednak nie stało, a sami zawodnicy jak oddawali do serwisu silniki po 20-25 wyścigach tak robili to dalej, a same limitery wprowadziły tylko zbędne zamieszanie wśród żużlowców, którzy na starcie odkręcali manetkę do końca. A same limitery nie tyle co nie obniżyły tak jednynie podwyższyły koszty gdyż stały się obowiązkowe. 

Konsekwencją tego już był fakt, że kluby mocno negocjowały kwotę jaką miały dostać na promocję miasta poprzez sport z prezydentami tychże miast. O ile Motor Lublin osiągnął sukces, gdyż z 2 milionów złotych dostaną aż 3,5 miliona co czyni klub z Lubelszczyzny najmocniej wspieranym przez miejską dotację. Podobną drogą poszedł Michał Świącik z Eltrox Włókniarzem Częstochowa, lecz prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie ugiął się pod prośbami i dotacja została utrzymana na poziomie 1,5 miliona złotych przez co Lwy są na dole tabeli pod tym względem. W Rybniku zaś kluby sportowe nie miały dostać żadnych pieniędzy, lecz ostatecznie zostaną wsparte, co prawda nie takimi kwotami, do których były przyzwyczajone lecz zawsze są to pieniądze, które im w jakimś stopniu pomogą. 

Kończąc temat mimo wielu słów wśród prezesów jakich to pandemia nie przyniosła szkód to dalej brną w ten sam temat proponując kwoty, które są ponad możliwości klubów. Dotychczas nie wiemy jaki procent kibiców będzie mógł wejść na stadion, lecz są oni już przed sezonem wliczeni w budżet i potem może być problem jak podczas poprzedniego sezonu. W dalszym ciągu żużlowe władze rozmyślają jak zmniejszyć wydatki na nasz ukochany sport, lecz również nie przynosi do korzyści dla samych  zawodników, a jedynie osób, którzy są dystrybutatorami danej części. Brniemy w coraz to mocniejszy profesjonalizm, lecz w dalszym ciągu budżety klubów w sporej części opierają się na miejskich pieniądzach lub spółkach państwa, a czy tak powinno być? Zdecydowanie nie, kasa z miasta powinna być jedynie małym odsetkiem budżetu, a sporą jego część powinni zajmować sponsorzy "zdobyci" przez prezesów lub odpowiednich ludzi w klubach.  

 

Rafał Drabiniok

eSpeedway Team - Oliver Berntzon

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Motor Lublin

 



2. zielona-energia.com Włókniarz



3. Moje Bermudy Stal Gorzów



4. For Nature Solutions Apator Toruń


5. Betard Sparta Wrocław


6. Fogo Unia Leszno

 
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz


8. Cellfast Wilki Krosno



 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp.


2. Stelmet Falubaz Zielona Góra


3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


4. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


6. Trans MF Landshut Devils


7. ROW Rybnik


8. SpecHouse PSŻ Poznań


2. Liga Żużlowa
1. Aforti Start Gniezno


2. OK Bedmet Kolejarz Opole


3. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz


4. Optibet Lokomotiv Daugavplis


5. Texom Stal Rzeszów


6. Unia Tarnów


7. Budmax-Stal Polonia Piła


 U24 Ekstraliga
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp. 14 29 +133
2. Agromix Polcopper Unia Leszno 14 26 +122
3. WTS Sparta Wrocław 14 22 +37
4. Stal Gorzów 14 19 -+70
5. GKM Grudziądz  14 17 -34
6. KS Toruń 14 17 +2
7. Motor Lublin 14 8 -154
8. Włókniarz Częstochowa 14 2 -176
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

14

33

+190

2. Lejonen Gislaved 14 26 +172
3. Vastervik Speedway 14 25

+37

4. Indianerna Kumla 14

15

-61
5. Rospiggarna Hallstavik 14 13

-30

6. Dackarna Malilla 14 11 +3
7. Piraterna Motala

14

10 -155
8. Masarna Avesta 14 7

-155

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 166
2.  Leon Madsen 133
3.  Maciej Janowski 106
4.  Fredrik Lindgren 103
5.  Robert Lambert 103
6.  Daniel Bewley 102
7.  Patryk Dudek 102
8.  Tai Woffinden 93
9.  Martin Vaculik 91
10.  Jason Doyle 83
11.  Mikkel Michelsen 82
12.  Jack Holder 67
13.  Max Fricke 52
14.  Anders Thomsen 51
15.  Paweł Przedpełski 29
16.  Andrzej Lebiediew 26
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Filip Seniuk: Moim idolem zawsze był Tai Woffinden

Arged Malesa Ostrów, to klub, który przestrzeni ostatnich lat mocno stawia na swoich wychowanków. Filip Seniuk, to najmłodszy zawodnik, który wyszedł spod ręki Mariusza Staszewskiego. Specjalnie dla eSpeedway.pl, opowiedział nam o żużlu i planach na przyszły sezon.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Marcin Nowak w eSpeedway Team!

Miło nam państwu ogłosić, że nasz portal objął patronatem medialnym nowego zawodnika Texom Stali Rzeszów - Marcina Nowaka. Tym samym 27-latek dołącza do Olivera Berntzona, jako członek naszego teamu. Były zawodnik H. Skrzydlewska Orła Łódź jest zadowolony z faktu, iż dołącza do naszej "drużyny" i zaprasza wszystkich do odwiedzenia jego mediów społecznościowych, które są dostępne TUTAJ.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu