4 grudnia w Oktiabrskim, w Republice Baszkirii, doszło do ważnego wydarzenia. Odbyło się tam spotkanie fanów i wielbicieli sportów motorowych ze znanymi zawodnikami, weteranami speedwaya oraz z działaczami klubów. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Nikołaj Krasnikow oraz Emil Sajfutdinow.
Historia żużla w Oktiabrskim sięga roku 1962 i zawiera zasługi oraz znaczące osiągnięcia, jednak nie jest tajemnicą, że żużel w Rosji obecnie przechodzi kryzys. Doszło więc do wyśmienitej okazji, aby zorganizować spotkanie i konferencję prasową. Akcja ta była poparta przez deputowanego Dumy Państwowej, R.M. Mardanszina, Fundację "Ural" oraz przez społeczność miasta.
Z ramienia Motocyklowej Federacji Republiki Baszkirii (MFRB) udział wzięli: Nikołaj Krasnikow (prezydent MFRB), Denis Sajfutdinow (zawodnik i dyrektor klubu SK Saławat) oraz Albert Łatypow (założyciel i dyrektor nowo powstałego klubu SK Oktiabrskij). Obecni byli również weterani sportu żużlowego z tego miasta, mianowicie: Michaił Starostin, Rim Julbarisow, Saławat Łutfullin, Zajtun Gafurow i Flur Kamimullin. Nie zabrakło również zawodników w dalszym ciągu startujących i doskonale znanych. Na spotkaniu pojawili się: Emil Sajfutdinow, Renat Gafurow, Denis Gizatulin, Siemion Własow i Siergiej Darkin.
Wszystkim uczestnikom spotkania zależy na przyszłości żużla w Oktiabrskim.
Zgromadzeni fani zadawali wiele ważnych dla sportu żużlowego w Oktiabrskim pytań:
Czy znaleźliście głównego sponsora dla klubu z Oktiabrskiego?
Albert Łatypow: Oczywiście szukamy sponsora generalnego i liczymy na takie wsparcie od Fundacji "Ural”.
Nikołaj Krasnikow: Poczyniliśmy wielkie kroki w celu powstania nowego klubu w Oktiabrskim. Teraz zespół jest prowadzony przez właściwego człowieka, który żyje żużlem 24 godziny na dobę. Mamy nadzieję, że Fundacja "Ural” się nie wycofa i zostanie sponsorem tytularnym klubu.
Pytanie do Emila Sajfudinowa. Jakie są Twoje plany i aspiracje odnośnie występów w Grand Prix w roku 2014 i jak przebiega rehabilitacja po kontuzji?
Emil Sajfutinow: Planuję starty w Grand Prix oraz, jeśli to tylko będzie możliwe, w Mistrzostwach Europy. Jednak wciąż pewne sprawy są nierozwiązane, ponieważ nie posiadamy odpowiednich środków aby występować w Grand Prix. Moje główne wsparcie stanowią sponsorzy z Polski. Z Rosji wspiera mnie jedynie „Ural”. Obecnie jesteśmy w trakcie negocjacji finansowania, tak, aby nie doszło do sytuacji, że zabraknie nam środków w połowie sezonu. Mam nadzieję, że wrócę do Grand Prix w pełni sił. W tym momencie ćwiczę uszkodzone mięśnie. 2,5 miesiąca spędziłem na rehabilitacji w Hiszpanii i chciałbym wrócić do pełni formy. Na początku marca chcę wrócić do speedwaya i jak zwykle planuję jechać do Włoch, aby przygotować się do sezonu. Podpisałem kontrakt w Szwecji, w Vetlandzie, w lidze angielskiej nie będę startował. Jeśli chodzi natomiast o rundę Grand Prix w Togliatti, uważam, że organizatorzy zażyczyli sobie bardzo wysokiej sumy pieniędzy, której Rosja nie mogła wyłożyć, jednak organizacja Mistrzostw Europy pokazały, że oni mogli się wspiąć na najwyższy poziom.
Zagadnienia związane z finansowaniem i polityką personalną były już poruszane wielokrotnie.
Nikołaj Krasnikow: Kadra klubu zmieniła się. Fundusze są teraz pod kontrolą. Mamy nadzieję, że speedway w Oktiabrskim odzyska właściwą pozycję i jakość. W przeciągu poprzednich dwóch lat klub otrzymał 23 miliony rubli, jednak jak skutecznie były one wydane, tego nie wiemy…
Chodzą słuchy, że w przyszłym sezonie w Oktiabrskim mogą startować Denis Gizatulin i Renat Gafurow, czy to prawda?
Denis Gizatulin: Jest na to szansa, jedna, wszystko zależy od funduszy. Czekam na ten powrót… Chciałbym pokazać się z jak najlepszej strony i osiągać jak najlepsze wyniki dla fanów zespołu w ich mieście.
Renat Gafurow: Tak, oczywiście bardzo chciałbym wrócić tam gdzie się kształciłem i zdobywałem umiejętności. Klub Wostok Władywostok to jednak dla mnie inny świat, byłem tam „przyjacielem wśród obcych i obcym wśród przyjaciół” i mam jednak nadzieję, że będę mógł wrócić i startować w swoim rodzinnym mieście. Pamiętam jak zespół Lukoil jeździł z Mega-Ładą i był pełny stadion, chciałbym do tego powrócić – mam nadzieję, że Albert Łatypow wprowadzi swój plan w życie jak najlepiej i chcę mu również pomóc w tej sprawie.
Ile pieniędzy w zeszłym roku przeznaczono dla CTWS im. G. Kadyrowa w Ufie, a ile dla klubu SK Oktiabrskij?
Nikołaj Krasnikow: Dziś wśród nas jest przedstawiciel tylko jednego z tych ośrodków. Jednak według wiarygodnych informacji CTWS im. G. Kadyrowa otrzymało 10 milionów rubli, a kluby z Saławatu i Oktiabrskiego po 12 milionów rubli. To są jednak liczby z lat 2011-2012. W tym roku zostało to obcięte i SK Oktiabrskij został pozbawiony środków, z powodu niewłaściwego ich wykorzystania w dwóch poprzednich sezonach. Niektórzy oskarżają mnie, że to ja pogrzebałem tutaj żużel, jednak odpowiadam: ten sport pogrzebali ludzie, którzy nim rządzili z prostej przyczyny – środki nie były przekazywane dla sportowców. Nowe władze SK Oktiabrskiego poznaliśmy dzisiaj, nowy klub poprowadzi Albert Łatypow, mamy nadzieję, że otrzymamy takie same środki, jak SK Saławat i zarówno my, jak i fani będą zadowoleni.
Jak wygląda sprawa klubów młodzieżowych?
Albert Łatypow: Podczas poprzednich 4 sezonów nie mieliśmy się czym chwalić. Szkolenie w Oktiabrskim zawsze było solidne. W tym roku wicemistrzem świata w klasie 250cc został absolwent naszej szkoły. Tradycje są zachowane i nasz trener Flur Kamimullin planuje zakupić 10 motocykli i zebrać grupę dzieci, aby mogły trenować. Mam również nadzieję, że nasz młody zawodnik, który odnosi sukcesy, czyli Arsłan Fajzullin będzie mógł wrócić do SK Oktiabrskiego tak szybko, jak tylko wyjaśni się sytuacja odnośnie naszych funduszy.
Kilka słów na temat Memoriału Stiepanowa i ścigania się weteranów, od bezpośrednich uczestników tego turnieju – Michaiła Starostina i Flura Kamimullina.
Michaił Starostin: Miałem ogromną przerwę – 12 lat. Gdy pierwszy raz wyjechałem na tor w Saławacie, poczułem nagły ból ramienia. Dla mnie to było ciężkie – potrzebujesz miesiąca lub dwóch aby zacząć ćwiczyć. Z powodu braku treningów, gdy przegra się start, można się obawiać, że upadnie się pod przeciwnika. Jeśli w przyszłym roku w październiku również będą chcieli, abyśmy wystartowali, to nas, weteranów powinno się poinformować wcześniej, tak abyśmy mogli potrenować.
Flur Kamimullin: Podczas wyścigów brakowało mi sił. Mieliśmy 3 treningi, zdecydowanie nie na „pełnym gazie” – na luzie, jednak odbyły się one późno. Problem pojawił się od symbolicznego losowania. Jeździliśmy na starych motorach, na tych, na których trenowaliśmy w Togliatti.
Jak wyglądają sprawy organizacyjne dla imprez?
Albert Łatypow: W tym roku utworzyliśmy podmiot nazwany Liga-S i będzie on odpowiedzialny za czystość i porządek na stadionie, ciepłe posiłki, udzielanie informacji, tak aby zawody stały się rodzinnym wydarzeniem. Odnośnie powrotu meczu weteranów, już rozmawialiśmy na ten temat i jeśli tylko będzie to możliwe powrócimy z tym w Oktiabrskim, jako część Memoriału R. Mardanszina.
Drugą część pytań i odpowiedzi ze spotkania, które odbyło się w Oktiabrskim, zaprezentujemy wkrótce.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław
Gezet Stal Gorzów vs
Stelmet Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów