Felietony
Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził.
Temat powiększenia liczby zespołów w najwyższej żużlowej klasie rozgrywkowej w Polsce powraca jak bumerang. Przypomnijmy sobie lata 2012-2013 gdzie w elicie jezdzilo dziesięć zespołów. Wtedy jednak ten pomysł nie wypalił, gdyż jak się później okazało, kluby wpadły w tarapaty finansowe i wszyscy wiemy jak to się skończyło na przykładzie Włókniarza Częstochowa czy Wybrzeża Gdańsk.
Od ostatniego powiększenia elity minęło trochę czasu i temat wraca ponownie. Tym razem myślę, że ten pomysł ma sens. W tej chwili wszystkie kluby startujące w PGE Ekstralidze są stabilne finansowo, a ponadto kluby nie szaleją już z wydawaniem pieniędzy ponad stan. To samo można powiedzieć o zespołach na zapleczu elity, które w tej chwili, gdyby awansowały o szczebel wyżej, z pewnością poradziły by sobie organizacyjnie ze startami z najlepszymi.
Dużo kibiców jednak nasuwa główny problem powiększenia zespołów. Mianowicie chodzi o rozłożenie układu sił. Marka PGE Ekstraligi skutecznie dba o widowisko na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a z roku na rok widzimy coraz to większy profesjonalizm w prowadzeniu klubów. Jednakże, ciężko będzie o przekonanie zawodników do zmienienia barw klubowych. Taki Tai Woffinden nie widzi innego miejsca dla siebie niż Betard Sparta Wrocław, a to tylko jeden z przykładów zawodników, którzy od długiego czasu związani są ze swoim pracodawcą.
Myśląc o powiększeniu PGE Ekstraligi często jest również mowa o powrocie KSM. Przepis ma ten na celu zrównoważenie budowy składów i wyrównanie sił zespołów. Jak było z KSMem kibice dobrze wiedzą, lecz myślę, że powrót do tego przepisu, modyfikując go tylko do górnego poziomu KSM byłby zdecydowanie lepszy.
Jeżeli pomysł ten wejdzie w życie już od 2022 roku, to kwestia spadku w sezonie 2021 również powinna być jasno określona. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ostatni zespół elity nie opuści jego szeregów w sezonie zmian. W zamian niech wrócą baraże i ostatnia drużyna PGE Ekstraligi walczy z trzecim zespołem eWinner 1. Ligi Żużlowej.
Sytuacja jest dynamiczna i osobiście jestem bardzo ciekawy jak potoczą się losy powiększenia ligi. To z pewnością będzie dobra promocja dla klubów, zwłaszcza do nowej umowy telewizyjnej obowiązującej od sezonu 2022.
Kamil Szyszkowski
PGE IMME PGE IMME 2023 im. Zenona Plecha
sobota, godzina 16:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Platinum Motor Lublin |
|
||
2. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
3. | TAURON Włókniarz Częstochowa |
|||
4. | For Nature Solutions KS Apator Toruń | |||
5. | Betard Sparta Wrocław | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Cellfast Wilki Krosno |
|||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
3. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
4. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
5. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7. | ROW Rybnik | |||
8. | Ebebe PSŻ Poznań | |||
![]() |
||||
1. | Start Gniezno | |||
2. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
3. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | |||
4. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Unia Tarnów | |||
7. | Polonia Piła | |||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Duda Development Ciesiółka Auto Group Unia Leszno | |||
3. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
4. | Enea Stal Gorzów | |||
5. | GKM Grudziądz | |||
6. | KS Toruń | |||
7. | Motor Lublin | |||
8. | TAURON U-24 Włókniarz Częstochowa | |||
9. | Orlen Cellfast Wilki Krosno | |||
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
|
|
|
2. | Lejonen Gislaved | |||
3. | Vastervik Speedway |
|
||
4. | Indianerna Kumla |
|
||
5. | Rospiggarna Hallstavik |
|
||
6. | Dackarna Malilla | |||
7. | Piraterna Motala |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
53 |
2. | ![]() |
52 |
3. | ![]() |
45 |
4. | ![]() |
42 |
5. | ![]() |
33 |
6. | ![]() |
31 |
7. | ![]() |
30 |
8. | ![]() |
29 |
9. | ![]() |
28 |
10. | ![]() |
28 |
11. | ![]() |
23 |
12. | ![]() |
20 |
13. | ![]() |
20 |
14. | ![]() |
18 |
15. | ![]() |
15 |
16. | ![]() |
12 |
17. | ![]() |
12 |
18. | ![]() |
7 |
19. | ![]() |
5 |
20. | ![]() |
1 |
21 | ![]() |
0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówOstrowianie, po roku w najlepszej lidze świata, spadli o szczebel niżej do rozgrywek pierwszoligowych. Teraz Waldemar Górski oraz spółka mają ciężkie zadanie do wykonania, bowiem ekipie z Wielkopolski, marzy się szybki powrót do PGE Ekstraligi.
Więcej artykułów