eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 92
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Ruszajmy bez względu na sytuację (felieton)
 2021-01-21 11:12:11  Rafał Drabiniok    inf.własna

Jako, iż zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja epidemiologiczna nie uległa wielkiej zmianie to najprawdopodobniej władze żużlowe ponownie będą stały przed  trudnym wyborem – ruszyć zgodnie z planem czy też wstrzymać start ligi i liczyć, że nadejdzie moment powrotu kibiców na trybuny. Oba te plany mają zarówno swoje plusy jak i minusy. 

Należy zauważyć, że podobna sytuacja miała miejsce w roku 2020, kiedy to rozgrywki ligowe ruszyły z opóźnieniem ze względu na panującą pandemie. Ostatecznie władze żużlowe zdecydowały, o starcie ligi bez kibiców. Swój udział miał w tym prezes PZPN Zbigniew Boniek. Z perspektywy czasu należy stwierdzić, że zdało to egzamin, bo i mogliśmy się cieszyć ściganiem chociaż patrząc przed ekrany telewizorów. Ostatecznie kibice wrócili na trybuny PGE Ekstraligi przy ograniczeniu ich liczebności do 25% a w późniejszej fazie 50% pojemności stadionu., Decyzja ta usatysfakcjonowała obie strony, gdyż kluby miały jakiekolwiek wpływy z tego tytułu, a fani mogli oglądać swoje drużyny z bliska. 

Niedawno świętowaliśmy Nowy Rok, niestety końca pandemii nie widać. Pojawiły się szczepionki, lecz czy one będą wybawieniem? To się okaże. Władze żużlowe ponownie stoją przed nie lada wyborem. Albo pojedziemy zgodnie z terminarzem, albo zaryzykujemy i poczekamy na powrót kibiców na trybuny. Tylko od razu Nasuwa się pytanie, czy wrócą a jak tak to kiedy. 

Centrala na tę chwilę pozostaje nieugięta, lecz z klubów pojawia się coraz więcej głosów żeby rozpoczęcie ligi opóźnić. Wiadomo wpływy z biletów stanowią niemałą część budżetów, jednak kluby podczas rozmów transferowych powinny uwzględniać opcję braku powrotu kibiców na stadiony, a co za tym idzie mniejszych wpływów do klubowej kasy. Jak ma się czuć Witold Skrzydlewski, który przekalkulował swój budżet na tyle, by popularnym Orłom starczyło pieniędzy na odjechanie sezonu bez zadłużania się? Wiemy, że w walce o zawodników podczas okna transferowego w grę wchodziły niemałe pieniądze, ale to nie jest zmartwienie GKSŻ. Zarówno zawodnicy jak i kluby powinny wyciągnąć wnioski z poprzedniego sezonu i panującej obecnie sytuacji pandemicznej na świecie. 

O ile PGE Ekstraliga oraz eWinner 1. Liga Żużlowa powinny sobie poradzić z jazdą bez fanów na trybunach, to nieco gorzej ma się sytuacja w 2. Lidze Żużlowej. To właśnie tam startują kluby z najmniejszym budżetem i liczą każdą złotówkę. Dodatkowo w dalszym ciągu nie wiadomo, czy te rozgrywki ponownie będziemy mogli oglądać w telewizji, gdyż rozmowy cały czas trwają. Ponadto wyższe szczeble rozgrywkowe w Polsce posiadają swoich sponsorów tytularnych przez co również do kas klubów wpada jakiś grosz. 2 Liga nie posiada tego komfortu, przez co widzimy spore różnice w wielkości budżetów. Sprawie mogłaby pomóc 10-zespołowa PGE Ekstraliga oraz połączenie pozostałych lig, lecz na to rozwiązanie jesteśmy zmuszeni trochę poczekać, gdyż to wydaje się być już kwestią czasu. 

Czy Główna Komisja Sportu Żużlowego powinna pomóc klubom przy ewentualnych renegocjacjach kontraktów? Moim zdaniem nie. GKSŻ nie ma w swoim zakresie obowiązków pilnowania, czy aby prezesi klubów nie przesadzają z wysokością oferowanych kontraktów. Jesteśmy najpotężniejszą żużlową ligą świata i włodarze ośrodków żużlowych powinni wiedzieć jakimi środkami dysponują. Ci, zaś wiedziąc, że w razie podwinięcia nogi mogą liczyć na pomocy z góry chętnie oferują niebotyczne kontrakty zawodnikom. Władze PZM są zobowiązane bezwzględnie przestrzegać regulaminu i w przypadku braku uregulowaniu zaległości dany ośrodek nie powinien dostać licencji na starty w następnym roku. 

Jaka jest moja opinia?  Powinniśmy jechać według terminarza bez względu na możliwość/brak możliwości wpuszczenia kibiców na stadiony. Nie mamy bowiem absolutnie żadnej pewności czy Ci będą mogli zjawić się podczas rozgrywania spotkań. Co w takim razie z klubami? Trudno, staramy się być coraz bardziej profesjonalni i podobno mamy też profesjonalne kluby w ligach. Zatem prezesi klubów powinni wiedzieć na jakie wydatki mogą sobie pozwolić, by zachować płynność finansową i dbać o dobre imię swojego klubu.  Jaka okaże się rzeczywistość? Tego dowiemy się już w najbliższych tygodniach oraz w raportach finansowych po  ukończeniu nadchodzącego sezonu 2021.

Rafał Drabiniok

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Innpro ROW Rybnik vs Orlen Oil Motor Lublin
piatek 18:00

Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs Pres Toruń
piątek 20:30

Betard Sparta Wrocław vs  BAYERSYTEM GKM Grudziądz
niedziela 17:00

 

Stelemt Falubaz Zielona Góra vs Gezet Stal Gorzów
niedziela 19:30

Metlakas 2 Ekstraliga

Texom Stal Rzeszów vs Autona Unia Tarnów
czwartek 19:00

 

Cellfast Wilki Krosno vs Abramczyk Polonia Bydgoszck
niedziela 13:00


 H. Skrzydlewska Orzeł Lodź vs Moonfin Malesa Ostrów
niedziela 15:15


Fogo Unia Leszno vs Hunters PSŻ Poznań 

niedziela 17.07 19:00

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

10

21

+158

2.   Pres Toruń  10 17 +54
3. Betard Sparta Wrocław 10 17 +91
4. Stelmet Falubaz Zielona Góra 10 12 -49
5 Bayersystem GKM Grudziądz 10 9 +2
6. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 10 7 -21
7. Gezet Stal Gorzów

10

5 -106
8.  Innpro ROW Rybnik 10

4

-129
 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Fogo Unia Leszno 10 21 +162
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 10 19 +132
3. Cellfast Wilki Krosno 10 16 +59
4 Texom Stal Rzeszów 10 12 -17
5. Hunters PSŻ Poznań 9 8 -52
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 10 5 -99
7.  Autona Unia Tarnów 9 5 -85
8.  Moonfin Malesa Ostrów

10

3

-100
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Wybrzeże Gdańsk

8 16 +86
2.

Pronenergy Polonia Piła

7 11 +62
3. Ultrapur Start Gniezno 6 10 +49
4. Trans MF Landshut Devils 8 8 -14
5. Lokomotiv Daugavpils 7 6 -18
6. Speedway Kraków 7 4 -119
7 OK Kolejarz Opole  8 2 -36
 Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna 6 12 +24
2. Vastervik Speedway 6 10 +38
3.  Lejonen Gislaved 6 8 +41
4. Dackarna Malilla 6 6 +37
5. Rospiggarna Hallstavik 6 6 -7
6. Indianerna Kumla  6 4 6
7. Vargarna Norrkoeping 6 2 -67
8. Piraterna Motala 6 0 -72



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

12

23

+114

2.  Sheffield Tigers 12 22 +114
3. Belle Vue Aces 12 19

+44

4.  Leicester Lions 12

16

+47
5.  King's Lynn Stars 13 11

-31

6.  Oxford Spiries 13 8 -130
7. Brimingham Brummies

12

4 -158

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 113
2.  Brady Kurtz 102
3.  Fredrik Lindgren 87
4.  Daniel Bewley 81
5. Jack Holder 77
6.  Max Fricke 
56
7.  Andrzej Lebiediew  51
8. Robert Lambert 47
9.  Dominik Kubera 45
10.  Anders Thomsen 43
11. Mikkel Michelsen 43
12. Martin Vaculik 38
13.  Jan Kvech 38
14. Jason Doyle 25
15.  Kai Huckenbeck   25
Klasyfikacja SEC
1.  Kacper Woryna
2.  Leon Madsen
3.  Piotr Pawlicki
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6. Frederik Jakobsen
7. Mateusz Cierniak
8. Michael Jepsen Jensne
9.   Dimitri Berge
10. Nazar Parnitskyi
11.  Vaclav Milik
12.   Przemysław Pawlicki
13.   Timo Lahti
14.   Tom Brennan
15.   Norick Bloedorn
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
  Patryk Dudek 16
2.
Dominik Kubera 13
3.  Bartosz Zmarzlik 12
4.  Kacper Woryna 11
5.  Piotr Pawlicki 10
6.  Wiktor Przyjemski 10
7. Przemysław Pawlicki 9
8.  Paweł Przedpełski 9
9. Maciej Janowski 8
10.  Szymon Woźniak 7
11.  Mateusz Cierniak 6
12. Bartłomiej Kowalski 5
13. Krzysztof Buczkowski 3
14.  Jakub Krawczyk 2
15.  Jakub Miśkowiak 1
16.

17.

18.  
19.

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu