SEC
Tysiące kilometrów, 780 okrążeń, 195 wyścigów, 177 dni, dziewięć rund w dziewięciu krajach – tyle w sezonie 2017 potrzeba, by poznać najlepszego żużlowca „Starego kontynentu”. 14 października, około godziny 22, dowiemy się, kto został nowym królem europejskiego speedway’a.
Od węgierskiego Nagyhalasz, przez Mureck, Terrenazno, francuskie Lamothe-Landerron po chorwackie Gorican - 72 zawodników walczyło o siedem przepustek uprawniających do walki o
tytuł najlepszego zawodnika w Europie. Po Challenge’u zostało ich
piętnastu. Piątka sprzed roku, siódemka z kwalifikacji i trzech, którzy
od organizatorów otrzymali „dzikie karty”.
Główna „karta walk” rozpoczęła się w Toruniu.
Na Motoarenie, kibice byli świadkami wszystkiego, co
w żużlu może się wydarzyć. Od potężnych karamboli przez spektakularne
akcje na torze. Toruńskie zawody zapewniły także emocje na następne
rundy, dzięki wyrównanym wynikom czołowych zawodników. Spośród „stałej”
stawki zawodników najlepiej wypadł srebrny medalista sprzed roku –
Vaclav Milik, który uzbierał 12 punktów. Tuż za nim, z jednym „oczkiem”
mniej, znalazł się obecny lider cyklu – Andzejs Lebedevs. Z występu na
Motoarenie, nie mógł być zadowolony Duńczyk, Leon Madsen. Piąty zawodnik
SEC 2016 zajął odległe, trzynaste miejsce i już od początku cyklu
postawił się w trudnej sytuacji. Dobrze wypadli debiutanci. Mateusz
Szczepaniak pokazał, że jego awans do cyklu SEC nie był przypadkowy, a
dziewięć punktów pozwalało myśleć o kolejnych rundach z optymizmem.
Jeszcze lepiej wypadł Andreas Jonsson. Szwed, który startuje w
tegorocznych zmagań o tytuł mistrza Europy dzięki „dzikiej karcie”,
popisywał się skutecznymi szarżami, a swoje konto punktowe zasilił o dziesięć „oczek”.
Druga runda tegorocznych zmagań odbyła się w Güstrow. Niemiecki owal zapewnia emocje, a
zgromadzeni kibice zawsze są świadkami wielu mijanek. Nie inaczej było i
tym razem. W Niemczech, jako lider pojawił się Milik, jednak po 22
wyścigach jego pozycja uległa zmianie. Świetne zawody zaliczył pechowiec
z Torunia – Artem Laguta. Rosjanin zdobył 15 punktów, w finale
pokonując Andzejsa Lebedevsa, który popełnił błąd i spadł na drugą
lokatę. Dzięki kolejnemu udanemu występowi, Łotysz został samodzielnym
liderem klasyfikacji przejściowej cyklu. Do „czołówki” dołączył brązowy
medalista SEC 2016, Krzysztof Kasprzak. „KK” „zbierał” punkt po punkcie,
i z 11 „oczkami” uplasował się na trzecim miejscu. Nieco dalej
sklasyfikowany został Andreas Jonsson. Szwed, w Güstrow zajął dziewiąte
miejsce i wydawało się, że w SEC 2017, nie odegra już
pierwszoplanowej roli. Niemcy to także kolejny dobry występ Mateusza
Szczepaniaka, który dotarł do wyścigu barażowego, a także
niespodziewanie udane zawody w wykonaniu Andreyia Kudryashova, który
zdobył dziewięć punktów.
Runda w Hallstavik była kolejną
dawką emocji. Opady deszczu sprawiły, że na torze pojawił się sprzęt,
który diametralnie zmienił nawierzchnię, z którą zawodnicy zdążyli się
zapoznać na treningu. W Szwecji najlepiej wypadł reprezentant gospodarzy – Andreas Jonsson. Wydawało się, że po Güstrow, Szwed nie będzie liczył się w walce o najwyższe cele, a dzięki 14 punktom i
słabszemu występowi Artem Laguty, „AJ” awansował na trzecie miejsce w
klasyfikacji przejściowej cyklu. Na czele nie nastąpiły żadne zmiany,
pomimo zwycięstwa Vaclava Milika. Zarówno Czech, jak i Łotysz,
zdobyli po 13 „oczek” i w statystykach wciąż dzielą ich cztery punkty.
Hallstavik to także popis dwóch pozostałych Szwedów. Świetnie wypadł
jadący z „dziką kartą” Jacob Thorssel, który awansował do finału, a nie
gorzej zaprezentował się rezerwowy, Pontus Aspgren, który zastąpił
Adriana Miedzińskiego, który z zawodów wycofał się po porannym treningu.
Zdecydowanie słabiej wypadł Polak, Mateusz Szczepaniak, przez co jego
szanse na pierwszą „piątkę”, która daje awans do przyszłorocznego cyklu, nieco osłabły.
Finałowa
runda, która odbędzie się w Lublinie zapowiada się niezwykle
emocjonująco z wielu względów – walka o złoto, walka o brąz oraz polska
batalia o piąte miejsce są tymi elementami, na które wielu kibiców
już teraz zaciera ręce. Jednak jeśli dogłębniej spojrzymy w klasyfikację
przejściową, zauważymy, że aż dziewięciu zawodników walczy „o coś”.
Nawet znajdujący się na dziewiątej lokacie, Kacper Gomólski, w wypadku świetnej jazdy oraz błędów rywali, wciąż ma
teoretyczne szanse na utrzymanie się w cyklu SEC. Do walki o złoto
gotowi są już Andzejs Lebedevs oraz Vaclav Milik. Z jednej strony Łotysz
ma już cztery punkty przewagi nad Czechem i aż sześć nad znajdującymi się na trzecim miejscu Andreasem Jonssonem i Artemem Lagutą, a
z drugiej strony, przy dobrym „układzie”, to właśnie Rosjanin lub Szwed
może zostać nowym Indywidualnym Mistrzem Europy. Sześć punktów starty
do podium ma obrońca brązowego medalu, Krzysztof Kasprzak.
Kibice,
którzy 14 października, o godzinie 18:30 pojawią się na stadionie, na
którym na co dzień startują zawodnicy Speed Caru Motoru Lublin, z
pewnością będą świadkami wielu zaskakujących rozstrzygnięć. Mamy
nadzieję, że najważniejsze z nich, rozegrają się na ostatnich metrach
780 okrążenia tegorocznego cyklu.
Bilety na wielki finał tegorocznego cyklu SEC, który odbędzie się z 14 października w Lublinie, są cały czas w sprzedaży. Wejściówki zakupić można w Internecie: bit.ly/SEC_final_Lublin_tickets oraz w sieci sklepów Empik, Media Markt oraz
salonach STS. Transmisję z zawodów przeprowadzi stacja Eurosport.
Wszystkie bilety zakupione na pierwotny termin finału SEC zachowują
ważność. Dodajmy, iż wejściówki można nabyć także na stadionie, w kasie
głównej, od godz. 15 do godz. 19, codziennie do najbliższego piątku. W
piątek, sprzedaż prowadzona będzie od godz. 11 do godz. 19. W dniu
zawodów, w sobotę, sprzedaż na stadionie prowadzona będzie od godziny 11.
Ceny biletów:
Normalny 55 PLN
Ulgowy 40 PLN
Program zawodów: 10 PLN
Lista startowa finałowej rundy SEC, Lublin, 14.10
1. #507 Krzysztof Kasprzak (Polska)
2. #58 Mateusz Szczepaniak (Polska)
3. #84 Martin Smolinski (Niemcy)
4. #91 Kenneth Bjerre (Dania)
5. #129 Andzejs Lebedevs (Łotwa)
6. #9 Andrey Kudryashov (Rosja)
7. #13 Vaclav Milik (Czechy)
8. #2 Artem Laguta (Rosja)
9. #59 Przemysław Pawlicki (Polska)
10. #19 Jurica Pavlic (Czechy)
11. #16 Daniel Jeleniewski (Polska)
12. #52 Michael Jepsen Jensen (Dania)
13. #66 Leon Madsen (Dania)
14. #100Andreas Jonsson (Szwecja)
15. #177 Mikkel Bech (Dania)
16. #44 Kacper Gomólski (Polska)
17. Oskar Bober (Polska)
18. Paweł Miesiąc (Polska)
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów