eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 259
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  ICE Speedway

  Wyścigi na lodzie - Jak to się zaczęło ? cz. I
 2005-11-14 10:31:06  Piotr Baran    książka N.Ermolenko
Dzisiaj trudno powiedzieć, kto pierwszy wymyślił wyścigi motocyklowe na lodzie. Moim zdaniem, jeździć po lodzie próbowali pierwsi entuzjaści sportów motocyklowych. Zawody zaś w nowym rodzaju sportu motocyklowego zaczęto przeprowadzać się w połowie lat 20-ch, najpierw w krajach Skandynawii, a następnie w alpejskich okręgach Europy ¦rodkowej. Lecz miały epizodyczny charakter, były traktowane jak coś egzotycznego, przeprowadzane były wg różnych przepisów i w żadnym z krajów nie wydzielono jako nową, samodzielną konkurencję.

Później dopiero organizatorzy wyścigów motocyklowych na lodzie zaczęli zapożyczać system i przepisy zawodów od klasycznego żużla, który jeszcze nie istniał w Europie. Na europejskim kontynencie pojawił się dopiero w 1929 roku.

W połowie lat 30-ch sława o nowej motocyklowej „rozrywce” dotarła do Rosji: moskiewski łyżwiarz Konstantin Kudriawcew opowiedział swoim przyjaciołom - żużlowcom o przeprowadzanych na torach lodowych Szwecji, Finlandii i Norwegii wyścigach motocyklowych. Już w marcu 1938 roku na moskiewskim stadionie „Dynamo” w przerwie między dwoma połowami meczu hokejowego Siergiej Buczin zaprezentował szybkościową jazdę po lodzie na motocyklu wyścigowym. Widzom spodobało się widowisko, a wielu zainteresowało się, jak zabezpieczać motocykl na śliskiej powierzchni lodowej.

9 stycznia 1939 roku w gazecie „Czerwony sport” pojawiła się notatka ... Motocykl na lodzie... Na bieżnię moskiewskiego stadionu „Dynamo”, po której dopiero co jeździli łyżwiarze, wyjechali motocykliści. Dziwna rzecz — maszyny jadą po lodzie tak pewnie, jak po betonie czy asfalcie. Na pełnym gazie motocykl pędzi po prostej. Następnie, nie zmniejszając prędkości, wykonuje zakręt. Motocykl prawie kładzie się na bok. Dlaczego motocykl jest taki stabilny na lodzie ? Podejdziemy bliżej i obejrzymy jego opony. Są one zaopatrzone w krótkie kolce, ułożone w bieżniku w szachownicę.

Kolce zostały wynalezione przez rekordzistę Związku Radzieckiego - Nikołaja Zakriewskiego. Motocykliści, którzy zastosowali po raz pierwszy kolce do jazdy po lodzie to: rekordzista ZSRR Siergiej Buczin i mistrzowie ZSRR - Michajłow i Litus. W gazecie opublikowano zdjęcie: Siergiej Buczin podczas obrotu opiera się nogą na lodzie i pokazuje pewną formę jazdy figurowej na lodzie, stoi na siedzeniu nie trzymając kierownicy.

Po tej publikacji do redakcji posypały się listy od motocyklistów i 15 lutego 1939 roku w gazecie wystąpił wynalazca kolców, który zajmował się konstruowaniem opon i przystosowywaniem ich do jazdy po bezdrożach - Nikołaj Zakriewski. Opublikował artykuł z rysunkiem technicznym kolców (miały one formę kolca z wygiętym końcem i po zamontowaniu w oponie wystawały nad bieżnikiem na 8-12 milimetrów) oraz instrukcją wyrobu i instalowania. Na przednie koło autor radził wstawiać 60 kolców w cztery rzędy, na tylne - 75.

Artykuły te przyczyniły się dla masowego wyjścia motocyklistów rosyjskich na lód. 10 marca 1940 roku na moskiewskim hipodromie odbyły się wyścigi motocyklowe na lodzie, poświęcone XVIII zjazdowi KPZR (Komunistyczna Partia Związku Radzieckiego), które zgromadziły dużą ilość widzów. Na zawodach tych wystąpili zawodnicy z Moskwy i Leningradu. Z Charkowa nie przyjechali na trening i nie zostali dopuszczeni do zawodów. Dystans wyścigów wynosił 9600 metrów, 6 okrążeń. Najpierw rozgrywane były eliminacje, następnie półfinały i finał. W finale zwyciężył Siłantiejew, który dystans 9600 metrów pokonał w 6 min 41,5 s. Startowały też kobiety. Wśród kobiet z dużą przewagą wygrała moskwiczanka £. Swiridowa – 7 min. 7,1 s.

Po II wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój wyścigów motocyklowych na lodzie . Przy czym w wyścigach zaczęto częściej używać krótszych torów. W Ufie, na przykład wyścigi odbywały się na zamarzniętym stawie jednego z miejskich parków. W 1950 roku na moskiewskim hipodromie odbyły się zawody z okazji dnia Armii Radzieckiej. Już w tych wyścigach na równi z kolcami Zakriewskiego zastosowano kolce podobne do nowoczesnych. Dystans każdego wyścigu został zwiększony do 10 okrążeń(16 km!), a motocykle podzielono na sześć klas. Zawodnicy osiągnęli wtedy następujące wyniki: 125 ccm - N. Sieliwanow (średnia prędkość 75,8 km/h), 350 ccm - Z. Owczinkin (86,4 km/h), 750 ccm - W. Karniejew (89 km/h), motocykl z bocznym wózkiem - A. Lichanow, W. Polakow (83,4 km/h), wśród kobiet na motocyklach „Moskwa” - N. Michiejewa (74,5 km/h), na „IŻ-350” - I. Ozolina (80 km/h). Najszybszy był W. Karniejew, który pobił o 5 km/h dotychczasowy rekord prędkości, ustanowiony przed 10 laty.

...cdn...
Relacje live

BAUHAUS LIGAN
Finał

Lejonen - Smederna
wtorek, godzina 19:00

Reklama

Tabele ligowe
P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Motor Lublin

14

31 +168
2. zielona-energia.com Włókniarz
14 24 +124
3. Moje Bermudy Stal Gorzów
14 20 +55
4. For Nature Solutions Apator Toruń 14 18 +2
5. Betard Sparta Wrocław 14 17 +58
6. Fogo Unia Leszno 14 15 -12
7. ZOOLeszcz GKM Grudziądz 14 12 -136
8. Arged Malesa Ostrów Wlkp.
14 0 -259
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 30 +77
2. Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 24 +153
3. Cellfast Wilki Krosno 14 20 +44
4. Trans MF Landshut Devils 14 17 -11
5. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 14 -29
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 14 13 -50
7. ROW Rybnik 14 11 -62
8. Aforti Start Gniezno 14 11 -122
2. Liga Żużlowa
1. OK Bedmet Kolejarz Opole 12 21 +130
2. SpecHouse PSŻ Poznań 12 21 +109
3. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 12 21 +68
4. Optibet Lokomotiv Daugavplis 12 18 +44
5. Texom Stal Rzeszów 12 11 +12
6. Unia Tarnów 12 10 -134
7. Budmax-Stal Polonia Piła 12 3 -229
 U24 Ekstraliga
1. Arged Malesa Ostrów Wlkp. 14 29 +133
2. Agromix Polcopper Unia Leszno 14 26 +122
3. WTS Sparta Wrocław 14 22 +37
4. Stal Gorzów 14 19 -+70
5. GKM Grudziądz  14 17 -34
6. KS Toruń 14 17 +2
7. Motor Lublin 14 8 -154
8. Włókniarz Częstochowa 14 2 -176
Bauhaus-Ligan
1. Smederna Eskilstuna

14

33

+190

2. Lejonen Gislaved 14 26 +172
3. Vastervik Speedway 14 25

+37

4. Indianerna Kumla 14

15

-61
5. Rospiggarna Hallstavik 14 13

-30

6. Dackarna Malilla 14 11 +3
7. Piraterna Motala

14

10 -155
8. Masarna Avesta 14 7

-155

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 148
2.  Leon Madsen 117
3.  Patryk Dudek 100
4.  Robert Lambert 97
5.  Daniel Bewley 93
6.  Fredrik Lindgren 92
7.  Maciej Janowski 92
8.  Tai Woffinden 88
9.  Jason Doyle 76
10.  Martin Vaculik 71
11.  Mikkel Michelsen 70
12.  Jack Holder 64
13.  Max Fricke 52
14.  Anders Thomsen 51
15.  Paweł Przedpełski 29
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen 53
2.  Janusz Kołodziej 52
3.  Mikkel Michelsen 45
4.  Patryk Dudek 42
5.  Dominik Kubera 33
6.  Rasmus Jensen 31
7.  Daniel Bewley 30
8.  Bartosz Smektała 29
9.  Piotr Pawlicki 28
10.  Oliver Berntzon 28
11.  Andrzej Lebiediew 23
12.  Dimitri Berge 20
13.  David Bellego 20
14.  Kacper Woryna 18
15.  Vaclav Milik 15
16.  Adam Ellis 12
17.  Kai Huckenbeck 12
18.  Jan Kvech 7
19.  Kai Huckenbeck 5
20.  Marcin Nowak 1
21  Petr Chlupac 0
Partner
Ostatni wywiad
   Nicolas Covatti: Żużel jest bardzo popularny w Buenos Aires

34- letni Argentyńczyk startujący z Włoską licencją Nicolas Covatti, specjalnie dla eSpeedway, opowiedział nam o żużlu w Argentynie gdzie ostatnio połączył swój urlop z jazdą na żużlu.W lidze Polskiej  do tej pory nie miał na razie wielu okazji aby pokazać na co go stać, w przyszłości chciałby to zmienić i regularnie startować w Polsce.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Podsumowanie 1. kolejki PGE Ekstraligi

Kurz po pierwszej kolejce PGE Ekstraligi powoli opada i wielu kibiców kręci nosem, że przez zmiany regulaminowe sezon zasadniczy jest już praktycznie rozstrzygnięty, ale spotkania z inauguracyjnego weekendu udowodniły, że może on przynieść jeszcze wiele niespodzianek. 

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu