eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 116
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Sukcesy i porażki GKSŻ
 2005-08-31 14:14:56  Tomasz Markiewka    
Sezon żużlowy wkracza powoli w decydującą fazę rozgrywek. I choć nie możemy jeszcze wystawiać końcowych ocen poszczególnym drużynom, ponieważ wciąż toczą one walkę na torze, to możemy ocenić organizację, która ma obowiązek dbać o to aby ta walka odbywała się w ramach profesjonalnie zorganizowanej ligi.. Chodzi oczywiście o GKSŻ.Ten rok jest już drugim, w którym urzędują nowo wybrane władze z przewodniczącym Markiem Karwanem na czele. O ile poprzedni sezon można było traktować jako czas na przetarcie i zapoznanie się z mechanizmami działającymi w polskim żużlu, o tyle obecny sezon miał być już prawdziwym sprawdzianem dla GKSŻ. Jak więc ten sprawdzian wypadł? Jak władze GKSŻ wywiązały się z postawionych przed nimi zadań?

Na początek zacznijmy od rzeczy pozytywnej, a więc telewizji. W końcu po tylu latach szefostwu polskiego żużla udało się doprowadzić do sytuacji, że prawa do transmisji ze wszystkich meczów ligowych znalazły się w jednej stacji – Polsacie Sport. Mało tego w TV Plus co tydzień możemy oglądać godzinne transmisje z I ligi, a TELE 5 pokazuje mecze II ligi. Takiej dawki ligowego żużla jeszcze w telewizji nie było. W dodatku każdy z tych kanałów emituje magazyny żużlowe. Oczywiście można narzekać, że brak ligowego żużla w publicznej telewizji, ale jest to raczej wynik śmiesznych warunków zaproponowanych przez TVP. A retransmisje z meczów ligowych można też przecież oglądać w ogólnodostępnym Polsacie. Jeśli więc chodzi o obecność żużla na szklanym ekranie to po stronie władz GKSŻ możemy zapisać dużego plusa.
Ale tutaj niestety plusy się kończą.
Dochodzimy bowiem do kwestii, która, obok relacji w TV, zawsze była główną bolączką polskiego żużla, a więc brak sponsora strategicznego dla Ekstraligi. Zastanawiające jest jak wielkim problemem dla władz rodzimego speedwaya jest rozwiązanie tej kwestii. Wciąż powoływane są komisje do poszukiwania poważnych sponsorów, wciąż słyszymy o toczących się rozmowach i wciąż nie widać żadnych rezultatów. Dochodzę do wniosku, że sam mógłbym zasiadać w takiej komisji. Cóż to bowiem za trudność przez kilka miesięcy rozpowiadać w mediach o tym, że już za chwile będzie podpisany kontrakt z głównym darczyńcą dla Ekstraligi, a później powiedzieć, że jednak nic z tego? Tutaj mamy duży minus dla GKSŻ, czy też dokładniej dla jej władz.
Kolejna paląca kwestia to dmuchane bandy, które mają chronić zdrowie żużlowców. Właściwie nie ma co o tym pisać, bo jest to historia niemal bliźniacza do tej z załatwianiem sponsora dla ligi. Jakieś ustalenia, rozmowy, plany, a band nie ma. Dobrze, że kluby zaczęły je kupować na własną rękę. Brawa dla Tarnowa, Częstochowy i Leszna!
Zadziwia mnie beztroska niektórych działaczy w tym temacie. Oto niektórzy zaczynają sugerować, że dmuchane bandy powodują, że zawodnicy czują się bezpieczniej i w efekcie zaczynają jeździć ostrzej, powodując więcej upadków. Takie głosy pojawiły się po upadku Krzysztofa Kasprzaka z Rune Holtą w Lesznie. Tak już widzę tych żużlowców, którzy myślą sobie: „o tutaj jest dmuchana banda, to zamykam oczy, gaz do dechy, a w razie czego wyląduję na mięciutkiej bandzie”. Reasumując, mamy drugi minus dla GKSŻ.
Następnym zadaniem z jakim powinny się uporać władze naszego żużla to II liga. W zamierzeniu miało to być miejsce gdzie kluby z kłopotami finansowo-organizacyjno-sportowymi mogłyby złapać oddech. Ile z tych planów wyszło widać na przykładach Wandy Kraków i TŻ £ódź. Dochodzi do sytuacji, że aby liga mogła w ogóle funkcjonować, trzeba przyjmować do niej zagraniczne ekipy. Pomysł nawet ciekawy gdyby nie fakt, że zwiększa się koszty utrzymania klubów, które i tak ledwo wiążą koniec z końcem. Jak tak dalej pójdzie to w II lidze zostaną tylko te zagraniczne ekipy, co byłoby prawdziwym kuriozum. Sprawa II ligi nadal pozostaje do rozwiązanie, ale nie wydaje się, żeby władze polskiego żużla miały na to jakiś pomysł. Mają za to kolejny minus ode mnie.

Widać już, że końcowa ocena władz GKSŻ nie może być zbyt dobra. A sygnalizowane powyżej problemy, nie są, przecież, jedynymi. Pozostają takie kwestie jak „dziwne” sędziowanie w niektórych spotkaniach, podupadające na randze MDMP, czy też tworząca się wyraźna opozycja w GKSŻ, co nie służy dobrze polskiemu sportowi żużlowemu. Problemów więc nie brakuje, ale można spojrzeć na to z drugiej strony – władze polskiego żużla naprawdę maja wiele możliwości do wykazania się.
Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu