Inne
Przed tygodniem pierwsze rozgrywki w historii zainaugurowała Ligue Nationale de Speedway. W pierwszym spotkaniu ligi francuskiej zespół MC Marmande uległ ekipie z Lamothe-Landerron w stosunku 39:51. Po zawodach porozmawialiśmy z liderem gości, Adamem Ellisem, który zgromadził 13 punktów.
Gdy w grudniu żużlowy świat obiegła informacja, że we Francji mają zamiar zorganizować swoje własne rozgrywki ligowe, wielu patrzyło na to z niedowierzaniem. Determinacja ludzi związanych z czarnym sportem w tym kraju, przyniosła jednak zamierzony efekt i ligowa "machina" ruszyła 18 lutego. W pierwszym ligowym pojedynku, rozegranym w Marmande, ekipa gospodarzy uległa dosyć wyraźnie drużynie z Lamothe-Landerron (dokładne wyniki znajdują się TUTAJ), a gości do triumfu poprowadził reprezentant Wielkiej Brytanii, Adam Ellis. – To coś wspaniałego. Sądzę, że wielu ludzi chciało tego od dłuższego czasu. Oglądając zawody żużlowe w Polsce, Anglii, czy Szwecji, zawsze chciano zorganizować rozgrywki ligowe również tutaj, we Francji. To z pewnością historyczne wydarzenie, udało się to zrobić. Tym bardziej świetnie, że mojej drużynie udało się zwyciężyć w pierwszym ligowym meczu. Sądzę, że to będzie ważne na dalszą część sezonu – mówił po pierwszym pojedynku lider zwycięskiej drużyny.
Wszyscy, którzy zaangażowali się w powodzenie ligowego projektu we Francji byli zadowoleni z inauguracji sezonu. Głównym zamierzeniem organizatorów jest przede wszystkim możliwość częstszych występów dla lokalnych zawodników, a w perspektywie czasu stworzenie być może nawet rozgrywek na dwóch poziomach, jak to ma miejsce w innych krajach. – Ten projekt daje zdecydowanie więcej możliwości do startów dla tych zawodników. Sezon zaczyna się wcześnie, bo już w połowie lutego. Nigdzie rozgrywki nie startują tak szybko. Dobrze jest zatem pojeździć przed jego dalszą częścią. Kilku francuskich zawodników radzi sobie ostatnio całkiem dobrze. Sam pochodzę z Francji, są oczywiście jeszcze m.in. Dimitri Bergé i David Bellego. Myślę, że to dobry czas dla Francuzów, aby wystartowali z własną ligą. Miejmy nadzieję, że wielu młodych zawodników, będzie się wzorować i podążać tą samą drogą. Jest tu sporo talentów, jednak nie mają oni zbyt dużej styczności z motocyklami żużlowymi, przez co nigdy nie mogli stać się dobrymi zawodnikami. Liczymy zatem na to, że to będzie projekt długoterminowy, który może przynieść sporo dobrego – podkreślił Ellis.
Włodarzom we Francji udało się zainaugurować rozgrywki Ligue Nationale de Speedway. Na zdjęciu widok ze stadionu w Marmande. Owal żużlowy umiejscowiony jest wewnątrz toru, przeznaczonego do wyścigów w long tracku i grass tracku.
Nasz rozmówca w ostatnim roku reprezentował Wielką Brytanię w finałach Indywidualnych Mistrzostw Świata Juniorów. Był również rezerwowym w zespole narodowym, podczas Drużynowego Pucharu Świata w Manchesterze. Nie wszyscy są jednak świadomi jego korzeni. Okazuje się bowiem, że urodził się on w tym samym Marmande, w którym rozgrywki zainaugurowała Ligue Nationale de Speedway i spędził tam pierwsze lata swojego życia. – Moi rodzice przeprowadzili się do Francji, zanim się urodziłem. Obecnie mój tata mieszka w Bordeaux, a mama w okolicach Marmande. Sam urodziłem się w tym mieście, chodziłem tutaj do szkoły, tutaj zaczynałem swoją jazdę na żużlu, zanim przeniosłem się do Anglii. Naprawdę dobrze jest wrócić do mojego rodzinnego miasta i mieć możliwość jazdy w lidze żużlowej w tym miejscu. Sądzę, że publiczność dopisała podczas pierwszego ligowego spotkania w historii. Ten sport nie jest aż tak popularny we Francji, wśród kibiców. Mam nadzieję, że teraz zainteresują się nim media i będzie on rozpowszechniony. Dzięki temu może stać się znacznie popularniejszy – dodał z nadzieją.
Mogłoby się zatem wydawać, że Adam Ellis w rozgrywkach ligowych we Francji zostanie powiązany z drużyną z Marmande. Tak się jednak nie stało, a głównym założeniem włodarzy było w tym momencie wyrównanie potencjału każdego z zespołów. – Byłem związany z klubem z Marmande, startowałem w nim jako junior, również z wyścigach na trawie (grass track – przyp. red.). Kilka lat temu przeniosłem się jednak do Lamothe (oddalonego o ok. 20 km od Marmande – przyp. red.), jechałem tam w kilku imprezach, takich jak indywidualne turnieje, czy podobne zawody. W tym roku wystartowała liga we Francji, ja nadal byłem bardziej związany z Lamothe, dlatego zdecydowałem pozostać w tej drużynie. To dobre rozwiązanie, ponieważ w każdym zespole jest jeden dobry zawodnik. W Marmande jest Dimitri Bergé, z kolei w drużynie z La Réole jest ich nawet dwóch – Mathieu Trésarrieu oraz David Bellego. Myślę, że jest to dobrze rozwiązane, można spodziewać się dobrego ścigania, a każdy mecz powinien być dosyć wyrównany. To z pewnością dobra rzecz, czekam już na dalszą część sezonu.
Biorąc pod uwagę fakt, iż nasz rozmówca związał się w przerwie zimowej kontraktami ze Swindon Robins i TŻ Ostrowią Ostrów Wielkopolski, jego terminarz zapewne nie pozwoli mu na udział we wszystkich ligowych spotkaniach w kraju nad Sekwaną. Niemniej jednak zapowiedział on już swoją obecność w kolejnych dwóch pojedynkach i z pewnością będzie się starał, aby nie były one ostatnimi, w których zaprezentuje się francuskiej publiczności. – W kolejnych miesiącach będę tak naprawdę trochę zajęty. Z pewnością wrócę jednak 12 marca, aby wystąpić w dwóch domowych spotkaniach w Lamothe-Landerron. To dobrze, ponieważ będę miał możliwość spędzenia więcej czasu na motocyklu, przed sezonem w Europie. W tej chwili jestem krok do przodu przed wszystkimi, ponieważ już się ścigałem, a oni nie (uśmiech). Postaram się pojechać w lidze tak często, jak będzie to możliwe. Jeśli nie uda mi się wystąpić, to trudno, jednak jeśli tylko będą w stanie, to włożę sporo wysiłku w to, aby pojawić się w meczach we Francji – zaznaczył w rozmowie z naszym portalem, Adam Ellis.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
|
|
|
2. | Betard Sparta Wrocław | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | KS Apator Toruń | |||
5 | Bayersystem GKM Grudziądz | |||
6. | NovyHotel Falubaz Zielona Góra | |||
7. | Krono- Plast Włókniarz Częstochowa |
|
||
8. | Innpro ROW Rybnik |
|
||
Metalkas 2. Ekstraliga |
||||
1. | Arged Malesa Ostrów | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Fogo Unia Leszno | |||
4. | Cellfast Wilki Krosno | |||
5. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | |||
6. | H. Skrzydlewska Orzeł Łódź | |||
7. | Texom Stal Rzeszów | |||
8. | Unia Tarnów |
|
|
|
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Ultrapur Start Gniezno | |||
2. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
3. | Polonia Piła | |||
4. | OK Kolejarz Opole | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Trans MF Landshut Devils | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
1. | Bartosz Zmarzlik | |
2. | Robert Lambert | |
3. | Fredrik Lindgren | |
4. | Jack Holder | |
5. | Mikkel Michelsen | |
6. | Martin Vaculik | |
7. | Daniel Bewley | |
8. | Dominik Kubera | |
9. | LAnders Thomsen | |
10. | Brady Kurtz | |
11. | Jason Doyle | |
12. | Kai Huckenbeck | |
13. | Andrzej Lebiediew | |
14. | Jan Kvech | |
15. | Max Fricke |
1. | Mikkel Michelsen | |
2. | Leon Madsen | |
3. | Janusz Kołodziej | |
4. | Patryk Dudek | |
5. | Andrzej Lebiediew | |
6. | Piotr Pawlicki | |
7. | Maciej Janowski | |
8. | Jewgienij Kostygow | |
9. | Kacper Woryna | |
10. | Vaclav Milik | |
11. | Anders Thomsen | |
12. | Dimitri Berge | |
13. | Norick Bloedorn | |
14. | Timo Lahti | |
15. | Rasmus Jensen | |
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
Maciej Janowski | 43 |
2. |
Patryk Dudek | 40 |
3. | Bartosz Zmarzlik | 39 |
4. | Dominik Kubera | 34 |
5. | Piotr Pawlicki | 26 |
6. | Szymon Woźniak | 25 |
7. | Bartłomiej Kowalski | 24 |
8. | Przemysław Pawlicki | 23 |
9. | Kacper Woryna | 21 |
10. | Bartosz Smektała | 19 |
11. | Jarosław Hampel | 18 |
12. | Janusz Kołodziej | 17 |
13. | Krzysztof Buczkowski | 14 |
14. | Robert Chmiel | 11 |
15. | Paweł Przedpełski | 6 |
16. | Mateusz Cierniak | 6 |
17. | Tomasz Gapiński | 5 |
18. | Wiktor Przyjemski | 4 |
19. | Mateusz Szczepaniak |
3 |
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów