eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 134
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  POLSKA

  Dajmy zawodnikom po prostu jeździć (felieton)
 2021-01-12 18:44:59  Rafał Drabiniok    inf.własna

Przed sezonem 2021 w regulaminie pojawił się dość kontrowersyjny przepis jakim jest ograniczenie startów do maksymalnie dwóch lig dla zawodników z PGE Ekstraligi oraz maksymalnie trzech dla przedstawicieli pozostałych szczebli rozgrywkowych w Polsce. Jest to spory cios zarówno dla samych żużlowców jak i lig poza granicami naszego kraju. Dla klubów z Polski natomiast spore ułatwienie.

Zawodnicy podczas sezonu pandemicznego nie zarobili tyle, ile by mogli poprzez cięcia finansowe, które nie ominęły również żużlowców. Otwarcie powiedział o tym Rohan Tungate dla speedwaygp.com. Teraz dodatkowo ograniczamy im starty, by Ci mogli sobie odbić poprzedni rok “posuchy”, przez co po raz kolejny możliwość zarobku jest po prostu mniejsza. Żużlowcy muszą żyć ze świadomością, że przed początkiem tegorocznych rozgrywek po raz kolejny kluby będą mogły negocjować zmniejszenie ich gaży. Spowodowane jest to decyzją władz PZM, które zdecydowały, że wszystkie trzy poziomy rozgrywkowe mają ruszyć zgodnie z planem nie zważając na fakt, czy kibice będą mogli wejść na trybuny. Pewne kluby z pewnością do swojego budżetu doliczyły wpływy z biletów, przez co na koniec może dojść do sytuacji w której dany ośrodek żużlowy będzie miał zaległości finansowe wobec żużlowców.

Jeszcze niedawno został utworzony Speedway Slot System, który miał ułatwić wszystkim życie poprzez przydzielenie odpowiednich dni tygodnia dla odpowiednich krajów, by terminy spotkań ligowych w różnych państwach nie kolidowały ze sobą. Jednakże polskie władze skutecznie próbują osiągnąć monopol ograniczając zawodników i dostosowując ich pod swoje wymagania. Takim jest właśnie ograniczenie dotyczące startów. Żużlowców, którzy jeździli w więcej niż 3 ligach jest co prawda garstka, więc tym bardziej dziwi mnie ten zapis. Takim jest np. Jason Doyle, który oprócz Fogo Unii Leszno miał być związany z Swindon Robins, Vastervik Speedway oraz Holsted Tigers, gdzie był rezerwowym na wypadek braku możliwości startu lokalnej gwiazdy jaką jest Nicki Pedersen. Poskutkowało to zerwaniem kontraktu z szwedzkim Vastervik, oraz duńskim Holsted przez co z kolei klub ten stracił sporego sponsora (Moldow). W dniu wczorajszym (11.01) ponadto z startów wycofał się klub z Swindon przez co "Doyley" został na przysłowiowym lodzie z kontraktem tylko w Polsce. Kolejnym zawodnikiem, który musiał zrezygnować z startów w jednej z lig jest Robert Lambert, który zmuszony został do odpuszczenia rodzimej ligi na rzecz Lejonen Gislaved, gdyż jak sam stwierdził w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego, że startując w Wielkiej Brytanii oraz Polsce koszty byłyby większe aniżeli możliwe zarobki. Mimo tego, że miał ogromną chęć do startów w King's Lynn to przez obowiązujące przepisy musiał sobie tamtejsze starty po prostu odpuścić. Takich zawodników z resztą jest więcej jak np. Kenneth Bjerre czy Nicki Pedersen.

Swoją opinie o tym przepisie wyraziła również cała duńska federacja. Uznali, iż jest to kompletnie nierozsądne zachowanie. Duńczycy są mocno wspierani przez lokalnych sponsorów i ciężko im jest wyobrazić sobie swoją ligę bez rodzimych gwiazd. Możliwe, że zawodnicy nieco wcześniej posiadali informację o możliwości wprowadzenia tego przepisu, stąd też gwiazdy z torów eWinner 1. Ligi Żużlowej z poprzedniego sezonu jakimi są Fredrik Jakobsen oraz Andreas Lyager postanowili, iż rozsądniejsze będzie pozostanie na tym poziomie rozgrywek z większą gwarancją startów i niższą presją otoczenia aniżeli zarobienie teoretycznie więcej lecz rzadszą możliwością występów przy większym nacisku włodarzy klubów.

Pamiętajmy, że niektórzy potrzebują jak najwięcej jazdy, by nie zaprzątać sobie głowy słabszymi występami jak np. Jason Doyle w sezonie 2020, który do momentu rozpoczęcia Bauhaus-Ligan jeździł słabiej niż ktokolwiek by się tego spodziewał. Po jej rozpoczęciu natomiast mogliśmy na torach PGE Ekstraligi widzieć odrodzonego mistrza świata z roku 2017. 

Kolejnym faktem jest osłabienie "konkurencji". Zawodnicy ze względu na finanse będą wybierać Polskę przez co osłabimy resztę lig zagranicznych, co z kolei może przyczynić się do powolnego wymierania tego jakże pięknego sportu. Ludzie oprócz kibicowania swojej ulubionej drużynie na stadionie chodzą również oglądać największe nazwiska co może okazać się trudne, gdyż Ci najlepsi będą musieli wybierać co po prostu im się bardziej opłaca (np. Robert Lambert). Jak wszyscy wiemy kibice są ważną częścią budżetów klubów, więc wszystkie te działania łączą się, co w dalszej kolejności może doprowadzić do katastrofy i upadku wielu ośrodków żużlowych. 

Polskie kluby wiadomo mają w tym swój interes. Rzadsze występy zawodników to również mniejsza szansa na kontuzję, co zwiększa szansę na wystawienie najlepszego możliwego składu na kluczowe mecze. Dodatkowo występy “topki” zawodników w Polsce gwarantują największe emocje na światowym poziomie oraz przyciągają mnóstwo kibiców na stadiony i przed telewizory. Moim zdaniem jest to jednak niesprawiedliwe zachowanie wobec innych nacji oraz lig. Oczywiście nikt nie karze zawodnikom startować w Polsce, lecz nie oszukujmy się to właśnie w Polsce żużlowcy mogą liczyć na najwyższe zarobki oraz największą szansę na przyciągnięcie do siebie sponsorów. Dotychczas każdy miał wybór wobec tego w ilu krajach chce jeździć, ile zespołów reprezentować i w powszechnej opinii to zdawało egzamin. Dodatkowo ograniczenie zawodników co do liczby reprezentowanych klubów może skutkować powstaniem ligi mistrzów, która już miała swój epizod w latach 2014-2015, lecz przez fakt, że żużlowcy mogli startować w kilku klubach impreza ta nie miała swojego prestiżu i z niej zrezygnowano (dwukrotnie to drużyna ze Szwecji wygrywała).

Rafał Drabiniok 

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

14

31

+162

2.  Betard Sparta Wrocław 14 19 +30
3. ebut.pl Stal Gorzów 14 19 -37
4.  KS Apator Toruń 14 15 -7
5  ZOOleszcz GKM Grudziądz 14 14 -58
6.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra  14 13 -33
7. Krono- Plast Włókniarz Częstochowa 

14

12 -50
8. Fogo Unia Leszno 14

11

-87
 2. Speedway Ekstraliga
1.  Arged Malesa Ostrów 14 28 +128
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 27 +162
3. Innpro ROW Rybnik 14 23 +63
4. Cellfast Wilki Krosno 14 19 -20
5.  #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  14 18 -16
6.   H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 13 -54
7. Texom Stal Rzeszów 14 9 -80
8. Energa Wybrzeże Gdańsk 

14

3

-182
Krajowa Liga Żużlowa
1  Ultrapur Start Gniezno   10 21 +94
2.  Unia Tarnów  10 15 +55
3.  Polonia Piła 10 11 +18
4.  OK Kolejarz Opole 10 11 -39
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 10 10 -23
6. Trans MF Landshut Devils 10 6 --105





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

1


 

2. Dackarna Malilla 1

3. Indianerna Kumla  1

 

4. Lejonen Gislaved 1

 


5. Piraterna Motala 1

 

6. Rospiggarna Hallstavik 1

7. Smederna Eskilstuna

1



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik  111
2. Robert Lambert 90
3.   Fredrik Lindgren 88
4.  Jack Holder 87
5. Mikkel Michelsen 87
6. Martin Vaculik 75
7. Daniel Bewley 73
8.  Dominik Kubera 68
9. Leon Madsen 60
10.  Szymon Woźniak 50
11.  Jason Doyle 47
12.  Kai Huckenbeck  43
13.  Andrzej Lebiediew 43
14.  Jan Kvech  28
15.  Tai Woffinden  23
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski 43
2.
Patryk Dudek 40
3.  Bartosz Zmarzlik 39
4. Dominik Kubera 34
5.   Piotr Pawlicki 26
6. Szymon Woźniak 25
7.  Bartłomiej Kowalski 24
8. Przemysław Pawlicki 23
9.  Kacper Woryna 21
10.  Bartosz Smektała 19
11. Jarosław Hampel  18
12.  Janusz Kołodziej 17
13. Krzysztof Buczkowski 14
14.  Robert Chmiel 11
15.  Paweł Przedpełski 6
16.  Mateusz Cierniak 6
17. Tomasz Gapiński 5
18.   Wiktor Przyjemski 4
19.  Mateusz Szczepaniak
3
20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu