Felietony
Sezon 2019 wkracza w decydującą fazę. W przeciągu tego roku wiele artykułów na bardziej i mniej znanych portalach poświęcono głównie niedoprecyzowanym przepisom odnośnie tzw. "lotnych" startów. Mnie od dłuższego czasu frapuje krzywdzący zapis w regulaminie PGE Ekstraligi dotyczący stosowania "zastępstwa zawodnika".
Od 2017 roku zgodnie z Regulaminem Sportu Żużlowego bezwarunkowa "ZZ-tka" obowiązuje wyłącznie najskuteczniejszego żużlowca w danej drużynie. Zrozumiałym jest, że rządzący daną dyscypliną muszą szukać rozwiązań, które sprawią, że drużyny czy szkoleniowcy nie będą postępować w myśl prawa kaduka. Myślę jednak, że jedna "ZZ-tka" to zdecydowanie zbyt mało, aby drużyna nie poczuła się wyraźnie osłabiona.
Mocno pokrzywdzonym tym przepisem wydaje się być na ten moment Stelmet Falubaz Zielona Góra. Kontuzja jednego z liderów, Nickiego Pedersena może bardzo mocno osłabić ekipę z Grodu Bachusa na decydujące spotkania, a ostatecznie pozbawić medalu. Oczywiście nie zamierzam dyskredytować zawodników, którzy mogą wskutek tej sytuacji wskoczyć do składu. Myślę jednak, że mało który zawodnik mógłby w pełni zniwelować stratę jednego z motorów napędowych swojej drużyny.
Moim zdaniem powinny obowiązywać zasady identyczne jak w Nice 1. Lidze Żużlowej i 2. Lidze Żużlowej, czyli możliwość stosowania instytucji "ZZ" za trójkę najlepszych riderów w teamie. Dlaczego właśnie liczba trzech jest odpowiednia? Bowiem to tercet najbardziej skutecznych zawodników drużyny w największej mierze wpływa na wyniki końcowe meczu, a brak jednego z filarów mocno osłabia potencjał drużyny, przez co znajduje się na straconej pozycji.
Zdaniem "grupy trzymającej władzę" aktualny przepis miał wpłynąć na uniknięcie stosowania chwytów niedozwolonych, jednak w zamian regulamin udowodnił, że wspiera drużyny, które są omijane przez pecha. Wydawało mi się, że intencją regulaminu jest szukanie w miarę sprawiedliwych rozwiązań, które nie będą faworyzować silniejszych.
Z każdym rokiem nowe zapisy coraz bardziej wypaczają przebieg zdrowej rywalizacji. Aż boję się pomyśleć, co nowego zobaczymy za rok. Nic mnie już nie zdziwi...
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Motor Lublin |
10 |
22 | +108 |
2. | Moje Bermudy Stal Gorzów | 10 | 14 | +65 |
3. | For Nature Solutions Apator Toruń | 10 | 12 | +14 |
4. | Fogo Unia Leszno |
10 | 12 | -20 |
5. | zielona-energia.com Włókniarz | 10 | 12 | +52 |
6. | Betard Sparta Wrocław | 10 | 10 | +22 |
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | 10 | 9 | -60 |
8. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. |
10 | 0 | -181 |
![]() |
||||
1. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 11 | 21 | +61 |
2. | Stelmet Falubaz Zielona Góra | 11 | 18 | +104 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 10 | 12 | -5 |
4. | Cellfast Wilki Krosno | 9 | 11 | +37 |
5. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | 11 | 10 | -38 |
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | 10 | 10 | -18 |
7. | Aforti Start Gniezno | 10 | 7 | -95 |
8. | ROW Rybnik | 10 | 6 | -46 |
![]() |
||||
1. | Bedmet OK Kolejarz Opole | 9 | 16 | +136 |
2. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | 9 | 15 | +38 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | 8 | 10 | +12 |
4. | Unia Tarnów | 9 | 9 | -79 |
5. | SpecHouse PSŻ Poznań | 8 | 9 | +148 |
6. | Texom Stal Rzeszów | 8 | 7 | -11 |
7. | Budmax-Stal Polonia Piła | 9 | 3 | -164 |
![]() |
||||
1. | Agromix Polcopper Unia Leszno | 8 | 14 | +86 |
2. | Arged Malesa Ostrów Wielkopolski | 7 | 12 | +57 |
3. | GKM Grudziądz | 8 | 9 | +26 |
4. | KS Toruń | 8 | 9 | +36 |
5. | Stal Gorzów | 7 | 8 | +45 |
6. | WTS Sparta Wrocław | 6 | 7 | -3 |
7. | Motor Lublin | 8 | 3 | -115 |
8. | Włókniarz Częstochowa | 8 | 2 | -132 |
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
7 |
16 |
+114 |
2. | Vastervik Speedway | 7 | 14 | +75 |
3. | Lejonen Gislaved | 7 | 13 |
+96 |
4. | Piraterna Motala | 7 |
6 |
-59 |
5. | Indianerna Kumla | 6 | 5 |
-25 |
6. | Rospiggarna Hallstavik | 8 | 4 | -54 |
7. | Dackarna Malilla |
8 |
2 | -34 |
8. | Masarna Avesta | 8 | 2 |
-113 |
1. | ![]() |
78 |
2. | ![]() |
60 |
3. | ![]() |
53 |
4. | ![]() |
53 |
5. | ![]() |
51 |
6. | ![]() |
50 |
7. | ![]() |
49 |
8. | ![]() |
49 |
9. | ![]() |
47 |
10. | ![]() |
44 |
11. | ![]() |
44 |
12. | ![]() |
42 |
13. | ![]() |
33 |
14. | ![]() |
32 |
15. | ![]() |
19 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.
Więcej wywiadówJak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.
Więcej felietonówKurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek.
Więcej artykułów