Felietony
Polska jest niewątpliwie krajem, gdzie żużel stoi na najwyższym poziomie. Reprezentanci naszego kraju rokrocznie sięgają po medale na arenie międzynarodowej, a nasza liga cieszy się najlepszą renomą, gdzie zawodnicy zarabiają największe pieniądze. O ile na salonach sytuacja wygląda znakomicie - o 180 stopni odwrotnie wygląda sytuacja na trzecim szczeblu rozgrywek.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby działacze z Rzeszowa nie podjęli się próby odbudowania jednego z zasłużonych ośrodków w historii polskiego speedway'a, a włodarze Wolfe Wittstock nie znaleźliby chęci i środków na starty w naszym kraju.
W Pile i Krakowie stało się to, co się stać musiało. Nieudolne rządy w nowohuckim klubie doprowadziły do napiętrzania się długów, a w końcu startów w lidze praktycznie za darmo. Przez lata spekulowano o tym, że Wanda zniknie z żużlowej mapy Polski i niestety tak się stało. Z kolei nieuczciwe rządy w Grodzie Staszica mogły skończyć się jeszcze gorzej, gdyby grupa kilku osób nie podjęła się próby reanimacji wegetującego klubu. Jak mówi przysłowie - "z pustego i Salamon nie naleje" - zatem nie podjęto się kontynuowania startów na najniższym szczeblu rozgrywek.
Pozostałe kluby również w niedalekiej przeszłości miały spore kłopoty. W Krośnie po wielu chudych latach próbują wypłynąć na szerokie wody, w Opolu i Poznaniu nie tak dawno na żużlowym obiekcie panowała cisza, z kolei gdyby nie pomocna dłoń Unii Leszno - to i w Rawiczu żużel odszedłby do lamusa.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby Daugavpils i Wittstock stwierdziłyby, że starty w polskiej lidze są dla nich nieopłacalne. W naszym kraju pozostałoby zaledwie 20 funkcjonujących klubów. Wówczas działacze GKSŻ musieliby skłonić się wtedy do reorganizacji rozgrywek na dwupoziomowe.
Trudno jest również tym, którzy chcieliby spróbować sił w "najlepszej lidze świata". Prezesi ekstraligowych klubów i ligowi decydenci nie są skłonni, aby na ich torach pojawiały się nowe twarze. Nie zazdroszcżę też prezesom ligowych "beniaminków", bowiem stoją oni na straconej pozycji w trakcie międzysezonowego okienka transferowego, które stało się bardziej przewidywalne niż kolejne odcinki "Klanu". Nie będę zdziwiony jeśli za jakiś czas okaże się, że będą organizowane rodem z koszykarskiej NBA - drafty.
Czy granatowomarynarkowi zdają sobie sprawę z wynikających zagrożeń? Chyba nikt z Nas by nie chciał, aby i w Polsce żużel chylił się ku upadkowi...
PGE IMME PGE IMME 2023 im. Zenona Plecha
sobota, godzina 16:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Platinum Motor Lublin |
|
||
2. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
3. | TAURON Włókniarz Częstochowa |
|||
4. | For Nature Solutions KS Apator Toruń | |||
5. | Betard Sparta Wrocław | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Cellfast Wilki Krosno |
|||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
3. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
4. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
5. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7. | ROW Rybnik | |||
8. | Ebebe PSŻ Poznań | |||
![]() |
||||
1. | Start Gniezno | |||
2. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
3. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | |||
4. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Unia Tarnów | |||
7. | Polonia Piła | |||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Duda Development Ciesiółka Auto Group Unia Leszno | |||
3. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
4. | Enea Stal Gorzów | |||
5. | GKM Grudziądz | |||
6. | KS Toruń | |||
7. | Motor Lublin | |||
8. | TAURON U-24 Włókniarz Częstochowa | |||
9. | Orlen Cellfast Wilki Krosno | |||
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
|
|
|
2. | Lejonen Gislaved | |||
3. | Vastervik Speedway |
|
||
4. | Indianerna Kumla |
|
||
5. | Rospiggarna Hallstavik |
|
||
6. | Dackarna Malilla | |||
7. | Piraterna Motala |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
53 |
2. | ![]() |
52 |
3. | ![]() |
45 |
4. | ![]() |
42 |
5. | ![]() |
33 |
6. | ![]() |
31 |
7. | ![]() |
30 |
8. | ![]() |
29 |
9. | ![]() |
28 |
10. | ![]() |
28 |
11. | ![]() |
23 |
12. | ![]() |
20 |
13. | ![]() |
20 |
14. | ![]() |
18 |
15. | ![]() |
15 |
16. | ![]() |
12 |
17. | ![]() |
12 |
18. | ![]() |
7 |
19. | ![]() |
5 |
20. | ![]() |
1 |
21 | ![]() |
0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówOstrowianie, po roku w najlepszej lidze świata, spadli o szczebel niżej do rozgrywek pierwszoligowych. Teraz Waldemar Górski oraz spółka mają ciężkie zadanie do wykonania, bowiem ekipie z Wielkopolski, marzy się szybki powrót do PGE Ekstraligi.
Więcej artykułów