Inne
Polskie tory są często po prostu źle przygotowane. Tak było m.in. podczas ostatniej fazy play-off Ekstraligi - mówi twórca dmuchanych band, Tony Briggs w rozmowie z dziennikarzem Przeglądu Sportowego.
Sport żużlowy stał się w ostatnich latach bezpieczniejszy,
lecz wypadek Lee Richardsona przypomniał, że śmierć to wciąż
nierozłączna część tego sportu.
- Niestety, to prawda.
Tragiczne skutki upadku Lee to dla wszystkich ludzi ze środowiska
żużlowego szok. To nie był przecież zawodnik, który jeździł jak
szaleniec, lecz fajny chłopak i sportowiec. Będzie go brakowało...
To
pan zaprojektował i rozpropagował dmuchane bandy. W 1983 roku, po
wypadku na torze w Coventry podczas meczu ligi brytyjskiej, był pan
przez kilka miesięcy sparaliżowany. To wtedy pojawiały się pierwsze
myśli o stworzeniu specjalnych zabezpieczeń na torze?
- Nie,
wówczas martwiłem się tylko o swoje zdrowie. Dopiero później zacząłem
zastanawiać się co zrobić, by nie dochodziło do tak przykrych sytuacji.
Dmuchane bandy to świetny pomysł. Nie mówię tak tylko dlatego, że sam je
wprowadziłem. Próbowaliśmy ich również na prostej, ale zawodnicy
zahaczali o nie łokciami lub motocyklami.
Szacuje się, że dzięki pana wynalazkowi około 100 zawodników uniknęło śmierci lub kalectwa. Czy te dane są bliskie prawdy?
-
Tak. Kiedy w latach 80. XX wieku uderzyłem w twardą bandę, przetrąciłem
sobie kark i leżałem sparaliżowany. Musiałem zakończyć karierę.
Dmuchana banda w ogromnym stopniu poprawiła bezpieczeństwo. Teraz, gdy
dochodzi do groźnie wyglądającej kraksy, po chwili zawodnicy najczęściej
wstają o własnych siłach.
Czy polskie tory są mniej bezpieczne od tych w Anglii czy w Szwecji?
-
Są przede wszystkim szybsze. Na prostej pędzi się po nich z predkością
około 70 mil na godzinę (ok. 110 km/h - przyp. red.), więc rośnie
prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji. Problemem są też zbyt
przyczepne tory. Na takich nawierzchniach częściej dochodzi o wypadków. W
poprzednim roku w waszej lidze podczas play-off zdarzały się tory źle
przygotowane.
Anglik Jason Bunyan testował sprzęt, który
działa na zasadzie poduszki bezpieczeństwa. W momencie zderzenia z bandą
otwiera się i łagodzi skutki uderzenia w klatkę piersiową. Startujący w
MotoGP Włoch Marco Melandri sprawdzał natomiast specjalny kołnierz na
szyję, który w przypadku kraksy działa jak poduszka powietrzna. Co sądzi
pan o tych pomysłach?
- Rozmawiałem o tym z Jasonem. To
ciekawy pomysł i powinien być dalej testowany. Podczas jednego z
kongresów FIM zaprezentowano też drugi ze wspomnianych wynalazków.
Żużlowcy obecnie korzystają z ochraniacza na szyję, ale może w
przyszłości otrzymają lepszy.
Żużel bez wypadków jest realny?
-
Nie. Nawet jeśli będziemy wprowadzać kolejne ulepszenia, zawodnicy i
tak będą łamali nogi czy obojczyki. Niestety, będzie też dochodziło do
wypadków śmiertelnych. Możemy jednak znacznie zredukować liczbę
poszkowanych. FIM myśli także, by zmniejszyć prędkość motocykli, ale to
chyba nie jest najlepszy pomysł. Kibice chcą emocji, które się pojawiają
dzięki szybkości.
ROZMAWIAŁ LESZEK BŁAŻYŃSKI
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów