eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 85
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Wielkie tak dla powiększenia PGE Ekstraligi (felieton)
 2020-12-19 00:51:16  Kamil Szyszkowski    inf.własna

Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził. 

Temat powiększenia liczby zespołów w najwyższej żużlowej klasie rozgrywkowej w Polsce powraca jak bumerang. Przypomnijmy sobie lata 2012-2013 gdzie w elicie jezdzilo dziesięć zespołów. Wtedy jednak ten pomysł nie wypalił, gdyż jak się później okazało, kluby wpadły w tarapaty finansowe i wszyscy wiemy jak to się skończyło na przykładzie Włókniarza Częstochowa czy Wybrzeża Gdańsk. 

Od ostatniego powiększenia elity minęło trochę czasu i temat wraca ponownie. Tym razem myślę, że ten pomysł ma sens. W tej chwili wszystkie kluby startujące w PGE Ekstralidze są stabilne finansowo, a ponadto kluby nie szaleją już z wydawaniem pieniędzy ponad stan. To samo można powiedzieć o zespołach na zapleczu elity, które w tej chwili, gdyby awansowały o szczebel wyżej, z pewnością poradziły by sobie organizacyjnie ze startami z najlepszymi. 

Dużo kibiców jednak nasuwa główny problem powiększenia zespołów. Mianowicie chodzi o rozłożenie układu sił. Marka PGE Ekstraligi skutecznie dba o widowisko na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a z roku na rok widzimy coraz to większy profesjonalizm w prowadzeniu klubów. Jednakże, ciężko będzie o przekonanie zawodników do zmienienia barw klubowych. Taki Tai Woffinden nie widzi innego miejsca dla siebie niż Betard Sparta Wrocław, a to tylko jeden z przykładów zawodników, którzy od długiego czasu związani są ze swoim pracodawcą. 

Myśląc o powiększeniu PGE Ekstraligi często jest również mowa o powrocie KSM. Przepis ma ten na celu zrównoważenie budowy składów i wyrównanie sił zespołów. Jak było z KSMem kibice dobrze wiedzą, lecz myślę, że powrót do tego przepisu, modyfikując go tylko do górnego poziomu KSM byłby zdecydowanie lepszy. 

Jeżeli pomysł ten wejdzie w życie już od 2022 roku, to kwestia spadku w sezonie 2021 również powinna być jasno określona. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ostatni zespół elity nie opuści jego szeregów w sezonie zmian. W zamian niech wrócą baraże i ostatnia drużyna PGE Ekstraligi walczy z trzecim zespołem eWinner 1. Ligi Żużlowej. 

Sytuacja jest dynamiczna i osobiście jestem bardzo ciekawy jak potoczą się losy powiększenia ligi. To z pewnością będzie dobra promocja dla klubów, zwłaszcza do nowej umowy telewizyjnej obowiązującej od sezonu 2022. 

Kamil Szyszkowski

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

6

12

+94

2. Betard Sparta Wrocław 6 9 +54
3. ebut.pl Stal Gorzów 5 5 -16
4.   ZOOleszcz GKM Grudziądz 5 4 -12
5  KS Apator Toruń  5 3 +9
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 5 3 -30
7.  Fogo Unia Leszno

6

4 -77
8. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 1 -22
 2. Speedway Ekstraliga
1. Innpro ROW Rybnik  5 10 +42
2. Cellfast Wilki Krosno 6 8 +12
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz  4 6 +37
4. Arged Malesa Ostrów 5 6 +12
5.  Texom Stal Rzeszów 4 4 +7
6. #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  4 3 -19
7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź 5 2 -52
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

4

1

-35
Krajowa Liga Żużlowa
1  Optibet Lokomotiv Daugavpils 4 4 +17
2.  Ultrapur Start Gniezno   2 4 -2
3. Trans MF Landshut Devils 3 4 -7
4. OK Bedmet Kolejarz Opole   4 4 -20
5. Unia Tarnów  3 2 +13
6. Polonia Piła  3 2 --1





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  50
2. Jack Holder 48
3. Jason Doyle 47
4. Robert Lambert 41
5.  Mikkel Michelsen 36
6. Daniel Bewley 28
7. Martin Vaculik 27
8.  Fredrik Lindgren 26
9.  Dominik Kubera 25
10. Leon Madsen 25
11.  Kai Huckenbeck 25
12.  Szymon Woźniak 24
13.  Tai Woffinden 16
14.  Andrzej Lebiediew 13
15.  Jan Kvech  10
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu