eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 138
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  ICE Speedway

  Wyścigi na lodzie - Jak to się zaczęło ? cz. I
 2005-11-14 10:31:06  Piotr Baran    książka N.Ermolenko
Dzisiaj trudno powiedzieć, kto pierwszy wymyślił wyścigi motocyklowe na lodzie. Moim zdaniem, jeździć po lodzie próbowali pierwsi entuzjaści sportów motocyklowych. Zawody zaś w nowym rodzaju sportu motocyklowego zaczęto przeprowadzać się w połowie lat 20-ch, najpierw w krajach Skandynawii, a następnie w alpejskich okręgach Europy ¦rodkowej. Lecz miały epizodyczny charakter, były traktowane jak coś egzotycznego, przeprowadzane były wg różnych przepisów i w żadnym z krajów nie wydzielono jako nową, samodzielną konkurencję.

Później dopiero organizatorzy wyścigów motocyklowych na lodzie zaczęli zapożyczać system i przepisy zawodów od klasycznego żużla, który jeszcze nie istniał w Europie. Na europejskim kontynencie pojawił się dopiero w 1929 roku.

W połowie lat 30-ch sława o nowej motocyklowej „rozrywce” dotarła do Rosji: moskiewski łyżwiarz Konstantin Kudriawcew opowiedział swoim przyjaciołom - żużlowcom o przeprowadzanych na torach lodowych Szwecji, Finlandii i Norwegii wyścigach motocyklowych. Już w marcu 1938 roku na moskiewskim stadionie „Dynamo” w przerwie między dwoma połowami meczu hokejowego Siergiej Buczin zaprezentował szybkościową jazdę po lodzie na motocyklu wyścigowym. Widzom spodobało się widowisko, a wielu zainteresowało się, jak zabezpieczać motocykl na śliskiej powierzchni lodowej.

9 stycznia 1939 roku w gazecie „Czerwony sport” pojawiła się notatka ... Motocykl na lodzie... Na bieżnię moskiewskiego stadionu „Dynamo”, po której dopiero co jeździli łyżwiarze, wyjechali motocykliści. Dziwna rzecz — maszyny jadą po lodzie tak pewnie, jak po betonie czy asfalcie. Na pełnym gazie motocykl pędzi po prostej. Następnie, nie zmniejszając prędkości, wykonuje zakręt. Motocykl prawie kładzie się na bok. Dlaczego motocykl jest taki stabilny na lodzie ? Podejdziemy bliżej i obejrzymy jego opony. Są one zaopatrzone w krótkie kolce, ułożone w bieżniku w szachownicę.

Kolce zostały wynalezione przez rekordzistę Związku Radzieckiego - Nikołaja Zakriewskiego. Motocykliści, którzy zastosowali po raz pierwszy kolce do jazdy po lodzie to: rekordzista ZSRR Siergiej Buczin i mistrzowie ZSRR - Michajłow i Litus. W gazecie opublikowano zdjęcie: Siergiej Buczin podczas obrotu opiera się nogą na lodzie i pokazuje pewną formę jazdy figurowej na lodzie, stoi na siedzeniu nie trzymając kierownicy.

Po tej publikacji do redakcji posypały się listy od motocyklistów i 15 lutego 1939 roku w gazecie wystąpił wynalazca kolców, który zajmował się konstruowaniem opon i przystosowywaniem ich do jazdy po bezdrożach - Nikołaj Zakriewski. Opublikował artykuł z rysunkiem technicznym kolców (miały one formę kolca z wygiętym końcem i po zamontowaniu w oponie wystawały nad bieżnikiem na 8-12 milimetrów) oraz instrukcją wyrobu i instalowania. Na przednie koło autor radził wstawiać 60 kolców w cztery rzędy, na tylne - 75.

Artykuły te przyczyniły się dla masowego wyjścia motocyklistów rosyjskich na lód. 10 marca 1940 roku na moskiewskim hipodromie odbyły się wyścigi motocyklowe na lodzie, poświęcone XVIII zjazdowi KPZR (Komunistyczna Partia Związku Radzieckiego), które zgromadziły dużą ilość widzów. Na zawodach tych wystąpili zawodnicy z Moskwy i Leningradu. Z Charkowa nie przyjechali na trening i nie zostali dopuszczeni do zawodów. Dystans wyścigów wynosił 9600 metrów, 6 okrążeń. Najpierw rozgrywane były eliminacje, następnie półfinały i finał. W finale zwyciężył Siłantiejew, który dystans 9600 metrów pokonał w 6 min 41,5 s. Startowały też kobiety. Wśród kobiet z dużą przewagą wygrała moskwiczanka £. Swiridowa – 7 min. 7,1 s.

Po II wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój wyścigów motocyklowych na lodzie . Przy czym w wyścigach zaczęto częściej używać krótszych torów. W Ufie, na przykład wyścigi odbywały się na zamarzniętym stawie jednego z miejskich parków. W 1950 roku na moskiewskim hipodromie odbyły się zawody z okazji dnia Armii Radzieckiej. Już w tych wyścigach na równi z kolcami Zakriewskiego zastosowano kolce podobne do nowoczesnych. Dystans każdego wyścigu został zwiększony do 10 okrążeń(16 km!), a motocykle podzielono na sześć klas. Zawodnicy osiągnęli wtedy następujące wyniki: 125 ccm - N. Sieliwanow (średnia prędkość 75,8 km/h), 350 ccm - Z. Owczinkin (86,4 km/h), 750 ccm - W. Karniejew (89 km/h), motocykl z bocznym wózkiem - A. Lichanow, W. Polakow (83,4 km/h), wśród kobiet na motocyklach „Moskwa” - N. Michiejewa (74,5 km/h), na „IŻ-350” - I. Ozolina (80 km/h). Najszybszy był W. Karniejew, który pobił o 5 km/h dotychczasowy rekord prędkości, ustanowiony przed 10 laty.

...cdn...
Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

 


 

2.  Betard Sparta Wrocław


3. ebut.pl Stal Gorzów


4.  KS Apator Toruń


5  Bayersystem GKM Grudziądz


6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 


7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

 



8. Innpro ROW Rybnik

 


 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów


2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3.  Fogo Unia Leszno


4. Cellfast Wilki Krosno


5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 

6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


7. Texom Stal Rzeszów


8. Unia Tarnów 

 

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno  


2.  Energa Wybrzeże Gdańsk 


3.  Polonia Piła


4.  OK Kolejarz Opole


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Trans MF Landshut Devils







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



 

 

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu