eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 280
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  ANGLIA

  Mistrz chce więcej jeździć w Europie i czeka na oferty
 2017-09-15 11:55:44  Konrad Cinkowski    inf.własna/Tygodnik Żużlowy

Zawodnik uniwersalny - to określenie idealnie pasuje do Jamesa Shanesa. Brytyjczyk łączy jazdę na klasycznych torach z owalami trawiastymi, a ponadto jeździ także na długich torach. Jak przyznaje w zimie myśli jeszcze o ice racing'u. Trawiasty Mistrz Europy chciałby więcej jeździć na klasycznym żużlu w Europie.

Shanes na świat przyszedł dwadzieścia lat temu. Przygodę ze sportem żużlowym rozpoczął w wieku sześciu lat od klasy 50cc, gdzie szybko został Mistrzem Wielkiej Brytanii (2010, 2010), a pięć lat temu zdobył także medal w rywalizacji 250cc. Później przesiadł się na klasyczną pięćsetkę i swoje żużlowe przygody rozpoczynał w barwach Coventry Mercia Team. Po sezonie była już jazda dla Devon Demons (2015-16), a teraz zdobywa punkty w SGB Premiership dla Poole Pirates. - Przeskok z National League do SGP Premiership był ogromnym przeżyciem i przeskokiem. Ja dopiero cztery lata jeżdżę na klasycznym żużlu na pięćsetkach, a każdy start jest dla mnie zbieraniem nowego, cennego doświadczenia - mówi James Shanes.

"Smiley" wystąpił dotychczas w dwudziestu sześciu meczach "Piratów". Zdobył w nich 69 punktów i 21 bonusów, kończąc dwa biegi na pierwszej pozycji. Polscy kibice mogli obejrzeć go w akcji w poniedziałkowym meczu telewizyjnym pomiędzy Poole Pirates a Swindon Robins. Żużlowiec zdobył pięć punktów, a gdyby nie większe doświadczenie rywali, mogłoby być nieco lepiej. Mimo wszystko, swój pierwszy bieg wygrał nad Kyle Newmanem, a w kolejnych startach pokonał jeszcze choćby Adama Ellisa. - Przenosiny na pewno były takim, zderzeniem z najwyższą klasą rozgrywkową. Mimo wszystko idzie mi przyzwoicie, co mnie cieszy, a ja będę dążył do tego, by dalej poprawiać swoją średnią. Myślę też nad tym, by startować w dwóch ligach, ale obecnie muszę poczekać i zobaczyć, co czas przyniesie - dodaje.


Motywem głównym w designie Shanesa jest numer #93 oraz tradycyjna, uśmiechnięta buźka

Shanes jak wspomnieliśmy we wstępie, łączy jazdę na klasycznych torach z rywalizacją w Grasstracku i Longtracku. Na torach trawiastych zdobył kilka dni temu trzeci z rzędu tytuł najlepszego jeźdźca swojego kraju, w sezonie 2015 tytuł Indywidualnego wicemistrza Europy, by przez dwa kolejne lata być już czempionem na Starym Kontynencie. Zapytany czy jest ktoś lepszy od niego na trawie, odpowiada. - Oczywiście, zarówno na trawiastych jak i na długich torach jest bardzo wielu wspaniałych zawodników. Wszystko zależy od wielu czynników, spasowanie sprzętu z torem, forma w danym dniu.

Brytyjczyk swój pierwszy tytuł Indywidualnego Mistrza Europy na torach trawiastych wywalczył w wieku dziewiętnastu lat. Tym samym został najmłodszym mistrzem w historii tej odmiany speedway'a. - Tak, na pewno jest to niesamowite uczucie, być tym najmłodszym i zerkać na to, kogo pokonałeś - zauważa.

Dwa tygodnie temu we francuskim Morizès rozegrano ostatnią rundę Indywidualnych Mistrzostw Świata w wyścigach na długim torze. Złoto zawisło na szyi Mathieu Trésarrieu, a Shanes musiał zadowolić się czwartym miejsce. Do trzeciego Josefa Franca stracił osiem punktów. Obaj zawodnicy zanotowali po jednej wpadce (Czech w II rundzie zdobył 5 punktów, Brytyjczyk w III - 9), lecz w pozostałych turniejach - trzykrotnie lepiej punktował Franc. - Walczyłem o każdy punkt w zawodach. Jestem w czołowej ósemce, co daje mi utrzymanie w cyklu Grand Prix. Za rok znów powalczymy o jak najlepszy wynik, o każdy punkt w wyścigu, w którym wezmę udział, by byc jak najwyżej sklasyfikowanym.


Shanes (nr 12) długo pracował nad tym, by jazda w trzech odmianach nie sprawiała mu problemu

Wychowany na torach trawiastych najlepszy zawodnik tej odmiany nie ukrywa, że będzie jeździł w Grasstracku dopóki będzie miał siły. Mimo wszystko mówi wprost, że chciałby też więcej jeździć w Europie na klasycznych pięćsetkach, wobec czego z chęcią podpisałby kontrakt w Polsce czy też w Szwecji. - Owszem, chciałbym startować wkrótce w Europie w zawodach na torach klasycznych w przeciągu najbliższych kilku lat. Później musiałbym przypilnować także swoich startów na torach trawiastych i zobaczyć, co dalej. Nie jest łatwo to łączyć, zmiana sprzętu z jednego, na drugi i potem na klasyczny. Pracowaliśmy jednak ciężko na to, by ta zmiana była dla mnie jak najłatwiejsza - kończy Brytyjczyk, który 24 września w holenderskim Roden wraz z Richardem Hallem, Andrewem Appletonem i Edwardem Kennettem powalczy o tytuł Drużynowego Mistrza Świata w longtracku.

Od autora, współpraca: Bartek Bielecki

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

 


 

2.  Betard Sparta Wrocław


3. ebut.pl Stal Gorzów


4.  KS Apator Toruń


5  Bayersystem GKM Grudziądz


6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 


7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

 



8. Innpro ROW Rybnik

 


 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów


2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3.  Fogo Unia Leszno


4. Cellfast Wilki Krosno


5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 

6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


7. Texom Stal Rzeszów


8. Unia Tarnów 

 

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno  


2.  Energa Wybrzeże Gdańsk 


3.  Polonia Piła


4.  OK Kolejarz Opole


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Trans MF Landshut Devils







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



 

 

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu