Felietony
W obecnych czasach padają różne pomysły dotyczące uatrakcyjnienia rozgrywek żużlowych. Padają pomysły wprowadzenia możliwości użycia zagranicznego juniora z numerem przeznaczonym dla juniora czy zmienienie organizacji fazy play-off. W 2007 roku Główna Komisja Sportu Żużlowego przeszła samą siebie i wprowadziła kilka sensacyjnych zmian, które dotyczyły pierwszej i drugiej ligi.
Rozpoczęto "z grubej rury". Władze zrezygnowały z pomysłu przyznawania punktu bonusowego dla najlepszej drużyny dwumeczu i zastąpili go przyznawaniem trzech punktów za zwycięstwo na wyjeździe. Wyraźnie brano przykład z ligi brytyjskiej, jednak nadal system był bardziej przejrzysty niż w obecnej Premiership. Na przepisie najwięcej zyskały drużyny z Gorzowa i Ostrowa Wielkopolskiego, które zdobyły z tego tytułu aż trzy punkty. Jednak GKSŻ na tym nie poprzestała i zmieniła system play-off.
Na szczęscie dla drużyn drugoligowych, te zmiany dotyczyły tylko pierwszej ligi. Do fazy finałowej przechodziły wszystkie drużyny. Pierwsza drużyna rywalizowała z czwartą, druga z trzecią (czyli tak samo, jak obecnie). Druga grupa składała się z drużyn z pozycji 5-8. Piąta jechala z ósmą, szósta z siódmą. Zwycięzcy swoich meczów z pierwszej czwórki awansowali do finału. Natomiast triumfatorzy meczów ze "słabszej" grupy kończyli sezon, a pokonani jechali dodatkowy mecz – o siódme miejsce. To nie koniec innowacji. Spotkania nie były zwykłymi dwumeczami, tylko spotkaniami "do dwóch zwycięstw". W praktyce oznaczało to, że jedna drużyna może pojechać 20, a w skrajnym wypadku aż 22 spotkania! Kto w roku 2007 odjechał maksymalną liczbę spotkań? TŻ Sipma Lublin. Ostatnie dwa spotkania były spotkaniami barażowymi, w których na szczęście oszczędzono kluby i rywalizowano już "normalnie". "Koziołki" przegrały dwumecz z Daugavpils i spadły do drugiej ligi. Trzy drużyny rywalizowały w dwudziestu spotkaniach, Lublin jak wspomniałem wyżej miał dwa starty więcej, a reszta skończyla na siedemnastu.
W tej historii zastanawia mnie jedno. Dlaczego padło na pierwszą ligę? Budżety klubów z zaplecza Ekstraligi są przecież mniejsze niż gigantów z wyższej ligi. Jeśli władze chciały przetestować swój nowy pomysł, powinny skorzystać z bogatszych klubów, które mogą sobie pozwolić na 20 spotkań w sezonie. Z pomysłu zrezygnowano rok później, w roku 2008 powrócono do punktów bonusowych oraz zwykłej organizacji fazy finałowej. Ostatnie zmiany w organizacji ligi widzieliśmy w 2017 roku, gdy wrócono do podziału na 1. i 2. Ligę Żużlową. Kiedy i czym następnym razem zaskoczy nas Główna Komisja Sportu Żużłowego? Być może już niedługo...
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów