Artykuły
Dziś przytoczymy Państwu historię największego producenta kombinezonów żużlowych - firmy Maliniak Design z Leszna. Firma ta zaczęła swoją działalność w 1992 r. Przez wszystkie lata działalności przewinęło się w niej wiele twarzy. Z usług tej firmy korzystało wiele zawodników, w tym kilkukrotni mistrzowie świata. Zapraszamy do lektury!
Aby było ciekawiej - firma mieszcząca się przy ul. Towarowej 1 nie zajmowała się od początku sportem żużlowym. Początkowo firma zajmowała się wyrobem kurtek dla motocyklistów, spodni, a nawet… skórzanych gorsetów i majtek dla kobiet. Domyślacie się pewnie skąd wzięła się nazwa firmy? Nie, niestety to nie od nazwiska bohatera popularnego w latach 70. serialu „Czterdziestolatek”, tylko od ksywki założyciela tej firmy – Rafała Micka. Pierwsze lata nie były łatwe dla Micka, który musiał wyrabiać swoje produkty sam – od A do Z. Poza produktami, które były Jego domeną - przyjmował też nietypowe, indywidualne zlecenia.
Choć założyciel firmy jest z zawodu stolarzem, to jednak produkcja wyrobów skórzanych, czy później kevlarowych – wchłonęła Go bez reszty. Firma dalej działała i produkowała swoje produkty, z usług Maliniaka korzystali nie tylko klienci z Leszna i okolic, gdyż firma dostarczała swoje wytwory nawet w innych zakątkach kraju. Mimo tego, iż firma miała swoją siedzibę w mieście, które żyje żużlem – nie pojawiła się ani przez moment myśl, aby wyrabiać kombinezony zawodnikom rywalizującym w czarnym sporcie. Do czasu…
Pewnego dnia u drzwi właściciela pojawił się Adam Skórnicki, ówczesny młodzieżowiec miejscowej Unii. W połowie lat 90. ciężko było o dobry kombinezon skórzany na potrzeby żużla, a monopol w Polsce na produkcję skór miała firma Mot-Pol – nie wspominając już o tym, że zawodnicy głównie z Zachodu zaopatrywali się w kombinezony głównie w brytyjskiej firmie GTS lub w duńskim BN. Młody zawodnik wpadł więc na pomysł, aby takowy kombinezon uszył Jemu uznany już w okolicy producent wyrobów skórzanych. Maliniak przyjął zlecenie…
Później Skórnicki zgłosił się ponownie do Maliniaka, tym razem zlecił produkcję osłon na motocykl. Z czasem zaczęli pojawiać się coraz to nowsi klienci, którymi byli rzecz jasna żużlowcy. Na ogół przyjeżdżali oni ze zleceniem poprawek w swoich kombinezonach. Sytuacja ta stała się impulsem do działania. Właściciel wpadł na pomysł masowej produkcji…
Firma Maliniak nie potrzebowała specjalnej reklamy, z biegiem czasu zawodnicy chętnie odwiedzali Maliniaka w celu nawiązania współpracy. Dziś firma Maliniak jest już uznaną firmą i największym producentem kombinezonów i osłon do żużlowych rumaków. Rafał Micek cały czas działa aktywnie w swojej firmie, odpowiada głównie za stronę techniczną – czyli za wykrój i design wytwarzanych produktów. Stroną graficzną zajmuję się na ogół Adam Szymański, czyli „Perez”, natomiast za kontakty z klientelą i marketing odpowiada Dariusz Berczyk, zwany „Rockman”. Summa summarum w halach produkcyjnych Maliniak Design zatrudnionych jest ok. 25 osób. Firma pracuje co dzień od poniedziałku do piątku, bez względu na to czy sezon trwa w pełni czy też w kalendarzu żużlowym jest tzw. „sezon ogórkowy”. Najintensywniejszym okresem dla pracowników jest okres od stycznia do czerwca, najlżejszy jest natomiast sierpień. Często bywa, że trzeba naprędce uszyć jakiemuś zawodnikowi kombinezon. Wystarczą nawet 2 dni, aby od zera stworzyć i uszyć strój.
Jakość produktów leszczyńskiej firmy była na tyle zadowalająca, że począwszy od jednego z kombinezonów Skórnickiego, z biegiem czasu na kombinezonach wielu zawodników znajdowała się dewiza, którą był cytat parafrazujący slogan reklamowy znanego heavymetalowego, brytyjskiego czasopisma – Metal Hammer. Można śmiało powiedzieć, że firma z południowej części województwa wielkopolskiego jest kreatorem żużlowej mody. Któż z Nas – starych kibiców – nie pamięta powiewających frędzli z kombinezonu Skórnickiego czy też motywu kościotrupa z kombinezonu „Skóry”? To właśnie robota Maliniaka. Warto wspomnieć, że kluczowymi klientami kevlarowego giganta byli też wielokrotni mistrzowie świata – m. in. trzykrotny mistrz świata Jason Crump, najbardziej utytułowany polski żużlowiec – Tomasz Gollob, a nawet najbardziej utytułowany żużlowiec w historii sportu żużlowego – Tony Rickardsson.
Firma wśród żużlowców cieszy się ciągle niesłabnącą popularnością, korzysta z niej wielu klientów. Warto zaznaczyć, że 8 z 15 stałych uczestników ubiegłorocznego cyklu Speedway Grand Prix miała uszyte stroje właśnie w firmie z Towarowej. Cały czas w drzwiach zakładu pojawiają się różni klienci – szkółkowicze, amatorzy, ligowcy, jeźdźcy światowego topu. Najczęściej zamawiają kombinezony, które mają im służyć do jazdy w lidze. Jak wiadomo – chociażby w Polsce – z racji tego, że zawodnicy drużyny danego klubu muszą startować w jednolitych kombinezonach – projekt jest gotowy i kłopotem jest tylko to, aby kombinezon był uszyty pod wymiar zawodnika. A co jeśli ktoś często startuje w zawodach indywidualnych i potrzebuje własnego designu? Zdarzają się zawodnicy, którzy mają pomysł na swój wizerunek, choć nie brakuje takich, którzy są niezdecydowani lub nie mają w głowie światełka, które mogłoby im pozwolić wymyśleć coś oryginalnego. - Często zderzamy się z ich niezdecydowaniem i małym pojęciem graficznym. Od tego jednak jesteśmy, by pomóc. Tyle lat w tym siedzimy, że gdy dostajemy wolną rękę, to pojawia się wena i efekt jest z reguły satysfakcjonujący. - przyznaje Dariusz Berczyk.
Wśród producentów kombinezonów żużlowych nie można mówić o pojęciu „rozmiarówka”, mimo iż próbowano stworzyć takową: - To jednak nie zdaje egzaminu. Zawodnicy różnią się przecież w talii, bicepsie, ochraniaczach etc., dlatego każdego trzeba porządnie pomierzyć. – powiedział w materiale dla „Tygodnika Żużlowego” Berczyk. - Tym bardziej, że nie lubią przecież nasi ściganci, gdy coś ich uwiera, kłuje, smyra. A, jak wiecie, różne nerwusy pod taśmę podjeżdżają, z różnymi nabytymi tikami. – dodaje. Żużel niestety jest niestety niszową dyscypliną w skali światowej, w związku z czym nie powstał czy materiał, czy też włókno, które w pełni odpowiadałoby potrzebom tego sportu. - Dlatego tych materiałów musimy wciąż poszukiwać sami. Przecież kevlar stworzono dla alpinistów, nie dla żużlowców. By się nie rozerwał w starciu z ostrą skałą. A w żużlu jako pierwszy miał użyć kevlaru Hans Nielsen, któremu strój uszyła wspomniana już firma BN. – powiedział w rozmowie z „TŻ” założyciel dystrybutora odzieży żużlowej. Warto zaznaczyć, że kevlar znalazł swoje zastosowanie nie tylko przy kombinezonach, ale np. przy produkcji żagli bądź do produkcji membran do trampolin.
Maliniak Design nie jest monopolistą w produkcji odzieży dla żużlowców, zresztą sami też nie byliby w stanie obsłużyć wszystkich klientów. W samej Polsce istnieje 5 firm zajmujących się produkcją odzieży dla żużlowców (poza Maliniakiem to KW RaceWear, WK Products, PRS Speedway i Golden Panther Race Wear – przyp. aut.).
Maliniak poza produkcją kombinezonów czy osłon wytwarza m. in. maty pod motocykl, pokrowce na kask. Poza produkcją akcesoriów żużlowych zajmują się także dystrybucją części żużlowych. Firma z Leszna jest oficjalnym polskim dystrybutorem produktów firm Jawa, Rock Oil i Ghost Products.
Cały czas nie brakuje też nietypowych zleceń, jak na początku działalności, tak i teraz przyświeca im hasło – „Klient – nasz Pan”. Choćby w minionym roku do firmy zgłosił się znany polski zespół muzyczny grający muzykę rockową – mianowicie zespół Luxtorpeda. Maliniak wykonał dla zespołu m. in. pokrowce na sprzęt perkusyjny dla perkusisty zespołu – Tomasza Krzyżaniaka czy futerały na sprzęt nagłośnieniowy, którym posługuje się zespół.
Sezon 2018 za pasem… Miejmy nadzieję, że Maliniak Design zaskoczy Nas jakimś nietypowym kombinezonem bądź czymkolwiek innym. Oby weny twórczej nie zabrakło im nigdy…
PGE Ekstraliga
Innpro ROW Rybnik vs
Pres Toruń
wtorek 20:00
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz
piątek 20:30
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Gezet Stal Gorzów
niedziela 17:00
Betard Sparta Wrocław vs
Orlen Oil Motor Lublin
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Fogo Unia Leszno vs
Abramczyk Polonia Bydgoszcz
niedziela 13:00
Cellfast Wilki Krosno vs
Hunters PSŻ Poznań
niedziela 15:15
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
2 |
4 |
+36 |
2. | ![]() |
2 | 4 | +24 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
2 | 2 | +22 |
5 | ![]() |
2 | 1 | -4 |
6. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
7. | ![]() |
2 |
0 | -20 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
2 | 4 | +28 |
2. | ![]() |
2 | 4 | +10 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +18 |
4. | ![]() |
2 | 2 | +31 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów