eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 123
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Wielkie tak dla powiększenia PGE Ekstraligi (felieton)
 2020-12-19 00:51:16  Kamil Szyszkowski    inf.własna

Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził. 

Temat powiększenia liczby zespołów w najwyższej żużlowej klasie rozgrywkowej w Polsce powraca jak bumerang. Przypomnijmy sobie lata 2012-2013 gdzie w elicie jezdzilo dziesięć zespołów. Wtedy jednak ten pomysł nie wypalił, gdyż jak się później okazało, kluby wpadły w tarapaty finansowe i wszyscy wiemy jak to się skończyło na przykładzie Włókniarza Częstochowa czy Wybrzeża Gdańsk. 

Od ostatniego powiększenia elity minęło trochę czasu i temat wraca ponownie. Tym razem myślę, że ten pomysł ma sens. W tej chwili wszystkie kluby startujące w PGE Ekstralidze są stabilne finansowo, a ponadto kluby nie szaleją już z wydawaniem pieniędzy ponad stan. To samo można powiedzieć o zespołach na zapleczu elity, które w tej chwili, gdyby awansowały o szczebel wyżej, z pewnością poradziły by sobie organizacyjnie ze startami z najlepszymi. 

Dużo kibiców jednak nasuwa główny problem powiększenia zespołów. Mianowicie chodzi o rozłożenie układu sił. Marka PGE Ekstraligi skutecznie dba o widowisko na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a z roku na rok widzimy coraz to większy profesjonalizm w prowadzeniu klubów. Jednakże, ciężko będzie o przekonanie zawodników do zmienienia barw klubowych. Taki Tai Woffinden nie widzi innego miejsca dla siebie niż Betard Sparta Wrocław, a to tylko jeden z przykładów zawodników, którzy od długiego czasu związani są ze swoim pracodawcą. 

Myśląc o powiększeniu PGE Ekstraligi często jest również mowa o powrocie KSM. Przepis ma ten na celu zrównoważenie budowy składów i wyrównanie sił zespołów. Jak było z KSMem kibice dobrze wiedzą, lecz myślę, że powrót do tego przepisu, modyfikując go tylko do górnego poziomu KSM byłby zdecydowanie lepszy. 

Jeżeli pomysł ten wejdzie w życie już od 2022 roku, to kwestia spadku w sezonie 2021 również powinna być jasno określona. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ostatni zespół elity nie opuści jego szeregów w sezonie zmian. W zamian niech wrócą baraże i ostatnia drużyna PGE Ekstraligi walczy z trzecim zespołem eWinner 1. Ligi Żużlowej. 

Sytuacja jest dynamiczna i osobiście jestem bardzo ciekawy jak potoczą się losy powiększenia ligi. To z pewnością będzie dobra promocja dla klubów, zwłaszcza do nowej umowy telewizyjnej obowiązującej od sezonu 2022. 

Kamil Szyszkowski

Reklama

 


Relacja Live

 

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

10

21

+158

2.   Pres Toruń  10 17 +54
3. Betard Sparta Wrocław 10 17 +91
4. Stelmet Falubaz Zielona Góra 10 12 -49
5 Bayersystem GKM Grudziądz 10 9 +2
6. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 10 7 -21
7. Gezet Stal Gorzów

10

5 -106
8.  Innpro ROW Rybnik 10

4

-129
 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Fogo Unia Leszno 10 21 +162
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 10 19 +132
3. Cellfast Wilki Krosno 10 16 +59
4 Texom Stal Rzeszów 10 12 -17
5. Hunters PSŻ Poznań 9 8 -52
6. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 10 5 -99
7.  Autona Unia Tarnów 9 5 -85
8.  Moonfin Malesa Ostrów

10

3

-100
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Wybrzeże Gdańsk

8 16 +86
2.

Pronenergy Polonia Piła

7 11 +62
3. Ultrapur Start Gniezno 6 10 +49
4. Trans MF Landshut Devils 8 8 -14
5. Lokomotiv Daugavpils 7 6 -18
6. Speedway Kraków 7 4 -119
7 OK Kolejarz Opole  8 2 -36
 Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna 6 12 +24
2. Vastervik Speedway 6 10 +38
3.  Lejonen Gislaved 6 8 +41
4. Dackarna Malilla 6 6 +37
5. Rospiggarna Hallstavik 6 6 -7
6. Indianerna Kumla  6 4 6
7. Vargarna Norrkoeping 6 2 -67
8. Piraterna Motala 6 0 -72



 
SGB Premiership
1. Ipswitch Witchs

12

23

+114

2.  Sheffield Tigers 12 22 +114
3. Belle Vue Aces 12 19

+44

4.  Leicester Lions 12

16

+47
5.  King's Lynn Stars 13 11

-31

6.  Oxford Spiries 13 8 -130
7. Brimingham Brummies

12

4 -158

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 131
2.  Brady Kurtz 122
3.  Fredrik Lindgren 99
4.  Daniel Bewley 97
5. Jack Holder 86
6.  Max Fricke 
59
7.  Andrzej Lebiediew  59
8. Robert Lambert 57
9.  Dominik Kubera 51
10.   Jan Kvech 49
11. Mikkel Michelsen 48
12.  Anders Thomsen 45
13. Jason Doyle 39
14. Martin Vaculik 39
15.  Kai Huckenbeck   32
Klasyfikacja SEC
1.  Kacper Woryna
2.  Leon Madsen
3.  Piotr Pawlicki
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6. Frederik Jakobsen
7. Mateusz Cierniak
8. Michael Jepsen Jensne
9.   Dimitri Berge
10. Nazar Parnitskyi
11.  Vaclav Milik
12.   Przemysław Pawlicki
13.   Timo Lahti
14.   Tom Brennan
15.   Norick Bloedorn
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
  Patryk Dudek 16
2.
Dominik Kubera 13
3.  Bartosz Zmarzlik 12
4.  Kacper Woryna 11
5.  Piotr Pawlicki 10
6.  Wiktor Przyjemski 10
7. Przemysław Pawlicki 9
8.  Paweł Przedpełski 9
9. Maciej Janowski 8
10.  Szymon Woźniak 7
11.  Mateusz Cierniak 6
12. Bartłomiej Kowalski 5
13. Krzysztof Buczkowski 3
14.  Jakub Krawczyk 2
15.  Jakub Miśkowiak 1
16.

17.

18.  
19.

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu