Felietony
Polska jest niewątpliwie krajem, gdzie żużel stoi na najwyższym poziomie. Reprezentanci naszego kraju rokrocznie sięgają po medale na arenie międzynarodowej, a nasza liga cieszy się najlepszą renomą, gdzie zawodnicy zarabiają największe pieniądze. O ile na salonach sytuacja wygląda znakomicie - o 180 stopni odwrotnie wygląda sytuacja na trzecim szczeblu rozgrywek.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby działacze z Rzeszowa nie podjęli się próby odbudowania jednego z zasłużonych ośrodków w historii polskiego speedway'a, a włodarze Wolfe Wittstock nie znaleźliby chęci i środków na starty w naszym kraju.
W Pile i Krakowie stało się to, co się stać musiało. Nieudolne rządy w nowohuckim klubie doprowadziły do napiętrzania się długów, a w końcu startów w lidze praktycznie za darmo. Przez lata spekulowano o tym, że Wanda zniknie z żużlowej mapy Polski i niestety tak się stało. Z kolei nieuczciwe rządy w Grodzie Staszica mogły skończyć się jeszcze gorzej, gdyby grupa kilku osób nie podjęła się próby reanimacji wegetującego klubu. Jak mówi przysłowie - "z pustego i Salamon nie naleje" - zatem nie podjęto się kontynuowania startów na najniższym szczeblu rozgrywek.
Pozostałe kluby również w niedalekiej przeszłości miały spore kłopoty. W Krośnie po wielu chudych latach próbują wypłynąć na szerokie wody, w Opolu i Poznaniu nie tak dawno na żużlowym obiekcie panowała cisza, z kolei gdyby nie pomocna dłoń Unii Leszno - to i w Rawiczu żużel odszedłby do lamusa.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby Daugavpils i Wittstock stwierdziłyby, że starty w polskiej lidze są dla nich nieopłacalne. W naszym kraju pozostałoby zaledwie 20 funkcjonujących klubów. Wówczas działacze GKSŻ musieliby skłonić się wtedy do reorganizacji rozgrywek na dwupoziomowe.
Trudno jest również tym, którzy chcieliby spróbować sił w "najlepszej lidze świata". Prezesi ekstraligowych klubów i ligowi decydenci nie są skłonni, aby na ich torach pojawiały się nowe twarze. Nie zazdroszcżę też prezesom ligowych "beniaminków", bowiem stoją oni na straconej pozycji w trakcie międzysezonowego okienka transferowego, które stało się bardziej przewidywalne niż kolejne odcinki "Klanu". Nie będę zdziwiony jeśli za jakiś czas okaże się, że będą organizowane rodem z koszykarskiej NBA - drafty.
Czy granatowomarynarkowi zdają sobie sprawę z wynikających zagrożeń? Chyba nikt z Nas by nie chciał, aby i w Polsce żużel chylił się ku upadkowi...
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów