SZWECJA
Elitserien będzie ligą zamkniętą 2011 roku! Taką właśnie decyzję podjęła Szwedzka Federacja Motocyklowa – SVEMO. Wszystko spowodowane jest narastającymi problemami ekonomicznymi szwedzkich klubów. - Rozmawialiśmy wystarczająco długo na ten temat. Teraz pora działać - mówi Sekretarz Generalny SVEMO, Per Westling.
Szwedzki speedway od dłuższego już czasu znajduje się w głębokim kryzysie. W przeciągu dwóch sezonów bankructwo ogłosiły takie kluby jak Kaparna Goeteborg, Masarna Avesta czy ostatnio Smederna Eskilstuna. Wobec tych zdarzeń Szwedzka Federacja Motocyklowa postanowiła podjąć pewne działania.
- W ostatnią sobotę mieliśmy spotkanie zarządu. Podjęliśmy poważne decyzje, niektóre z nich są mocno kontrowersyjne. - informuje Per Westling - Zostaliśmy jednak zmuszeni do tego, po tym jak przejrzeliśmy półroczne oświadczenia finansowe niektórych klubów - dodaje.
- Z tego co wiemy zadłużenia wobec zawodników są spore. Wiele klubów nie reaguje na to i żużlowcy zwracają się do nas. Dlatego chcemy aby SVEMO, lub inna niezależna komórka sprawdziła zgodność finansową poszczególnych klubów. Zbadamy także zasady przyznawania podstawowych licencji na przyszłość. Musimy znaleźć takie rozwiązania, które pozwolą kontrolować finanse i odpowiednio zarządzać tym sportem - uważa Westling.
Najbardziej drastyczną decyzją jest zamknięcie możliwości awansu i spadku w Elitserien od sezonu 2011! - Wierzymy, że jest to najlepsze wyjście aby uspokoić sytuację na rynku. Na jak długo Elitserien zostanie ligą zamknietą z ilu zespołów będzie się składać w przyszłości? O tym zadecydujemy na zebraniu zarządu w październiku tego roku - mówi Sekretarz Generalny SVEMO. - Wiemy, że będzie sporo dyskusji nad tym tematem, wielu będzie miało odmienne zdanie, ale teraz przyszedł czas na działanie. Musimy być gotowi aby zaprezentować dobry produkt, który oparty jest na jasnych zasadach finansowych - dodaje.
To nie koniec zmian. Per Westling nie wyklucza także zmian obecnie obowiązujących zasad. Toczą się rozmowy nad zlikwidowaniem okienka transferowego. Inną „palącą sprawą” jest zapewnienie odpowiedniej ochrony rodzimym zawodnikom - Wiemy, że wielu już próbowało pochylać się nad tym problemem. W Elitserien jest za dużo Polaków i zawodników z innych krajów. Musimy znaleźć odpowiednie wyjście aby nasi żużlowcy mieli zapewnione starty. - uważa Westling
Tak jak wcześniej, również w przyszłym sezonie kluby będą zmuszone do złożenia półrocznych oświadczeń finansowych. Wszystkie działania podejmowane przez klubu muszą być ogłaszane na dorocznych spotkaniach.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów