eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 149
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Inne

  Jak speedway pojawił się w Argentynie?
 2020-01-13 02:56:09  Dawid Ociepa    inf. własna

Czy Argentyna kojarzy się ludziom z żużlem? Jeśli zapytacie o to na ulicy, 95% (o ile nie więcej) osób zaprzeczy. Dominuje tam piłka nożna, stamtąd pochodzi sześciokrotny zdobywca Złotej Piłki – Lionel Messi. Jednak sport żużlowy też tam żyje, regularnie obywają się tam Indywidualne Mistrzostwa Argentyny. Jednak kto sprowadził tam czarny sport?

Argentyna jest krajem wyjątkowym, gdyż jedynie tam w całej Ameryce Południowej istnieje żużel i nie zanosi się, żeby któryś z sąsiadów "połknął bakcyla". Wielu to zdziwi, gdyż pierwsze rozgrywki w Argentynie odbyły się już w 1930! Wygrał je Amerykanin Roberto Sigrand. Ówczas również był znany z pobicia rekordu w osiągnięciu najwyższej osiągniętej prędkości w Ameryce Łacińskiej. Według źródeł, sport żużlowy do Argentyny sprowadził Albert John Hunting – wynalazca, przedsiębiorcam promotor czarnego sportu z Australii i jedna z największych osobistości tej dyscypliny na Antypodach. Po osiągnięciu sukcesów w swoim macierzystym kraju, przymierzał się do rozwijania skrzydeł w Wielkiej Brytanii, ale szybko zorientował się, że działanie tam utrudnia biurokracja i wewnętrzne konflikty między organizacjami motocyklowymi. W lipcu 1929 roku przeniósł się do Argentyny. Nie bez powodu, gdyż bywał tam wcześniej. W grudniu tego samego roku utworzył tor Huracan Speedway w stolicy Argentyny Buenos Aires. Na pierwsze zawody zaprosił on dobrze mu znanych zawodników, którzy jeździli w innych krajach. Argetyńscy fani pozytywnie przyjęli sport żużlowy. Pojawili się też śmiałkowie, którzy chcieli wypróbować siebie w tej dyscyplinie. W roku 1931, AJ Hunting zorganizował World's Championship Series, które znane jest jako jedne z pierwszych nieoficjalnych Mistrzostw Argentyny. Wtedy oprócz zawodników zagranicznych, wystąpili także lokalni matadorzy. W tym Juan Pagado, który w tym samym roku wygrał mistrzostwo kraju, a według różnych źródeł, później wyjechał na Wyspy Brytyjskie. Nagrodą w World's Championship Series było 5 tysięcy dolarów. Te pieniądze zainkasował Lloyd Elder. Resztę żużlowego świata jednak impreza nie zainteresowała, jednak  jak pojawiały się jakieś głosy, to turniej był raczej krytykowany. Brytyjska prasa wypominała, że nie ma sensu tworzenie zawodów w systemie "każdy z każdym", kiedy z jednej strony startują ikony dyscypliny, a z drugiej lokalni, mało doświadczeni zawodnicy, którzy nie mieli dużych szans na pokonanie zagranicznych gigantów. Porażka Argentyńczyków World's Championship Series nie zniechęciła ich jednak do żużla i kontynuowali rozwijanie czarnego sportu nawet, kiedy zagraniczni działacze zaczęli się wycofywać. Do końca lat 30. pojawił się kolejny obiecujący zawodnik – Juan Salatino, który wygrał Mistrzostwa Argentyny 4 razy z rzędu i miał szanse, aby wyjechać do Europy. Niestety podczas przygotowywań do zawodów w Anglii miał poważny wypadek. Z jego motocykla spadł łańcuch i omal nie odciął mu nogi. Trafił na dwa miesiące do szpitala, jednak nie stracił zapału i po powrocie do domu miał najlepsze lata kariery. 

W kraju powstawały nowe ośrodki żużlowe. Na przełomie lat 40. i 50. zaczęły tryumfować lokalne legendy, między innymi Oscar Santostefano, nazywany przez kibiców "El Diablo Negro", co w tłumaczeniu znaczy "Czarny Diabeł". Według argentyńskiej prasy, lokalna ikona sprowadzała na stadiony nawet 60 tysięcy osób! Dla porównania na ostatnie zawody Grand Prix rozegrane na Stadionie Narodowym w Warszawie przybyło około 55 tysięcy kibiców. Nie zapominajmy o Jose Milosim, który był zwany "La Bruja", czyli "Czarodziej". O ściganiu przeciwko "Czarodziejowi" opowiadał Niemiec Stefan Deser – Nie chciałbym mieć go za sobą. W 1946 roku założono pierwszy argentyński klubFerrocarril Oseste w Buenos Aires. Od tamtego momentu speedway stał się czymś więcej, niż tylko ciekawostką i wpisał się w świadomość mieszkańców. Kolejny przełom nastąpił na przełomie lat 1954 i 1955 na torze La Pista Roja należącym do klubu Villa Mitre w Bahii Blance. Nazwę toru możemy tłumaczyć na "Czerwony Tor", co było trafne, gdyż tor był tworzony z rozdrobnionej cegły. Inicjatorem początku speedwaya w tym mieście był Antonio Miranda. Na początku zawodnicy jeździli tylko na motocyklach klasy 125 i 150cc. Pewnego dnia na tor motocykl z silnikiem o pojemności 350cc przyprowadził Hector Santin. Miranda, który był pod wrażeniem mocniejszego motocykla, postanowił sprowadzić z Buenos Aires kilka motocyklów klasy 500cc. Niedługo po tym w Bahii Blance odbyły się pierwsze zawody w tej kategorii. Decyzja o zainwestowaniu w mocniejsze motocykle była trafna, gdyż zawodnicy z Bahii Blanci byli dużo lepsi od tych z Buenos Aires. Tak narodziła się stolica argeńtyńskiego żużla. Sukcesy sprawiły, że na ich torze mistrzostwa krajowe były organizowane właśnie tam. Przez wiele lat prym wiedli zawodnicy Villa Mitre. Dominacja zawodników z La Pista Roja sprawiła, że żużel zniknął ze stolicy Argentyny, a jedynym funkcjonującym tam klubem było Neuva Chicago

Lata mijały, a argentyński speedway nie spoczywał na laurach. W latach 70. na torach dominowali Ricardo Meabe, Horacio Ceferino Ilacqua i Juan Carlos Curzio. Ich zacięta rywalizacja przyciągała więcej kibiców, niż nawet na stadiony piłkarskie czy siatkarskie. Dzięki rosnącej popularności powstawały nowe kluby i tory, jak choćby Sporting i Rosario w Punta Alta. O zawodach rozgrywanych za oceanem zrobiło się głośniej na całym świecie, przez co do Argentyny chciało przyjechać wiele zawodników z Europy. Napływ żużlowców z całego świata rozpoczął się w latach 80. i 90. Do Argentyny przyjechał chociażby Austriak Walter Grubmuller, Włosi: Giuseppe Marziotto (twórca słynnych silników GM) i Armando Castagna, Anglik John Davis, Niemcy: Gerd Riss i Stefan Desser, a nawet niemiecka zawodniczka Tanja Jöckel i zasłużony Szwajcar Marcel Gerhard i wielu innych. Zwiększym się poziom turniejów, przez co lepsi stawali się lokalni zawodnicy. Spośród nich warto wymienić przede wszystkim Emiliano Sancheza, pierwszy Argentyńczyk, który coś znaczył poza lokalnymi torami. Ścigał się regularnie w lidze brytyjskiej i dzięki włoskiej licencji, startował dwa razy w Drużynowych Mistrzostwach Świata i dwa razy był indywidualnym mistrzem tego kraju. Jednak przez większość życia żył w Niemczech. Pierwszym typowym Argentyńczykiem, który ścigał się poza Argentyną (i to z sukcesami!) był Carlos Villar – gwiazda brytyjskiego Berwick Bandits. Niestety w 2003 roku w wypadku doszło do złamania rdzenia kręgowego i Carlos do dziś porusza się na wózku inwalidzkim. Na jego cześć zorganizowano turniej, w którym wystąpiły takie legendy jak Sam Ermolenko czy Gary Havelock. Dzięki twardemu charakterowi i także wsparciu kibiców, i środowiska, po odejściu na emeryturę przeniósł się na wyścigi Midgetów. Innym ważnym żużlowcem z tamtego okresu jest Luis Alberto Vallejos, który kilkukrotnie zdobył Puchar Argentyny, a także jeździł za granicą. Choćby w lidze niemieckiej, czy kwalifikacjach do Indywidualnych Mistrzostw Świata

O historii i sytuacji żużla w XXI wieku opowiem w kolejnym artykule. 
Dawid Ociepa, Michał Kempski

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

 


 

2.  Betard Sparta Wrocław


3. ebut.pl Stal Gorzów


4.  KS Apator Toruń


5  Bayersystem GKM Grudziądz


6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 


7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

 



8. Innpro ROW Rybnik

 


 Metalkas 2. Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów


2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3.  Fogo Unia Leszno


4. Cellfast Wilki Krosno


5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań 

6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź


7. Texom Stal Rzeszów


8. Unia Tarnów 

 

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno  


2.  Energa Wybrzeże Gdańsk 


3.  Polonia Piła


4.  OK Kolejarz Opole


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Trans MF Landshut Devils







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



 

 

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu