Felietony
Polska jest niewątpliwie krajem, gdzie żużel stoi na najwyższym poziomie. Reprezentanci naszego kraju rokrocznie sięgają po medale na arenie międzynarodowej, a nasza liga cieszy się najlepszą renomą, gdzie zawodnicy zarabiają największe pieniądze. O ile na salonach sytuacja wygląda znakomicie - o 180 stopni odwrotnie wygląda sytuacja na trzecim szczeblu rozgrywek.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby działacze z Rzeszowa nie podjęli się próby odbudowania jednego z zasłużonych ośrodków w historii polskiego speedway'a, a włodarze Wolfe Wittstock nie znaleźliby chęci i środków na starty w naszym kraju.
W Pile i Krakowie stało się to, co się stać musiało. Nieudolne rządy w nowohuckim klubie doprowadziły do napiętrzania się długów, a w końcu startów w lidze praktycznie za darmo. Przez lata spekulowano o tym, że Wanda zniknie z żużlowej mapy Polski i niestety tak się stało. Z kolei nieuczciwe rządy w Grodzie Staszica mogły skończyć się jeszcze gorzej, gdyby grupa kilku osób nie podjęła się próby reanimacji wegetującego klubu. Jak mówi przysłowie - "z pustego i Salamon nie naleje" - zatem nie podjęto się kontynuowania startów na najniższym szczeblu rozgrywek.
Pozostałe kluby również w niedalekiej przeszłości miały spore kłopoty. W Krośnie po wielu chudych latach próbują wypłynąć na szerokie wody, w Opolu i Poznaniu nie tak dawno na żużlowym obiekcie panowała cisza, z kolei gdyby nie pomocna dłoń Unii Leszno - to i w Rawiczu żużel odszedłby do lamusa.
Aż strach pomyśleć co by było, gdyby Daugavpils i Wittstock stwierdziłyby, że starty w polskiej lidze są dla nich nieopłacalne. W naszym kraju pozostałoby zaledwie 20 funkcjonujących klubów. Wówczas działacze GKSŻ musieliby skłonić się wtedy do reorganizacji rozgrywek na dwupoziomowe.
Trudno jest również tym, którzy chcieliby spróbować sił w "najlepszej lidze świata". Prezesi ekstraligowych klubów i ligowi decydenci nie są skłonni, aby na ich torach pojawiały się nowe twarze. Nie zazdroszcżę też prezesom ligowych "beniaminków", bowiem stoją oni na straconej pozycji w trakcie międzysezonowego okienka transferowego, które stało się bardziej przewidywalne niż kolejne odcinki "Klanu". Nie będę zdziwiony jeśli za jakiś czas okaże się, że będą organizowane rodem z koszykarskiej NBA - drafty.
Czy granatowomarynarkowi zdają sobie sprawę z wynikających zagrożeń? Chyba nikt z Nas by nie chciał, aby i w Polsce żużel chylił się ku upadkowi...
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Motor Lublin |
10 |
22 | +108 |
2. | Moje Bermudy Stal Gorzów | 10 | 14 | +65 |
3. | For Nature Solutions Apator Toruń | 10 | 12 | +14 |
4. | Fogo Unia Leszno |
10 | 12 | -20 |
5. | zielona-energia.com Włókniarz | 10 | 12 | +52 |
6. | Betard Sparta Wrocław | 10 | 10 | +22 |
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | 10 | 9 | -60 |
8. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. |
10 | 0 | -181 |
![]() |
||||
1. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 11 | 21 | +61 |
2. | Stelmet Falubaz Zielona Góra | 11 | 18 | +104 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 10 | 12 | -5 |
4. | Cellfast Wilki Krosno | 9 | 11 | +37 |
5. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | 11 | 10 | -38 |
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | 10 | 10 | -18 |
7. | Aforti Start Gniezno | 10 | 7 | -95 |
8. | ROW Rybnik | 10 | 6 | -46 |
![]() |
||||
1. | Bedmet OK Kolejarz Opole | 9 | 16 | +136 |
2. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | 9 | 15 | +38 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | 8 | 10 | +12 |
4. | Unia Tarnów | 9 | 9 | -79 |
5. | SpecHouse PSŻ Poznań | 8 | 9 | +148 |
6. | Texom Stal Rzeszów | 8 | 7 | -11 |
7. | Budmax-Stal Polonia Piła | 9 | 3 | -164 |
![]() |
||||
1. | Agromix Polcopper Unia Leszno | 8 | 14 | +86 |
2. | Arged Malesa Ostrów Wielkopolski | 7 | 12 | +57 |
3. | GKM Grudziądz | 8 | 9 | +26 |
4. | KS Toruń | 8 | 9 | +36 |
5. | Stal Gorzów | 7 | 8 | +45 |
6. | WTS Sparta Wrocław | 6 | 7 | -3 |
7. | Motor Lublin | 8 | 3 | -115 |
8. | Włókniarz Częstochowa | 8 | 2 | -132 |
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
7 |
16 |
+114 |
2. | Vastervik Speedway | 7 | 14 | +75 |
3. | Lejonen Gislaved | 7 | 13 |
+96 |
4. | Piraterna Motala | 7 |
6 |
-59 |
5. | Indianerna Kumla | 6 | 5 |
-25 |
6. | Rospiggarna Hallstavik | 8 | 4 | -54 |
7. | Dackarna Malilla |
8 |
2 | -34 |
8. | Masarna Avesta | 8 | 2 |
-113 |
1. | ![]() |
78 |
2. | ![]() |
60 |
3. | ![]() |
53 |
4. | ![]() |
53 |
5. | ![]() |
51 |
6. | ![]() |
50 |
7. | ![]() |
49 |
8. | ![]() |
49 |
9. | ![]() |
47 |
10. | ![]() |
44 |
11. | ![]() |
44 |
12. | ![]() |
42 |
13. | ![]() |
33 |
14. | ![]() |
32 |
15. | ![]() |
19 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.
Więcej wywiadówJak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.
Więcej felietonówKurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek.
Więcej artykułów