POLSKA
Zapraszamy Państwa na drugą część rozmowy z Pawłem Isańskim, prezesem Wałbrzyskiego Stowarzyszenia Motocyklowego. Według planów, jakie stawia przed sobą WSM Wałbrzych w 2013 roku klub powinien wystartować w rozgrywkach ligowych. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiadają Paweł Isański, wspólnie z Piotrem Filipkiem, sekretarzem WSM.
W pierwszej części rozmowy wspominałeś, że chcesz spróbować swoich sił w ice racingu, ale to nie wszystko, ponoć masz zamiar startować także w klasycznym żużlu.
Paweł Isański - Amatorsko chcę spróbować swoich sił na żużlu, jestem już w trakcie zakupu jednego silnika. Jeszcze nie miałem kontaktu z innymi zawodnikami, jeżdżę za to na motocrossie. Traktuję to, jako hobby i dobrą zabawę. Myślę, że dam sobie z tym radę, po prostu musze przywyknąć, że z tyłu motocykla jest utwardzone zawieszenie i nieco inaczej zachowuje się ono podczas jazdy.
Obecnie masz 37 lat, to trochę za późno na rozpoczynanie swojej przygody ze speedway’em.
P. I. - Tak już troszeczkę za późno na to, aby zająć się tym sportem na poważnie, jednak zawsze jest czas na dobrą zabawę. Może troszkę inaczej. Nie planuję w żużlu zrobić wielkiej kariery, chcę się po prostu sprawdzić w tej dyscyplinie, bo podoba mi się ten sport. Poza tym nie jestem osamotniony, znam kilku chłopaków, którzy startują w wyścigach motocyklowych, a chcieliby się prawdzić w speedwayu, więc będę miał się, z kim ścigać.
Według planów w 2013 roku WSM Wałbrzych ma wystartować w rozgrywkach ligowych. Czy ty widzisz się w tym zespole?
P. I. - Nie zakładam, że będę stanowił skład zespołu. Po prostu chcę się przekonać na własnej skórze, jak to jest być żużlowcem, wówczas ewentualnie będę mógł się wypowiedzieć na temat techniki jazdy. Mam już spore doświadczenie, które nabyłem podczas startów na motocrossie i wyścigach motocyklowych. Jeśli to wszystko zsumuję być może będę mógł to wykorzystać w żużlu. Ponadto należy pamiętać, że jazda na motocrossie bardzo pomaga zawodnikom. Wystarczy spojrzeć choćby na Emila Sajfutdinowa, Macieja Janowskiego czy Przemka Pawlickiego, oni wszyscy ostro trenują na crossie. Wydaje mi się, że jest to nieodłączny element przygotowania dobrej bazy pod jazdę na żużlu.
Jeśli uda Ci się zadać licencję żużlową, będziesz chyba najstarszym adeptem czarnego sportu.
P. I. - Jeśli tak się stanie to będę niezmiernie szczęśliwy. Jak pokazują wyścigi na lodzie, wiek nie odgrywa aż takie wielkiej roli. Zresztą w wyścigach motocyklowych jest podobnie, wystarczy spojrzeć na Janusza Oskaldowicza, pseudonim „Profesor”. W wieku 51 lat zdobył wicemistrzostwo Polski. Być może w wieku 19-20 lat ma się większą fantazję, jednak brak jest doświadczenia, które ma równie ważny wpływ na wyniki jak odwaga na torze. Chłodna kalkulacja, umiejętność opanowania to naprawdę istotne czynniki.
Porozmawiajmy teraz trochę na temat Waszego projektu – żużel w Wałbrzychu. Czy Mieszkańcy tego miasta są zainteresowani tą dyscypliną?
P. I. - Portal wałbrzyski przeprowadził badania opinii społecznej oraz ankietę i okazało się, że budowa toru żużlowego w Wałbrzychu to będzie totalny „hit”, strzał w dziesiątkę. Wszyscy z niecierpliwością oczekują pierwszego meczu i to nie tylko kibice czarnego sportu, także zwykli mieszkańcy Wałbrzycha, czy okolicznych miejscowości.
Swego czasu w Włabrzychu był dobry zespół koszykówki. Nie obawiacie się konkurencji ze strony innych dyscyplin?
P. I. - Nie ujmując nic tej dyscyplinie uważam, że koszykówka to nie jest sposób na promocję miasta. Ten sport nie ma aż tak wielkiej siły przebicia. Kibice nie jeżdżą za swoją drużyną do innych miast. Poza tym w Wałbrzychu naprawdę niewielu kibiców przychodzi na koszykówkę. W tym momencie miasto potrzebuje jakiejś alternatywy, bo prawdziwy regres przeżywają piłka nożna oraz wspomniana wcześniej koszykówka. Okoliczne firmy nie są zainteresowane inwestowaniem w te dyscypliny , dlatego uważam, że tutaj otwiera się droga dla speedway’a.
Czy widać zainteresowanie ze strony potencjalnych sponsorów?
P. I. - Jeszcze się nie staramy o sponsorów, nie rozpoczęliśmy żadnej kampanii w tym celu. Mimo to, już teraz zgłaszają się do nas przedsiębiorcy i oferują swoją pomoc, stąd dysponujemy już trzema motocyklami o pojemności 125ccm.Ostatnio byliśmy zaproszeni na spotkanie do kierownictwa miejskich wodociągów. Padło pytanie, wprost, co możemy zrobić, aby zaangażować to przedsiębiorstwo w nasz projekt. Już na tym przykładzie widać, że pomysł żużla w Wałbrzychu ma przyszłość.
Wasz klub stawia na młodzież, stąd utworzenie sekcji mini-żużla
P. I. - Tak, chcemy wejść w rynek żużlowy bazując już na własnych wychowankach. Stąd m.in. decyzja o tym, żeby rozpocząć zmagania ligowe od 2013 roku.
No właśnie dość mocno zaangażowaliście się w szkolenie wychowanków. Podążacie nieco inną drogą niż choćby reaktywowana Wanda Kraków.
Piotr Filipek - Zaczynamy całkiem inaczej niż Kraków. Idziemy od dołu, zaczynamy miniżużla, od motocykli o pojemności do 50ccm. Mamy już czterech zawodników, dwóch z nich sprawdziło się już w zawodach z Wawrowem i musze przyznać, że zaprezentowali się wyśmienicie na tle kolegów z innego klubu. Rok 2013 z jednej strony wydaje się dość odległym terminem, z drugiej jednak to naprawdę niewiele czasu, dlatego już teraz zaczynamy się przyglądać tym juniorom, którzy zdali licencję, którzy będą podchodzić do tego egzaminu.
Kiedy już wyszkolicie odpowiednią ilość zawodników przyjdzie czas na rywalizację w lidze?
P. F. - W 2013 roku chcemy zbudować zespół, który będzie walczył o pierwszą czwórkę. Nie chcemy wystartować w rozgrywkach przy minimalnym budżecie i z celem na odjechanie pierwszego roku, to tylko zniechęci kibiców. Krótko mówiąc plan wygląda następująco: budowa stadionu, stworzenie budżetu, budowa składu na miarę pierwszej czwórki. Zdajemy sobie sprawę, że bardzo trudno będzie już w pierwszym roku awansować do wyższej ligi, dlatego dajemy sobie dwa lata na okrzepnięcie.
Jak obecnie wygląda etap szkolenia przyszłych zawodników WSM Wałbrzych?
P. F. - Jeżeli chodzi o treningi to tak jak już wspomniałem mamy motocykle o pojemności 50ccm i 125 ccm. Dzięki uprzejmości Pana Dariusza Cieślaka, prezesa Kolejarza Rawicz mamy możliwość trenowania wspólnie z zawodnikami Niedźwiadków. Jak tylko warunki pogodowe pozwolą na wyjazd na tor, nasi młodzi zawodnicy będą trenować z żużlowcami Kolejarza. To pozwoli im na spróbowanie swoich sił na pełnowymiarowym torze. W międzyczasie ruszyły już przygotowania pod budowę mini toru. Na razie musimy uporać się z wszelkimi sprawami papierowymi, jak pozwolenie na budowę itp. Istnieje już plan całego stadionu w skład, którego będą wchodzić tor żużlowy z mini-torem w środku oraz tor do motocrossu. Nasz stadion będzie pierwszym w Polsce, gdzie obok żużla będzie możliwość jazdy na crossie. Wiąże się to z tym, o czym wspomniał już wcześniej Paweł, czyli nieodłącznym niemal polaczeniu speedway’a z motocrossem.
Gdzie powstanie ten nowy stadion?
P. F. - Chcemy nawiązać do stadionu Victorii Wałbrzych. Nowy obiekt powstanie w miejscu, gdzie mieścił się tamten tor. Zachowane zostaną drzewa, tak ażeby zawodnicy "wyjeżdżali z lasu". Chcemy, aby ten obiekt był taki bardziej „klimatyczny” liczymy, że będzie się na nim zjawiać 3-4 tys. kibiców. W Wałbrzychu, Kamiennej Górze czy Dzierżonowie jest naprawdę mnóstwo kibiców czarnego sportu.
Plan stadionu WSM Wałbrzych.
Czy mógłbyś coś więcej powiedzieć, na temat budowy toru żużlowego?
P. F. - Mini-tor będzie miał 190 metrów długości – co jak na standardy polskie jest ewenementem – łuki będą miały 15 metrów szerokości, więc będzie można startować tam już na normalnych motocyklach żużlowych. Duży tor będzie o wymiarach 310 metrów i jak zakłada nasz plan będzie bardzo trudnym technicznie. Jesteśmy już po rozmowach z trenerem Markiem Cieślakiem, który podpowiedział nam, na jakim obiekcie mamy się wzorować. Selekcjoner naszej reprezentacji będzie też służył nam pomocą przy budowie tego toru. Z drugiej strony mamy wydatną pomoc ze strony Piotra Trąbskiego z GKSŻ-tu, który cały czas pomaga nam w przeróżny sposób. Przywiózł nam pełną dokumentację, jaka wymagana jest do mini-toru, teraz musimy jedynie dostosować ją do własnych warunków.
Czy jest taka możliwość, aby już teraz znaleźli się zawodnicy, którzy będą reprezentować Wasz klub w poszczególnych zawodach?
P. F. - Są prowadzone pewne rozmowy z perspektywicznymi zawodnikami, którzy ewentualnie mogliby wystartować w różnych imprezach pod szyldem WSM Wałbrzych. Nie zapominajmy, że prężnie działa szkolenie młodych zawodników w ubiegłym roku ruszyliśmy ze szkółką „pięćdziesiątek”, w tym roku ruszymy ze 125ccm, a w dalszej kolejności już z jazdą na motocyklach o pojemności 500ccm. W 2012 roku powinniśmy już mieć pełnoprawnych zawodników.
Wiadomo, że szkolenie przyszłych adeptów czarnego sportu musi odbywać się pod fachowym okiem specjalisty. Czy macie już taką osobę, która podejmie się pracy z młodzieżą?
P. F. - W tej chwili jesteśmy w trakcie poszukiwania trenera, który chciałby objąć pieczę nad naszymi młodzieżowcami. Mamy na liście kilka nazwisk, z którymi zaczynami się kontaktować m.in. czynnego żużlowca i byłego selekcjonera kadry narodowej.
Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów