eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 81
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Czy przez pandemię zmniejszyły się pieniądze w żużlu?
 2021-01-02 17:20:10  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jak wszycy wiemy pandemia COVID-19 zniszczyła wiele biznesów, ale również wiele z nich mocno ucierpiało. Nie inaczej skończyło się to w żużlu. W maju bieżącego roku większość zawodników musiało zrenegocjować swoje kontrakty przez co zarobili mniej. Kluby również musiały mocno przebudować budżet na sezon 2020 w trakcie jego trwania przez mocno ograniczoną frekwencję na trybunach. Czy przez to kwoty jakie panują w sporcie się zmniejszyły?

Czy po tegorocznej nauce coś się zmieniło? Nie powiedziałbym. Z plotek jak i wypowiedzi niektórych prezesów można jasno wywnioskować, że kwoty się nie zmniejszyły, a nawet poszły znacząco w górę. Fakt dawania zawodnikom ponad stan spotęgował również przepis o zawodniku U-24, przez co zawodnicy znajdujący się w tym wieku podostawali kontrakty życia. Brak wartościowych juniorów po odejściu Kubery, Krakowiaka, Pawliczaka czy też Karczmarza i wielu innych, którzy byli już objeżdżeni w najlepszej żużlowej lidze świata również spowodował, że przykładowo Karol Żupiński otrzymał kontrakt życia w eWinner Apatorze Toruń pomimo mocno przeciętnego sezonu w eWinner 1. Lidze Żużlowej (dop. red. średnia na poziomie 1,255). Zgoła odmienną sytuację miał Mateusz Cierniak, który został najskuteczniejszym juniorem na drugim szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a kwotę za podpis podwyższyły kluby, które mocno zabiegały o tarnowianina. Z tego co się dowiedzieliśmy od ojca, który pełni również rolę menadżera juniora to nie pieniądze zagrały pierwsze skrzypce przy wybraniu klubu na nowy sezon, lecz odległość od miejsca zamieszkania.

Przed sezonem 2020 w życie zostały wprowadzone limitery obrotów, które miały również obniżyć koszty w tym sporcie. Tak się jednak nie stało, a sami zawodnicy jak oddawali do serwisu silniki po 20-25 wyścigach tak robili to dalej, a same limitery wprowadziły tylko zbędne zamieszanie wśród żużlowców, którzy na starcie odkręcali manetkę do końca. A same limitery nie tyle co nie obniżyły tak jednynie podwyższyły koszty gdyż stały się obowiązkowe. 

Konsekwencją tego już był fakt, że kluby mocno negocjowały kwotę jaką miały dostać na promocję miasta poprzez sport z prezydentami tychże miast. O ile Motor Lublin osiągnął sukces, gdyż z 2 milionów złotych dostaną aż 3,5 miliona co czyni klub z Lubelszczyzny najmocniej wspieranym przez miejską dotację. Podobną drogą poszedł Michał Świącik z Eltrox Włókniarzem Częstochowa, lecz prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie ugiął się pod prośbami i dotacja została utrzymana na poziomie 1,5 miliona złotych przez co Lwy są na dole tabeli pod tym względem. W Rybniku zaś kluby sportowe nie miały dostać żadnych pieniędzy, lecz ostatecznie zostaną wsparte, co prawda nie takimi kwotami, do których były przyzwyczajone lecz zawsze są to pieniądze, które im w jakimś stopniu pomogą. 

Kończąc temat mimo wielu słów wśród prezesów jakich to pandemia nie przyniosła szkód to dalej brną w ten sam temat proponując kwoty, które są ponad możliwości klubów. Dotychczas nie wiemy jaki procent kibiców będzie mógł wejść na stadion, lecz są oni już przed sezonem wliczeni w budżet i potem może być problem jak podczas poprzedniego sezonu. W dalszym ciągu żużlowe władze rozmyślają jak zmniejszyć wydatki na nasz ukochany sport, lecz również nie przynosi do korzyści dla samych  zawodników, a jedynie osób, którzy są dystrybutatorami danej części. Brniemy w coraz to mocniejszy profesjonalizm, lecz w dalszym ciągu budżety klubów w sporej części opierają się na miejskich pieniądzach lub spółkach państwa, a czy tak powinno być? Zdecydowanie nie, kasa z miasta powinna być jedynie małym odsetkiem budżetu, a sporą jego część powinni zajmować sponsorzy "zdobyci" przez prezesów lub odpowiednich ludzi w klubach.  

 

Rafał Drabiniok

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu