Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 167
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Czy przez pandemię zmniejszyły się pieniądze w żużlu?
 2021-01-02 17:20:10  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?

Czy po tegorocznej nauce coś się zmieniło? Nie powiedziałbym. Z plotek jak i wypowiedzi niektórych prezesów można jasno wywnioskować, że kwoty się nie zmniejszyły, a nawet poszły znacząco w górę. Fakt dawania zawodnikom ponad stan spotęgował również przepis o zawodniku U-24, przez co zawodnicy znajdujący się w tym wieku podostawali kontrakty życia. Brak wartościowych juniorów po odejściu Kubery, Krakowiaka, Pawliczaka czy też Karczmarza i wielu innych, którzy byli już objeżdżeni w najlepszej żużlowej lidze świata również spowodował, że przykładowo Karol Żupiński otrzymał kontrakt życia w eWinner Apatorze Toruń pomimo mocno przeciętnego sezonu w eWinner 1. Lidze Żużlowej (dop. red. średnia na poziomie 1,255). Zgoła odmienną sytuację miał Mateusz Cierniak, który został najskuteczniejszym juniorem na drugim szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a kwotę za podpis podwyższyły kluby, które mocno zabiegały o tarnowianina. Z tego co się dowiedzieliśmy od ojca, który pełni również rolę menadżera juniora to nie pieniądze zagrały pierwsze skrzypce przy wybraniu klubu na nowy sezon, lecz odległość od miejsca zamieszkania.

Przed sezonem 2020 w życie zostały wprowadzone limitery obrotów, które miały również obniżyć koszty w tym sporcie. Tak się jednak nie stało, a sami zawodnicy jak oddawali do serwisu silniki po 20-25 wyścigach tak robili to dalej, a same limitery wprowadziły tylko zbędne zamieszanie wśród żużlowców, którzy na starcie odkręcali manetkę do końca. A same limitery nie tyle co nie obniżyły tak jednynie podwyższyły koszty gdyż stały się obowiązkowe. 

Konsekwencją tego już był fakt, że kluby mocno negocjowały kwotę jaką miały dostać na promocję miasta poprzez sport z prezydentami tychże miast. O ile Motor Lublin osiągnął sukces, gdyż z 2 milionów złotych dostaną aż 3,5 miliona co czyni klub z Lubelszczyzny najmocniej wspieranym przez miejską dotację. Podobną drogą poszedł Michał Świącik z Eltrox Włókniarzem Częstochowa, lecz prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie ugiął się pod prośbami i dotacja została utrzymana na poziomie 1,5 miliona złotych przez co Lwy są na dole tabeli pod tym względem. W Rybniku zaś kluby sportowe nie miały dostać żadnych pieniędzy, lecz ostatecznie zostaną wsparte, co prawda nie takimi kwotami, do których były przyzwyczajone lecz zawsze są to pieniądze, które im w jakimś stopniu pomogą. 

Kończąc temat mimo wielu słów wśród prezesów jakich to pandemia nie przyniosła szkód to dalej brną w ten sam temat proponując kwoty, które są ponad możliwości klubów. Dotychczas nie wiemy jaki procent kibiców będzie mógł wejść na stadion, lecz są oni już przed sezonem wliczeni w budżet i potem może być problem jak podczas poprzedniego sezonu. W dalszym ciągu żużlowe władze rozmyślają jak zmniejszyć wydatki na nasz ukochany sport, lecz również nie przynosi do korzyści dla samych  zawodników, a jedynie osób, którzy są dystrybutatorami danej części. Brniemy w coraz to mocniejszy profesjonalizm, lecz w dalszym ciągu budżety klubów w sporej części opierają się na miejskich pieniądzach lub spółkach państwa, a czy tak powinno być? Zdecydowanie nie, kasa z miasta powinna być jedynie małym odsetkiem budżetu, a sporą jego część powinni zajmować sponsorzy "zdobyci" przez prezesów lub odpowiednich ludzi w klubach.  

 

Rafał Drabiniok

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  4  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu