eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 120
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Brak krajowej gwiazdy problemem dla ligi?
 2019-12-30 14:20:24  Bartłomiej Florek    inf.własna

O tym, że polskie rozgrywki ligowe są najsilniejszymi ligami żużlowymi świata - nikogo przekonywać właściwie już nie trzeba. Coraz gorzej ma się z kolei sytuacja w innych, stosunkowo silnych ligach, które jeszcze nie tak dawno uchodziły za najgroźniejszych rywali Polaków w rywalizacji o miano najlepszej kampanii ligowej.

Myślę tutaj przede wszystkim o szwedzkiej Elitserien. Ostatnie okienko transferowe okazało się prawdziwym ciosem dla Szwedów. Z występów w kraju Trzech Koron zrezygnowała krajowa gwiazda - brązowy medalista Indywidualnych Mistrzostw Świata z 2018 roku - Fredrik Lindgren, a na umowy w tym kraju zdecydowało się zaledwie sześciu stałych uczestników cyklu Speedway Grand Prix.

Nie jestem zaskoczony takim obrotem spraw, bowiem działacze SVEMO lekceważyli problem zmniejszającej się liczby krajowych zawodników. Szwedzi od lat były bardzo otwarci dla wszelakiej maści obcokrajowców kosztem szkolenia i promowania krajowych zawodników. Problem zmniejszającej się liczby krajowego zaplecza poruszył we wrześniu czołowy szwedzki żużlowiec z lat 90. - Peter Nahlin. W ciągu 30 lat liczba startujących Szwedów zmniejszyła się o ponad 200. W 1989 zarejestrowanych było 268 zawodników ze Szwecji, z kolei w bieżącym roku było ich ledwie 67.

Problem zmniejszającej się liczby Szwedów nie jest jedynym problemem tej ligi. Szwedzi uparcie korzystają również z KSM-u, a ponadto wprowadzono ograniczenia kontraktów - wskutek czego kluby nie mogą kontraktować więcej niż 8 zawodników ze średnią wyższą niż minimalną (0,500). Ma to wymierne znaczenie na arenie międzynarodowej, bowiem brakuje kogoś, kto mógłby godnie zastąpić Fredrika Lindgrena czy Antonio Lindbaecka na arenie międzynarodowej. Z kolei nawet najstarsi górale nie pamiętają, kiedy ostatnio szwedzki młodzieżowiec osiągnął sukces w międzynarodowych, juniorskich rozgrywkach.

Od lat sytuacja w brytyjskiej Premiership jest nie do pozazdroszczenia. Nie tyle problemem, co brak najlepszego Brytyjczyka, Tai'a Woffindena czy też zawodników startujących w cyklu SGP czy SEC - są zbyt małe stawki punktowe czy nadmiar ilości spotkań. Szkoda, bo tory w Wielkiej Brytanii nadal pozwalają na rozwijanie poziomu technicznego zawodników, a kibicom na oglądanie widowiskowych biegów.

Choć liga duńska i rosyjską nie są i nigdy nie były na tak wysokim poziomie jak choćby w Polsce - to i tam musieli się mierzyć z brakiem czołowych, krajowych zawodników. 

W minionym sezonie na torach Metal Speedway League zabrakło indywidualnego wicemistrza świata - Leona Madsena czy choćby mniej znanych, lecz startujących na co dzień w silniejszych ligach - Nicklasa Porsinga czy Michaela Palm Tofta. Brak wspomnianej trójki nie wpłynął na obniżenie poziomu ligi, bowiem pojawiła się szansa na rozwój dla młodych Duńczyków bądź grupy obcokrajowców, dla której była to okazja dla poszukiwania kolejnych startów.

W Rosji swego czasu brakowało na ligowych torach gwiazd żużla w tym kraju, czyli Emila Sajfutdinowa i Artioma Łaguty. Na szczęście - dla miejscowych fanów żużla - dwukrotny zwycięzcy Speedway of Nations znaleźli okazję, aby pokazać się na krajowych torach. Podobnie jak w Danii - brak tych żużlowców nie wpłynął na poziom ligi, lecz brakowało kogoś, kto przyciągnąłby widzów na trybuny.

Patrząc na wyżej wspomniane sytuacje - powinniśmy cieszyć się z tego, że Nasi działacze mimo wszystko nie tylko starają się stworzyć komfortowe warunki dla światowej czołówki, ale również dbają o to, aby nie brakowało miejsc dla Polaków. Brak kogoś z polskiej czołówki w naszej lidze - owszem, mógłby zaboleć - jednak otworzyłaby się furtka dla innych, rodzimych zawodników. Na szczęście w wieloletniej historii polskiego żużla nigdy tak się nie zdarzyło i mam nadzieję, że pozostanie tak w dalszym ciągu.

Obyśmy nie musieli się martwić o przyszłość żużla w naszym kraju. Jeśli i u Nas zaczęło by się dziać źle - to zaczęłaby się wtedy żużlowa apokalipsa...

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

6

12

+94

2. Betard Sparta Wrocław 6 9 +54
3. ebut.pl Stal Gorzów 5 5 -16
4.   ZOOleszcz GKM Grudziądz 5 4 -12
5  KS Apator Toruń  5 3 +9
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 5 3 -30
7.  Fogo Unia Leszno

6

4 -77
8. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  4 1 -22
 2. Speedway Ekstraliga
1. Innpro ROW Rybnik  5 10 +42
2. Cellfast Wilki Krosno 6 8 +12
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz  4 6 +37
4. Arged Malesa Ostrów 5 6 +12
5.  Texom Stal Rzeszów 4 4 +7
6. #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  4 3 -19
7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź 5 2 -52
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

4

1

-35
Krajowa Liga Żużlowa
1  Optibet Lokomotiv Daugavpils 4 4 +17
2.  Ultrapur Start Gniezno   2 4 -2
3. Trans MF Landshut Devils 3 4 -7
4. OK Bedmet Kolejarz Opole   4 4 -20
5. Unia Tarnów  3 2 +13
6. Polonia Piła  3 2 --1





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  50
2. Jack Holder 48
3. Jason Doyle 47
4. Robert Lambert 41
5.  Mikkel Michelsen 36
6. Daniel Bewley 28
7. Martin Vaculik 27
8.  Fredrik Lindgren 26
9.  Dominik Kubera 25
10. Leon Madsen 25
11.  Kai Huckenbeck 25
12.  Szymon Woźniak 24
13.  Tai Woffinden 16
14.  Andrzej Lebiediew 13
15.  Jan Kvech  10
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu