SZWECJA
W drugim turnieju World Speedway League, który został rozegrany 25 kwietnia w Gorzowie Wielkopolskim triumfowała ekipa VMS Elit Vetlandy. Jednym z zawodników, którzy po ostatnim biegu mogli cieszyć się ze zwycięstwa był powracający do ekipy mistrza Szwecji Peter Ljung, zdobywca 6 punktów.
Szwed w pierwszych dwóch biegach zaskoczył chyba niektórych z zebranych
na stadionie kibiców, ponieważ dwukrotnie linię mety mijał jako
pierwszy. W kolejnych wyścigach nie wywalczył już punktu, jednak w
trzecim starcie stoczył piękną walkę o pierwsze miejsce, która niestety
zakończyła się jego upadkiem na ostatnim łuku. Na szczęście zawodnik
szybko podniósł się z toru i dojechał do mety. – Pierwsze dwa biegi w
moim wykonaniu były dobre. W trzecim czułem się naprawdę szybki, z
czwartego miejsca wyprzedziłem dwóch zawodników i czułem, że wyprzedzam
Linusa na prostej. Jednak on ponownie pojawił się przede mną i znalazłem
się w sytuacji, w której mogłem uderzyć w niego lub położyć motocykl,
wybrałem tą drugą opcję. Mogłem zostać na drugim miejscu, jednak jeśli
przechodzi się z ostatniej na drugą pozycję, to chce się również wygrać.
To dopiero początek sezonu, więc nie chciałem również jakiegoś
poważniejszego upadku. Reszta biegów była w porządku, może ostatni był
gorszy od pozostałych. Jednak nie nawodniono odpowiednio toru i był on
bardzo śliski, na co nie byłem do końca gotowy. Ślizgałem się przez cały
wyścig, przyjechałem ostatni, bo motocykl był chyba nieco za mocny.
Jednak ogólnie było całkiem dobrze - mówił Ljung po World Speedway League.
Wprawdzie
reprezentant Szwecji w ubiegłym roku nie startował w barwach
drużynowego mistrza Szwecji, jednak jest to jego domowy klub. Nie ukrywa
zatem zadowolenia z faktu wystąpienia w drużynie, do której wraca po
kilku latach przerwy. Dodaje również, że jego zdaniem nieco inna formuła
rozgrywania WSL byłaby korzystniejsza. – Nie startowałem w
Vetlandzie w ubiegłym roku, jednak to mój pierwszy klub i wracam do tego
zespołu po kilku latach przerwy. Uważam, że cały ten pomysł jest w
porządku, to dobra rzecz. Dużym wyzwaniem jest zwyciężyć w tych
zawodach, kibicom również może się to podobać, ponieważ mają swoje
własne zespoły, którym kibicują. Jedyną rzeczą, którą ja bym zmienił, to
formuła zawodów, które powinny być rozgrywane jak spotkania ligowe.
Jazda w parach, tak jak w lidze, to jest moje zdanie. Drużynowy Puchar
Świata powinien wyglądać podobnie. Zawodnicy przyzwyczajeni są do jazdy
razem, w Pucharze Świata trzeba walczyć indywidualnie, podobnie w tych
zawodach – normalnie jeździ się w parze, a tutaj startujemy osobno. Jest
to nieco dziwne, jednak sam pomysł uważam za dobry - zaznaczył.
Aby nieco bardziej wypromować rozgrywki pomiędzy drużynowymi mistrzami Szwecji, Polski, Danii i Wielkiej Brytanii mówi się o zakazie startów dla zawodników w ilości lig większej niż
dwie. Wszyscy z zainteresowanych jednak zgodnie wypowiadają się, że ten
pomysł nie ma raczej racji bytu. W żużlu nie ma bowiem dużej ilości
zawodników prezentujących odpowiedni poziom. – Nie wiem dlaczego
miałoby to wejść w życie, nie widzę w tym sensu. Jeśli dobrzy zawodnicy
chcą podróżować po Europie i ścigać się wszędzie, to dobrze. To
przyciąga kibiców na stadiony, oni chcą oglądać dobrych zawodników.
Wówczas młodzi zawodnicy się pokazują, jak na przykład Bartosz Zmarzlik,
który jest tak dobry jak inni, a ma dopiero dwadzieścia lat. Można to
zrobić, jednak nie będzie wystarczająco wielu dobrych zawodników w
ligach - dodał Szwed.
W pierwszym spotkaniu PGE Ekstraligi, polski klub Ljunga uległ na torze w Zielonej Górze 40:50. Szwed zdobył dla PGE Stali Rzeszów 6 punktów i zaprezentował się z dobrej strony. Tym większe było jego
zdziwienie, gdy nie zaproszono go na kolejny pojedynek, który
rzeszowianie odjechali 26 kwietnia przed własną publicznością z Betardem Spartą Wrocław. –
Było naprawdę dobrze. Zielona Góra na wyjeździe to według mnie jeden z
najtrudniejszych meczów. Byłem zadowolony z występu, mogłem zdobyć kilka
punktów więcej. Mam dobry początek sezonu, w tych zawodach tylko
upadłem, ale jak mówiłem – mogłem być drugi, wówczas utrzymałbym się na
motocyklu. Jestem zadowolony ze swojej formy, jednak zadzwonili do mnie (w czasie rozmowy zawodnik odebrał telefon - przyp. red.), że nie pojadę w kolejnym spotkaniu. To bardzo rozczarowujące, ponieważ radzę sobie dobrze - stwierdził nieco zmieszany zaistniałą sytuacją.
W
przerwie między sezonami do użytku wróciły przelotowe tłumiki.
Zawodnicy przyznają, że jeszcze próbują ustawień na różnego rodzaju
urządzeniach, jednak Szwed bardziej skłania się do używania tych od
wybranego już przez siebie producenta. – Używam głównie Kinga. Trudno
powiedzieć, który jest najlepszy, nadal stosujemy w pewnym stopniu
również tłumików Poldemu. Sądzę, że obydwa rodzaje działają dobrze,
chodzi tylko o zdecydowanie, których używać. Wszystko zmienia się cały
czas i można być nieco zdezorientowanym - podkreślił Peter Ljung na koniec rozmowy z portalem eSpeedway.pl .
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów