eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 250
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Per Jonsson: Żużel ma potencjał
 2019-09-28 10:22:33  redakcja    inf.prasowa

Specjalnym gościem podczas drugiej rundy TAURON SEC, która odbyła się w Toruniu, był Per Jonsson. Szwed uchodzi za legendę toruńskiego żużla. W przeszłości reprezentował barwy miejscowego klubu, ale od czasu wypadku z 1994 roku porusza się na wózku. W lipcu po raz kolejny odwiedził stare kąty, a my porozmawialiśmy z nim o stanie jego zdrowia, wrażeniach z przyjazdu do Polski, a także o Stadionie Śląskim, kondycji szwedzkiego żużla i postawie jego rodaka Antonio Lindbaecka w Mistrzostwach Europy.

Co u Ciebie słychać? Jak się czujesz?

- Teraz już wszystko jest w porządku. Czuję się dobrze, ale ostatnio miałem pewne problemy i niestety musiałem spędzić trochę czasu w szpitalu i poleżeć w łóżku. Na szczęście wszystko wróciło do normy. Życie jest piękne, dlatego zamierzam się nim cieszyć.

Twoja sytuacja zdrowotna jest już ustabilizowana czy wciąż myślisz o nowych metodach leczenia?

- Nie wiem jak ułoży się przyszłość, ale wydaje mi się, że w tej chwili nie mogę już zbyt wiele zrobić w kontekście poprawienia mojego stanu zdrowia. Jest jak jest i trzeba się z tym pogodzić. Najważniejsze, że na co dzień czuję się dobrze.

Jak wygląda Twój dzień, kiedy jesteś w Szwecji. Czym się wtedy zajmujesz?

- W ostatnim czasie nie robiłem zbyt wiele, bo byłem w szpitalu i musiałem przerwać swoją pracę. Przedtem byłem związany z motoryzacją i sprzedawałem różne części zamienne.

Lubisz przyjeżdżać do Polski, a właściwie do Torunia?

- Oczywiście, że tak. Zawsze miło jest tu wracać. Toruń zajmuje szczególne miejsce w moim sercu. Wszyscy ludzie, których tu spotykam, a także przyjaciele i fani sprawiają, że przyjeżdżam tu z wielką chęcią.

Co czujesz, kiedy pojawiasz się na Motoarenie? Miałeś przecież duży wkład w powstanie tego stadionu.

- Nie ukrywam, że ciągnie mnie tutaj. To naprawdę przyjemne uczucie, dlatego chcę się tu pojawiać. Jeżeli torunianie będą czegoś potrzebować, to zawsze czekam w gotowości, żeby im pomóc. Jestem bardzo zadowolony, że wciąż dostaję zaproszenia i mogę tu przyjeżdżać. Muszę przyznać, że kiedy jestem w Toruniu, to czas mija mi naprawdę bardzo szybko.

Zdaniem wielu osób w Toruniu mamy jeden z najpiękniejszych stadionów, ale ostatnio do żużlowego kalendarza wrócił też legendarny Stadion Śląski. Myślisz, że to dobra decyzja?

- Oczywiście, że tak. To nawet nie podlega dyskusji. W ten sposób potwierdzamy, że żużel ma potencjał, żeby wchodzić na wielkie areny i dzięki temu aspiruje do bycia wielkim sportem. Uważam, że jeżeli tor jest prawidłowo zbudowany, to nawet na stadionach, które nie są typowo żużlowe, możemy obejrzeć świetne ściganie.

Czy tor na Stadionie Śląskim był prawidłowo zbudowany?

- Pamiętam, że dawny tor na Stadionie Śląskim był dobrze ułożony. Można było znaleźć na nim wiele linii jazdy. Kiedy zaczynałem się ścigać, to zawsze starałem się uczyć specyfiki różnych torów. Chciałem wiedzieć o nich jak najwięcej. Jeżeli chodzi o tor zbudowany przed rokiem, to również nie miałem do niego żadnych poważnych zastrzeżeń. Sam zresztą brałem udział w ustalaniu jego geometrii i pomagałem przy projektowaniu.

Dawny Stadion Śląski nie był jednak szczególnie szczęśliwy dla Szwedów, ponieważ nie notowali tam zbyt wielu osiągnięć. Dlaczego tak się działo?

- Prawdę mówiąc, nie wiem. Trudno mi powiedzieć. Wszystko zależy od zawodników, dlatego najlepiej ich zapytać.

Co możesz powiedzieć o kondycji żużla w Szwecji? Obecnie nie mamy zbyt wielu Szwedów, którzy walczą o najważniejsze międzynarodowe sukcesy.

- Z naszej perspektywy to naprawdę poważny problem. Nie wychowujemy zbyt wielu klasowych zawodników. Młodzi żużlowcy stopniowo dorastają i nie mają szansy, żeby od najmłodszych lat jeździć w największych klubach. Czas ucieka, a oni nie mogą ścigać się tak dużo, jakby tego chcieli. W tym wieku bardzo tego potrzebują, więc musimy wyprostować tę sytuację.

Widzisz szansę, żeby młode szwedzkie pokolenie ruszyło na podbój żużlowego świata?

- Jestem pewien, że nie będzie im łatwo. Powiem wprost, nie wygląda to zbyt dobrze, jeżeli myślimy o przyszłości.

Rozmawiamy przy okazji Mistrzostw Europy, dlatego chciałbym zapytać o Antonio Lindbaecka, który jest jedynym reprezentantem Szwecji w tych zawodach. Jak oceniasz jego postawę?

- Antonio to bardzo utalentowany zawodnik, ale jego problem polega na tym, że jest strasznie nieregularny. Jeżeli chcesz wygrywać wielkie żużlowe imprezy, takie jak na przykład Mistrzostwa Europy, to musisz pokazywać się z dobrej strony we wszystkich turniejach. Antonio powinien być znacznie bardziej konsekwentny w zdobywaniu punktów.

Kiedy patrzysz na żużel jako całość, to co sobie myślisz o znaczeniu i pozycji tego sportu?

- Zaczynam się naprawdę poważnie martwić. Niektóre kraje nie wydają na świat nowych i wystarczająco dobrych zawodników. W całym tym systemie na pierwszy plan wysuwa się Polska, gdzie wkłada się bardzo dużo wysiłku w pracę z juniorami. Może dzięki temu właśnie oni będą przyszłością tego sportu, ale należy pamiętać, że to bardzo długi proces, który zabiera wiele czasu. Wszyscy musimy to sobie uświadomić.

Wielki finał TAURON Speedway Euro Championship 2019 odbędzie się 28 września, na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Bilety na to wydarzenie dostępne są  od 19 zł na eBilet.pl.

Relacje live

BAUHAUS LIGAN
Finał

Lejonen - Smederna
wtorek, godzina 19:00

Reklama

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Motor Lublin

14

31 +168
2. zielona-energia.com Włókniarz
14 24 +124
3. Moje Bermudy Stal Gorzów
14 20 +55
4. For Nature Solutions Apator Toruń 14 18 +2
5. Betard Sparta Wrocław 14 17 +58
6. Fogo Unia Leszno 14 15 -12
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz 14 12 -136
8. Arged Malesa Ostrów Wlkp.
14 0 -259
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 30 +77
2. Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 24 +153
3. Cellfast Wilki Krosno 14 20 +44
4. Trans MF Landshut Devils 14 17 -11
5. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 14 -29
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 14 13 -50
7. ROW Rybnik 14 11 -62
8. Aforti Start Gniezno 14 11 -122
2. Liga Żużlowa
1. OK Bedmet Kolejarz Opole 12 21 +130
2. SpecHouse PSŻ Poznań 12 21 +109
3. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 12 21 +68
4. Optibet Lokomotiv Daugavplis 12 18 +44
5. Texom Stal Rzeszów 12 11 +12
6. Unia Tarnów 12 10 -134
7. Budmax-Stal Polonia Piła 12 3 -229
 U24 Ekstraliga
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp. 14 29 +133
2. Agromix Polcopper Unia Leszno 14 26 +122
3. WTS Sparta Wrocław 14 22 +37
4. Stal Gorzów 14 19 -+70
5. GKM Grudziądz  14 17 -34
6. KS Toruń 14 17 +2
7. Motor Lublin 14 8 -154
8. Włókniarz Częstochowa 14 2 -176
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

14

33

+190

2. Lejonen Gislaved 14 26 +172
3. Vastervik Speedway 14 25

+37

4. Indianerna Kumla 14

15

-61
5. Rospiggarna Hallstavik 14 13

-30

6. Dackarna Malilla 14 11 +3
7. Piraterna Motala

14

10 -155
8. Masarna Avesta 14 7

-155

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 148
2.  Leon Madsen 117
3.  Patryk Dudek 100
4.  Robert Lambert 97
5.  Daniel Bewley 93
6.  Fredrik Lindgren 92
7.  Maciej Janowski 92
8.  Tai Woffinden 88
9.  Jason Doyle 76
10.  Martin Vaculik 71
11.  Mikkel Michelsen 70
12.  Jack Holder 64
13.  Max Fricke 52
14.  Anders Thomsen 51
15.  Paweł Przedpełski 29
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Nicolas Covatti: Żużel jest bardzo popularny w Buenos Aires

34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej  do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Podsumowanie 1. kolejki PGE Ekstraligi

Kurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek. 

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu