SZWECJA
Nie dalej, jak miesiąc temu, przez Polskę przetoczyła się dyskusja na temat renegocjacji kontraktów. Teraz, ten sam temat jest poruszany w Szwecji. Dyskusję zapoczątkował prezes Lejonen Gislaved – Joakim Olsson. Jak nietrudno się domyślić, podniosło się wiele głosów przeciwnych takim działaniom.
Włodarze Mistrza Szwecji – Lejonen Gislaved skompletowali prawdziwy dram team. W nadchodzącym sezonie w zespole „Lwów: startować będą m.in. Nicki Pedersen, Leigh Adams, Chris Holder, Sebastian Ułamek czy Davey Watt. Takie gwiazdy, oczywiście sporo kosztują i jak się teraz okazuje Lejonen, może mieć kłopot z płynnością finansową.
Prezes klubu Joakim Olsson, zaapelował do szwedzkich działaczy o obniżenie kontraktów o 25 procent. – Jeśli zawodnicy nie zgodzą się na obniżenie kontraktów, będziemy zmuszeni do ograniczenia ich występów w meczach naszego zespołu. Musimy porozmawiać z każdym z zawodników. Jeśli uda nam się ich przekonać możemy zaoszczędzić nawet pół miliona koron – przekonuje Olsson.
Co jednak, jeśli żużlowcy Lejonen powiedzą „nie” – Mam szerszy skład niż w ubiegłym sezonie, damy sobie radę – zapewnia prezes – jeśli zawodnicy nie zgodzą się na obniżenie kontraktów, wówczas częściej będą startować, Ci którzy są tańsi – uważa Olsson
- To złe posunięcie żeby obniżać nam zarobki – odpowiada zawodnik Lejonen, David Ruud, – po chwili dodaje jednak, iż jeśli klub nie ma wystarczających środków, wówczas ciężko będzie o znalezienie innego wyjścia.
Nie wszyscy prezesi opowiadają się za obniżeniem kontraktów. Przeciwny takim ruchom jest, Bo Wirebrand – Nie będziemy obniżać kontraktów. To byłoby niedotrzymanie warunków umowy. Trzeba pamiętać także o tym, że zawodnicy szwedzcy już stracili nieco pieniędzy ze względu na słaby kurs korony szwedzkiej – mówi prezes VMS Elit Vetlanda.
Podobnego zdania jest menadżer Piraterny Motala Stefan Andersson – Musimy coś zrobić żeby zdobyć więcej pieniędzy. Nie zgadzam się jednak na obniżenie kontraktów – mówi Andersson – To nie nasz problem, jeśli działacze Lejonen mają kłopoty niech sobie sami z tym radzą – dodaje menadżer Piraterny.
Joakim Olsson upiera się jednak przy tym, by wykorzystać kryzys na zastopowanie horrendalnych kontraktów. Prezes Lejonen, uważa, że w ostatnich latach płace zostały wywindowane na taki poziom, iż tylko kilka klubów jest w stanie wypłacać pieniądze na czas – Jest tylko 3-4 zespoły, które mogą sobie pozwolić na wypłacanie pieniędzy na czas i tylko te zespoły mogą sobie pozwolić na nie łamanie umowy – dodaje Olsson.
Szef Mistrzów Szwecji podkreśla, iż klub nie stracił swoich sponsorów – Jest jednak wiele zespołów, które mocno uzależnione są od wpływów z biletów – mówi – kluby, które są przeciwne renegocjacjom kontraktów stąpają po ciękiej linii – mówi Olsson.
Czołowi zawodnicy Szwecji są przeciwni jakimkolwiek zmianom w kontraktach – Takie rozwiązania są iście mafijne – grzmi Andreas Jonsson. - To zupełne szaleństwo. Rozumiem, że kluby szukają oszczędności, tyle, że trzeba było pomyśleć o tym zanim podpisano kontrakty – wtóruje mu Peter Karlsson.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów