eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 306
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Czy przez pandemię zmniejszyły się pieniądze w żużlu?
 2021-01-02 17:20:10  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?

Czy po tegorocznej nauce coś się zmieniło? Nie powiedziałbym. Z plotek jak i wypowiedzi niektórych prezesów można jasno wywnioskować, że kwoty się nie zmniejszyły, a nawet poszły znacząco w górę. Fakt dawania zawodnikom ponad stan spotęgował również przepis o zawodniku U-24, przez co zawodnicy znajdujący się w tym wieku podostawali kontrakty życia. Brak wartościowych juniorów po odejściu Kubery, Krakowiaka, Pawliczaka czy też Karczmarza i wielu innych, którzy byli już objeżdżeni w najlepszej żużlowej lidze świata również spowodował, że przykładowo Karol Żupiński otrzymał kontrakt życia w eWinner Apatorze Toruń pomimo mocno przeciętnego sezonu w eWinner 1. Lidze Żużlowej (dop. red. średnia na poziomie 1,255). Zgoła odmienną sytuację miał Mateusz Cierniak, który został najskuteczniejszym juniorem na drugim szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a kwotę za podpis podwyższyły kluby, które mocno zabiegały o tarnowianina. Z tego co się dowiedzieliśmy od ojca, który pełni również rolę menadżera juniora to nie pieniądze zagrały pierwsze skrzypce przy wybraniu klubu na nowy sezon, lecz odległość od miejsca zamieszkania.

Przed sezonem 2020 w życie zostały wprowadzone limitery obrotów, które miały również obniżyć koszty w tym sporcie. Tak się jednak nie stało, a sami zawodnicy jak oddawali do serwisu silniki po 20-25 wyścigach tak robili to dalej, a same limitery wprowadziły tylko zbędne zamieszanie wśród żużlowców, którzy na starcie odkręcali manetkę do końca. A same limitery nie tyle co nie obniżyły tak jednynie podwyższyły koszty gdyż stały się obowiązkowe. 

Konsekwencją tego już był fakt, że kluby mocno negocjowały kwotę jaką miały dostać na promocję miasta poprzez sport z prezydentami tychże miast. O ile Motor Lublin osiągnął sukces, gdyż z 2 milionów złotych dostaną aż 3,5 miliona co czyni klub z Lubelszczyzny najmocniej wspieranym przez miejską dotację. Podobną drogą poszedł Michał Świącik z Eltrox Włókniarzem Częstochowa, lecz prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie ugiął się pod prośbami i dotacja została utrzymana na poziomie 1,5 miliona złotych przez co Lwy są na dole tabeli pod tym względem. W Rybniku zaś kluby sportowe nie miały dostać żadnych pieniędzy, lecz ostatecznie zostaną wsparte, co prawda nie takimi kwotami, do których były przyzwyczajone lecz zawsze są to pieniądze, które im w jakimś stopniu pomogą. 

Kończąc temat mimo wielu słów wśród prezesów jakich to pandemia nie przyniosła szkód to dalej brną w ten sam temat proponując kwoty, które są ponad możliwości klubów. Dotychczas nie wiemy jaki procent kibiców będzie mógł wejść na stadion, lecz są oni już przed sezonem wliczeni w budżet i potem może być problem jak podczas poprzedniego sezonu. W dalszym ciągu żużlowe władze rozmyślają jak zmniejszyć wydatki na nasz ukochany sport, lecz również nie przynosi do korzyści dla samych  zawodników, a jedynie osób, którzy są dystrybutatorami danej części. Brniemy w coraz to mocniejszy profesjonalizm, lecz w dalszym ciągu budżety klubów w sporej części opierają się na miejskich pieniądzach lub spółkach państwa, a czy tak powinno być? Zdecydowanie nie, kasa z miasta powinna być jedynie małym odsetkiem budżetu, a sporą jego część powinni zajmować sponsorzy "zdobyci" przez prezesów lub odpowiednich ludzi w klubach.  

 

Rafał Drabiniok

Reklama

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Motor Lublin

10

22 +108
2. Moje Bermudy Stal Gorzów 10 14 +65
3. For Nature Solutions Apator Toruń 10 12 +14
4. Fogo Unia Leszno
10 12 -20
5. zielona-energia.com Włókniarz 10 12 +52
6. Betard Sparta Wrocław 10 10 +22
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz 10 9 -60
8. Arged Malesa Ostrów Wlkp.
10 0 -181
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 11 21 +61
2. Stelmet Falubaz Zielona Góra 11 18 +104
3. Trans MF Landshut Devils 10 12 -5
4. Cellfast Wilki Krosno  9 11 +37
5. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 11 10 -38
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 10 10 -18
7. Aforti Start Gniezno 10 7 -95
8. ROW Rybnik 10 6 -46
2. Liga Żużlowa
1. Bedmet OK Kolejarz Opole 9 16 +136
2. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 9 15 +38
3. Optibet Lokomotiv Daugavplis 8 10 +12
4. Unia Tarnów 9 9 -79
5. SpecHouse PSŻ Poznań 8 9 +148
6. Texom Stal Rzeszów 8 7 -11
7. Budmax-Stal Polonia Piła 9 3 -164
 U24 Ekstraliga
1. Agromix Polcopper Unia Leszno  8 14 +86
2. Arged Malesa Ostrów Wielkopolski  7 12 +57
3. GKM Grudziądz 8 9 +26
4. KS Toruń  8 9 +36
5. Stal Gorzów 7 8 +45
6. WTS Sparta Wrocław 6 7 -3
7. Motor Lublin 8 3 -115
8. Włókniarz Częstochowa 8 2 -132
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

7

16

+114

2. Vastervik Speedway 7 14 +75
3. Lejonen Gislaved 7 13

+96

4. Piraterna Motala 7

6

-59
5. Indianerna Kumla  6 5

-25

6. Rospiggarna Hallstavik 8 4 -54
7. Dackarna Malilla

8

2 -34
8. Masarna Avesta 8 2

-113

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 78
2.  Leon Madsen 60
3.  Martin Vaculik 53
4.  Maciej Janowski 53
5.  Fredrik Lindgren 51
6.  Tai Woffinden 50
7.  Anders Thomsen 49
8.  Patryk Dudek 49
9.  Robert Lambert 47
10.  Jason Doyle 44
11.  Daniel Bewley 44
12.  Mikkel Michelsen 42
13.  Max Fricke 33
14.  Jack Holder 32
15.  Paweł Przedpełski 19
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Patryk Dudek
4.  Piotr Pawlicki
5.  Daniel Bewley
6.  Andrzej Lebiediew
7.  Dimitri Berge  
8.  Rasmus Jensen
9.  Bartosz Smektała
10.  Adam Ellis
11.  David Bellego
12.  Kai Huckenbeck
13.  Vaclav Milik
14.  Oliver Berntzon
15.  Janusz Kołodziej
Partner
Ostatni wywiad
   Nicolas Covatti: Żużel jest bardzo popularny w Buenos Aires

34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej  do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Trener roku - hit czy kit? (felieton)

Jak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Podsumowanie 1. kolejki PGE Ekstraligi

Kurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek. 

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu