POLSKA
Ubiegłoroczne wysiłki członków Warszawskiego Towarzystwa Speedwaya na rzecz reaktywacji sportu żużlowego w stolicy zakończyły się niepowodzeniem. Mimo opracowania długookresowego planu działania przedstawiającego wizję odbudowy oraz źródła finansowania, projekt nie spotkał się z żadną reakcją ze strony urzędników miejskich.
Obecnie
obiekt przy ulicy Racławickiej nie spełnia wymagań licencyjnych. Z
każdym dniem rośnie koszt przystosowania stadionu do rozgrywania na nim
bezpiecznych zawodów żużlowych. Przy obecnych uwarunkowaniach obiekt
ten nie może być miejscem reaktywacji sportu żużlowego w stolicy.
Niniejszy komunikat prezentuje aktualną sytuację stadionu Gwardii.
Tor żużlowy znajdujący się na obiekcie WKS GWARDII w Warszawie przy ul. Racławickiej 132 cechowały następujące parametry:
długość: 383 m
nawierzchnia: granitowa
rekord toru: 67.54 s (Henrik Gustafsson, 04.06.1994 r.)
pojemność stadionu: 10 tys.
Czas przeszły jest chyba najodpowiedniejszą formą. Od 20 lipca 2003 roku, kiedy to rozegrano tam
ostatnie zawody, obiekt ulega systematycznej degradacji.
Czas dokonuje nieodwracalnych spustoszeń. Metalowe elementy ulegają
korozji, system amortyzujący bandy przestaje działać, instalacja
elektryczna uległa zniszczeniu. Nawierzchnia toru wymaga kosztownych
inwestycji. Trybuny zostały poważnie okrojone w związku z powstałym w
sąsiedztwie okazałym biurowcem ABW. Łatwość niekontrolowanego dostępu na
stadion ułatwia działalność chuliganom dewastującym wieżyczkę
sędziowską i inne mniej trwałe elementy wyposażenia toru.
W minionym roku stadion był miejscem licznych koncertów rockowych. Po
żadnej z imprez nie zostały uzupełnione braki nawierzchni. Usuwane dla
potrzeb koncertu elementy bandy nigdy nie były przywracane na swoje
miejsce. Po zeszłorocznym koncercie organizator na trwałe usunął
metalową siatkę okalającą tor. Prawdopodobnie zachowana została część
maszyn i urządzeń do konserwacji toru oraz sprzętu niezbędnego do
obsługi zawodów żużlowych.
W ubiegłym roku zapis regulaminowy o organizacji przez klub Drużynowego Mistrza Polski finału IMP
w Warszawie oraz poparcie ze strony PZM-otu w osobie Pana Prezesa Janusza Strześniewskiego
stwarzały pewną nadzieję na przywrócenie sportu żużlowego na ten
obiekt. Niestety, pomimo opracowanych programów reaktywacji sportu
żużlowego władze miasta stołecznego Warszawa nie wykazały
jakiegokolwiek zainteresowania, mimo jednoczesnego szczycenia się
tytułem Europejskiej Stolicy Sportu. Głównym argumentem przemawiającym
za niepodejmowaniem działań był status obiektu WKS GWARDIA. Obiekt nie
jest własnością miasta; należy do MSWiA. Należy jednak zauważyć, że
równolegle toczy się sprawa obiektu Legii przy ul. Łazienkowskiej.
Obiekt ten jest z kolei własnością Agencji Mienia Wojskowego. To nie
stanowi jednak większej przeszkody w podjęciu decyzji o przeprowadzeniu
renowacji tego monofunkcyjnego stadionu (typowo piłkarskiego). Nie
można za-
pomnieć, że w pobliżu (ok. 2000 metrów) powstaje drugi monofunkcyjny
obiekt (Stadion Narodowy).
W założeniach polityki związanej z zagospodarowaniem obiektów
sportowych zupełnie zapomniano o takich miejscach jak stadiony
„Hutnika” czy „Spójni”, które także popadają w ruinę. W ten sposób
Warszawskie Towarzystwo Speedwaya Warszawa stanie się miastem
olbrzymich kontrastów: powstają obiekty ekskluzywne, a tuż obok nich
będą dogorywały sportowe slumsy.
Przedstawiamy zdjęcia
dokumentujące aktualny stan obiektu. Wyraźnie widać, że stopień
degradacji stawia potencjalne inwestycje pod olbrzymim znakiem
zapytania. Z każdym rokiem koszt przystosowania obiektu do wymagań
regulaminowych rośnie.
Diametralnej zamianie uległy także warunki otoczenia. W sąsiedztwie
powstało nowoczesne, duże osiedle mieszkaniowe oraz biurowiec ABW.
Podsumowaniem tego dokumentu jest stwierdzenie, że przy obecnych
uwarunkowaniach stadion Gwardii nie może być brany pod uwagę w planie
reaktywacji sportu żużlowego w Warszawie.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | Hunters PSŻ Poznań | |||
6. | Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów