Inne
Komisja Wyścigów Torowych FIM, kierowana przez Włocha Armando Castagnę, dopiero po straszliwym wypadku Darcy’ego Warda zdecydowała się wziąć formalnie za sprawy bezpieczeństwa. Prace panelu wspiera Tony Briggs. To syn Barry’ego, czterokrotnego złotego medalisty IMŚ.
Sam musiał przerwać doskonale zapowiadającą się karierę (srebrny medal
indywidualnych mistrzostw świata juniorów) po poważnym wypadku na torze w
Coventry. – Miałem uraz tego samego kręgu co Darcy. Mogę więc mówić, że
mimo wszystko jestem szczęściarzem – powiedział Nowozelandczyk.
–
Nie jestem oficjalnie członkiem panelu FIM, a jedynie próbuję pomagać
jego członkom swoim doświadczeniem i wiedzą. Wiem, że mają wiele
pomysłów, ale moim zdaniem są zawsze trochę spóźnieni we wprowadzaniu
zmian – przekonuje. Wydaje się mieć dużo racji, bo najświeższy projekt
przynoszący postęp powstał z dala od centrum speedwaya. Nowy model bandy
skonstruowali Finowie z klubu w Varkaus.
Jak się okazuje, nowy
model jest w stanie poradzić sobie również z przypadkami uderzeń o
twardą podstawę bandy żużlowców wślizgujących się pod nią. – Dzięki
temu, że jest wyższa, może być głębiej wkopana w tor – wyjaśnia Briggs.
Konstruktor
odniósł się też do niedawnego pomysłu Hansa Nielsena, który proponuje
przedłużenie pneumatycznych band o kilka lub kilkanaście metrów na
wyjściach z wiraży. – Mówiąc szczerze, nie jestem wielkim entuzjastą tej
idei, mimo że mogłoby to poprawić sprzedaż moich modułów do band. Nie
wierzę, że poprawiłoby to bezpieczeństwo, a wręcz mogłoby zwiększyć
zagrożenie. Sądzę, że da się coś poprawić na tych odcinkach toru, ale to
nie musi być wcale dmuchana banda. Przy uderzeniu w nią pod bardzo
małym kątem, można się co najwyżej zaplątać w konstrukcję. Dla takiego
kąta natarcia lepsze wydaje się być odbicie od zamortyzowanej bandy z
twardych materiałów. Lub przynajmniej czegoś pomiędzy bandą twardą a
dmuchaną – rozważa Briggs.
Co dalej? – Wykonałem już
kilka modeli poprawiających bezpieczeństwo w tych miejscach, ale
oczekuję następnych działań FIM, zanim posunę się dalej. A jeśli chodzi o
model A+, to moim zdaniem zamiast odgórnego nakazu zmian, myślę że
organizatorzy meczów mogliby przechodzić na nie stopniowo, kiedy
wygaśnie termin użytkowania dotychczasowych osłon. Tak się robi w
Szwecji i wierzę, że panowie Witkowski, Szymański i Stępniewski takie
rozwiązanie uznają za właściwe – uważa wieloletni ekspert Speedway Grand
Prix.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów