Inne
Jordan Dubernard jest jednym z przedstawicielu francuskiej młodej fali. Niespełna 18-letni żużlowiec dopiero stawia swoje pierwsze kroki na motocyklach o pojemności 500cc i wierzy, że dorówna osiągnięciom swojemu idolowi - Gregowi Hancockowi. Jak przyznaje w rozmowie z portalem eSpeedway.pl we Francji jest małe zainteresowanie żużlem.
Chciałbym Cię na początku zapytać, skąd pomysł by ścigać się na żużlu? Kto zaprowadził Cię pierwszy raz na stadion i zaszczepił w Tobie miłość do tego sportu?
- Jazdę na żużlu rozpocząłem w wieku siedmiu lat. Miłość do tego sportu zaszczepił w mnie mój ojciec, który ścigał się przez 23 lata. Tak to się właśnie zaczęło.
Rodzice od razu zgodzili się na twoją jazdę?
- Moich rodziców było bardzo trudno przekonać. O ile ojciec jeździł i potrafił mnie zrozumieć, o tyle dla mojej mamy była to trudniejsza decyzja, zwłaszcza że żużel to nie jest tak naprawdę praca.
Za Tobą debiutancki sezon na motocyklach 500cc. Patrzę na twoje wyniki i widzę, że wystąpiłeś tylko w jednych zawodach...
- Tak, to mój pierwszy sezon na motocyklach 500cc. Wcześniej jeździłem jednak na 250cc. Faktycznie, za mną tylko jeden turniej w Macon, ale cóż...
Jakie stawiasz sobie cele w sezonie 2014? Zapewne chciałbyś się nieco wybić i zaistnieć na arenie międzynarodowej?
- Moim celem jest podjęcie walki o awans do Indywidualnych Mistrzostw Świata i Europy Juniorów. Chciałbym także zdobyć tytuł mistrza Francji oraz jak najwięcej startować poza granicami swojego kraju. Marzeniem jest także znaleźć klub w Polsce i Anglii.
Zawodnicy pochodzący z Francji, często starty na żużlu klasycznym łączą z jazdą na długich torach czy też owalach trawiastych. Ty także masz w planach takie połączenie czy wolisz skupić się na jednej odmianie speedway'a?
- Startuję na torach trawiastych, ale o wiele bardziej interesuje mnie klasyczny żużel. Nie ukrywam jednak, że chciałbym także spróbować swoich sił w Grand Prix na długim torze.
Żużel to drogi sport. Masz może jakiś swoich sponsorów czy może takimi jest głównie rodzina?
- Żużel faktycznie jest bardzo drogi i trudno znaleźć wielu sponsorów, ale mam kilku i mówię im – dziękuję! Ponadto moi dziadkowie mnie wspierają, kupują różne rzeczy potrzebne do motocykla, ponieważ kochają ten sport..
Jordan Dubernard podczas FIM Youth Gold Trophy w Teterow
W czym twoim zdaniem tkwi problem, że we Francji nie ma osób chcących zainwestować w budowę nowych obiektów jak i do samej jazdy na żużlu?
- Wiem, że w Polsce macie dużo torów. We Francji mamy tylko trzy, więc nie mamy ich zbyt dużo. U nas jednak nie ma zbyt wielu ekspansywnych ludzi, którzy chcieliby stworzyć nowe tory...
Zapewne jak każdy młody zawodnik masz swojego idola. Kto nim jest w twoim przypadku, do czyich sukcesów chciałbyś się zbliżyć?
- Moim idolem jest Greg Hancock. Miałem okazję z nim porozmawiać podczas obozu w Gorican w 2011 roku. To bardzo pomocny i miły człowiek, który porozmawia z każdym. Uwielbiam także jego styl jazdy.
W ubiegłym sezonie David Bellego wywalczył dość niespodziewanie brązowy medal Mistrzostw Europy Juniorów. Dał sygnał, że Francuzi zamierzają zapukać do bram światowego speedway'a. Wierzysz, że za kilka lat uda wam się z Davidem, Xavierem Muratetem i pozostałymi młodymi zawodnikami, zawojować świat?
- David miniony sezon miał bardzo dobry. Dla mnie był jednym z najlepszych zawodników minionego sezonu. On ma ogromny talent, jest naprawdę szybki i ma dobre wyjścia spod taśmy. Jeślu chodzi o innych, Mathieu Tresarrieu wraca do Anglii w tym roku, Dmitri Berge będzie jeździł w Glasgow. Jest jeszcze Xavier Muratet, także dobry zawodnik. Tak to już nie ma zbyt wielu młodych zawodników, którzy mogą osiągnąć dobre wyniki.
David przyznał, że jego ogromny sukces nie został w ogóle dostrzeżony przez francuskie media. Wasi dziennikarze nie interesują się żużlem, wszyscy stawiają na piłkę nożną?
- Zgadzam się z Davidem. Piłka nożna to u nas we Francji sport narodowy. Gdy mamy zawody u nas, mamy wzmiankę o wynikach, ale poza tym nic, żadnych materiałów, żadnych wywiadów.
Chciałbyś przekazać coś kibicom na koniec, od siebie?
- Dziękuję za rozmowę. Fajnie, że ktoś interesuje się losami francuskiego żużla. Mam nadzieję, że to przyciągnie fanów, bo to dla nich ścigamy się na 200% swoich możliwości.
Współpraca - Bartek Bielecki
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów