eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 142
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  SGP-SON-U21

  Żużel Narodów oficjalnie zamiast DPŚ w sezonie 2018
 2018-02-10 11:46:29  Stanisław Wrona    inf. prasowa / inf. własna

W piątek oficjalnie poinformowano o tym, o czym mówiono już od dawna. W sezonie 2018 z kalendarza FIM zniknie Drużynowy Puchar Świata, a zastąpi go nowa rywalizacja o nazwie Żużel Narodów (z ang. "Speedway of Nations"). Dwa finałowe turnieje odbędą się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu.

Podstawową zmianą, w stosunku do zawodów, do których przyzwyczaili się kibice od 2001 roku będzie to, iż każda z reprezentacji do boju wystawi tylko dwóch czołowych zawodników. Zmagania przybiorą zatem charakter "parowy", jednak władze światowego żużla wstrzymały się z oficjalnym powrotem Mistrzostw Świata Par, nie wiedzieć czemu, nadając tej imprezie inną nazwę.

W całej rywalizacji mają wystąpić zawodnicy z 15 krajów. Po 7 reprezentacji zmierzy się w turniejach półfinałowych, które zaplanowano na 2 i 5 czerwca. Z nich awans do rywalizacji finałowej uzyskają po 3 ekipy, które dołączą do gospodarzy, czyli Polski, podczas dwudniowego finału, który odbędzie się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu. To pierwszy przypadek od 1998 roku, kiedy medale światowego czempionatu będą przyznane po rywalizacji duetów, a nie drużyn. Wówczas to w Vojens w Drużynowych Mistrzostwach Świata triumfowała ekipa Stanów Zjednoczonych, przed Szwecją i Danią.

- Od dłuższego czasu nawoływano do powrotu turnieju o Mistrzostwo Świata Par i jestem pewny, że nowość w postaci Monster Energy FIM Żużla Narodów zapewni nam tydzień wspaniałego ścigania. Świetnie będzie zobaczyć aż 15 narodowości, biorących udział w walce o Mistrzostwo Świata, oferując przy tym szansę bycia częścią tego wydarzenia większej ilości zawodników oraz kibiców. Dzięki temu, że mistrzostwo będzie przyznane dopiero po ostatnim wyścigu tygodnia, mamy zagwarantowany ekscytujący finał i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, kto znajdzie się na szczycie - mówi dyrektor zarządzający w BSI Speedway, Torben Olsen.

Dyrektor Wyścigów Torowych w Międzynarodowej Federacji Motocyklowej również podziela hurraoptymizm, jeśli chodzi o zmianę formuły rozgrywania zmagań drużynowych w przyszłym sezonie.

- Jestem bardzo podekscytowany i już nie mogę się doczekać nowych Mistrzostw Świata FIM. Pracowaliśmy przez długi czas, aby znaleźć możliwie jak najlepszy format i scenariusz dla Żużla Narodów. Jestem pewny, że te mistrzostwa zapewnią nam sporo niespodzianek i niepewności. Powiększyliśmy liczbę narodowości, biorących udział w mistrzostwach drużynowych, a możliwość wyznaczenia nominacji dla młodego zawodnika w każdej drużynie, da impuls programom młodzieżowym, w krajach biorących w tym udział. To dodatkowo da nam wszystkim szansę obejrzenia młodych żużlowców na wysokim poziomie. Chcę podziękować i pogratulować naszemu promotorowi, czyli BSI za wiarę w Żużel Narodów i jestem przekonany, że razem zorganizujemy bardzo wyjątkowe mistrzostwa pod egidą FIM - dodaje Armando Castagna.

Z każdego z uczestniczących w tym wydarzeniu krajów, będzie oddelegowanych dwóch czołowych zawodników. We wszystkich turniejach odbędzie się 21 programowych biegów, z dodatkowymi dwoma "eliminatorami" w obydwu półfinałach, aby wyłonić ostatnich uczestników finałowej rywalizacji.

W tej z kolei, drużyna z największą ilością punktów po 21. biegu drugiego dnia zmagań uzyska bezpośredni awans do Wielkiego Finału. Do niej dołączy ekipa, która w półfinałowym wyścigu okaże się lepsza, a wezmą w nim udział 2. i 3. zespół, pod względem zdobyczy punktowej z dwóch dni. Zwycięzcy Wielkiego Finału zostaną nowymi Mistrzami Świata.

Punktacja w każdym z biegów będzie taka, jak w normalnym wyścigu - 3 punkty za zwycięstwo, 2 za drugie miejsce, 1 za trzecie i brak zdobyczy za ostatnią pozycję w wyścigu lub jego nieukończenie. Po wybraniu dwóch czołowych zawodników, każdy z krajów będzie mógł wystawić na rezerwie młodzieżowca do lat 21, który będzie mógł wystąpić w dowolnej liczbie biegów, w zależności od decyzji trenera drużyny. Każde z zestawień musi jednak pozostać niezmienione do końca finałowej rywalizacji, a zmian można dokonać tylko w przypadku kontuzji któregoś z poprzednio startujących jeźdźców. Więcej informacji o Monster Energy FIM Żużlu Narodów zostanie przedstawionych w niedługim czasie.

==========

Idea powrotu zmagań "parowych" do kalendarza FIM wydaje się być jak najbardziej słuszną. Niemniej jednak zrobione to zostanie kosztem imprezy, do której kibice i poszczególne kraje przyzwyczaiły się już na dobre. Warte podkreślenia w tym miejscu jest to, że w sezonie 2019 zaplanowano już Drużynowy Puchar Świata w Gorzowie Wielkopolskim, zatem miejsca w teminarzu na nowe, "cudowne dziecko" FIM zapewne zabraknie.

Z pewnością gdyby kalendarz rozgrywek nie napęczniał do granic możliwości w ostatnich latach, byłoby w nim miejsce zarówno dla rywalizacji parowej, jak i drużynowej. Problemem w tym wszystkim jest raczej to, że w coraz mniejszej ilości krajów bez problemu można skompletować ekipę, składającą się z 4 zawodników, prezentujących w miarę wysoki poziom. Kłopotu w ostatnich latach nie miała z tym Polska, a teraz, mając szeroką kadrę, trener Marek Cieślak będzie musiał dokonać bardzo ciężkiego wyboru, gdyż miejsca dla seniorów będą tylko dwa.

Inną sprawą, na którą nie sposób nie zwrócić uwagi, jest to, że o końcowym wyniku zadecyduje tak naprawdę jeden, ostatni wyścig. W Mistrzostwach Świata Par, które ostatni raz odbyły się w roku 1993 oraz w zmaganiach drużynowych, wyznacznikiem zwycięstwa była zawsze suma punktów, wywalczona przez poszczególne ekipy. Tutaj sprowadzi się to do tego, że zespół, który po dwóch dniach może mieć dużą przewagę nad pozostałymi, w przypadku pecha w decydującym wyścigu, zajmie pozycję "pierwszego pokonanego", czyli drugą. Owszem spowoduje to emocje do samego końca finałowych zmagań, jednak o duchu rywalizacji "fair-play" w tym wypadku chyba nie będzie mowy.

Dodatkowym tematem, który warto poruszyć jest sam fakt organizacji turnieju. Do niedawna mówiono, że trzy finały Drużynowego Pucharu Świata nie mogą odbyć się w Polsce 3 razy pod rząd (2017 Leszno, 2019 Gorzów Wielkopolski). Po nadaniu rywalizacji nowej nazwy i zmienieniu jej formatu nie stoi to już na przeszkodzie i decydującą batalię zaplanowano we Wrocławiu. Wynika z tego wyraźnie, że już chyba tylko polscy organizatorzy są zawsze skorzy i chętni to płacenia odpowiednich sum, za możliwość goszczenia tego typu imprez na własnym podwórku. To może z kolei doprowadzić do sytuacji, że niedługo zmagania drużynowe, parowe, czy jeszcze inne będą kończyły się tylko w naszym kraju. A przecież istnieje również możliwość, że przy braku chętnych, BSI postanowi zorganizować w Polsce więcej niż trzy turnieje cyklu Speedway Grand Prix. Wszystko wskazuje bowiem wyraźnie na to, że warunki, które za każdą z imprez są przedstawiane przez tę firmę, najbardziej skłonni są zaakceptować właśnie Polacy...

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Orlen Oil Motor Lublin vs Krono Plast Włókniarz Częstochowa
sobota 18:00

BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vsInnpro ROW Rybnik
sobota 20:30

Gezet Stal Gorzów  vs Pres Toruń
niedziela 17:00

Betard Sparta Wrocław vs Stelmet Falubaz Zielona Góra
niedziela 19:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

Abrmaczyk Polonia Bydgoszcz vs Texom Stal Rzeszów
sobota 16:15

Cellfast Wilki Krosno vs Fogo Unia Leszno
niedziela 13:00

Hunters PSŻ Poznań vs H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
niedziela 15:15

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

2

4

+36

2.   Bayersystem GKM Grudziądz 2 4 +24
3.  KS Apator Toruń  2 3 +8
4. Betard Sparta Wrocław 2 2 +22
5 Innpro ROW Rybnik 2 1 -4
6.  Gezet Stal Gorzów 2 1 -8
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

2

0 -20
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  2

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 2 4 +28
2. Cellfast Wilki Krosno 2 4 +10
3. Hunters PSŻ Poznań  2 3 +18
4.  Fogo Unia Leszno 2 2 +31
5. Texom Stal Rzeszów 2 1 -8
6. Moonfin Malesa Ostrów 1 0 -4
7. Unia Tarnów 1 0 -37
8. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź

2

0

-38
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

2 4 +6
2.  Polonia Piła 1 2 +2
3.  OK Kolejarz Opole 2 2 +12
4.  Wybrzeże Gdańsk  2 2 0
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 2 2 0
6. Trans MF Landshut Devils 2 0 -6
7 Speedway Kraków 1 0 -14
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu