ICE Speedway
Witalij, starszy ze znakomitego braterskiego duetu Chomicewiczów, od trzech lat nie startuje już na torach lodowych. Indywidualny Mistrz Świata z 2003 roku został jednak przy sportach motorowych, jednak w zupełnie innej roli. Pochodzący z Kamieńska Uralskiego sportowiec przybliżył nam czym aktualnie się zajmuje, a także odsłonił kulisy najsilniejszych rozgrywek świata.
- Jestem dyrektorem dziecięcej szkoły sportów motorowych zajmujących się czteroma dyscyplinami: motokrosem, kartingiem, motorowodniactwo i BMX. Mamy 330 podopiecznych. To dla mnie nowe doświadczenie. Tak czy inaczej pomagam sportowcom. Również Dmitrij Chomicewicz jest finansowany przez naszą szkołę, równocześnie dzieląc się z naszymi dziećmi swoim doświadczeniem – wyjaśnił Witalij.
Wśród dyscyplin sportu, które ma w swojej ofercie brakuje wyścigów motocyklowych na lodzie. Dlaczego w akademii prowadzonej przez wielokrotnego Mistrza Świata nie ma „jego” konkurecji? - Moja szkoła jest miejska. Wyścigi na lodzie w Kamieńsku Uralskim podlegają obwodowemu (ros. oblast – rosyjska jednostka administracyjna – dop. aut.) centrum, gdzie dyrektorem jest Aleksiej Siergiejewicz Czistiakow. Oni finansują żużel, można powiedzieć, że to wyższy poziom. Nasi topowi zawodnicy są opłacani przez centrum. Sportowe przygotowania, reprezentacje, drużyny to sprawa Obowodu.
W ekipie CTWS Kamieńsk Uralski startuje Szwed Martin Haarahiltunen, który swoją postawą zadziwia kibiców na całym świecie. Zawodnik, który przebojem wdarł się najpierw do krajowej, a niedługo później do światowej czołówki bez cienia kompleksów walczy z Rosjanami – hegemonami tej dyscypliny sportu. - W rzeczy samej, uważam, że dla europejskich sportowców zaletą są występy w rosyjskich zawodach. To jakby szkoła wyścigów na lodzie. To tak jak Polacy w klasycznym żużlu. Występy Haarahiltunena w Drużynowych Mistrzostwach Rosji dla Kamieńska Uralskiego to wielki plus dla europejskich sportowców. Dla Rosji to popularyzacja, że do nas przyjeżdżają obcokrajowcy, że nie tylko Rosjanie. Martin nie tylko przyjeżdża na zawody. On nawiązuje walkę z naszymi zawodnikami w Superlidze i Grand Prix. Jest walka i to zwiększa widowiskowość i rozwija sport. Szwedzi będą starać się walczyć z nim i w ten sposób wzrośnie poziom i zainteresowanie zawodami, pojawi się sponsor i dorównamy letniemu żużlowi – prognozuje były reprezentant Rosji.
W sezonie 2018/2019 ponownie w najwyższej rosyjskiej klasie rozgrywkowej oglądaliśmy 4 zespoły, a nie 5 czy 7 jak to bywało w poprzednich latach. Witalij uważa, że ilość przerodziła się w jakość i summa summarum Drużynowe Mistrzostwa Rosji były ciekawsze dla kibiców. - Kryzys trochę uderzył w finanse, ale mamy dwie ligi, są drużyny. W Superlidze jeżdżą teraz cztery drużyny, a nie siedem. Widowiskowość jednak wzrosła. W każdym biegu był reprezentant jednego zespołu zamiast systemu parowego. Jak widzieliśmy, stale zmieniał się lider rozgrywek. W prawdzie w klasyfikacji liderem była Mega-Łada, ale w poszczególnych rundach wygrywały różne zespoły. To publiczności to w zasadzie urozmaicenie.
Poza Rosją, jedynie w Szwecji odbywają się rozgrywki ligowe w wyścigach motocyklowych na lodzie. To sprawia, że w ostatnich latach te dwie nacje wyraźnie zdystansowały pozostałe narody. Być może dobrym rozwiązaniem dla sportu byłoby stworzenie międzynarodowej ligi na wzór hokejowej KHL? - Zwróć uwagę na rosyjskie prawo. Żeby zawody mogły mieć rangę Mistrzostw Rosji, muszą w nim rywalizować obywatele Rosji. Według rosyjskiego prawa osoba z tytułem niższym niż Kandydat Mistrza Sportu nie ma prawa występować w Mistrzostwach Rosji. W odróżnieniu od całego świata, u nas sportowcy zdobywają odznaczenia, kolejno: Kandydat na Mistrza Sportu, Mistrz Sportu Międzynarodowej Klasy i Zasłużony Mistrz Sportu. Dlatego zmagania, które są w rosyjskim kalendarzu muszą być zatwierdzone przez Ministra Sportu Federacji Rosyjskiej. To, że Martin jeździ odnosi się do tego, że jeden obcokrajowiec może być w zespole. Sądzę, że jest możliwość, aby zagraniczne drużyny mogły występować w Wyższej Lidze. Myślę, że to by było ładne, widowiskowe. Jeśli chodzi o stworzenie rozgrywek na wzór hokejowej KHL to już sprawa MFR. Oni muszą myśleć i działać – zakończył.
Atrur Pisarek
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów