POLSKA
Większość zawodników Falubazu korzysta z silników "dołującego" tunera Jana Anderssona, połowa drużyny Unibaksu wręcz fruwa na motocyklach, przygotowywanych przez Petera Johnsa. Efekty są widoczne. Torunianie w Ekstralidze prowadzą, zielonogórzanie daleko za nimi.
Kłopoty sprzętowe żużlowców z Zielonej Góry są widoczne gołym okiem. Trudno się jednak dziwić, skoro aż 6 z 9 zawodników pojawiających się w meczowym składzie korzysta z usług Anderssona, który po wprowadzeniu nowych tłumików w 2011 roku stracił pozycję lidera wśród tunerów, a po wejściu w tym roku tytanu ma wyraźny kłopot z przygotowaniem sprzętu.
Jego silniki nie są wszechstronne, trudno je doregulować do nawierzchni, a przy tym bardzo szybko się zużywają. Kryzys szwedzkiego mechanika przekłada się na wyniki zawodników, którym szykuje sprzęt. W Falubazie są to: Jarosław Hampel, Andreas Jonsson, Patryk Dudek, Jonas Davidsson i młodzieżowcy Kamil Adamczewski, Alex Zgardziński.
Krzysztof Jabłoński sam zajmuje się tuningiem swoich silników (jest mechanikiem, ma swój warsztat), Mikkel B. Jensen współpracuje z Flemingiem Graversenem, natomiast Piotr Protasiewicz z Andrzejem Krawczykiem, choć po słabym początku przesiadł się na sprzęt Johnsa. Ta roszada na razie niewiele dała, bo do zmiany tunera trzeba się przygotować. Najlepiej zdecydować się na nią w okresie zimowym, kiedy jest czas na eksperymenty i selekcję części mających wpływ na pracę silnika. Protasiewicz na silnikach Johnsa może stać się szybki, ale potrzebuje czasu, żeby zgrać całą "maszynerię".
Zawodnicy Unibaksu mają to szczęście, że aż trzech z nich korzysta z usług angielskiego tunera od dłuższego czasu. Ten sprzęt najbardziej pasuje Adrianowi Miedzińskiemu (ma on też jeden w miarę dobry silnik Anderssona, ale rzadko z niego korzysta), który zwłaszcza na domowym torze w Toruniu z łatwością odjeżdża rywalom. Miedziński przebojem wdarł się też do kadry i uzyskał ogromny udział w wygraniu przez Polskę prestiżowego turnieju Eurosport Speedway Best Pairs. Klientami Johnsa są również Chris Holder, Darcy Ward oraz młody Paweł Przedpełski. Z kluczowych zawodników Unibaksu tylko Tomasz Gollob nie ma silników Johnsa, bowiem od lat współpracuje z Anderssonem. Na szczęście dla toruńskiego klubu przekłada się to tylko na słabsze wyniki w Grand Prix, bo w lidze Tomek jeździ bardzo dobrze.
- To, na czym zawodnik siedzi, ma duże znaczenie, więc jest sporo racji w tym, że przewaga Unibaksu nad Falubazem bierze się z doboru odpowiedniego tunera - wyjaśnia nam Jacek Gajewski, były menedżer Ryana Sullivana, z uwagą śledzący na co dzień środowisko tunerów.
- Tu jednak nic nie jest dane raz na zawsze. Tunerzy mają swoje pięć minut, a potem znikają. Johns już kiedyś był na topie, ale przepadł, bo brał za dużo zamówień i brakowało czasu pracować nad nowinkami. Teraz znowu jest wielki, ale powoli budzą się Anton Nischler, Graversen czy Brian Karger. Poza wszystkim zawodnicy Falubazu nie śpią i na pewno szukają nowych rozwiązań. Słyszałem, że Jonsson stracił wiarę w Anderssona, już kupił kilka silników u Johnsa i może w każdej chwili wyjść na prostą. Wówczas układ sił może się zmienić - kończy Gajewski.
PGE Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs
Pres Toruń
wtorek 20:00
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00
Betard Sparta Wrocław vs
Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Fogo Unia Leszno vs
Abramczyk Polonia Bydgoszcz
niedziela 13:00
Cellfast Wilki Krosno vs
Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów