eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 178
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Leszek Demski rozwiązuje torowe zagadki
 2020-04-09 09:31:06  Dawid Kulton    polskizuzel.pl

Regulaminowy i nieregulaminowy tor, rysowanie nawierzchni i jej przygotowania na starcie – co tak naprawdę mogą robić kluby, a jakie działania zostaną uznane przez sędziów i komisarzy za niezgodne z regulaminem? Temat wyjaśnia Leszek Demski.


– Regulaminowy tor to taki, który zapewnia płynną jazdę na całej szerokości
– mówi szef polskich sędziów. – Co ciekawe, niektóre osoby ze środowiska żużlowego ciągle powołują się na przepis, że tor ma być jednolity na całej długości i szerokości. Rzecz w tym, że taka regulacja od kilku ładnych lat już nie istnieje – dodaje.

Leszek Demski tłumaczy, kiedy nawierzchnia płynnej jazdy na pewno nie umożliwia. – Nie może być tak, że niektóre ścieżki są ukryte i mamy gwałtowne przejście z nawierzchni twardej go grząskiej. Wtedy pojawia się ogromne zagrożenie dla zawodników, bo wielu z nich ma problemy z płynnym prowadzeniem motocykla. Przejścia muszą następować łagodnie. To podstawa – tłumaczy.

Od tego roku w przygotowaniu toru dozwolony jest zabieg rysowania zewnętrznej części toru, pod warunkiem że klub ma do tego odpowiedni sprzęt, który precyzyjnie określa regulamin. – Rysowanie polega na lekkim zbronowaniu toru na łukach od jego połowy lub nieco dalej. Dzięki temu od pierwszego wyścigu możliwe są ataki po szerokiej – wyjaśnia Demski.

– To musi jednak zostać zrobione za zgodą sędziego i pod nadzorem komisarza oraz gdy drużyna przeciwna jest obecna na obiekcie. Nie może to być ukrytym działaniem. Wszyscy muszą widzieć, co się dzieje. Niektóre kluby jednak takich działań w ogóle nie chcą. Oczywiście, sędzia lub komisarz mogą to nakazać, ale nie szkolimy ich w tym kierunku, gdyż jest to przywilej gospodarza – podkreśla Demski.

A w jaki sposób można przygotować tor na starcie? Okazuje się, że w tym przypadku wytyczne są bardzo precyzyjne. – Do trzech metrów przed linia startu i do 25-30 metrów do przodu można lekko zbronować nawierzchnię już po odbiorze toru. Wtedy jest tam przyczepniej. Większość się na to decyduje, ale niektórzy lubią, gdy jest bardzo twardo i nie wykonują takiego ruchu – opowiada Demski.

Z jakimi naruszeniami w zakresie przygotowania toru sędziowie i komisarze spotykają się najczęściej? – Najczęstszym grzechem jest za mało ubity tor po wcześniejszym zbronowaniu. Niektórzy zostawiają za dużo grząskiej nawierzchni. Poza tym są kluby, które cały czas próbują robić ścieżki, o których wiedzą tylko gospodarze. Chodzi o tor miejscami bardziej przyczepny. Co wtedy? Sędzia i komisarz wydają polecenie, że tor ma być doprowadzony do regulaminowego stanu – podsumowuje szef polskich sędziów.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu