Felietony
Jako, iż zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja epidemiologiczna nie uległa wielkiej zmianie to najprawdopodobniej władze żużlowe ponownie będą stały przed trudnym wyborem – ruszyć zgodnie z planem czy też wstrzymać start ligi i liczyć, że nadejdzie moment powrotu kibiców na trybuny. Oba te plany mają zarówno swoje plusy jak i minusy.
Należy zauważyć, że podobna sytuacja miała miejsce w roku 2020, kiedy to rozgrywki ligowe ruszyły z opóźnieniem ze względu na panującą pandemie. Ostatecznie władze żużlowe zdecydowały, o starcie ligi bez kibiców. Swój udział miał w tym prezes PZPN Zbigniew Boniek. Z perspektywy czasu należy stwierdzić, że zdało to egzamin, bo i mogliśmy się cieszyć ściganiem chociaż patrząc przed ekrany telewizorów. Ostatecznie kibice wrócili na trybuny PGE Ekstraligi przy ograniczeniu ich liczebności do 25% a w późniejszej fazie 50% pojemności stadionu., Decyzja ta usatysfakcjonowała obie strony, gdyż kluby miały jakiekolwiek wpływy z tego tytułu, a fani mogli oglądać swoje drużyny z bliska.
Niedawno świętowaliśmy Nowy Rok, niestety końca pandemii nie widać. Pojawiły się szczepionki, lecz czy one będą wybawieniem? To się okaże. Władze żużlowe ponownie stoją przed nie lada wyborem. Albo pojedziemy zgodnie z terminarzem, albo zaryzykujemy i poczekamy na powrót kibiców na trybuny. Tylko od razu Nasuwa się pytanie, czy wrócą a jak tak to kiedy.
Centrala na tę chwilę pozostaje nieugięta, lecz z klubów pojawia się coraz więcej głosów żeby rozpoczęcie ligi opóźnić. Wiadomo wpływy z biletów stanowią niemałą część budżetów, jednak kluby podczas rozmów transferowych powinny uwzględniać opcję braku powrotu kibiców na stadiony, a co za tym idzie mniejszych wpływów do klubowej kasy. Jak ma się czuć Witold Skrzydlewski, który przekalkulował swój budżet na tyle, by popularnym Orłom starczyło pieniędzy na odjechanie sezonu bez zadłużania się? Wiemy, że w walce o zawodników podczas okna transferowego w grę wchodziły niemałe pieniądze, ale to nie jest zmartwienie GKSŻ. Zarówno zawodnicy jak i kluby powinny wyciągnąć wnioski z poprzedniego sezonu i panującej obecnie sytuacji pandemicznej na świecie.
O ile PGE Ekstraliga oraz eWinner 1. Liga Żużlowa powinny sobie poradzić z jazdą bez fanów na trybunach, to nieco gorzej ma się sytuacja w 2. Lidze Żużlowej. To właśnie tam startują kluby z najmniejszym budżetem i liczą każdą złotówkę. Dodatkowo w dalszym ciągu nie wiadomo, czy te rozgrywki ponownie będziemy mogli oglądać w telewizji, gdyż rozmowy cały czas trwają. Ponadto wyższe szczeble rozgrywkowe w Polsce posiadają swoich sponsorów tytularnych przez co również do kas klubów wpada jakiś grosz. 2 Liga nie posiada tego komfortu, przez co widzimy spore różnice w wielkości budżetów. Sprawie mogłaby pomóc 10-zespołowa PGE Ekstraliga oraz połączenie pozostałych lig, lecz na to rozwiązanie jesteśmy zmuszeni trochę poczekać, gdyż to wydaje się być już kwestią czasu.
Czy Główna Komisja Sportu Żużlowego powinna pomóc klubom przy ewentualnych renegocjacjach kontraktów? Moim zdaniem nie. GKSŻ nie ma w swoim zakresie obowiązków pilnowania, czy aby prezesi klubów nie przesadzają z wysokością oferowanych kontraktów. Jesteśmy najpotężniejszą żużlową ligą świata i włodarze ośrodków żużlowych powinni wiedzieć jakimi środkami dysponują. Ci, zaś wiedziąc, że w razie podwinięcia nogi mogą liczyć na pomocy z góry chętnie oferują niebotyczne kontrakty zawodnikom. Władze PZM są zobowiązane bezwzględnie przestrzegać regulaminu i w przypadku braku uregulowaniu zaległości dany ośrodek nie powinien dostać licencji na starty w następnym roku.
Jaka jest moja opinia? Powinniśmy jechać według terminarza bez względu na możliwość/brak możliwości wpuszczenia kibiców na stadiony. Nie mamy bowiem absolutnie żadnej pewności czy Ci będą mogli zjawić się podczas rozgrywania spotkań. Co w takim razie z klubami? Trudno, staramy się być coraz bardziej profesjonalni i podobno mamy też profesjonalne kluby w ligach. Zatem prezesi klubów powinni wiedzieć na jakie wydatki mogą sobie pozwolić, by zachować płynność finansową i dbać o dobre imię swojego klubu. Jaka okaże się rzeczywistość? Tego dowiemy się już w najbliższych tygodniach oraz w raportach finansowych po ukończeniu nadchodzącego sezonu 2021.
Rafał Drabiniok
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów