Inne
Prawdziwa promocja speedway'a. Tak można pokrótce podsumować zawody Monster Energy World Speedway Invitational, które odbyły się w City of Industry. Kibicom bowiem nie brakowało emocji zarówno tych związanych z fantastycznym ściganiem, jak i tym wynikającym z karamboli, jakich uczestnikami byli żużlowcy.
Tor w Industry był prawdziwym wyzwaniem dla prawie wszystkich zawodników startujących na co dzień na europejskich owalach. Dlaczego? Niespotykana geometria, a ponadto długość - około 200 metrów. W pierwszych wyścigach obserwowaliśmy zaznajamianie się żużlowców z tamtejszą nawierzchnią. Po ponad dwóch miesiącach braku jazdy zawodnicy musieli początkowo ponownie złapać wlaściwy rytm jazdy.
Najlepiej i najszybciej amerykański tor rozpracowali Brytyjczycy, Scott Nicholls oraz Edward Kennett, którzy od najmłodszych lat byli przygotowywani do jazdy na trudnych, technicznych owalach. Już w pierwszych biegach Brytyjczycy nie oddawali pola pozostałym rywalom.
Owal nie wypaczał błędów. Jedno małe zawahanie i zawodnik jadący na pierwszej pozycji lądował na ostatnim miejscu. Przykładowo Maciej Janowski, który prowadził w gonitwie szesnastej, po drobnym błędzie na wyjściu z drugiego łuku, został wyprzedzony przez wszystkich swoich rywali.
O trudnościach, jakie sprawiała nawierzchnia w The Grand Arena, pomiędzy poszczególnymi wyścigami opowiadali sami żużlowcy m.in. Greg Hancock. Były Indywidualny Mistrz Świata przyznał, że mimo iż ścigał się w swojej ojczyźnie sam na początku miał olbrzymie problemy z przystosowaniem się do panujących warunków.
O wymaganiach, jakie stawiał ten tor, świadczą także liczne upadki, w których żużlowcy uczestniczyli. Bączki, świece, uślizgi - prawdziwy alfabet karamboli. Ale w City of Industry upadali nie tylko czołowi zawodnicy światowego speedway'a. Pomiędzy poszczególnymi rundami wyścigów na torze zmagali się bowiem także młodzieżowcy. Warto zaznaczyć, że o miano najlepszego jeźdźca nie walczyli tylko chłopcy, również dziewczęta próbowały swoich sił.
Runda zasadnicza obfitowała w liczne mijanki, wyprzedzenia. Po pierwszych dwudziestu wyścigach wydawało się bezapelacyjnym zwycięzcą w całych zawodach zostanie Ricky Wells. Amerykanin bowiem po pięciu seriach startów zgubił zaledwie jedno oczko i to w dodatku po swoim drobnym błędzie na trasie.
Ostatacznie do biegów półfinałowych udało się przedrzeć zaledwie trzem Europejczykom, wyżej wspomnianemu duetowi Nicholls-Kennett, a także Antoniowi Lindbaeckowi. Stawkę uzupełniło aż pięciu reprezentantów Stanów Zjednoczonych.
Finał ku ciesze fanów zgromadzonych na The Grand Arena całkowicie zdominowali reprezentanci gospodarze. W półfinałach bowiem po gorszych wyjściach spod taśmy maszyny startowej przedstawiciele Europy nie mieli szans powalczyć o czołowe lokaty. W ostatniej gonitwie górą okazał się Billy Janniro, który pod koniec zawodów nie miał sobie równych. Druga lokata przypadła Gregowi Hancockowi. Trzecie miejsce po znakomitym ataku na ostatnim wirażu wywalczył sobie Ricky Wells.
Niestety, zawody nie obyły się także bez kontuzji. Zaraz po zakończonej imprezie na uciążliwy ból w barku uskarżał się Jimmy Fishback. Nie wiadomo jeszcze jednak, co dokładnie dolega Amerykaninowi.
Klasyfikacja ogólna:
1. Billy Janniro (1,2,3,3,3,3,6) 21
2. Greg Hancock (1,3,2,3,1,2,4) 16
3. Ricky Wells (3,3,3,3,2,2,2) 18
4. Billy Hamill (2,1,3,1,3,3,0) 13
5. Scott Nicholls (3,3,U/W,2,2,1) 11
6. Charlie Venegas (3,0,3,0,3,1) 10
7. Edward Kennett (D,3,2,3,2,0) 10
8. Antonio Lindbaeck (2,2,2,2,U/W,0) 8
9. Bryan Yarrow (0,2,1,1,3) 7
10. Hans Andersen (1,2,2,2,D) 7
11. Austin Novratil (3,1,0,1,1) 6
12. Tyson Burmeister (2,1,1,2,0) 6
13. Fredrik Lindgren (2,U/W,D,1,1) 4
14. Maciej Janowski (U,D,1,0,2) 3
15. Gino Manzares (U/W,U/W,1,U/W,-) 1
16. Tomasz Gollob (1,0,D,0,-) 1 - wycofał się z zawodów
17. Jimmy Fishback (0,1,U/W,-,0) 1
18. Rocco Scopellite (0,0,0,1,0) 1
Bieg po biegu:
1. Venegas, Hamill, Janniro, Yarrow
2. Wells, Lindgren, Andersen, Fishback
3. Nicholls, Lindbaeck, Hancock, Kennett (D)
4. Novratil (Manzares - U/W), Burmeister, Gollob, Janowski (U)
5. Nicholls, Yarrow, Novratil (Lindgren - U/W), Scopellite (Manzares - U/W)
6. Wells, Lindbaeck, Burmeister, Venegas
7. Kennett, Janniro, Fishback, Janowski (D)
8. Hancock, Andersen, Hamill, Gollob
9. Wells, Kennett, Yarrow, Gollob (D)
10. Venegas, Hancock, Janowski, Lindgren (D)
11. Janniro, Andersen, Burmeister, Scopellite (Nicholls - U/W)
12. Hamill, Lindbaeck, Manzares, Novratil (Fishback - U/W)
13. Hancock, Burmeister, Yarrow, Scopellite
14. Kennett, Andersen, Novratil, Venegas
15. Janniro, Lindbaeck, Lindgren, Gollob
16. Wells, Nicholls, Hamill, Janowski
17. Yarrow, Janowski, Scopellite (Lindbaeck - U/W), Andersen (D)
18. Venegas, Nicholls, Novratil, Fishback
19. Janniro, Wells, Hancock, Scopellite
20. Hamill, Kennett, Lindgren, Burmeister
Półfinał 1: Hamill, Wells, Venegas, Kennett
Półfinał 2: Janniro, Hancock, Nicholls, Lindbaeck
Finał: Janniro, Hancock, Wells, Hamill
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów