eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 153
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  

  E.Sajfutdinow: Miałem propozycję, aby startować jako Polak
 2013-12-12 20:39:55  Stanisław Wrona    inf.własna

Przed tygodniem w Oktiabrskim doszło do spotkania wielu znanych osobistości żużla z fanami. Celem tego wydarzenia była próba reaktywacji speedwaya w tym mieście, której podjęli się nowi działacze klubu. Poniżej prezentujemy Państwu drugą część materiału ze spotkania w Republice Baszkirii.

Pierwszą część szczegółowo opisaliśmy Państwu TUTAJ. Całą inicjatywę poparli między innymi wielokrotny Mistrz Świata w wyścigach na lodzie, Nikołaj Krasnikow oraz stały uczestnik cyklu Grand Prix, Emil Sajfutdinow. Podczas spotkania zebrani widzowie zadawali przybyłym gościom wiele ważnych dla przyszłości żużla w Baszkirii pytań. Oto druga część zagadnień, które były poruszane 4 grudnia na spotkaniu w Oktiabrskim.

Pytanie odnośnie narodowej reprezentacji Rosji w speedwayu.
Denis Sajfutdinow: Podczas tegorocznego spotkania komisji torowej dyskutowano na temat występów Aleksandra Łoktajewa w kadrze Rosji. Mamy nadzieję, że Motocyklowa Federacja Rosyjska w nowym sezonie podejmie bardziej konkretne i efektywne działania, aby zapewnić solidną budowę i finansowanie zespołu.

Pytanie do wszystkich obecnie startujących zawodników. Co możecie zrobić Wy i co my możemy zrobić, aby rozpowszechnić speedway wśród kibiców w Rosji?
Emil Sajfutdinow: Sądzę, że na początku musimy zacząć od transmisji telewizyjnych. Starsze pokolenie wciąż pamięta czym jest żużel. Teraz mieszkam w St. Petersburgu i ludzie tam pamiętają speedway. Nowe pokolenie dobrze zna i interesuje się głównie piłką nożną oraz hokejem. Jeśli żużel byłby pokazywany w telewizji, ludzie mogliby się więcej o nim dowiedzieć, jednak do tego potrzebni są również sponsorzy w St. Petersburgu, w Moskwie, a następnie w naszych Republikach, regionach i miastach w Rosji. Od nas też wiele zależy – staramy się i nasze sukcesy w zawodach światowej rangi mogą być zauważone i wzbudzić zainteresowania, być może nawet rządu oraz prezydenta Rosji. Wcześniej w naszym kraju była najsilniejsza liga żużlowa! Jednak teraz jest to możliwe tylko w Polsce. Robimy co w naszej mocy, aby ożywić speedway w Rosji. Tylko do tego celu potrzebujemy więcej młodych ludzi, aby była przed nami jakaś perspektywa. Wówczas możemy pokazać, co można zdziałać i czego można się razem nauczyć.

Pytanie o plany na przyszły rok do Siergieja Darkina.
Siegiej Darkin: Plany mam takie jak dotychczas – jeździć, rywalizować i osiągać dobre rezultaty. Prawda jest jednak taka, że im więcej zawodnik ma lat, tym mniej dostaje ofert z różnych lig. Jednak jestem zadowolony ze swojej formy, którą teraz sam utrzymuję. Jeżdżę na motocrossie i przygotowuję się do nadchodzącego sezonu. Jeśli chodzi o kontrakty, to otrzymałem propozycję z angielskiego klubu, jednak nie dałem jeszcze ostatecznej odpowiedzi.

Jak wygląda sytuacja z zakazem startów w Grand Prix dla uczestników Indywidualnych Mistrzostw Europy?
Emil Sajfutdinow: Według mojej wiedzy na tą chwilę jest zgoda na jednoczesne starty w Grand Prix i w Mistrzostwach Europy. Oficjalne decyzje lub zmiany jeszcze przed nami. Moi sponsorzy są bardziej zainteresowani moim udziałem w Indywidualnych Mistrzostwach Europy, dlatego, że te turnieje są transmitowane w telewizji. Chcę zostać Mistrzem Świata, dążąc do tego celu już od 5 lat startuję w Grand Prix. Wierzę, że mam szanse, po prostu potrzeba do tego szczęścia i być w pełni zdrowym.

Pytanie do Emila Sajfutdinowa. W zasadzie posiadasz tylko polskich sponsorów, dlaczego nie reprezentujesz Polski w Grand Prix?
Emil Sajfutdinow: Właściwie miałem propozycję, aby startować jako Polak, na polskiej licencji i za polskie pieniądze. Jednak chcę rozwijać żużel w Rosji. Jeśli jeździłbym dla Polski i broniłbym jej barw, to w Rosji nie byłoby speedway’a – pozbawiłbym wsparcia rosyjski żużel. My staramy się rozwijać ten sport tutaj, w Rosji.

Pytanie o stan sportów motorowych w Rosji.

Nikołaj Krasnikow:  Na dzień dzisiejszy dyscypliny sportów motorowych chylą się ku upadkowi. Nie wiem w jakim celu technika, militaria i sport są doprowadzone do takiego stanu. Jako prezydent naszej federacji (Motocyklowa Federacja Republiki Baszkirii – przyp. red.) wybrałem taki plan rozwoju, żeby zrobić coś w najlepszym kierunku. Trzeba wyleczyć podstawowe kwestie. W tym roku podjęliśmy szereg działań i eksperymentów, które zamierzamy przeprowadzić w następnym sezonie w innych miastach naszej republiki z udziałem wszystkich organizacji sportowych finansowanych przez Ministerstwo Sportu Republiki Baszkirii oraz Fundację „Ural”. Podstawą sportów motorowych jest motocross. Tam nabywa się nawyki i umiejętności. Motocross jest najbardziej masową dyscypliną sportu motorowego, który mogą uprawiać dzieci od 4 roku życia, po dorosłych w zaawansowanym wieku. Zbudowaliśmy 5 profesjonalnych torów, które są gotowe aby otrzymać licencje na rozgrywanie zawodów krajowych. W Oktiabrskim również jest taki tor. Administracja miasta nie znalazła w tym roku środków, aby zorganizować na nim zawody. Dlatego dzisiaj drużyna przygotowuje się na poziomie republiki, dzięki czemu organizacja zawodów odbywać się będzie autonomicznie. Znaleźliśmy sponsorów do budowy torów, otrzymamy licencję i będziemy przeprowadzać na nich rundy Mistrzostw Rosji. Zapewni to bodziec do rozwoju sportów motorowych. Umacniamy nasze tradycje w wyścigach na lodzie. Wyniki jakie osiągamy dają pozytywny efekt i dzięki temu mamy możliwość otrzymania chociaż minimalnego dofinansowania. Na dzień dzisiejszy nasze siły nastawione są na rozwój królewskiej odmiany wyścigów torowych – żużla. Najważniejszym zadaniem jakie stoi teraz przed nami i przed CTWS im. G. Kadrowa jest organizowanie wydarzeń w Ufie. Jednym z najważniejszych działań jest praca w szkołach nad zasadami bezpiecznej jazdy z Państwową Inspekcją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Nie wstydzę się opowiadać dzieciakom jak wpłynął na mnie sport motorowy i wykształcił u mnie sposób myślenia. Mogły się przejechać na motocyklu i uczestniczyli w zajęciach z zainteresowaniem. Motoszkołę przy CTWS odwiedziło w ciągu roku 110 dzieciaków. Sprzęt dla szkoły kosztował 550 tys. Rubli (ok. 55 tys. Złotych – przyp. red.) takie było zadanie rozwoju dzieci w kierunku sportów motorowych. Oczywiście nie wszyscy uznali, że są motocyklistami (śmiech), jednak nasi trenerzy rozwijali je w różnych kierunkach i dzięki temu te, które nie zostaną profesjonalistami, będą mogły wykorzystać nabyte nawyki w innych dziedzinach życia czy sportu. Również CTWS, przy udziale Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i klubów motocyklowych Republiki Baszkirii, zorganizował rajd motocyklowy po Ufie. Pojawiliśmy się w wiadomościach i pisali o nas w gazetach. Byliśmy pod ciągłą obserwacją, a teraz jest to związane z naszą pracą społeczną. To pomogło w optymalizacji finansowania sportów motorowych. Naszymi celami i zadaniami nie jest tylko zdobywanie tytułów i osiąganie dobrych wyników, ale przede wszystkim pozostawienie śladu w pracy ze społeczeństwem i z młodzieżą.


Nikołaj Krasnikow, Prezydent Motocyklowej Federacji Republiki Baszkirii, na spotkaniu w Oktiabrskim poruszył wiele ważnych kwestii dotyczących speedwaya w republice oraz w całej Rosji.

Pytanie o doświadczenia i przeżycia z żużla w przeszłości.
Rim Julbarisow: W latach 60-tych było bardzo ciężko – nie mieliśmy ani formy, ani sportowych motocykli. Mieliśmy gumowe buty, które pozostały po wojsku. Obecny tutaj Zajtun Gafurow założył buty w rozmiarze 46 i to razem z nim pojawiły się pierwsze buty do motocykli (śmiech). Trenowaliśmy i pracowaliśmy dzień i noc. Teraz do sportów motorowych jest łatwiejszy dostęp. Ja zacząłem się tym interesować w wieku 12 lat. Potrafiliśmy obsługiwać i naprawiać motocykle – interesowano się nami i przyciągaliśmy uwagę innych chłopaków. Naprawdę potrzebna jest praca z młodzieżą i pomoc w tym kierunku od społeczeństwa i administracji miasta. Sporty motorowe są najważniejsze dla Oktiabrskiego. Życzę sukcesu nowemu kierownictwu klubu, abyśmy znowu mogli oglądać ściganie na dobrym poziomie w naszym mieście.

Kilka zdań odnośnie obcokrajowców i nowych zasadach w rosyjskim speedwayu.
Nikołaj Krasnikow: Każdy przyjazd zawodników zagranicznych warta jest sporo pieniędzy. Lepiej przeznaczyć te pieniądze na swojego zawodnika, aby osiągał on dobre rezultaty.
Denis Sajfutdinow: W związku z podziałem zawodników na kategorie A, B i C powstało wiele pytań oraz pułapek. Na zebraniu komisji torowej dyskutowano nad tym problemem i wszyscy są najbardziej skłonni do powrotu do starego systemu, z 18 wyścigami. Jeśli chodzi o zawodników zagranicznych, to większość klubowych prezesów zgodziła się, że konieczne jest skierowanie struktur w rosyjskich klubach na właściwe tory, a dopiero później zapraszanie obcokrajowców. I w tych klubach powinno być nie 2-3 zawodników, którzy odnoszą sukcesy na cały kraj, tylko przynajmniej kilkunastu żużlowców, którzy mogliby walczyć jak równy z równym z zagranicznymi liderami. W klubach, które są na utrzymaniu rządowym, to jest po prostu niemożliwe – wzięcie obcokrajowca byłoby nadużyciem środków – obcokrajowiec, który nie ma pozwolenia na pracę w Rosji nie może być opłacany przez klub. A pieniądze od sponsorów lepiej przekazać na rozwój dzieci, które są zaangażowane w sporty motorowe.
Renat Gafurow: Sądzę, że innowacje były wprowadzone w pewien sposób „polityczny” – to były na rękę Mega-Ładzie, żeby zostali mistrzami. Jednym z ich głównych konkurentów był Wostok Władywostok, a w pozostałych zespołach było dwóch zawodników kategorii A – od razu było jasne, że jeden z nich będzie „siedział na ławce”, ponieważ wedle nowych przepisów nie było możliwości startów dwóch jeźdźców kategorii A. Ja przez to spędziłem pół sezonu „na ławce”…

Kilka słów na temat transmisji telewizyjnych.
Nikołaj Krasnikow:
To bardzo trudne, aby były jakiekolwiek transmisje z zawodów żużlowych. Wygląda na to, że krajowi liderzy i główne kanały wolą pokazywać koszykówkę, gdzie grają nieznani dla nas czarnoskórzy zawodnicy, nieważne turnieje piłkarskie i na przykład ludzi, którzy pocierają lód, a krążek się toczy, co to takiego? (Fani zasugerowali, że chodzi o curling). Być może jest to bardziej interesujące niż sporty motorowe i osiągnięcie takiej popularności wykracza poza nasze siły… Jednak naprawdę chcielibyśmy pokazać tych wszystkich ludzi na stadionach i jakie są owoce naszej pracy.

Słowo na zakończenie spotkania.
Albert Łatypow: Chciałem dzisiaj podziękować wszystkim, którzy przybyli tutaj, aby się wypowiedzieć i nas wspierać. Po wszystkich oskarżeniach i żalach, które dzisiaj słyszeliśmy chcę powiedzieć, że wszystkim, którzy siedzą obok mnie, zależy na speedwayu. Wielu fanów, którzy dzisiaj się tu zebrali, zna tylko jedną stronę medalu, co było widoczne. Dla was wszystkich nasze drzwi są otwarte, możecie przyjść porozmawiać, zobaczyć i zapytać, zanim nas osądzicie. Jeśli chodzi o prezydenta Motocyklowej Federacji – on nie jest dyrektorem sportów motorowych w Baszkirii. Jeśli, jak ktoś mówił, Nikołaj pogrzebałby speedway w Oktiabrskim, nie siedziałby tutaj dzisiaj z nami – nie byłby zainteresowany. Jednak jest wśród nas, aby nas wspierać. Wszystkim bardzo dziękuję!

Całe spotkanie zakończyło się miłym i optymistycznym akcentem - sesją fotograficzną oraz rozdawaniem autografów. Najmłodsi kibice zadawali często naiwne, aczkolwiek szczere pytania, a później zebrali wiele ważnych podpisów, którymi będą mogli się pochwalić wśród znajomych.


Wszystkim zgromadzonym w Oktiabrskim zależy na powrocie żużla do tego miasta oraz na rozwoju speedwaya w Rosji.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu