eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 141
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Brak krajowej gwiazdy problemem dla ligi?
 2019-12-30 14:20:24  Bartłomiej Florek    inf.własna

O tym, że polskie rozgrywki ligowe są najsilniejszymi ligami żużlowymi świata - nikogo przekonywać właściwie już nie trzeba. Coraz gorzej ma się z kolei sytuacja w innych, stosunkowo silnych ligach, które jeszcze nie tak dawno uchodziły za najgroźniejszych rywali Polaków w rywalizacji o miano najlepszej kampanii ligowej.

Myślę tutaj przede wszystkim o szwedzkiej Elitserien. Ostatnie okienko transferowe okazało się prawdziwym ciosem dla Szwedów. Z występów w kraju Trzech Koron zrezygnowała krajowa gwiazda - brązowy medalista Indywidualnych Mistrzostw Świata z 2018 roku - Fredrik Lindgren, a na umowy w tym kraju zdecydowało się zaledwie sześciu stałych uczestników cyklu Speedway Grand Prix.

Nie jestem zaskoczony takim obrotem spraw, bowiem działacze SVEMO lekceważyli problem zmniejszającej się liczby krajowych zawodników. Szwedzi od lat były bardzo otwarci dla wszelakiej maści obcokrajowców kosztem szkolenia i promowania krajowych zawodników. Problem zmniejszającej się liczby krajowego zaplecza poruszył we wrześniu czołowy szwedzki żużlowiec z lat 90. - Peter Nahlin. W ciągu 30 lat liczba startujących Szwedów zmniejszyła się o ponad 200. W 1989 zarejestrowanych było 268 zawodników ze Szwecji, z kolei w bieżącym roku było ich ledwie 67.

Problem zmniejszającej się liczby Szwedów nie jest jedynym problemem tej ligi. Szwedzi uparcie korzystają również z KSM-u, a ponadto wprowadzono ograniczenia kontraktów - wskutek czego kluby nie mogą kontraktować więcej niż 8 zawodników ze średnią wyższą niż minimalną (0,500). Ma to wymierne znaczenie na arenie międzynarodowej, bowiem brakuje kogoś, kto mógłby godnie zastąpić Fredrika Lindgrena czy Antonio Lindbaecka na arenie międzynarodowej. Z kolei nawet najstarsi górale nie pamiętają, kiedy ostatnio szwedzki młodzieżowiec osiągnął sukces w międzynarodowych, juniorskich rozgrywkach.

Od lat sytuacja w brytyjskiej Premiership jest nie do pozazdroszczenia. Nie tyle problemem, co brak najlepszego Brytyjczyka, Tai'a Woffindena czy też zawodników startujących w cyklu SGP czy SEC - są zbyt małe stawki punktowe czy nadmiar ilości spotkań. Szkoda, bo tory w Wielkiej Brytanii nadal pozwalają na rozwijanie poziomu technicznego zawodników, a kibicom na oglądanie widowiskowych biegów.

Choć liga duńska i rosyjską nie są i nigdy nie były na tak wysokim poziomie jak choćby w Polsce - to i tam musieli się mierzyć z brakiem czołowych, krajowych zawodników. 

W minionym sezonie na torach Metal Speedway League zabrakło indywidualnego wicemistrza świata - Leona Madsena czy choćby mniej znanych, lecz startujących na co dzień w silniejszych ligach - Nicklasa Porsinga czy Michaela Palm Tofta. Brak wspomnianej trójki nie wpłynął na obniżenie poziomu ligi, bowiem pojawiła się szansa na rozwój dla młodych Duńczyków bądź grupy obcokrajowców, dla której była to okazja dla poszukiwania kolejnych startów.

W Rosji swego czasu brakowało na ligowych torach gwiazd żużla w tym kraju, czyli Emila Sajfutdinowa i Artioma Łaguty. Na szczęście - dla miejscowych fanów żużla - dwukrotny zwycięzcy Speedway of Nations znaleźli okazję, aby pokazać się na krajowych torach. Podobnie jak w Danii - brak tych żużlowców nie wpłynął na poziom ligi, lecz brakowało kogoś, kto przyciągnąłby widzów na trybuny.

Patrząc na wyżej wspomniane sytuacje - powinniśmy cieszyć się z tego, że Nasi działacze mimo wszystko nie tylko starają się stworzyć komfortowe warunki dla światowej czołówki, ale również dbają o to, aby nie brakowało miejsc dla Polaków. Brak kogoś z polskiej czołówki w naszej lidze - owszem, mógłby zaboleć - jednak otworzyłaby się furtka dla innych, rodzimych zawodników. Na szczęście w wieloletniej historii polskiego żużla nigdy tak się nie zdarzyło i mam nadzieję, że pozostanie tak w dalszym ciągu.

Obyśmy nie musieli się martwić o przyszłość żużla w naszym kraju. Jeśli i u Nas zaczęło by się dziać źle - to zaczęłaby się wtedy żużlowa apokalipsa...

eSpeedway Team - Oliver Berntzon

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Motor Lublin

 



2. zielona-energia.com Włókniarz



3. Moje Bermudy Stal Gorzów



4. For Nature Solutions Apator Toruń


5. Betard Sparta Wrocław


6. Fogo Unia Leszno

 
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz


8. Cellfast Wilki Krosno



 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp.


2. Stelmet Falubaz Zielona Góra


3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


4. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


6. Trans MF Landshut Devils


7. ROW Rybnik


8. SpecHouse PSŻ Poznań


2. Liga Żużlowa
1. Aforti Start Gniezno


2. OK Bedmet Kolejarz Opole


3. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz


4. Optibet Lokomotiv Daugavplis


5. Texom Stal Rzeszów


6. Unia Tarnów


7. Budmax-Stal Polonia Piła


 U24 Ekstraliga
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp. 14 29 +133
2. Agromix Polcopper Unia Leszno 14 26 +122
3. WTS Sparta Wrocław 14 22 +37
4. Stal Gorzów 14 19 -+70
5. GKM Grudziądz  14 17 -34
6. KS Toruń 14 17 +2
7. Motor Lublin 14 8 -154
8. Włókniarz Częstochowa 14 2 -176
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

14

33

+190

2. Lejonen Gislaved 14 26 +172
3. Vastervik Speedway 14 25

+37

4. Indianerna Kumla 14

15

-61
5. Rospiggarna Hallstavik 14 13

-30

6. Dackarna Malilla 14 11 +3
7. Piraterna Motala

14

10 -155
8. Masarna Avesta 14 7

-155

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 166
2.  Leon Madsen 133
3.  Maciej Janowski 106
4.  Fredrik Lindgren 103
5.  Robert Lambert 103
6.  Daniel Bewley 102
7.  Patryk Dudek 102
8.  Tai Woffinden 93
9.  Martin Vaculik 91
10.  Jason Doyle 83
11.  Mikkel Michelsen 82
12.  Jack Holder 67
13.  Max Fricke 52
14.  Anders Thomsen 51
15.  Paweł Przedpełski 29
16.  Andrzej Lebiediew 26
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Filip Seniuk: Moim idolem zawsze był Tai Woffinden

Arged Malesa Ostrów, to klub, który przestrzeni ostatnich lat mocno stawia na swoich wychowanków. Filip Seniuk, to najmłodszy zawodnik, który wyszedł spod ręki Mariusza Staszewskiego. Specjalnie dla eSpeedway.pl, opowiedział nam o żużlu i planach na przyszły sezon.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Marcin Nowak w eSpeedway Team!

Miło nam państwu ogłosić, że nasz portal objął patronatem medialnym nowego zawodnika Texom Stali Rzeszów - Marcina Nowaka. Tym samym 27-latek dołącza do Olivera Berntzona, jako członek naszego teamu. Były zawodnik H. Skrzydlewska Orła Łódź jest zadowolony z faktu, iż dołącza do naszej "drużyny" i zaprasza wszystkich do odwiedzenia jego mediów społecznościowych, które są dostępne TUTAJ.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu