SGP-SON-U21
W piątek oficjalnie poinformowano o tym, o czym mówiono już od dawna. W sezonie 2018 z kalendarza FIM zniknie Drużynowy Puchar Świata, a zastąpi go nowa rywalizacja o nazwie Żużel Narodów (z ang. "Speedway of Nations"). Dwa finałowe turnieje odbędą się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu.
Podstawową zmianą, w stosunku do zawodów, do których przyzwyczaili się kibice od 2001 roku będzie to, iż każda z reprezentacji do boju wystawi tylko dwóch czołowych zawodników. Zmagania przybiorą zatem charakter "parowy", jednak władze światowego żużla wstrzymały się z oficjalnym powrotem Mistrzostw Świata Par, nie wiedzieć czemu, nadając tej imprezie inną nazwę.
W całej rywalizacji mają wystąpić zawodnicy z 15 krajów. Po 7 reprezentacji zmierzy się w turniejach półfinałowych, które zaplanowano na 2 i 5 czerwca. Z nich awans do rywalizacji finałowej uzyskają po 3 ekipy, które dołączą do gospodarzy, czyli Polski, podczas dwudniowego finału, który odbędzie się 8 i 9 czerwca we Wrocławiu. To pierwszy przypadek od 1998 roku, kiedy medale światowego czempionatu będą przyznane po rywalizacji duetów, a nie drużyn. Wówczas to w Vojens w Drużynowych Mistrzostwach Świata triumfowała ekipa Stanów Zjednoczonych, przed Szwecją i Danią.
- Od dłuższego czasu nawoływano do powrotu turnieju o Mistrzostwo Świata Par i jestem pewny, że nowość w postaci Monster Energy FIM Żużla Narodów zapewni nam tydzień wspaniałego ścigania. Świetnie będzie zobaczyć aż 15 narodowości, biorących udział w walce o Mistrzostwo Świata, oferując przy tym szansę bycia częścią tego wydarzenia większej ilości zawodników oraz kibiców. Dzięki temu, że mistrzostwo będzie przyznane dopiero po ostatnim wyścigu tygodnia, mamy zagwarantowany ekscytujący finał i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, kto znajdzie się na szczycie - mówi dyrektor zarządzający w BSI Speedway, Torben Olsen.
Dyrektor Wyścigów Torowych w Międzynarodowej Federacji Motocyklowej również podziela hurraoptymizm, jeśli chodzi o zmianę formuły rozgrywania zmagań drużynowych w przyszłym sezonie.
- Jestem bardzo podekscytowany i już nie mogę się doczekać nowych Mistrzostw Świata FIM. Pracowaliśmy przez długi czas, aby znaleźć możliwie jak najlepszy format i scenariusz dla Żużla Narodów. Jestem pewny, że te mistrzostwa zapewnią nam sporo niespodzianek i niepewności. Powiększyliśmy liczbę narodowości, biorących udział w mistrzostwach drużynowych, a możliwość wyznaczenia nominacji dla młodego zawodnika w każdej drużynie, da impuls programom młodzieżowym, w krajach biorących w tym udział. To dodatkowo da nam wszystkim szansę obejrzenia młodych żużlowców na wysokim poziomie. Chcę podziękować i pogratulować naszemu promotorowi, czyli BSI za wiarę w Żużel Narodów i jestem przekonany, że razem zorganizujemy bardzo wyjątkowe mistrzostwa pod egidą FIM - dodaje Armando Castagna.
Z każdego z uczestniczących w tym wydarzeniu krajów, będzie oddelegowanych dwóch czołowych zawodników. We wszystkich turniejach odbędzie się 21 programowych biegów, z dodatkowymi dwoma "eliminatorami" w obydwu półfinałach, aby wyłonić ostatnich uczestników finałowej rywalizacji.
W tej z kolei, drużyna z największą ilością punktów po 21. biegu drugiego dnia zmagań uzyska bezpośredni awans do Wielkiego Finału. Do niej dołączy ekipa, która w półfinałowym wyścigu okaże się lepsza, a wezmą w nim udział 2. i 3. zespół, pod względem zdobyczy punktowej z dwóch dni. Zwycięzcy Wielkiego Finału zostaną nowymi Mistrzami Świata.
Punktacja w każdym z biegów będzie taka, jak w normalnym wyścigu - 3 punkty za zwycięstwo, 2 za drugie miejsce, 1 za trzecie i brak zdobyczy za ostatnią pozycję w wyścigu lub jego nieukończenie. Po wybraniu dwóch czołowych zawodników, każdy z krajów będzie mógł wystawić na rezerwie młodzieżowca do lat 21, który będzie mógł wystąpić w dowolnej liczbie biegów, w zależności od decyzji trenera drużyny. Każde z zestawień musi jednak pozostać niezmienione do końca finałowej rywalizacji, a zmian można dokonać tylko w przypadku kontuzji któregoś z poprzednio startujących jeźdźców. Więcej informacji o Monster Energy FIM Żużlu Narodów zostanie przedstawionych w niedługim czasie.
==========
Idea powrotu zmagań "parowych" do kalendarza FIM wydaje się być jak najbardziej słuszną. Niemniej jednak zrobione to zostanie kosztem imprezy, do której kibice i poszczególne kraje przyzwyczaiły się już na dobre. Warte podkreślenia w tym miejscu jest to, że w sezonie 2019 zaplanowano już Drużynowy Puchar Świata w Gorzowie Wielkopolskim, zatem miejsca w teminarzu na nowe, "cudowne dziecko" FIM zapewne zabraknie.
Z pewnością gdyby kalendarz rozgrywek nie napęczniał do granic możliwości w ostatnich latach, byłoby w nim miejsce zarówno dla rywalizacji parowej, jak i drużynowej. Problemem w tym wszystkim jest raczej to, że w coraz mniejszej ilości krajów bez problemu można skompletować ekipę, składającą się z 4 zawodników, prezentujących w miarę wysoki poziom. Kłopotu w ostatnich latach nie miała z tym Polska, a teraz, mając szeroką kadrę, trener Marek Cieślak będzie musiał dokonać bardzo ciężkiego wyboru, gdyż miejsca dla seniorów będą tylko dwa.
Inną sprawą, na którą nie sposób nie zwrócić uwagi, jest to, że o końcowym wyniku zadecyduje tak naprawdę jeden, ostatni wyścig. W Mistrzostwach Świata Par, które ostatni raz odbyły się w roku 1993 oraz w zmaganiach drużynowych, wyznacznikiem zwycięstwa była zawsze suma punktów, wywalczona przez poszczególne ekipy. Tutaj sprowadzi się to do tego, że zespół, który po dwóch dniach może mieć dużą przewagę nad pozostałymi, w przypadku pecha w decydującym wyścigu, zajmie pozycję "pierwszego pokonanego", czyli drugą. Owszem spowoduje to emocje do samego końca finałowych zmagań, jednak o duchu rywalizacji "fair-play" w tym wypadku chyba nie będzie mowy.
Dodatkowym tematem, który warto poruszyć jest sam fakt organizacji turnieju. Do niedawna mówiono, że trzy finały Drużynowego Pucharu Świata nie mogą odbyć się w Polsce 3 razy pod rząd (2017 Leszno, 2019 Gorzów Wielkopolski). Po nadaniu rywalizacji nowej nazwy i zmienieniu jej formatu nie stoi to już na przeszkodzie i decydującą batalię zaplanowano we Wrocławiu. Wynika z tego wyraźnie, że już chyba tylko polscy organizatorzy są zawsze skorzy i chętni to płacenia odpowiednich sum, za możliwość goszczenia tego typu imprez na własnym podwórku. To może z kolei doprowadzić do sytuacji, że niedługo zmagania drużynowe, parowe, czy jeszcze inne będą kończyły się tylko w naszym kraju. A przecież istnieje również możliwość, że przy braku chętnych, BSI postanowi zorganizować w Polsce więcej niż trzy turnieje cyklu Speedway Grand Prix. Wszystko wskazuje bowiem wyraźnie na to, że warunki, które za każdą z imprez są przedstawiane przez tę firmę, najbardziej skłonni są zaakceptować właśnie Polacy...
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów