eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 175
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Kiedyś to było... Dłużej znaczy lepiej? (2)
 2020-02-12 11:19:22  Dawid Ociepa    inf.własna

Od momentu rezygnacji z trójmeczów na rzecz meczów dwóch drużyn, władze ligowe poszukiwały optymalnej tabeli biegowej, zmieniając przez to liczbę rozgrywanych wyścigów. Od dziewięciu w latach 1951-55, do... osiemnastu w latach 1978-80. Sporo jak na dzisiejsze standardy. 

Ówczesna tabela biegowa powstała poprzez dodanie dwóch wyścigów juniorskich do tej z lat ubiegłych. Trener mógł wybrać pola, z jakich wystartują zawodnicy w wyścigu młodzieżowym. Ponadto wzrosła liczba żużlowców w składzke do aż dziewięciu zawodników. Muszę przyznać, że na aktualne standardy jest to po prostu za dużo. Doszło do tego, że żeby nie zaburzać tradycji startowania reprezentantów gospodarzy z numerami 9-16, dziewiąty startujący w składzie zamiast numeru, na plastronie piastował literę R. Taki zawodnik, jak i również ci z numerami 8/16 mieli zagwarantowane starty tylko w biegach 7 i 12. Dodamy do tego możliwość startowania pięć razy jako rezerwa zwykła i młodzieżowcy mieli możliwość startu nawet w siedmiu wyścigach! Główna Komisja zrezygnowała jednak z takiego przywileju rok później i pozbawiła juniorów jednego startu. Ponadto trenerzy nie mieli już możliwości ustalenia pól dla zawodników w biegach juniorskich.

Jaki był cel wprowadzenia takiej tabeli biegowej? Jak zwykle chodziło o uatrakcyjnienie zawodów. Jednak jeśli spojrzymy kilka spotkań z tamtego okresu, dowiemy się, że często reprezentantów z literą R brakowało. Zamiast nich, mogli wtedy wystąpić zawodnicy inni zawodnicy młodzieżowi.

Wróćmy do genezy tej struktury biegowej. Wcześniej wspomniałem o tym, że powstała z przekształcenia poprzedniej tabeli biegowej. Jednak pierwotny układ wyścigów powstał już w 1962 roku, gdy oglądaliśmy 13 wyścigów. Był to rok sporych innowacji, gdyż po raz pierwszy zawodnik z "piętnastką" na plastronie miał obowiązkowe dwa wyścigi, a jako rezerwa zwykła mógł wystąpić trzy razy. Zapomniano wtedy o typowych rezerwowych i rezerwie taktycznej.  RT wprowadzono w roku 1966. Rezerwowi pojawili się w roku 1967 i mogli zmienić swojego zespołowego kolegę pięć razy. W roku 1976 wprowadzone biegi młodzieżowców, którzy nie mieścili się w składzie meczowym, ale ich punkty nie liczyły się do wyniku spotkania. Rozgrywane były między biegami 7 i 8 oraz 10 i 11.

Co spowodowało zrezygnowanie z rozgrywania tak długich spotkań? Chodziło głównie o pieniądze. Tamte lata były okupione fatalnym stanem polskiej gospodarki, kryzysem i strajkami. Oczywistym jest, że fatalna sytuacja w ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej musiała odbić się na sporcie. Nie było pieniędzy na sprzęt, przez co nie opłacało się rozgrywać osiemnastu wyścigów. Ponadto na tamte lata zanotowano spadek poziomu sportowego zawodników, a w spotkaniach nie jechali tylko ci, którzy faktycznie zasłużyli. Ten argument był również poruszany całkiem niedawno, gdy dyskutowano na temat przywrócenia możliwości jazdy obcokrajowców z numerami przeznaczonymi dla młodzieżowców. Wtedy przekonał władze i w roku 1981 wprowadzono piętnastobiegowy rozkład jazdy, co utrwaliło się do teraz. Wielu polskim fanom ciężko sobie wyobrazić inne spotkania, niż te, które trwają piętnaście wyścigów...

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

7

14 +80
2. Platinum Motor Lublin 8 10 +71
3. ebut.pl Stal Gorzów 8 10 +27
4. Tauron Włókniarz Częstochowa 7 8 +28
5 Fogo Unia Leszno 8 6 -74
6. For Nature Solutions KS Apator Toruń 7 6 -20
7. Cellfast Wilki Krosno 7 4 -64
8. ZOOleszcz GKM Grudziądz 8 4 -48
 1. Liga Żużlowa
1. Enea Falubaz Zielona Góra 7 15 +102
2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 7 10 +36
3. ROW Rybnik 8 7 -22
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 8 7 -19
5. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 8 6 -43
6. Arged Malesa Ostrów 6 6 -10
7. InvestHousePlus PSŻ Poznań 8 6 -26
8. Trans MF Landshut Devils 8 6 -18
2. Liga Żużlowa
1 OK Bedmet Kolejarz Opole 6 10 +55
2. Texom Stal Rzeszów 6 9 +81
3. Optibet Lokomotiv Daugavpils 6 6 -50
4. Start Gniezno 6 5 +8
5. Metalika Recykling Kolejarz Rawicz 6 5 -26
6. Enea Polonia Piła 6 4 -58
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 6 3 -10
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso 5 10 +54
2. Enea Stal Gorzów 5 8 +68
3. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno 6 8 +59
4. Motor Lublin 5 6 +5
5. GKM Grudziądz 5 6 +9
6. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa 7 5 -9
7. KS Toruń 7 5 -35
8. Arged Malesa Ostrów 6 4 -13
9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław 6  0  -138
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

4

6

+60

2. Indianerna Kumla  3 4 +18
3. Dackarna Malilla 4 4

+12

4. Piraterna Motala 4

4

+4
5. Smederna Eskilstuna 5 4

0

6. Rospiggarna Hallstavik 4 4 -58
7. Lejonen Gislaved

4

2 -36
Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 50
2.  Fredrik Lindgren 47
3.  Jack Holder 42
4.  Martin Vaculik 41
5.  Jason Doyle 36
6.  Robert Lambert 32
7.  Daniel Bewley 32
8.  Leon Madsen 30
9.  Tai Woffinden 24
10.  Max Fricke 24
11.  Mikkel Michelsen 22
12.  Patryk Dudek 17
13.  Maciej Janowski 17
14.  Anders Thomsen 12
15.  Kim Nilsson 6
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu