SZWECJA
Na wczorajszym zebraniu Trybunał Polskiego Związku Motorowego uznał odwołanie działaczy GTŻ Grudziądz w sprawie cofnięcia weryfikacji wyniku meczu ligowego pomiędzy KM Ostrów, a GTŻ-t, Grudziądz. Poniżej prezentujemy uzasadnienie owego werdyktu.
Nr: 49/2009
ORZECZENIE
Trybunał Polskiego Związku Motorowego w składzie:
Przewodniczący - Wojciech Tomczyk
Członek - Maria Bogdan
Członek - Włodzimierz Szaniawski
Protokolantka - Beata Kaminska
- po rozpoznaniu w dniu 8 października 2009 r. odwołania Grudziądzkiego Towarzystwa Żużlowego z dnia 10.09.2009 r. od decyzji GKSŻ nr 69/2009 z dnia 3 września 2009 r. oraz od decyzji GKS nr 73/2009 z dnia 10 września 2009 r. w przedmiocie weryfikacji wyniku meczu po meczu XVII rundy DM I Ligi KM Lazur Ostrów - GTŻ Grudziądz, na które stawili sie: przedstawiciele Grudziądzkiego Towarzystwa Żużlowego w osobach jego Prezesa Kol. Zbigniewa Fiałkowskiego i Wiceprezesa ds. Sportu Żużlowego Kol. Zdzisława Cichorackiego, przedstawiciele Głównej Komisji Sportu Żużlowego w osobach jej członka Kol. Włodzimierza Kowalskiego oraz pełnomocnika mec. Łukasza Szmita oraz przedstawiciele KM Ostrów w osobach pełnomocnika Kol. Przemysława Nasiukiewicza, który przedstawił pełnomocnictwo z dnia 05.09.2009 r. i Kol. Pawła Stangreta ustanowionego prokurentem samoistnym, który przedstawił ustanowienie prokury z dnia 06.10.2009 r.
- biorąc pod uwagę, że odwołanie Grudziądzkiego Towarzystwa Żużlowego jest skuteczne, bo złożone w terminie i należycie opłacone,
- po zapoznaniu sie z materiałami sprawy i po wysłuchaniu stron,
- zważywszy, że „Uzupełnienie/Rozszerzenie odwołania GTŻ z dnia 10.09.2009 r. zawierające nowe, nie podniesione w odwołaniu zarzuty, zostało złożone po terminie do złożenia odwołania i jako takie nie może być przedmiotem orzekania Trybunału PZM ;
- mając na uwadze, że zarzut dotyczący miejsca znajdowania się motocykla Chrisa Harrisa – zawodnika KM Lazur Ostrów nie był przedmiotem protestu i dalszego postępowania, w związku z czym nie może również być przedmiotem orzekania Trybunału PZM;
- uwzględniając, że granice parku maszyn toru w Ostrowie Wlkp. nie były oznaczone w sposób umożliwiający ich identyfikacje, co przyznaje GKSŻ w swojej odpowiedzi na rozpatrywane odwołanie, a według Art. 11. ust. 2 Regulaminu Zawodów Motocyklowych na Torach Żużlowych zwanego dalej RSŻ, wszystkie zgłoszone motocykle powinny być umieszczone w parku maszyn o godzinie rozpoczęcia zawodów podanej w zawiadomieniu o zawodach, tj. w miejscu zgodnym z przepisami regulaminu FIM „Normy dla Torów do Wyścigów Torowych” (STRC) i wyznaczonym dla drużyny, pod rygorem Art. 14 ust. 1 pkt 2, w związku z Art. 11 ust. 3 zdanie 2, w związku z Art. 14 ust. 3 RSŻ tj. rygorem obligatoryjnego wykluczenia zawodnika ze wszystkich biegów, w których wziął udział i skorygowania klasyfikacji zgodnie z Art. 76 pkt 2 RSŻ(przyznanie zawodnikowi 0 punktów i skorygowanie klasyfikacji zawodów przez odjecie punktów, które zdobył zawodnik wykluczony);
- zważywszy dalej, że istnieje sprzeczność pomiędzy protokołem weryfikacji stadionu i toru żużlowego podpisanego w dniu 21 marca 2009 r., z którego wynika, że przedmiotowy park maszyn posiada „powierzchnie ok. 350 m2„ , a ważna do końca 2009 r. licencja FIM dla toru Ostrów nr 789, wydana na podstawie Raportu Inspekcji Toru, z którego wynika, że powierzchnia parku 2 maszyn wynosi 800 m2 zaś powierzchnia zadaszona 260 m2,, które to różnice znalazły odzwierciedlenie w oświadczeniu przedstawiciela GKSŻ W. Kowalskiego - autora powołanego wyżej protokołu weryfikacji stadionu i toru żużlowego: „powierzchnia ok. 350 m2 jest powierzchnia zadaszona i stanowi powierzchnie parku maszyn”;
- wreszcie zważywszy, że wbrew powołanemu Art. 11 ust. 2 RSŻ, ani kierownik parku maszyn, ani inna osoba oficjalna na zawodach, nie poinformowały - wg oświadczeń przedstawicieli GTŻ, KM Ostrów i GKSŻ - jakie są granice parku maszyn, a z przepisów nie wynika obowiązek zawodników upewniania się co do tych granic;
- zważywszy nadto, że ogólna przesłanka odpowiedzialności jest świadomość zawodnika, że określonym zachowaniem narusza przepisy regulaminu i naraża sie na przewidziane przez przepisy RSŻ sankcje, przesłanka zaś tej świadomości powinna być - jak w tym wypadku – możliwość identyfikacji granic parku maszyn, której pozbawieni byli zawodnicy uczestniczący w przedmiotowych zawodach
orzeka
1/ uchylić decyzje GKSŻ nr 69/2009 z dnia 3.09.2009 r. i poprzedzająca ja decyzje weryfikacyjnasędziego zawodów oraz decyzje nr 73/2009 GKSŻ z dnia 10.09.2009 r. oddalająca odwołanie GTŻ, a w konsekwencji
2/ uznać za ostateczny wynik meczu XVII rundy DM I Ligi pomiędzy KM Lazur Ostrów,. a GTŻ –„48:45”
2/ zwrócić GTŻ kwotę 2 tys. zł. wpłacona tytułem kaucji.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | Stelmet Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | Hunters PSŻ Poznań | |||
6. | Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów