eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 103
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Czy przez pandemię zmniejszyły się pieniądze w żużlu?
 2021-01-02 17:20:10  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?

Czy po tegorocznej nauce coś się zmieniło? Nie powiedziałbym. Z plotek jak i wypowiedzi niektórych prezesów można jasno wywnioskować, że kwoty się nie zmniejszyły, a nawet poszły znacząco w górę. Fakt dawania zawodnikom ponad stan spotęgował również przepis o zawodniku U-24, przez co zawodnicy znajdujący się w tym wieku podostawali kontrakty życia. Brak wartościowych juniorów po odejściu Kubery, Krakowiaka, Pawliczaka czy też Karczmarza i wielu innych, którzy byli już objeżdżeni w najlepszej żużlowej lidze świata również spowodował, że przykładowo Karol Żupiński otrzymał kontrakt życia w eWinner Apatorze Toruń pomimo mocno przeciętnego sezonu w eWinner 1. Lidze Żużlowej (dop. red. średnia na poziomie 1,255). Zgoła odmienną sytuację miał Mateusz Cierniak, który został najskuteczniejszym juniorem na drugim szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a kwotę za podpis podwyższyły kluby, które mocno zabiegały o tarnowianina. Z tego co się dowiedzieliśmy od ojca, który pełni również rolę menadżera juniora to nie pieniądze zagrały pierwsze skrzypce przy wybraniu klubu na nowy sezon, lecz odległość od miejsca zamieszkania.

Przed sezonem 2020 w życie zostały wprowadzone limitery obrotów, które miały również obniżyć koszty w tym sporcie. Tak się jednak nie stało, a sami zawodnicy jak oddawali do serwisu silniki po 20-25 wyścigach tak robili to dalej, a same limitery wprowadziły tylko zbędne zamieszanie wśród żużlowców, którzy na starcie odkręcali manetkę do końca. A same limitery nie tyle co nie obniżyły tak jednynie podwyższyły koszty gdyż stały się obowiązkowe. 

Konsekwencją tego już był fakt, że kluby mocno negocjowały kwotę jaką miały dostać na promocję miasta poprzez sport z prezydentami tychże miast. O ile Motor Lublin osiągnął sukces, gdyż z 2 milionów złotych dostaną aż 3,5 miliona co czyni klub z Lubelszczyzny najmocniej wspieranym przez miejską dotację. Podobną drogą poszedł Michał Świącik z Eltrox Włókniarzem Częstochowa, lecz prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie ugiął się pod prośbami i dotacja została utrzymana na poziomie 1,5 miliona złotych przez co Lwy są na dole tabeli pod tym względem. W Rybniku zaś kluby sportowe nie miały dostać żadnych pieniędzy, lecz ostatecznie zostaną wsparte, co prawda nie takimi kwotami, do których były przyzwyczajone lecz zawsze są to pieniądze, które im w jakimś stopniu pomogą. 

Kończąc temat mimo wielu słów wśród prezesów jakich to pandemia nie przyniosła szkód to dalej brną w ten sam temat proponując kwoty, które są ponad możliwości klubów. Dotychczas nie wiemy jaki procent kibiców będzie mógł wejść na stadion, lecz są oni już przed sezonem wliczeni w budżet i potem może być problem jak podczas poprzedniego sezonu. W dalszym ciągu żużlowe władze rozmyślają jak zmniejszyć wydatki na nasz ukochany sport, lecz również nie przynosi do korzyści dla samych  zawodników, a jedynie osób, którzy są dystrybutatorami danej części. Brniemy w coraz to mocniejszy profesjonalizm, lecz w dalszym ciągu budżety klubów w sporej części opierają się na miejskich pieniądzach lub spółkach państwa, a czy tak powinno być? Zdecydowanie nie, kasa z miasta powinna być jedynie małym odsetkiem budżetu, a sporą jego część powinni zajmować sponsorzy "zdobyci" przez prezesów lub odpowiednich ludzi w klubach.  

 

Rafał Drabiniok

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Innpro ROW Rybnik vs Orlen Oil Motor Lublin
piatek 18:00

Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs Pres Toruń
piątek 20:30

Betard Sparta Wrocław vs  BAYERSYTEM GKM Grudziądz
niedziela 17:00

 

Stelemt Falubaz Zielona Góra vs Gezet Stal Gorzów
niedziela 19:30

Metlakas 2 Ekstraliga

Texom Stal Rzeszów vs Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00

 

Cellfast Wilki Krosno vs Abramczyk Polonia Bydgoszck
niedziela 13:00


 H. Skrzydlewska Orzeł Lodź vs Moonfin Malesa Ostrów
niedziela 15:15


Fogo Unia Leszno vs Hunters PSŻ Poznań 

niedziela 17.07 19:00

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

10

21

+158

2.   Pres Toruń  10 17 +54
3. Betard Sparta Wrocław 10 17 +91
4. Stelmet Falubaz Zielona Góra 10 12 -49
5 Bayersystem GKM Grudziądz 10 9 +2
6. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 10 7 -21
7. Gezet Stal Gorzów

10

5 -106
8.  Innpro ROW Rybnik 10

4

-129
 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Fogo Unia Leszno 10 21 +162
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 10 19 +132
3. Cellfast Wilki Krosno 10 16 +59
4 Texom Stal Rzeszów 10 12 -17
5. Hunters PSŻ Poznań 9 8 -52
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 10 5 -99
7.  Autona Unia Tarnów 9 5 -85
8.  Moonfin Malesa Ostrów

10

3

-100
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Wybrzeże Gdańsk

8 16 +86
2.

Pronenergy Polonia Piła

7 11 +62
3. Ultrapur Start Gniezno 6 10 +49
4. Trans MF Landshut Devils 8 8 -14
5. Lokomotiv Daugavpils 7 6 -18
6. Speedway Kraków 7 4 -119
7 OK Kolejarz Opole  8 2 -36
 Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna 6 12 +24
2. Vastervik Speedway 6 10 +38
3.  Lejonen Gislaved 6 8 +41
4. Dackarna Malilla 6 6 +37
5. Rospiggarna Hallstavik 6 6 -7
6. Indianerna Kumla  6 4 6
7. Vargarna Norrkoeping 6 2 -67
8. Piraterna Motala 6 0 -72



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

12

23

+114

2.  Sheffield Tigers 12 22 +114
3. Belle Vue Aces 12 19

+44

4.  Leicester Lions 12

16

+47
5.  King's Lynn Stars 13 11

-31

6.  Oxford Spiries 13 8 -130
7. Brimingham Brummies

12

4 -158

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 113
2.  Brady Kurtz 102
3.  Fredrik Lindgren 87
4.  Daniel Bewley 81
5. Jack Holder 77
6.  Max Fricke 
56
7.  Andrzej Lebiediew  51
8. Robert Lambert 47
9.  Dominik Kubera 45
10.  Anders Thomsen 43
11. Mikkel Michelsen 43
12. Martin Vaculik 38
13.  Jan Kvech 38
14. Jason Doyle 25
15.  Kai Huckenbeck   25
Klasyfikacja SEC
1.  Kacper Woryna
2.  Leon Madsen
3.  Piotr Pawlicki
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6. Frederik Jakobsen
7. Mateusz Cierniak
8. Michael Jepsen Jensne
9.   Dimitri Berge
10. Nazar Parnitskyi
11.  Vaclav Milik
12.   Przemysław Pawlicki
13.   Timo Lahti
14.   Tom Brennan
15.   Norick Bloedorn
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
  Patryk Dudek 16
2.
Dominik Kubera 13
3.  Bartosz Zmarzlik 12
4.  Kacper Woryna 11
5.  Piotr Pawlicki 10
6.  Wiktor Przyjemski 10
7. Przemysław Pawlicki 9
8.  Paweł Przedpełski 9
9. Maciej Janowski 8
10.  Szymon Woźniak 7
11.  Mateusz Cierniak 6
12. Bartłomiej Kowalski 5
13. Krzysztof Buczkowski 3
14.  Jakub Krawczyk 2
15.  Jakub Miśkowiak 1
16.

17.

18.  
19.

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu