Felietony
Jako, iż zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja epidemiologiczna nie uległa wielkiej zmianie to najprawdopodobniej władze żużlowe ponownie będą stały przed trudnym wyborem – ruszyć zgodnie z planem czy też wstrzymać start ligi i liczyć, że nadejdzie moment powrotu kibiców na trybuny. Oba te plany mają zarówno swoje plusy jak i minusy.
Należy zauważyć, że podobna sytuacja miała miejsce w roku 2020, kiedy to rozgrywki ligowe ruszyły z opóźnieniem ze względu na panującą pandemie. Ostatecznie władze żużlowe zdecydowały, o starcie ligi bez kibiców. Swój udział miał w tym prezes PZPN Zbigniew Boniek. Z perspektywy czasu należy stwierdzić, że zdało to egzamin, bo i mogliśmy się cieszyć ściganiem chociaż patrząc przed ekrany telewizorów. Ostatecznie kibice wrócili na trybuny PGE Ekstraligi przy ograniczeniu ich liczebności do 25% a w późniejszej fazie 50% pojemności stadionu., Decyzja ta usatysfakcjonowała obie strony, gdyż kluby miały jakiekolwiek wpływy z tego tytułu, a fani mogli oglądać swoje drużyny z bliska.
Niedawno świętowaliśmy Nowy Rok, niestety końca pandemii nie widać. Pojawiły się szczepionki, lecz czy one będą wybawieniem? To się okaże. Władze żużlowe ponownie stoją przed nie lada wyborem. Albo pojedziemy zgodnie z terminarzem, albo zaryzykujemy i poczekamy na powrót kibiców na trybuny. Tylko od razu Nasuwa się pytanie, czy wrócą a jak tak to kiedy.
Centrala na tę chwilę pozostaje nieugięta, lecz z klubów pojawia się coraz więcej głosów żeby rozpoczęcie ligi opóźnić. Wiadomo wpływy z biletów stanowią niemałą część budżetów, jednak kluby podczas rozmów transferowych powinny uwzględniać opcję braku powrotu kibiców na stadiony, a co za tym idzie mniejszych wpływów do klubowej kasy. Jak ma się czuć Witold Skrzydlewski, który przekalkulował swój budżet na tyle, by popularnym Orłom starczyło pieniędzy na odjechanie sezonu bez zadłużania się? Wiemy, że w walce o zawodników podczas okna transferowego w grę wchodziły niemałe pieniądze, ale to nie jest zmartwienie GKSŻ. Zarówno zawodnicy jak i kluby powinny wyciągnąć wnioski z poprzedniego sezonu i panującej obecnie sytuacji pandemicznej na świecie.
O ile PGE Ekstraliga oraz eWinner 1. Liga Żużlowa powinny sobie poradzić z jazdą bez fanów na trybunach, to nieco gorzej ma się sytuacja w 2. Lidze Żużlowej. To właśnie tam startują kluby z najmniejszym budżetem i liczą każdą złotówkę. Dodatkowo w dalszym ciągu nie wiadomo, czy te rozgrywki ponownie będziemy mogli oglądać w telewizji, gdyż rozmowy cały czas trwają. Ponadto wyższe szczeble rozgrywkowe w Polsce posiadają swoich sponsorów tytularnych przez co również do kas klubów wpada jakiś grosz. 2 Liga nie posiada tego komfortu, przez co widzimy spore różnice w wielkości budżetów. Sprawie mogłaby pomóc 10-zespołowa PGE Ekstraliga oraz połączenie pozostałych lig, lecz na to rozwiązanie jesteśmy zmuszeni trochę poczekać, gdyż to wydaje się być już kwestią czasu.
Czy Główna Komisja Sportu Żużlowego powinna pomóc klubom przy ewentualnych renegocjacjach kontraktów? Moim zdaniem nie. GKSŻ nie ma w swoim zakresie obowiązków pilnowania, czy aby prezesi klubów nie przesadzają z wysokością oferowanych kontraktów. Jesteśmy najpotężniejszą żużlową ligą świata i włodarze ośrodków żużlowych powinni wiedzieć jakimi środkami dysponują. Ci, zaś wiedziąc, że w razie podwinięcia nogi mogą liczyć na pomocy z góry chętnie oferują niebotyczne kontrakty zawodnikom. Władze PZM są zobowiązane bezwzględnie przestrzegać regulaminu i w przypadku braku uregulowaniu zaległości dany ośrodek nie powinien dostać licencji na starty w następnym roku.
Jaka jest moja opinia? Powinniśmy jechać według terminarza bez względu na możliwość/brak możliwości wpuszczenia kibiców na stadiony. Nie mamy bowiem absolutnie żadnej pewności czy Ci będą mogli zjawić się podczas rozgrywania spotkań. Co w takim razie z klubami? Trudno, staramy się być coraz bardziej profesjonalni i podobno mamy też profesjonalne kluby w ligach. Zatem prezesi klubów powinni wiedzieć na jakie wydatki mogą sobie pozwolić, by zachować płynność finansową i dbać o dobre imię swojego klubu. Jaka okaże się rzeczywistość? Tego dowiemy się już w najbliższych tygodniach oraz w raportach finansowych po ukończeniu nadchodzącego sezonu 2021.
Rafał Drabiniok
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Motor Lublin |
10 |
22 | +108 |
2. | Moje Bermudy Stal Gorzów | 10 | 14 | +65 |
3. | For Nature Solutions Apator Toruń | 10 | 12 | +14 |
4. | Fogo Unia Leszno |
10 | 12 | -20 |
5. | zielona-energia.com Włókniarz | 10 | 12 | +52 |
6. | Betard Sparta Wrocław | 10 | 10 | +22 |
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | 10 | 9 | -60 |
8. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. |
10 | 0 | -181 |
![]() |
||||
1. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 11 | 21 | +61 |
2. | Stelmet Falubaz Zielona Góra | 11 | 18 | +104 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 10 | 12 | -5 |
4. | Cellfast Wilki Krosno | 9 | 11 | +37 |
5. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | 11 | 10 | -38 |
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | 10 | 10 | -18 |
7. | Aforti Start Gniezno | 10 | 7 | -95 |
8. | ROW Rybnik | 10 | 6 | -46 |
![]() |
||||
1. | Bedmet OK Kolejarz Opole | 9 | 16 | +136 |
2. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | 9 | 15 | +38 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | 8 | 10 | +12 |
4. | Unia Tarnów | 9 | 9 | -79 |
5. | SpecHouse PSŻ Poznań | 8 | 9 | +148 |
6. | Texom Stal Rzeszów | 8 | 7 | -11 |
7. | Budmax-Stal Polonia Piła | 9 | 3 | -164 |
![]() |
||||
1. | Agromix Polcopper Unia Leszno | 8 | 14 | +86 |
2. | Arged Malesa Ostrów Wielkopolski | 7 | 12 | +57 |
3. | GKM Grudziądz | 8 | 9 | +26 |
4. | KS Toruń | 8 | 9 | +36 |
5. | Stal Gorzów | 7 | 8 | +45 |
6. | WTS Sparta Wrocław | 6 | 7 | -3 |
7. | Motor Lublin | 8 | 3 | -115 |
8. | Włókniarz Częstochowa | 8 | 2 | -132 |
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
7 |
16 |
+114 |
2. | Vastervik Speedway | 7 | 14 | +75 |
3. | Lejonen Gislaved | 7 | 13 |
+96 |
4. | Piraterna Motala | 7 |
6 |
-59 |
5. | Indianerna Kumla | 6 | 5 |
-25 |
6. | Rospiggarna Hallstavik | 8 | 4 | -54 |
7. | Dackarna Malilla |
8 |
2 | -34 |
8. | Masarna Avesta | 8 | 2 |
-113 |
1. | ![]() |
78 |
2. | ![]() |
60 |
3. | ![]() |
53 |
4. | ![]() |
53 |
5. | ![]() |
51 |
6. | ![]() |
50 |
7. | ![]() |
49 |
8. | ![]() |
49 |
9. | ![]() |
47 |
10. | ![]() |
44 |
11. | ![]() |
44 |
12. | ![]() |
42 |
13. | ![]() |
33 |
14. | ![]() |
32 |
15. | ![]() |
19 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.
Więcej wywiadówJak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.
Więcej felietonówKurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek.
Więcej artykułów