eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 123
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Wielkie tak dla powiększenia PGE Ekstraligi (felieton)
 2020-12-19 00:51:16  Kamil Szyszkowski    inf.własna

Całkiem niedawno były prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski zaproponował, aby powiększyć PGE Ekstraligę do 10 zespołów. Pomysł ma ten wielu zwolenników jak i przeciwników. Myślę jednak, że kluby w polskich ligach już na tyle się rozwinęły, że pomysł ten by się sprawdził. 

Temat powiększenia liczby zespołów w najwyższej żużlowej klasie rozgrywkowej w Polsce powraca jak bumerang. Przypomnijmy sobie lata 2012-2013 gdzie w elicie jezdzilo dziesięć zespołów. Wtedy jednak ten pomysł nie wypalił, gdyż jak się później okazało, kluby wpadły w tarapaty finansowe i wszyscy wiemy jak to się skończyło na przykładzie Włókniarza Częstochowa czy Wybrzeża Gdańsk. 

Od ostatniego powiększenia elity minęło trochę czasu i temat wraca ponownie. Tym razem myślę, że ten pomysł ma sens. W tej chwili wszystkie kluby startujące w PGE Ekstralidze są stabilne finansowo, a ponadto kluby nie szaleją już z wydawaniem pieniędzy ponad stan. To samo można powiedzieć o zespołach na zapleczu elity, które w tej chwili, gdyby awansowały o szczebel wyżej, z pewnością poradziły by sobie organizacyjnie ze startami z najlepszymi. 

Dużo kibiców jednak nasuwa główny problem powiększenia zespołów. Mianowicie chodzi o rozłożenie układu sił. Marka PGE Ekstraligi skutecznie dba o widowisko na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce, a z roku na rok widzimy coraz to większy profesjonalizm w prowadzeniu klubów. Jednakże, ciężko będzie o przekonanie zawodników do zmienienia barw klubowych. Taki Tai Woffinden nie widzi innego miejsca dla siebie niż Betard Sparta Wrocław, a to tylko jeden z przykładów zawodników, którzy od długiego czasu związani są ze swoim pracodawcą. 

Myśląc o powiększeniu PGE Ekstraligi często jest również mowa o powrocie KSM. Przepis ma ten na celu zrównoważenie budowy składów i wyrównanie sił zespołów. Jak było z KSMem kibice dobrze wiedzą, lecz myślę, że powrót do tego przepisu, modyfikując go tylko do górnego poziomu KSM byłby zdecydowanie lepszy. 

Jeżeli pomysł ten wejdzie w życie już od 2022 roku, to kwestia spadku w sezonie 2021 również powinna być jasno określona. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której ostatni zespół elity nie opuści jego szeregów w sezonie zmian. W zamian niech wrócą baraże i ostatnia drużyna PGE Ekstraligi walczy z trzecim zespołem eWinner 1. Ligi Żużlowej. 

Sytuacja jest dynamiczna i osobiście jestem bardzo ciekawy jak potoczą się losy powiększenia ligi. To z pewnością będzie dobra promocja dla klubów, zwłaszcza do nowej umowy telewizyjnej obowiązującej od sezonu 2022. 

Kamil Szyszkowski

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu