eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 589
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?
 2018-05-15 02:10:32  Bartłomiej Florek    speedway-forum.co.uk/inf.własna

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

Godden to brytyjska marka stworzona na początku lat 80. XX wieku przez Dona Goddena, byłego brytyjskiego żużlowca, który swoje największe sukcesy odnosił na torach długich i trawiastych. To na nich Godden zdobył swoje największe sukcesy, z tytułami mistrza Europy w obu kategoriach na czele (oba w 1969 r.). Pierwotnie Godden miał udział przy konstruowaniu silnika żużlowego marki Weslake. Jednak po śmierci wspólnika Goddena - Harry'ego Weslake'a - firma (nazwana nazwiskiem zmarłego wspólnika), która jeszcze niedawno odnosiła triumfy z indywidualnym mistrzostwem świata wywalczonym przez Petera Collinsa na czele - chyliła się ku upadkowi. To skłoniło Brytyjczyka do zbudowania nowej, autorskiej jednostki. W 1983 r. miała miejsce premiera nowego silnika skonstruowanego przez doświadczonego już konstruktora. Silnik szybko zyskał sławę i w latach 80. był najczęściej używaną jednostką w żużlowych motocyklach. Niestety konstrukcja nie współgrała z coraz to nowszymi tłumikami co skutkowało tym, że zawodnicy przesiedli się na silniki od czeskiej Jawy i włoskiego GM-a. Po latach podejmowano bezskuteczne próby wskrzeszenia brytyjskiego dystrubutora silników. W tym roku uznana przed laty marka po raz kolejny podjęła próbę wejścia na żużlowy rynek.

Ciężko natrafić na ten moment na szczegółowe informacje odnośnie nowej konstrukcji Goddena. Wiadomo natomiast, że nowy silnik jest testowany na angielskich torach przez czołowych brytyjskich żużlowców, tj. Scott Nicholls czy Adam Ellis. Czy Godden znowu zacznie masowo produkować silniki czy może podzieli losy Jawy i GTR-a, którym nie udało się stworzyć produktu, który dorównałby jakością silnikom GM-a? Na to pytanie odpowiedź poznamy w najbliższym czasie...

Scott Nicholls na motocyklu z silnikiem Goddena (fot. S. Hone)

Adam Ellis (kask żółty) w miniony poniedziałek wystartował dla Swindon Robins w ligowym meczu na motocyklu z silnikiem Goddena. W spotkaniu w Manchestrze przeciwko Belle Vue Aces zawodnik zdobył 5 punktów. (fot. T. Lanning)

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Poole Pirates - Wolverhampton Wolves
środa, godzina 20:30
Somerset Rebels - Belle Vue Aces
środa, godzina 20:30

SGB PREMIERSHIP KNOCK-OUT CUP
Rye House Rockets - Swindon Robins
środa, godzina 20:30

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
6 11 +94
2. forBET Włókniarz Częstochowa
6 7 -4
3. Betard Sparta Wrocław
6 7 +20
4. Cash Broker Stal Gorzów
6 6 +19
5. Grupa Azoty Unia Tarnów
6 6 -18
6. Falubaz Zielona Góra
6 4 -8
7. Get Well Toruń
6 4 -41
8. MrGarden GKM Grudziądz
6 3 -62
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
6
11 +83
2. ROW Rybnik 6 8 +75
3. Car Gwarant Start Gniezno 6 8
+40
4. Lokomotiv Daugavpils 5 6 -1
5. Euro Finannce Polonia Piła 5 4 -40
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 6
4
+26
7. Orzeł Łódź
6 3 -21
8. Arge Speedway Wanda Kraków
6 2
-162
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 6 9 +65
2. Stal Rzeszów
4 7 +43
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 5
7
+67
4. OK Kolejarz Opole 5 6 +12
5. Iveston PSŻ Poznań
6

5

-28
6. Polonia Bydgoszcz

5

2
-79
7. KSM Krosno 5 0 -80
SGB Premiership
1. Swindon Robins 8 16 +13
2. Wolverhampton Wolves 7 14 +48
3. Belle Vue Aces
7 12 +16
4. Leicester Lions 5 10 +34
5. King's Lynn Stars 5 10 +18
6. Rye House Rockets 7 10 -60
7. Somerset Rebels 6 8 -30
8. Poole Pirates 7 8 -39
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna
3
6 +42
2. Dackarna Malilla
3
4
+28
3. Rospiggarna Hallstavik
3
4 +19
4. Västervik Speedway 3
4
+8
5. Vetlanda Speedway
3
2
-11
6. Indianerna Kumla
3
2
-18
7. Masarna Avesta
3
2
-30
8. Lejonen Gislaved
3
0
-38
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Fredrik Lindgren  16
2.  Tai Woffinden  15
3.  Maciej Janowski  13
4. Artiom Łaguta  13
5.  Patryk Dudek  10
6.  Chris Holder 10
7.  Matej Žagar  9
8.  Bartosz Zmarzlik 9
9.  Greg Hancock  8
10.  Emil Sajfutdinow 8
11.  Jason Doyle  5
12. Niels Kristian Iversen  4
13. Przemysław Pawlicki  3
14.  Nicki Pedersen 2
15. Craig Cook  2
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   SoN. Szansa na rozwój czy kaprys żużlowych władz?

Na pewnym znanym sportowym portalu ukazał się wywiad z Armando Castagną, szefem Komisji Wyścigów Torowych CCP FIM. Włoch stwierdził, że Speedway of Nations zostało powołane w celu rozwoju żużla. Czy aby na pewno nowa ogólnoświatowa impreza żużlowa jest szansą na rozwój żużla - tak jak zapewnia szef światowego żużla? Postanowiłem się przyjrzeć temu z bliska.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu