POLSKA
Unia Tarnów przed startem sezonu 2021 dokonała w swoim składzie kilku zmian. Największym echem odbił się transfer Nielsa Kristiana Iversena, który zdecydował się zamienić PGE Ekstraligę na Pierwszą Ligę Żużlową. Duńczyk ma być liderem "Jaskółek". Przed zawodnikiem trudne zadanie, bo ostatnie sezony nie były dla niego zbyt udane.
Niels Kristian Iversen na pewno jak najszybciej chce zapomnieć o sezonie 2020. Miniony rok upłynął mu bowiem pod znakiem kontuzji. Na domiar złego zakończył go zakażeniem koronawirusem. To wszystko złożyło się na okrzyknięcie sezonu 2020 jednym z najgorszych w karierze Duńczyka.- Jeśli miałbym mówić o tych najgorszych, to sezon 2010 był równie nieudany. W tamtym także miałem kilka urazów, jednak było inaczej, ponieważ wtedy odbyło się znacznie więcej imprez – startowałem również w Anglii, Szwecji, Danii – wszędzie, gdzie mogłem. W tym roku miałem sporo kontuzji, a zawodów było niewiele. Oczywiście przez to tak naprawdę nie mam chyba żadnych dobrych wspomnień z sezonu 2020, jeśli chodzi o speedway. Było naprawdę źle od samego początku do momentu, w którym się skończył. Można chyba powiedzieć, że to jeden z najcięższych sezonów w mojej karierze. Zdecydowanie mam zatem sporo pracy do wykonania w zimie, aby dobrze przygotować się do kolejnego roku. Jestem dosyć pewny siebie i wiem, że mogę wrócić na wysoki poziom.
Sporo kontrowersji w minonym roku wywołał zapis o instytucji gościa. Miał on być stosowany w przypadku zakażenia któregoś z zawodników koronawirusem. Kluby jednak wykorzystywały go do woli. Tym sposobem w trakcie sezonu składy drużyn zmieniały się. Swoją opinią na ten temat podzielił się Iversen. – To do każdego klubu należała decyzja, czy korzystać z gościa i używać go. Niektóre nie używały „gości”, inne to robiły – tak było w Gorzowie, Wrocławiu, również w Zielonej Górze, Grudziądzu, czy Rybniku. Osobiście nie uważam, że posiadanie „gości” było bardzo dobrym pomysłem. Oczywiście Gorzów skorzystał na tym, zdobywając srebrne medale, jeśli popatrzymy na koniec sezonu. Normalnie kluby kontraktują zespół w czasie zimy i to drużyna, której powinno się trzymać. Widzieliśmy w ciągu wielu sezonów w Anglii, że kluby mogły zmieniać zespoły tak, często, jak tylko chciały. Wielokrotnie na początku sezonu w zespole było siedmiu zawodników na początku sezonu oraz siedmiu zupełnie innych pod jego koniec, co uważam za kompletnie głupie. W zimie buduje się zespół i sądzę, że również dosyć ważnym jest, aby pokazać tym zawodnikom, że wierzy się w to, co robią. Zawsze byłem fanem wspierania zawodników, co ma miejsce w zespołach i próba podbudowywania ich. Tak ja to widzę. Z drugiej strony potrafię zauważyć, że zupełnie inaczej było w tym sezonie z powodu koronawirusa. Musieliśmy udać się do Polski, odbyć kwarantannę i wszystko z tym związane. Było wiele pytań bez odpowiedzi odnośnie tego sezonu. Sądzę, że przepis o „gościu” był ok. pod tym względem, na ten rok. Nie sądzę jednak, że to coś, co powinno być dopuszczone w przyszłości. Uważam, że gdy ma się zespół, to powinniśmy się jego trzymać, przynajmniej w danym sezonie.
W okienku transferowym Niels Kristian Iversen był łączony z klubem z Krosna. Zawodnik przyznaje, że odbył z działaczami kilka rozmów, ale tarnowska oferta przekonała go do wzmocnienia zespołu z południa Polski.- Rozmawiałem z kilkoma klubami z pierwszej ligi. Na początku było dosyć cicho i nie miałem zbyt wielu ofert. Później nagle było kilka telefonów oraz rozmów na temat startów. Rozmawiałem sporo również z Krosnem. Wygląda na to, że u nich sprawy idą dobrze, mają stabilny klub i oczywiście także są ambitni. Następnie rozmawiałem z Tarnowem. To klub ze sporą historią, również jeździli w Ekstralidze przez wiele lat. Sądzę, że po tych rozmowach decyzja była dosyć łatwa. Myślę, że dla mnie Tarnów był zdecydowanie właściwym wyborem. Sam nie wiem, miałem przeczucie, że to właściwy kierunek. Uważam, że zespół jest również dosyć mocny. Jestem naprawdę podekscytowany nowym doświadczeniem.
Przenosiny do Pierwszej Ligi Żużlowej to spora zmiana w karierze Duńczyka. Zawodnik podkreśla jednak, że po tak cieżkim sezonie potrzebuje stabilizacji i czasu by odbudować formę. - Tak, to zdecydowanie krok wstecz. Jak jednak widzimy, wiele rzeczy może wydarzyć się w ciągu jednego sezonu. Jeśli spojrzymy kilka miesięcy wstecz, miałem wtedy wiele nadziei, ambicji – w Grand Prix, Ekstralidze i wszędzie. W tym momencie, nie ma mnie już w Grand Prix i będę jeździł w pierwszej lidze. W taki jednak sposób można się rozwijać. Uważam, że potrzebuję niewiele czasu by się odbudować, prawdopodobnie miesiąc lub półtora, aby powrócić do swojej dobrej formy. Przede mną nowe doświadczenie w Tarnowie i nie ma to znaczenia, czy stanie się to w Ekstralidze, czy w pierwszej lidze. Jestem tam, aby wykonać swoją pracę, wygrywać wyścigi. Bardzo chcę wygrywać i nie ma znaczenia, czy jadę w Polsce, Szwecji, czy Danii. Prawdopodobnie to dobry ruch dla mojej kariery i formy, aby poszło to w dobrym kierunku. Wierzę, że mogę wrócić do swojej najlepszej formy w sezonie 2021. Gdy on się skończy, musimy zobaczyć, co możemy zrobić i jaki będzie następny krok. Gdyby Tarnów awansował do Ekstraligi, byłoby świetnie, jeśli nie, to musimy zaczekać i zobaczyć, co się wydarzy.
Wszystko wskazuje na to, że po roku przerwy powróci rywalizacja w lidze duńskiej. Jak na razie nie podano jednak żadnych informacji o formie rozgrywek. W Anglii również myślą już o powrocie speedwaya.– Na ten moment nie wiemy, jak na pewno będzie to wyglądać. Sądzę, że wszystko jest coraz bliżej, jeśli chodzi o szczepionkę na koronawirusa oraz większą kontrolę nad nim. Myślę, że speedway z pewnością będzie kontynuowany w Danii w kolejnym sezonie. Dodatkowo w Anglii – pozwolą wejść 4 tysiącom kibiców na mecze rozgrywane na stadionach. To dobre dla speedwaya w Anglii, mogą rozpocząć, kiedy będzie to dla nich odpowiednie i gdy pozwoli na to pogoda. Zdecydowanie przyszłość wygląda na jaśniejszą. Miejmy nadzieję na najlepszy scenariusz, aby speedway mógł wrócić do wszystkich krajów w kolejnym roku. To byłoby naprawdę dobre dla każdego.- zakończył Niels Kristian Iversen
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
14 |
31 |
+162 |
2. | Betard Sparta Wrocław | 14 | 19 | +30 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 14 | 19 | -37 |
4. | KS Apator Toruń | 14 | 15 | -7 |
5 | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 14 | 14 | -58 |
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | 14 | 13 | -33 |
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
14 |
12 | -50 |
8. | Fogo Unia Leszno | 14 |
11 |
-87 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | 14 | 28 | +128 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 14 | 27 | +162 |
3. | Innpro ROW Rybnik | 14 | 23 | +63 |
4. | Cellfast Wilki Krosno | 14 | 19 | -20 |
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 14 | 18 | -16 |
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | 14 | 13 | -54 |
7. | Texom Stal Rzeszów | 14 | 9 | -80 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk |
14 |
3 |
-182 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | 10 | 21 | +94 |
2. | Unia Tarnów | 10 | 15 | +55 |
3. | Polonia Piła | 10 | 11 | +18 |
4. | OK Kolejarz Opole | 10 | 11 | -39 |
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 10 | 10 | -23 |
6. | Trans MF Landshut Devils | 10 | 6 | --105 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
1 |
|
|
2. | Dackarna Malilla | 1 | ||
3. | Indianerna Kumla | 1 |
|
|
4. | Lejonen Gislaved | 1 |
|
|
5. | Piraterna Motala | 1 |
|
|
6. | Rospiggarna Hallstavik | 1 | ||
7. | Smederna Eskilstuna |
1 |
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 111 |
2. | Robert Lambert | 90 |
3. | Fredrik Lindgren | 88 |
4. | Jack Holder | 87 |
5. | Mikkel Michelsen | 87 |
6. | Martin Vaculik | 75 |
7. | Daniel Bewley | 73 |
8. | Dominik Kubera | 68 |
9. | Leon Madsen | 60 |
10. | Szymon Woźniak | 50 |
11. | Jason Doyle | 47 |
12. | Kai Huckenbeck | 43 |
13. | Andrzej Lebiediew | 43 |
14. | Jan Kvech | 28 |
15. | Tai Woffinden | 23 |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów