Felietony
Od momentu rezygnacji z trójmeczów na rzecz meczów dwóch drużyn, władze ligowe poszukiwały optymalnej tabeli biegowej, zmieniając przez to liczbę rozgrywanych wyścigów. Od dziewięciu w latach 1951-55, do... osiemnastu w latach 1978-80. Sporo jak na dzisiejsze standardy.
Ówczesna tabela biegowa powstała poprzez dodanie dwóch wyścigów juniorskich do tej z lat ubiegłych. Trener mógł wybrać pola, z jakich wystartują zawodnicy w wyścigu młodzieżowym. Ponadto wzrosła liczba żużlowców w składzke do aż dziewięciu zawodników. Muszę przyznać, że na aktualne standardy jest to po prostu za dużo. Doszło do tego, że żeby nie zaburzać tradycji startowania reprezentantów gospodarzy z numerami 9-16, dziewiąty startujący w składzie zamiast numeru, na plastronie piastował literę R. Taki zawodnik, jak i również ci z numerami 8/16 mieli zagwarantowane starty tylko w biegach 7 i 12. Dodamy do tego możliwość startowania pięć razy jako rezerwa zwykła i młodzieżowcy mieli możliwość startu nawet w siedmiu wyścigach! Główna Komisja zrezygnowała jednak z takiego przywileju rok później i pozbawiła juniorów jednego startu. Ponadto trenerzy nie mieli już możliwości ustalenia pól dla zawodników w biegach juniorskich.
Jaki był cel wprowadzenia takiej tabeli biegowej? Jak zwykle chodziło o uatrakcyjnienie zawodów. Jednak jeśli spojrzymy kilka spotkań z tamtego okresu, dowiemy się, że często reprezentantów z literą R brakowało. Zamiast nich, mogli wtedy wystąpić zawodnicy inni zawodnicy młodzieżowi.
Wróćmy do genezy tej struktury biegowej. Wcześniej wspomniałem o tym, że powstała z przekształcenia poprzedniej tabeli biegowej. Jednak pierwotny układ wyścigów powstał już w 1962 roku, gdy oglądaliśmy 13 wyścigów. Był to rok sporych innowacji, gdyż po raz pierwszy zawodnik z "piętnastką" na plastronie miał obowiązkowe dwa wyścigi, a jako rezerwa zwykła mógł wystąpić trzy razy. Zapomniano wtedy o typowych rezerwowych i rezerwie taktycznej. RT wprowadzono w roku 1966. Rezerwowi pojawili się w roku 1967 i mogli zmienić swojego zespołowego kolegę pięć razy. W roku 1976 wprowadzone biegi młodzieżowców, którzy nie mieścili się w składzie meczowym, ale ich punkty nie liczyły się do wyniku spotkania. Rozgrywane były między biegami 7 i 8 oraz 10 i 11.
Co spowodowało zrezygnowanie z rozgrywania tak długich spotkań? Chodziło głównie o pieniądze. Tamte lata były okupione fatalnym stanem polskiej gospodarki, kryzysem i strajkami. Oczywistym jest, że fatalna sytuacja w ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej musiała odbić się na sporcie. Nie było pieniędzy na sprzęt, przez co nie opłacało się rozgrywać osiemnastu wyścigów. Ponadto na tamte lata zanotowano spadek poziomu sportowego zawodników, a w spotkaniach nie jechali tylko ci, którzy faktycznie zasłużyli. Ten argument był również poruszany całkiem niedawno, gdy dyskutowano na temat przywrócenia możliwości jazdy obcokrajowców z numerami przeznaczonymi dla młodzieżowców. Wtedy przekonał władze i w roku 1981 wprowadzono piętnastobiegowy rozkład jazdy, co utrwaliło się do teraz. Wielu polskim fanom ciężko sobie wyobrazić inne spotkania, niż te, które trwają piętnaście wyścigów...
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
2 |
4 |
+34 |
2. | KS Apator Toruń | 2 | 2 | +16 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 2 | 2 | -8 |
4. | Betard Sparta Wrocław | 2 | 2 | +6 |
5 | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | 2 | 2 | 0 |
6. | Fogo Unia Leszno | 2 | 2 | -24 |
7. | Tauron Włókniarz Częstochowa | 1 | 0 | -4 |
8. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 2 | 0 | -24 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | 2 | 4 | +10 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 2 | 2 | +7 |
3. | Texom Stal Rzeszów | 1 | 2 | +18 |
4. | INNPRO ROW Rybnik | 1 | 2 | +6 |
5. | Arged Malesa Ostrów | 2 | 2 | +12 |
6. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 1 | 0 | -6 |
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | 1 | 0 | -16 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk | 1 |
0 |
-29 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 2 | +6 |
4. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | -4 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów