Felietony
Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do przeprowadzonej przeze mnie analizy jednego z ubiegłorocznych spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli Wandy Kraków.
Sezon 2018
Ostatnie miejsce w tabeli, najgorsza frekwencja na trybunach i ogromne problemy finansowe. Tak pokrótce można skwitować ubiegłoroczne "dokonania" krakowskiej Wandy. Wielka szkoda, gdyż ostatnie lata w Krakowie były stosunkowo stabilne i udane. Wanda utrzymywała się w I lidze, potrafiła postraszyć silniejsze drużyny a w jej barwach skutecznie ścigali się m.in. Patrick Hougaard, czy najlepszy zawodnik Nice 1LŻ w 2017r. - Mateusz Szczepaniak. Te lata, niestety już minęły i nie zapowiada się, aby szczególnie szybko powróciły. Problemy Wandy w ubiegłym sezonie rozpoczęły się jeszcze przed jego rozpocząciem. Krakowski klub otrzymał licencję, pomimo tego, iż ewidentnie nie spełniał on wymogów finansowych i cała sytuacja wydawała się bardzo mocno kontrowersyjna. Działacze liczyli jednak, że udane starty na torach pierwszoligowych zapewnią im szybszy zarobek i spłatę długów. Stało się jednak zupełnie odwrotnie. Kolejne porażki powodowały coraz niższe zainteresowanie speedwayem w grodzie Kraka, co z kolei znacząco wpływało na niski dopływ gotówki do klubu i coraz to większe tonięcie w długach. Aktualnie zadłużenie Wandy wobec zawodników, zdaniem prezesa Pawła Sadzikowskiego wynosi około 180-200 tys. zł. Miejmy nadzieję, że prezesowi, pomimo znikomej pomocy z miasta, uda się spłacić długi i krakowski klub zostanie na żużlowej mapie Polski. Dla utrzymania porządku i tradycji "skarbu kibica" czas na garstkę statystyk z ubiegłego sezonu. Wanda odniosła w nim 2 zwycięstwa, oba na własnym torze. Krakowianie okazali się lepsi od drugiego spadkowicza, czyli od Polonii Piła, oraz niespodziewanie od Startu Gniezno. Zdobyte zaledwie 5 punków w cały sezonie najlepiej tłumaczy średnia dwóch najlepszych zawodników krakowskiego zespołu. Ernest Koza i Sergiej Łogaczow, zajęli odpowiednio 31 i 32 pozycję w rankingu najlepszych żużlowców Nice 1LŻ. Kończąc podsumowanie zeszłorocznych niepowodzeń, na pokrzepienie serc kibiców w Krakowie trzeba sobie jasno powiedzieć, że może być już tylko lepiej!
Wyniki 2018
Gdańsk – Kraków 64:26
Kraków – Łódź 30:60
Daugavpils – Kraków 56:34
Kraków – Gniezno 16:44 (po 10 biegach)
Kraków – Piła 47:43
Lublin – Kraków 69:21
Kraków – Rybnik 27:63 (przeł. 15.07.)
Rybnik – Kraków 68:22
Kraków – Lublin 26:64
Gniezno – Kraków 56:34
Kraków – Daugavpils 45:45
Łódź – Kraków 58:32
Kraków – Gdańsk 45:43
Piła - Kraków 40:0 (walkower)
Skład na sezon 2019
Tero Aarnio - Finlandia
Stanisław Burza - Polska
Adrian Gomólski - Polska
Michael Haertel - Niemcy
Dominik Kossakowski - Polska
Matej Kus - Czechy
Wojciech Lisiecki - Polska
Jordan Stewart - Australia
Hynek Stichauer - Czechy
Sebastian Niedźwiedź (gość) - Polska
Juniorzy:
Kacper Konieczny - Polska
Krakowianie, wobec swojej bardzo słabej kondycji finansowej skupili się przede wszystkim na zbudowaniu taniego składu. O celach sportowych na tą chwilę nie czas rozmawiać. Celem nadrzędnym jest powrót do płynności finansowej, i aby do tego doprowadzić działacze z zeszłorocznego składu zatrzymali jedynie Adriana Gomólskiego oraz Wojciecha Lisieckiego. Z klubu odeszli zeszłoroczni liderzy, czyli Łogaczow i Koza. Rozstano się także z Marcinem Jędrzejawskim oraz grupą obcokrajowców. Wandę w okresie transferowym wzmocnił m.in. Tero Aarnio. Fin ma za sobą najlepszy rok w karierze. 34-letni zawodnik dobrze spisywał się w barwach Rospiggarny Hallstavik oraz w Duńskim Flejsted. Do tego doszedł niezły występ w Speedway of Nations, gdzie zdobył 7 punktów. Aarnio, jeśli utrzyma lub poprawi formę z ubiegłego roku będzie prawdopodobnie liderem Wandy. Oprócz Fińskiego weterana do Krakowa przybyły dwa niespełnione talenty: Matej Kus oraz Michael Haertel. Ponadto Wanda wzmocniła się utalentowanym Jordanem Stewartem, którego osobiście typuje na rewelacje nadchodzących rozgrywek oraz Dominikiem Kossakowskim, który po bardzo słabym sezonie w Gdańsku, będzie mógł się spokojnie odbudowywać. Dodatkowo jako "gość" w Krakowie startował będzie Sebastian Niedźwiedź, jeśli tylko mecze Wandy nie będą kolidowały ze spotkaniami jego Falubazu Zielona Góra. W formacji juniorskiej krakowian, póki co widnieje tylko nazwisko Kacpra Koniecznego. Stanisław Burza zapewnia jednak, że blisko jest finalizacja wypożyczenia Krystiana Stefanowa z KSM-u Krosno oraz Kacpra Gosika z Motoru Lublin. Działaczom Wandy trzeba przyznać, że pomimo bardzo małych możliwości zbudowali skład składający się z żużlowców, którzy mają coś do udowodnienia. Oczywiście krakowianie są murowanym faworytem do zajęcia ostatniej pozycji w 2LŻ, lecz jeśli Ci zawodnicy będą ciężko pracować i walczyć o swoje miejsce w żużlowym światku to mogą przyciągnąć na trybuny kibiców i dać im trochę radości a sami zapracować na większe uznanie i większe możliwości w kolejnych sezonach.
Ocena Rynku Transferowego (1-10): 3
Prognozowany skład
1.Wojciech Lisiecki
2.Jordan Stewart
3.Dominik Kossakowski
4.Matej Kus
5.Tero Aarnio
6.Kacper Konieczny
7. Zawodnik wypożyczony
* Jeśli tylko dostępny będzie Sebastian Niedźwiedź z pewnością będzie miał miejsce w podstawowym składzie Wandy.
Porównując Wandę Kraków z pozostałymi zespołami trzeba powiedzieć sobie jasno, że w ich przypadku ciężko jest dywagować nad mocnymi i słabymi stronami. Drużyna nie ma żadnej presji a większość zawodników dostało swoją ostatnią szanse na poważne ściganie. Wanda musi po prostu w każdym meczu zostawiać na torze serce a braki sprzętowe czy umiejętnościowe nadrabiać walką i charakterem. Skład mają jednak zdecydowanie najsłabszy. Brakuje lidera, stabilnej drugiej linii oraz potencjału na juniorce. Na tą chwilę nie ma w zasadzie niczego i tylko od samych żużlowców zależy co postanowią z tym zrobić i ile radości dadzą swoim fanom.
Terminarz:
Kraków – Piła:30 marca 2019 (sobota)/31 marca 2019 (niedziela)
Krosno – Kraków:6 kwietnia 2019 (sobota)/7 kwietnia 2019 (niedziela)
Kraków – Rawicz:27 kwietnia 2019 (sobota)/28 kwietnia 2019 (niedziela)
Opole – Kraków:4 maja 2019 (sobota)/5 maja 2019 (niedziela)
Kraków – Poznań:11 maja 2019 (sobota)/12 maja 2019 (niedziela)
Bydgoszcz – Kraków:26 maja 2019 (niedziela)
Kraków – Bydgoszcz:1 czerwca 2019 (sobota)/2 czerwca 2019 (niedziela)
Poznań – Kraków:9 czerwca 2019 (niedziela)
Kraków – Opole:15 czerwca 2019 (sobota)/16 czerwca 2019 (niedziela)
Rawicz – Kraków:22 czerwca 2019 (sobota)/23 czerwca 2019 (niedziela)
Kraków – Krosno:27 lipca 2019 (sobota)/28 lipca 2019 (niedziela)
Piła – Kraków:3 sierpnia 2019 (sobota)/4 sierpnia 2019 (niedziela)
Prognozowane miejsce: 7
W przypadku Wandy można by wstawiać częste frazesy używane przez dziennikarzy sportowych takie jak: "W sporcie wszystko się może zdarzyć". Niestety prawda jest taka, że Wanda Kraków, jeśli nie wydarzy się jakiś kataklizm w którejś z pozostałych drużyn Drugiej ligi zajmie ostatnie miejsce. Jednakże, krakowianie mogą wygrać w inny sposób. Efektowną i waleczną jazdą mogą przyciągnąć kibiców a trybuny oraz sponsorów co pozwoli w Krakowie na lepsze jutro i właśnie to w tej chwili jest sprawą najważniejszą!
PGE IMME PGE IMME 2023 im. Zenona Plecha
sobota, godzina 16:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Platinum Motor Lublin |
|
||
2. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
3. | TAURON Włókniarz Częstochowa |
|||
4. | For Nature Solutions KS Apator Toruń | |||
5. | Betard Sparta Wrocław | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Cellfast Wilki Krosno |
|||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
3. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
4. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
5. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7. | ROW Rybnik | |||
8. | Ebebe PSŻ Poznań | |||
![]() |
||||
1. | Start Gniezno | |||
2. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
3. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | |||
4. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Unia Tarnów | |||
7. | Polonia Piła | |||
![]() |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. | |||
2. | Duda Development Ciesiółka Auto Group Unia Leszno | |||
3. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
4. | Enea Stal Gorzów | |||
5. | GKM Grudziądz | |||
6. | KS Toruń | |||
7. | Motor Lublin | |||
8. | TAURON U-24 Włókniarz Częstochowa | |||
9. | Orlen Cellfast Wilki Krosno | |||
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
|
|
|
2. | Lejonen Gislaved | |||
3. | Vastervik Speedway |
|
||
4. | Indianerna Kumla |
|
||
5. | Rospiggarna Hallstavik |
|
||
6. | Dackarna Malilla | |||
7. | Piraterna Motala |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
53 |
2. | ![]() |
52 |
3. | ![]() |
45 |
4. | ![]() |
42 |
5. | ![]() |
33 |
6. | ![]() |
31 |
7. | ![]() |
30 |
8. | ![]() |
29 |
9. | ![]() |
28 |
10. | ![]() |
28 |
11. | ![]() |
23 |
12. | ![]() |
20 |
13. | ![]() |
20 |
14. | ![]() |
18 |
15. | ![]() |
15 |
16. | ![]() |
12 |
17. | ![]() |
12 |
18. | ![]() |
7 |
19. | ![]() |
5 |
20. | ![]() |
1 |
21 | ![]() |
0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówOstrowianie, po roku w najlepszej lidze świata, spadli o szczebel niżej do rozgrywek pierwszoligowych. Teraz Waldemar Górski oraz spółka mają ciężkie zadanie do wykonania, bowiem ekipie z Wielkopolski, marzy się szybki powrót do PGE Ekstraligi.
Więcej artykułów