eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 138
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Wielkie tak dla powiększenia PGE Ekstraligi (felieton)
 2020-12-19 00:51:16  Kamil Szyszkowski    inf.własna

Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził. 

Temat powiększenia liczby zespołów w najwyższej żużlowej klasie rozgrywkowej w Polsce powraca jak bumerang. Przypomnijmy sobie lata 2012-2013 gdzie w elicie jezdzilo dziesięć zespołów. Wtedy jednak ten pomysł nie wypalił, gdyż jak się później okazało, kluby wpadły w tarapaty finansowe i wszyscy wiemy jak to się skończyło na przykładzie Włókniarza Częstochowa czy Wybrzeża Gdańsk. 

Od ostatniego powiększenia elity minęło trochę czasu i temat wraca ponownie. Tym razem myślę, że ten pomysł ma sens. W tej chwili wszystkie kluby startujące w PGE Ekstralidze są stabilne finansowo, a ponadto kluby nie szaleją już z wydawaniem pieniędzy ponad stan. To samo można powiedzieć o zespołach na zapleczu elity, które w tej chwili, gdyby awansowały o szczebel wyżej, z pewnością poradziły by sobie organizacyjnie ze startami z najlepszymi. 

Dużo kibiców jednak nasuwa główny problem powiększenia zespołów. Mianowicie chodzi o rozłożenie układu sił. Marka PGE Ekstraligi skutecznie dba o widowisko na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a z roku na rok widzimy coraz to większy profesjonalizm w prowadzeniu klubów. Jednakże, ciężko będzie o przekonanie zawodników do zmienienia barw klubowych. Taki Tai Woffinden nie widzi innego miejsca dla siebie niż Betard Sparta Wrocław, a to tylko jeden z przykładów zawodników, którzy od długiego czasu związani są ze swoim pracodawcą. 

Myśląc o powiększeniu PGE Ekstraligi często jest również mowa o powrocie KSM. Przepis ma ten na celu zrównoważenie budowy składów i wyrównanie sił zespołów. Jak było z KSMem kibice dobrze wiedzą, lecz myślę, że powrót do tego przepisu, modyfikując go tylko do górnego poziomu KSM byłby zdecydowanie lepszy. 

Jeżeli pomysł ten wejdzie w życie już od 2022 roku, to kwestia spadku w sezonie 2021 również powinna być jasno określona. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ostatni zespół elity nie opuści jego szeregów w sezonie zmian. W zamian niech wrócą baraże i ostatnia drużyna PGE Ekstraligi walczy z trzecim zespołem eWinner 1. Ligi Żużlowej. 

Sytuacja jest dynamiczna i osobiście jestem bardzo ciekawy jak potoczą się losy powiększenia ligi. To z pewnością będzie dobra promocja dla klubów, zwłaszcza do nowej umowy telewizyjnej obowiązującej od sezonu 2022. 

Kamil Szyszkowski

Relacja live

PGE IMME
 PGE IMME 2023 im. Zenona Plecha 
sobota, godzina 16:30

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Platinum Motor Lublin

 



2. ebut.pl Stal Gorzów


3. TAURON Włókniarz Częstochowa



4. For Nature Solutions KS Apator Toruń


5. Betard Sparta Wrocław


6. Fogo Unia Leszno

 
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz


8. Cellfast Wilki Krosno



 1. Liga Żużlowa
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp.


2. Enea Falubaz Zielona Góra


3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


4. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


6. Trans MF Landshut Devils


7. ROW Rybnik


8. Ebebe PSŻ Poznań


2. Liga Żużlowa
1. Start Gniezno


2. OK Bedmet Kolejarz Opole


3. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz


4. Optibet Lokomotiv Daugavplis


5. Texom Stal Rzeszów


6. Unia Tarnów


7. Polonia Piła


 U24 Ekstraliga
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp.


2. Duda Development Ciesiółka Auto Group Unia Leszno


3. U24 Beckhoff Sparta Wrocław


4. Enea Stal Gorzów


5. GKM Grudziądz 


6. KS Toruń


7. Motor Lublin


8. TAURON U-24 Włókniarz Częstochowa


9. Orlen Cellfast Wilki Krosno      
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

 


 

2. Lejonen Gislaved


3. Vastervik Speedway

 

4. Indianerna Kumla

 


5. Rospiggarna Hallstavik

 

6. Dackarna Malilla


7. Piraterna Motala

 



Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik
2.  Leon Madsen
3.  Maciej Janowski
4.  Fredrik Lindgren
5.  Robert Lambert
6.  Daniel Bewley
7.  Patryk Dudek
8.  Tai Woffinden
9.  Martin Vaculik
10.  Jason Doyle
11.  Mikkel Michelsen
12.  Jack Holder
13.  Max Fricke
14.  Anders Thomsen
15.  Kim Nilsson
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Skarb Kibica 2023: Arged Malesa Ostrów

Ostrowianie, po roku w najlepszej lidze świata, spadli o szczebel niżej do rozgrywek pierwszoligowych. Teraz Waldemar Górski oraz spółka mają ciężkie zadanie do wykonania, bowiem ekipie z Wielkopolski, marzy się szybki powrót do PGE Ekstraligi.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu