Wywiady
Kilka dni temu cały żużlowy świat obiegła informacja, że mimo obietnic urzędników oraz biznesmenów w 2017 rok prawdopodobnie ligowego żużla nad Bystrzycą nie zobaczymy. Od 2015 roku w Lublinie funkcjonuje szkółka żużlowa, która szkoli młodych zawodników. Co dla tych młodych chłopaków oznacza to, że nie będą mogli reprezentować swojego miasta w rozgrywkach krajowych?
1. Kuba, Dawid, Jak rozpoczęła się Wasza przygoda z
żużlem?
Dawid Flis: Moja przygoda z żużlem zaczęła się rok temu. Wcześniej byłem zagorzałym kibicem. I tak z kibica stałem się zawodnikiem.
Jakub Ryba: Moja przygoda z żużlem zaczęła się około 9 lat temu od kiedy tata zabrał mnie na żużel od tamtej pory ominął mnie jeden maksymalnie dwa mecze ligowe lubelskiej drużyny, po prostu zakochałem się w tym sporcie. Gdy trochę już się wykręciłem to nie tylko spotkania ligowe ale także każde treningi szkółki i drużyny były przeze mnie obserwowane. Przez następne dwa lata starałem się uprosić mamę by podpisała zgodę na przyjęcie do szkółki żużlowej, ponieważ chciałem posmakować żużla z bliska. Po dwóch latach w końcu sie udało i mogłem zobaczyć co znaczy jazda na żużlowym motocyklu.
2. Z kolei Ty Kamil przeszedłeś z motocrossu na żużel. Co Cię przekonało aby zmienić dyscyplinę?
Kamil Brzeziński: Tak na prawdę nic mnie nie przekonało, ponieważ zawsze chciałem jeździć na żużlu lecz mama nie chciała mi na to pozwolić. Gdy tylko nadarzyła się okazja żeby spróbować żużla to wciągnęło mnie to i już że tak powiem mama nie miała wyjścia i musiała się zgodzić.
3. Jakbyś mógł porównać motocross i żużel. Który sport dostarcza więcej adrenaliny?
Kamil: Będzie mi ciężko odpowiedzieć konkretnie na to pytanie ponieważ i motocross i żużel dostarcza niesamowity zastrzyk adrenaliny więc mogę powiedzieć że oba te sporty dostarczają dużo adrenaliny.
4. Zaliczyłeś już swój debiut ligowy w tym sezonie. Jak go ocenisz?
Kamil: Ja nie jestem od oceniania tylko od jeżdżenia ale moge powiedzieć, że jestem zadowolony z występu i z samego startu dzięki któremu mogłem posmakować prawdziwego ścigania. Może i nie przywiozłem żadnego punktu ale raczej ciężko by mi było zdobyć jakikolwiek punkt po pół rocznej jeździe a na dodatek przeciwko zespołowi jakim jest Daugavpils.
5. Wspomniany debiut ligowy zaliczyłeś w barwach Stali Rzeszów. Jak myślisz, dostaniesz jeszcze szansę od działaczy klubu? Rozmawiałeś z kimś o tym?
Kamil: Rozmawiałem z trenerem Stali ale jest to odległy temat, ponieważ Stal ma swoich juniorów i chcą aby oni jeździli jak najwięcej i zdobywali doświadczenie więc będzie trudno aby jeździć tam na co dzień. Na pewno będe się starał pokazać z jak najlepszej strony i może jeszcze będę miał możliwość startu w barwach innego klubu na razie chce sie skupić na treningu i doskonaleniu swojej jazdy.
6. Dawid, Kuba, Wy jak i większość Waszych kolegów czekacie nadal na debiut ligowy. Jak myślicie, jesteście już na to gotowi czy wolicie jeszcze na to poczekać i potrenować?
Dawid: Myślę że na rozmowę o debiucie ligowym jest za wcześnie. Chciałbym pojeździć jeszcze z rok, dwa w rozgrywkach młodzieżowych i dopiero myśleć o startach w lidze.
Jakub: Tak nadal czekam na debiut ligowy i jeszcze chwilkę poczekam, ponieważ na razie chce nabrać doświadczenia na zawodach młodzieżowych oraz treningach, ponieważ chciałbym od razu pokazać sie z dobrej strony.
7. Mimo, że wasza przygoda z żużlem jest krótka to już zdążyliście zwiedzić parę żużlowych miast jak i torów. Na Którym Wam się najlepiej jeździło?
Dawid: Masz rację, podczas roku zwiedziłem 6 ośrodków żużlowych. Najbardziej przypadł mi do gustu tor w chorwackim Gorican. Lecz nie do końca mam z nim dobre wspomnienia. Fajny krótki techniczny tor. To samo powiedzieć mogę o obiekcie w Rzeszowie na którym zdałem licencję żużlową.
Jakub: Tak miałem okazje odwiedzić kilka torów także zagranicznych.Na każdym jechało sie w lewo (śmiech). A tak na poważnie to torem który najbardziej mi przypasował był Rzeszowski tor
Kamil: Racja, trochę już zwiedziłem torów i śmiało moge powiedzieć, że Rzeszowski tor przypadł mi do gustu jak i tor w Chorwackim Gorican mi odpowiada lecz najlepiej jeździło mi sie na naszym domowym torze przy Alejach Zygmuntowskich.
8. Co dla Was – wychowanków z Lublina oznaczała wiadomość, że w 2017 roku nadal nie będzie ligowego żużla i nie będziecie mogli reprezentować swojego miasta w rozgrywkach krajowych?
Dawid: Informacja ta na pewno mnie trochę zasmucila, ponieważ chciałbym reprezentować miasto w którym się urodziłem, wychowałem i jestem z nim zżyty. Mam nadzieje, że nadejdą lata świetności lubelskiego żużla i będę mógł przynosić radość kibicom znad Bystrzycy.
Jakub: Ta informacja na pewno nas nie ucieszyła bo wiadomo, że każdy chciałby zdobywać punkty dla drużyny swojego miasta. Jedyne co możemy zrobic to mieć nadzieje na szczęśliwe zakończenie tej sprawy i ze będziemy jeszcze mogli zaprezentować sie przed lubelską publicznością na Al Zygmuntowskich.
Kamil: Bardzo zasmuciła mnie ta wiadomość bo chciałem reprezentować domowe barwy i jeździć w domu przy własnej publiczności ale wiadomo pewnych spraw nie przeskoczymy i musimy się z nimi pogodzić jednak jeszcze mam nadzieje, że znajdą się ludzie którzy będą chcieli wesprzeć lubelski żużel i pomogą go odbudować aby w 2017 roku powstała drużyna ligowa. Ja będę trzymał kciuki za lubelskich działaczy pana Piotra Więckowskiego a także osoby, która jako pierwsza chciała pomóc przy odbudowie, pana Jacka Burego.
9. Dziękuję za rozmowę. Chcielibyście coś dodać na koniec?
Dawid: Chciałbym podziękować moim sponsorom bez których nie znajdowalbym się w tym miejscu w szczególności firmie BMMotors oraz mojemu tacie który zaszczepił we mnie tą pasję.
Jakub: Chciałbym bardzo podziękować firmie Vinnare Sp z.o.o dzięki której jestem bardzo dobrze przygotowany sprzętowo do jazdy. Gdyby nie Oni to nie byłoby to możliwe. Jeszcze raz bardzo dziękuje firmie Vinnare za wsparcie oraz za możliwość jazdy w barwach Vinnare Racing Poland. Dziękuje za rozmowę.
Kamil: Chciałbym podziękować rodzicom za wspieranie mnie w spełnianiu moich marzeń a także moim sponsorom, którzy wierzą we mnie i pokładają środki finansowe w to abym mógł rozwijać się w sporcie i godnie reprezentować imię ich firm. Jeszcze raz bardzo dziękuję!
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Oil Motor Lublin |
2 |
4 |
+34 |
2. | KS Apator Toruń | 2 | 2 | +16 |
3. | ebut.pl Stal Gorzów | 2 | 2 | -8 |
4. | Betard Sparta Wrocław | 2 | 2 | +6 |
5 | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | 2 | 2 | 0 |
6. | Fogo Unia Leszno | 2 | 2 | -24 |
7. | Tauron Włókniarz Częstochowa | 1 | 0 | -4 |
8. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | 2 | 0 | -24 |
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | 2 | 4 | +10 |
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | 2 | 2 | +7 |
3. | Texom Stal Rzeszów | 1 | 2 | +18 |
4. | INNPRO ROW Rybnik | 1 | 2 | +6 |
5. | Arged Malesa Ostrów | 2 | 2 | +12 |
6. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań | 1 | 0 | -6 |
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | 1 | 0 | -16 |
8. | Energa Wybrzeże Gdańsk | 1 |
0 |
-29 |
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
3. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 2 | +6 |
4. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | -4 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów