Felietony
Od momentu rezygnacji z trójmeczów na rzecz meczów dwóch drużyn, władze ligowe poszukiwały optymalnej tabeli biegowej, zmieniając przez to liczbę rozgrywanych wyścigów. Od dziewięciu w latach 1951-55, do... osiemnastu w latach 1978-80. Sporo jak na dzisiejsze standardy.
Ówczesna tabela biegowa powstała poprzez dodanie dwóch wyścigów juniorskich do tej z lat ubiegłych. Trener mógł wybrać pola, z jakich wystartują zawodnicy w wyścigu młodzieżowym. Ponadto wzrosła liczba żużlowców w składzke do aż dziewięciu zawodników. Muszę przyznać, że na aktualne standardy jest to po prostu za dużo. Doszło do tego, że żeby nie zaburzać tradycji startowania reprezentantów gospodarzy z numerami 9-16, dziewiąty startujący w składzie zamiast numeru, na plastronie piastował literę R. Taki zawodnik, jak i również ci z numerami 8/16 mieli zagwarantowane starty tylko w biegach 7 i 12. Dodamy do tego możliwość startowania pięć razy jako rezerwa zwykła i młodzieżowcy mieli możliwość startu nawet w siedmiu wyścigach! Główna Komisja zrezygnowała jednak z takiego przywileju rok później i pozbawiła juniorów jednego startu. Ponadto trenerzy nie mieli już możliwości ustalenia pól dla zawodników w biegach juniorskich.
Jaki był cel wprowadzenia takiej tabeli biegowej? Jak zwykle chodziło o uatrakcyjnienie zawodów. Jednak jeśli spojrzymy kilka spotkań z tamtego okresu, dowiemy się, że często reprezentantów z literą R brakowało. Zamiast nich, mogli wtedy wystąpić zawodnicy inni zawodnicy młodzieżowi.
Wróćmy do genezy tej struktury biegowej. Wcześniej wspomniałem o tym, że powstała z przekształcenia poprzedniej tabeli biegowej. Jednak pierwotny układ wyścigów powstał już w 1962 roku, gdy oglądaliśmy 13 wyścigów. Był to rok sporych innowacji, gdyż po raz pierwszy zawodnik z "piętnastką" na plastronie miał obowiązkowe dwa wyścigi, a jako rezerwa zwykła mógł wystąpić trzy razy. Zapomniano wtedy o typowych rezerwowych i rezerwie taktycznej. RT wprowadzono w roku 1966. Rezerwowi pojawili się w roku 1967 i mogli zmienić swojego zespołowego kolegę pięć razy. W roku 1976 wprowadzone biegi młodzieżowców, którzy nie mieścili się w składzie meczowym, ale ich punkty nie liczyły się do wyniku spotkania. Rozgrywane były między biegami 7 i 8 oraz 10 i 11.
Co spowodowało zrezygnowanie z rozgrywania tak długich spotkań? Chodziło głównie o pieniądze. Tamte lata były okupione fatalnym stanem polskiej gospodarki, kryzysem i strajkami. Oczywistym jest, że fatalna sytuacja w ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej musiała odbić się na sporcie. Nie było pieniędzy na sprzęt, przez co nie opłacało się rozgrywać osiemnastu wyścigów. Ponadto na tamte lata zanotowano spadek poziomu sportowego zawodników, a w spotkaniach nie jechali tylko ci, którzy faktycznie zasłużyli. Ten argument był również poruszany całkiem niedawno, gdy dyskutowano na temat przywrócenia możliwości jazdy obcokrajowców z numerami przeznaczonymi dla młodzieżowców. Wtedy przekonał władze i w roku 1981 wprowadzono piętnastobiegowy rozkład jazdy, co utrwaliło się do teraz. Wielu polskim fanom ciężko sobie wyobrazić inne spotkania, niż te, które trwają piętnaście wyścigów...
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | Motor Lublin |
10 |
22 | +108 |
2. | Moje Bermudy Stal Gorzów | 10 | 14 | +65 |
3. | For Nature Solutions Apator Toruń | 10 | 12 | +14 |
4. | Fogo Unia Leszno |
10 | 12 | -20 |
5. | zielona-energia.com Włókniarz | 10 | 12 | +52 |
6. | Betard Sparta Wrocław | 10 | 10 | +22 |
7. | ZOOLeszcz GKM Grudziądz | 10 | 9 | -60 |
8. | Arged Malesa Ostrów Wlkp. |
10 | 0 | -181 |
![]() |
||||
1. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 11 | 21 | +61 |
2. | Stelmet Falubaz Zielona Góra | 11 | 18 | +104 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 10 | 12 | -5 |
4. | Cellfast Wilki Krosno | 9 | 11 | +37 |
5. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | 11 | 10 | -38 |
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | 10 | 10 | -18 |
7. | Aforti Start Gniezno | 10 | 7 | -95 |
8. | ROW Rybnik | 10 | 6 | -46 |
![]() |
||||
1. | Bedmet OK Kolejarz Opole | 9 | 16 | +136 |
2. | Metalika Recycling Kolejarz Rawicz | 9 | 15 | +38 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavplis | 8 | 10 | +12 |
4. | Unia Tarnów | 9 | 9 | -79 |
5. | SpecHouse PSŻ Poznań | 8 | 9 | +148 |
6. | Texom Stal Rzeszów | 8 | 7 | -11 |
7. | Budmax-Stal Polonia Piła | 9 | 3 | -164 |
![]() |
||||
1. | Agromix Polcopper Unia Leszno | 8 | 14 | +86 |
2. | Arged Malesa Ostrów Wielkopolski | 7 | 12 | +57 |
3. | GKM Grudziądz | 8 | 9 | +26 |
4. | KS Toruń | 8 | 9 | +36 |
5. | Stal Gorzów | 7 | 8 | +45 |
6. | WTS Sparta Wrocław | 6 | 7 | -3 |
7. | Motor Lublin | 8 | 3 | -115 |
8. | Włókniarz Częstochowa | 8 | 2 | -132 |
![]() |
||||
1. | Smederna Eskilstuna |
7 |
16 |
+114 |
2. | Vastervik Speedway | 7 | 14 | +75 |
3. | Lejonen Gislaved | 7 | 13 |
+96 |
4. | Piraterna Motala | 7 |
6 |
-59 |
5. | Indianerna Kumla | 6 | 5 |
-25 |
6. | Rospiggarna Hallstavik | 8 | 4 | -54 |
7. | Dackarna Malilla |
8 |
2 | -34 |
8. | Masarna Avesta | 8 | 2 |
-113 |
1. | ![]() |
78 |
2. | ![]() |
60 |
3. | ![]() |
53 |
4. | ![]() |
53 |
5. | ![]() |
51 |
6. | ![]() |
50 |
7. | ![]() |
49 |
8. | ![]() |
49 |
9. | ![]() |
47 |
10. | ![]() |
44 |
11. | ![]() |
44 |
12. | ![]() |
42 |
13. | ![]() |
33 |
14. | ![]() |
32 |
15. | ![]() |
19 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.
Więcej wywiadówJak co roku na zakończenie sezonu najlepszej żużlowej ligi świata organizowana jest gala PGE Ekstraligi na której zawodnicy oraz ludzie ze środowiska żużlowego będą nagradzani "Szczakielami" za bycie, zdaniem publiczności, najlepszym w danej kategorii.
Więcej felietonówKurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek.
Więcej artykułów