SZWECJA
Szwedzka liga żużlowa i federacja motocyklowa są w szoku po czwartkowej decyzji PZMot., zezwalającej, mimo zakazu międzynarodowej federacji (FIM), na używanie tłumików starego typu w tegorocznym sezonie w Polsce. W szwedzkiej Eliteserien podpisane kontrakty na tegoroczny sezon posiada aż 23 polskich żużlowców.
Zdaniem szwedzkiej federacji (SVEMO) decyzja PZMot., narzucająca im używanie starego osprzętu również za granicą, wprowadza ogromne zamieszanie, ponieważ szwedzka liga, zdominowana przez Polaków, podpisała kontrakt z FIM na używanie wyłącznie nowych tłumików. Z tego, co wiadomo z Polski, polscy żużlowcy będą jeździć tylko na starym sprzęcie, co automatycznie wyklucza ich z rozgrywek w Szwecji oraz z serii Grand Prix - stwierdzili w piątek działacze SVEMO. Podkreślili, że są w szoku.
Szwedzkie media przypominają, że spór o używanie nowych tłumików, zmniejszających hałas z 98 do 85 decybeli oraz moc silników, trwa już od jakiegoś czasu. Dziennik "Aftonbladet" wyjaśnił, że polscy żużlowcy uważają motocykle z nowym osprzętem za niestabilne i wręcz niebezpieczne do prowadzenia na wirażach. Dodatkowo, z powodu wysokiej temperatury grożą poparzeniami w razie upadków. Już w ubiegłym sezonie protesty żużlowców sprawiły, że federacje narodowe oraz FIM wycofały się z wprowadzenia przepisów o nowych tłumikach, lecz w tym sezonie miały one bezwzględnie obowiązywać. Dlatego wiadomość z Polski jest prawdziwą bombą.
- Nie ugniemy się pod presją Polski i nie wycofamy się z wcześniej podpisanego kontraktu z FIM. Nie ma takiej szansy - podkreślił sekretarz generalny Svemo Per Westling.
Szwedzka agencja prasowa TT podkreśla, że jeżeli PZMot. zabroni polskim żużlowcom jeżdżenia z nowymi tłumikami za granicą, to aktualny mistrz świata Tomasz Gollob i wicemistrz Jarosław Hampel, czwarty Rune Holta oraz Janusz Kołodziej ryzykują wykluczeniem z serii Grand Prix, a trzy imprezy tego cyklu w Polsce oraz finał drużynowych mistrzostw świata staną pod znakiem zapytania. Dlatego też polska decyzja sprawi innym federacjom i organizatorom zawodów wiele kłopotów.
Żużlowiec Andreas Jonsson powiedział TT, że również dla zagranicznych zawodników powstał nowy problem. - Będziemy musieli mieć sprzęt zarówno na starty w Szwecji oraz w GP, jak i w Polsce - zauważył.
Norweski żużlowiec posiadający również polskie obywatelstwo i startujący w GP jako Polak Rune Holta z kolei zaznaczył, że bardzo mu zależy na startach w szwedzkiej lidze i serii GP. Dlatego rozważa starty z norweską licencją. - Wystartuję w GP oraz w szwedzkiej lidze. Mam podpisane kontrakty, które mnie do tego zobowiązują, a poza tym jest to mój priorytet - powiedział Holta agencji TT.
Agencja przypomina, że w razie wykluczenia Golloba i Hampela powstanie wielka szansa dla szwedzkich żużlowców ponieważ najwyżej na liście rezerwowych do GP jest dwóch Szwedów: Magnus Zetterstroem i Tomas H. Jonasson.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
7 | Speedway Kraków | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów