Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 161
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Kiedyś to było... Dłużej znaczy lepiej? (2)
 2020-02-12 11:19:22  Dawid Ociepa    inf.własna

Od momentu rezygnacji z trójmeczów na rzecz meczów dwóch drużyn, władze ligowe poszukiwały optymalnej tabeli biegowej, zmieniając przez to liczbę rozgrywanych wyścigów. Od dziewięciu w latach 1951-55, do... osiemnastu w latach 1978-80. Sporo jak na dzisiejsze standardy. 

Ówczesna tabela biegowa powstała poprzez dodanie dwóch wyścigów juniorskich do tej z lat ubiegłych. Trener mógł wybrać pola, z jakich wystartują zawodnicy w wyścigu młodzieżowym. Ponadto wzrosła liczba żużlowców w składzke do aż dziewięciu zawodników. Muszę przyznać, że na aktualne standardy jest to po prostu za dużo. Doszło do tego, że żeby nie zaburzać tradycji startowania reprezentantów gospodarzy z numerami 9-16, dziewiąty startujący w składzie zamiast numeru, na plastronie piastował literę R. Taki zawodnik, jak i również ci z numerami 8/16 mieli zagwarantowane starty tylko w biegach 7 i 12. Dodamy do tego możliwość startowania pięć razy jako rezerwa zwykła i młodzieżowcy mieli możliwość startu nawet w siedmiu wyścigach! Główna Komisja zrezygnowała jednak z takiego przywileju rok później i pozbawiła juniorów jednego startu. Ponadto trenerzy nie mieli już możliwości ustalenia pól dla zawodników w biegach juniorskich.

Jaki był cel wprowadzenia takiej tabeli biegowej? Jak zwykle chodziło o uatrakcyjnienie zawodów. Jednak jeśli spojrzymy kilka spotkań z tamtego okresu, dowiemy się, że często reprezentantów z literą R brakowało. Zamiast nich, mogli wtedy wystąpić zawodnicy inni zawodnicy młodzieżowi.

Wróćmy do genezy tej struktury biegowej. Wcześniej wspomniałem o tym, że powstała z przekształcenia poprzedniej tabeli biegowej. Jednak pierwotny układ wyścigów powstał już w 1962 roku, gdy oglądaliśmy 13 wyścigów. Był to rok sporych innowacji, gdyż po raz pierwszy zawodnik z "piętnastką" na plastronie miał obowiązkowe dwa wyścigi, a jako rezerwa zwykła mógł wystąpić trzy razy. Zapomniano wtedy o typowych rezerwowych i rezerwie taktycznej.  RT wprowadzono w roku 1966. Rezerwowi pojawili się w roku 1967 i mogli zmienić swojego zespołowego kolegę pięć razy. W roku 1976 wprowadzone biegi młodzieżowców, którzy nie mieścili się w składzie meczowym, ale ich punkty nie liczyły się do wyniku spotkania. Rozgrywane były między biegami 7 i 8 oraz 10 i 11.

Co spowodowało zrezygnowanie z rozgrywania tak długich spotkań? Chodziło głównie o pieniądze. Tamte lata były okupione fatalnym stanem polskiej gospodarki, kryzysem i strajkami. Oczywistym jest, że fatalna sytuacja w ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej musiała odbić się na sporcie. Nie było pieniędzy na sprzęt, przez co nie opłacało się rozgrywać osiemnastu wyścigów. Ponadto na tamte lata zanotowano spadek poziomu sportowego zawodników, a w spotkaniach nie jechali tylko ci, którzy faktycznie zasłużyli. Ten argument był również poruszany całkiem niedawno, gdy dyskutowano na temat przywrócenia możliwości jazdy obcokrajowców z numerami przeznaczonymi dla młodzieżowców. Wtedy przekonał władze i w roku 1981 wprowadzono piętnastobiegowy rozkład jazdy, co utrwaliło się do teraz. Wielu polskim fanom ciężko sobie wyobrazić inne spotkania, niż te, które trwają piętnaście wyścigów...

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

3

6

+50

2. Betard Sparta Wrocław 2 4 +22
3. ebut.pl Stal Gorzów 3 4 -2
4.  NovyHotel Falubaz Zielona Góra 3 3 0
5 Fogo Unia Leszno 3 3 -24
6.  KS Apator Toruń  3 2 0
7.  Krono- Plast Włókniarz Częstochowa

2

0 -10
8.  ZOOleszcz GKM Grudziądz 3 0 -36
 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosn 3 6 +22
2.  Abramczyk Polonia Bydgoszcz  3 4 +31
3. INNPRO ROW Rybnik  2 4 +18
4. Texom Stal Rzeszów 2 2 +6
5. Arged Malesa Ostrów 3 2 0
6. #OrzechowaOsada PSŻ Poznań  2 1 -6
7. Energa Wybrzeże Gdańsk 3 1 -29
8. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź 2

0

-42
Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils 2 4 +11
2.  Ultrapur Start Gniezno 3 4 -2
3. Polonia Piła  2 2 +16
4.  Optibet Lokomotiv Daugavpils  3 2 0
5.  OK Bedmet Kolejarz Opole  1 2 -12
6. Unia Tarnów  1 0 -13





 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  7  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1. Jack Holder  20
2. Jason Doyle 18
3.  Fredrik Lindgren 16
4.  Bartosz Zmarzlik  14
5. Robert Lambert 12
6.  Kai Huckenbeck 11
7. Leon Madsen 10
8.  Dominik Kubera 9
9.  Mikkel Michelsen 8
10. Martin Vaculik 7
11.  Szymon Woxniak 6
12.  Jan Kvech 5
13.  Andrzej Lebiediew 4
14. Daniel Bewley 3
15.  Tai Woffinden 1
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Dominik Kubera
7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu