Wywiady
Nazwisko Pawła Isańskiego z pewnością niewiele mówi przeciętnemu kibicowi sportu żużlowego. To nowa postać w światku speedwaya. Jest on prezesem Wałbrzyskiego Stowarzyszenia Motocyklowego, które pracuje nad utworzeniem nowego ośrodka żużlowego w Polsce. Jednak to nie wszystko, Paweł Isański, to także wielki miłośnik sportów motocyklowych i jak się okazuje być może przyszły zawodnik polskiej kadry w ice racingu.
Co Prezes Wałbrzyskiego Stowarzyszenia Motocyklowego robi podczas zawodów motocyklowych na lodzie?
Przyjechaliśmy do Sanoka przede wszystkim z ciekawości. Jak się okazuje styl jazdy na lodzie znacznie różni się od tego klasycznego, charakterystyką bardziej przypomina wyścigi motocyklowe niż speedway. Można powiedzieć, że ice racing nie ma nic wspólnego z żużlem.
Jak wrażenia z tych zawodów?
Obserwując jazdę Grzegorza Knappa, można zauważyć, że ma on pewne nawyki z żużla klasycznego, to z pewnością nie pomaga w jeździe na lodzie. Analizując postawę Rosjan widać, że oni zupełnie inaczej układają swoje ciało w trakcie jazdy. Warto też zauważyć, że motocykle do wyścigów na lodzie mają niemal identyczne zawieszenie jak te, którymi jeździ się po drogach. To też jest swoiste utrudnienie dla naszych zawodników. Większość z naszych reprezentantów wywodzi się z klasycznego speedway’a, a w żużlu nie reguluje się zawieszenia, gdyż z tyłu motocykla go właściwie nie ma, a z przodu jest standardowy amortyzator.
Czy regulacja zawieszenia ma aż tak istotne znaczenie w wyścigach na lodzie?
Wydaje mi się, że to nie silnik czy odpowiednie przełożenia jest kluczowym elementem w ice racingu, ale właśnie zawieszenie motocykla. Najlepiej można było to zaobserwować na przykładzie Rosjan, którzy w drugiej części zawodów, kiedy na torze porobiły się wyrwy, jechali jak po gładkim, podczas gdy nasi zawodnicy mieli spore problemy z płynną jazdą. Zaobserwowałem też, że Mistrz Świata, Nikołaj Krasnikow, jeździ na starych, gazowych zawieszeniach. Mają one jedną podstawową zaletę, nie podlegają wpływom temperatury. Natomiast zawieszenia olejowe wymagają regulacji w zależności od warunków panujących na zewnątrz. Krasnikow nie ma, więc tego problemu, z kolei nasi zawodnicy chyba, nie za bardzo potrafią znaleźć odpowiednie ustawienia. Można było się o tym przekonać podczas piątkowych zawodów. Temperatura wymagała regulacji zawieszenia i wynik był znacznie gorszy. W sobotę natomiast warunki odpowiadały już charakterystyce tych zawieszeń i od razu rezultat był lepszy.
Jakie jeszcze elementy wpływają na wynik podczas tego rodzaju zawodów?
Ważną kwestią jest odpowiednie dobranie sprężyn. W zawieszeniach motocykla do jazdy na lodzie są one liniowe, a nie progresywne tak, więc trzeba je dobierać pod wagę. Z tego, co się dowiedziałem Grzesiek jeździ na motocyklu od Rosjanina, który ważył ok. 90 kg. Kanpp jest znacznie lżejszym zawodnikiem stąd takie problemy na nierównościach, koło odbijało i nasz zawodnik miał problemy z płynna jazdą. Gdy ureguluje tą kwestię będzie z pewnością osiągał lepsze wyniki.
Sporo Pan wie na temat budowy motocykla. Czy próbował Pan kiedykolwiek swoich sił w jeździe na lodzie?
Tak, miałem okazję spróbować swoich sił na lodzie. Jeździłem tutaj w Sanoku i w Cielimowie. Nieskromnie powiem, że wśród tych osób, które pierwszy raz próbowały swoich sił w ice racingu – a byli tam także czynni zawodnicy – byłem tym, który najszybciej dał sobie z tym rade.
W takim razie, może warto byłoby spróbować jazdy tak na poważnie?
Powiem tak... widziałbym się w takim sporcie, byłby on dla mnie fajną alternatywną w kontekście zimowej przerwy w wyścigach motocyklowych. Styl jazdy mi odpowiada, bez problemu mógłbym rozpocząć treningi.
Co w takim razie stoi na przeszkodzie?
Dla mnie ciągle jest to coś nowego. Zacząłem się tym sportem interesować miesiąc temu. Głównym problemem jest odpowiednie przygotowanie logistyczne, bo u nas nie ma odpowiednich warunków. Potrzebowałbym pożyczyć motocykl na dwie godziny, tak żebym mógł pojeździć, podłubać w zawieszeniach i jestem pewien, że byłbym w stanie powalczyć. Krótko mówiąc, podoba mi się ten sport, jest podobny do wyścigów tak jak już wspomniałem byłby dla mnie dobrą alternatywą. Jeśli jednak już zaczynałbym zabawę w ice racing, trzeba byłoby udać się na zgrupowanie do Szwecji, Finlandii lub Rosji, gdzie jest długotrwały dostęp do jazdy na lodzie, bo u nas praktycznie nie mamy takich warunków.
Czy zatem spróbuje Pan swoich sił w ice racingu?
Gdybym miał finanse na to żeby kupić motocykl, zainwestować w niego to z pewnością już teraz próbowałbym swoich sił. Potrzeba zgromadzić odpowiednie środki, ok. 20 tys. na motocykl plus drugie tyle na jakiś wyjazd. Mam rok czasu, do przyszłej zimy, jednak już teraz myślę nad tym, aby na poważnie przygotować się do jazdy w ice racingu.
Tak jak już Pan wspomniał spore wydatki wiążą się z jazdą na lodzie, czy stać Pana na taki wydatek?
Nie wiem, bo jeszcze nie robiłem takiego rozeznania. Jeśli już zacznę to z pewnością będę szukał sponsorów.
Ice racing w Polsce jest ściśle powiązany z osobą Pana Pawła Ruszkiewicza. Czy były już jakieś kontakty na tej linii?
Kontakty z Panem Ruszkiewiczem zostały już nawiązane choćby, dlatego, że zostaliśmy zaproszeni na treningi kadry do Cielimowa.
Ma Pan naprawdę sporą wiedzę na temat budowy motocykla, jego przygotowania. Może już teraz warto byłoby spożytkować tą wiedzę w jakiś konkretnym celu.
Jestem już po słowie z Marcinem Sekulą i będę mu pomagał w przygotowaniu zawieszenia na zawody ice racingu.
PGE Ekstraliga
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Automa Unia Tarnów vs
Texom Stal Rzeszów
niedziela 14:00
Hunters PSŻ Poznań vs
Fogo Unia Leszno
niedziela 16:30
FIM Speedway Grand Prix - Warszawa
sobota 19:00
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
5 | 6 | +44 |
4. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 3 | --44 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
3 | 3 | -44 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów