eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 232
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Inne

  Tony Briggs: Polskie tory są często źle przygotowane
 2012-05-17 16:36:29  Konrad Cinkowski    Przeglad Sportowy

Polskie tory są często po prostu źle przygotowane. Tak było m.in. podczas ostatniej fazy play-off Ekstraligi - mówi twórca dmuchanych band, Tony Briggs w rozmowie z dziennikarzem Przeglądu Sportowego.

Sport żużlowy stał się w ostatnich latach bezpieczniejszy, lecz wypadek Lee Richardsona przypomniał, że śmierć to wciąż nierozłączna część tego sportu.
- Niestety, to prawda. Tragiczne skutki upadku Lee to dla wszystkich ludzi ze środowiska żużlowego szok. To nie był przecież zawodnik, który jeździł jak szaleniec, lecz fajny chłopak i sportowiec. Będzie go brakowało...

To pan zaprojektował i rozpropagował dmuchane bandy. W 1983 roku, po wypadku na torze w Coventry podczas meczu ligi brytyjskiej, był pan przez kilka miesięcy sparaliżowany. To wtedy pojawiały się pierwsze myśli o stworzeniu specjalnych zabezpieczeń na torze?
- Nie, wówczas martwiłem się tylko o swoje zdrowie. Dopiero później zacząłem zastanawiać się co zrobić, by nie dochodziło do tak przykrych sytuacji. Dmuchane bandy to świetny pomysł. Nie mówię tak tylko dlatego, że sam je wprowadziłem. Próbowaliśmy ich również na prostej, ale zawodnicy zahaczali o nie łokciami lub motocyklami.

Szacuje się, że dzięki pana wynalazkowi około 100 zawodników uniknęło śmierci lub kalectwa. Czy te dane są bliskie prawdy?
- Tak. Kiedy w latach 80. XX wieku uderzyłem w twardą bandę, przetrąciłem sobie kark i leżałem sparaliżowany. Musiałem zakończyć karierę. Dmuchana banda w ogromnym stopniu poprawiła bezpieczeństwo. Teraz, gdy dochodzi do groźnie wyglądającej kraksy, po chwili zawodnicy najczęściej wstają o własnych siłach.

Czy polskie tory są mniej bezpieczne od tych w Anglii czy w Szwecji?
- Są przede wszystkim szybsze. Na prostej pędzi się po nich z predkością około 70 mil na godzinę (ok. 110 km/h - przyp. red.), więc rośnie prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji. Problemem są też zbyt przyczepne tory. Na takich nawierzchniach częściej dochodzi o wypadków. W poprzednim roku w waszej lidze podczas play-off zdarzały się tory źle przygotowane.

Anglik Jason Bunyan testował sprzęt, który działa na zasadzie poduszki bezpieczeństwa. W momencie zderzenia z bandą otwiera się i łagodzi skutki uderzenia w klatkę piersiową. Startujący w MotoGP Włoch Marco Melandri sprawdzał natomiast specjalny kołnierz na szyję, który w przypadku kraksy działa jak poduszka powietrzna. Co sądzi pan o tych pomysłach?
- Rozmawiałem o tym z Jasonem. To ciekawy pomysł i powinien być dalej testowany. Podczas jednego z kongresów FIM zaprezentowano też drugi ze wspomnianych wynalazków. Żużlowcy obecnie korzystają z ochraniacza na szyję, ale może w przyszłości otrzymają lepszy.

Żużel bez wypadków jest realny?
- Nie. Nawet jeśli będziemy wprowadzać kolejne ulepszenia, zawodnicy i tak będą łamali nogi czy obojczyki. Niestety, będzie też dochodziło do wypadków śmiertelnych. Możemy jednak znacznie zredukować liczbę poszkowanych. FIM myśli także, by zmniejszyć prędkość motocykli, ale to chyba nie jest najlepszy pomysł. Kibice chcą emocji, które się pojawiają dzięki szybkości.

ROZMAWIAŁ LESZEK BŁAŻYŃSKI

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

 


 

2.  Betard Sparta Wrocław


3. ebut.pl Stal Gorzów


4.  KS Apator Toruń


5  Bayersystem GKM Grudziądz


6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 


7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

 



8. Innpro ROW Rybnik

 


 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów


2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3.  Fogo Unia Leszno


4. Cellfast Wilki Krosno


5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 

6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


7. Texom Stal Rzeszów


8. Unia Tarnów 

 

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno  


2.  Energa Wybrzeże Gdańsk 


3.  Polonia Piła


4.  OK Kolejarz Opole


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Trans MF Landshut Devils







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



 

 

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu