Wywiady
Europejska zima była bardzo udana, ale i trudna dla Stanisława Melnyczuka. Co prawda zajął on czwarte miejsce w Mistrzostwach Argentyny, ale i stracił cały sprzęt, który tam zabrał. Teraz powoli to wszystko odbudowuje i wiele wskazuje na to, że wszystko wraca na właściwe tory u ukraińskiego żużlowca.
- Rozmawiamy po zawodach drużynowych Speedway Friendship Cup. Patrząc w program chyba możesz być zadowolony ze swojego występu, na "dzień dobry" co prawda porażka z Rolandem Benkő, ale później już dzieliłeś i rządziłeś na "Skałce" w Świętochłowicach.
- Dokładnie. Troszkę nie trafiliśmy na pierwszy bieg z ustawieniami i było jako tako. Później już było lepiej, ale też dalej szukaliśmy prędkości i udawało się wygrywać te wyścigi.
- A co sądzisz o tutejszym torze? Zawsze sprawia wiele problemów, zwłaszcza tym, którzy startują na nim po raz pierwszy.
- Tor jest specyficzny. Było troszkę, nie tyle dziur co… "trampolin" (śmiech - dop. aut.). Ale, gdy się odsypał to dało się na nim pościgać.
- RMSTK Równe po dwóch rundach będzie na zdecydowanym prowadzeniu w rozgrywkach drużynowych. Wierzysz, że twój zespół zgarnie główną nagrodę, a ty sam, zwyciężysz w zmaganiach indywidualnych?
- Jako drużyna nie ukrywam, że chcemy to wygrać i myślę, że tak się stanie. Jeśli chodzi o indywidualną rywalizację muszę odpuścić start w drugiej rundzie (rozmowa przeprowadzona w sobotę 3 czerwca - dop. aut.) i przyjdzie mi później gonić rywali i zobaczymy co dalej będzie (ostatecznie po dwóch rundach Melnyczuk zajmuje trzecie miejsce, tracąc do Łęgowika 12 punktów (którego na Ukrainie zabraknie) i do Kobrina 7 - dop. aut.).
- Pozostawmy temat zawodów Speedway Friendship Cup za sobą i wróćmy do tego, co działo się w czasie europejskiej zimy. Gdy wielu zawodników trenowało, ale na halach, ty urządziłeś sobie wojaże po Argentynie. Zająłeś ostatecznie czwarte miejsce, ale chciałbym Cię zapytać o tą całą otoczkę speedway'a w tym kraju, atmosferę poza stadionem…
- Jest to na pewno specyficzna wycieczka, bardziej taka przygoda życia. Ma to swoje plusy, ale i także minusy. Niestety, straciliśmy swój sprzęt, swoje paczki z akcesoriami co jakoś wpłynęło na to wszystko. Gdyby nie to, jest całkiem w porządku.
- Jak już poruszyłeś temat sprzętu, jest szansa, że go odzyskacie? Wiem, że Polacy walczyli w tym temacie, ale chyba bezskutecznie…
- Ja już odpuściłem ten temat. Trzeba skupić się na tym co jest teraz w Europie. Jak się uda odzyskać to na pewno będzie to super sprawa, ale nie wierzę…
Melnyczuk nie ukrywa, że wyjazd do Argentyny to dobra przygoda życia
- Czyli nie planujesz póki co powrotu w tamte rejony?
- Zobaczymy jak będzie. Jest jeszcze sporo sezonu przede mną. Jeśli będzie nam mało jazdy, kto wie, może jednak tam wrócę.
- To teraz pomówmy o polskiej lidze. Podpisałeś kontrakt w drużynie Kolejarza Rawicz i wydaje się, że był to bardzo dobry krok.
- Troszkę było ciężko na początku sezonu, ponieważ po tej Argentynie straciłem sprzęt i trzeba było to wszystko odbudować, odkupić. Teraz wszystko wraca jednak na właściwe tory i można walczyć w polskiej lidze. Na początku sezonu byłem strasznie wolny, te motocykle nie jechały tak, jakbym tego chciał, a teraz wszystko pasuje, wszystko gra. Wierzę, że wrócę do Rawicza i pokażę, udowodnię, na co mnie stać.
- Atmosfera w zespole też chyba jest takim czynnikiem in plus? Chodzi mi o fakt, że w Rawiczu nie ma presji na wynik, "nie zabijacie się" o awans tylko jedziecie, by bawić kibiców dobrym żużlem.
- Poniekąd tak, ale wiadomo, każdy skupia się na tym, by robić punkty, a to jest taki sport, że jest jednak trochę nerwów i trzeba to kontrolować.
- Można powiedzieć, że teraz trochę może się zrobić niespokojnie wśród obcokrajowców. Kontrakty podpisali bracia Worrallowie, Roland Benko i Josh Bates, a jesteś już Ty i Valentin. Zatem chętnych na miejsce w składzie jest już znacznie więcej.
- Nie myślę o tym w ogóle. Wiem, że stać mnie, by powalczyć o miejsce w składzie. To jest żużel, trzeba walczyć!
- Poruszmy teraz wątek ukraińskiego żużla. Po Andriju Karpowie jesteś obecnie najlepszym zawodnikiem w twoim kraju. Chciałbym się zapytać o to, jak obecnie wygląda żużel na Ukrainie i szansa jego rozwoju. Macie młodych i zdolnych jak Wiktor Trofimow czy Marko Lewiszyn, ale…
- Mam nadzieję, że wszystko wraca do najlepszych lat. Wszystko się rozwija i wierzę, że w przyszłości znów będzie wszystko w porządku, a ukraińska drużyna wróci np. do polskiej ligi. Wierzę i chcę, by Ukraina miała dobrych zawodników, którzy powalczą o sukcesy w Mistrzostwach Świata i Europy.
- Ile w ogóle macie torów, na których możecie trenować, a ile, na których możecie się ścigać czy też organizować zawody?
- Zawody możemy organizować na dwóch torach, w Równem, z którego pochodzę oraz w Czerwonogrodzie. Tam są dmuchane bandy i można ze spokojem jeździć. Są jeszcze dwa obiekty, gdzie tych band nie ma i jest trochę strachu na nie wyjeżdżać.
Ukraiński żużlowiec wie, że stać na solidną jazdę m.in. w polskiej lidze
- Tych imprez u Was w kraju nie ma zbyt wielu, a jeśli są to często wypełniane obcokrajowcami. Nawet mistrzostwa Ukrainy muszą być z udziałem np. Polaków, Węgrów czy Duńczyków, by była szesnastka uczestników. Ma to swoje plusy jak i minusy, a twoim zdaniem to ma dobry wpływ dla żużla na Ukrainie?
- Myślę, że tak było, jest i będzie. Dla kibiców jest to zawsze ciekawsze, by obejrzeć jak miejscowi zawodnicy radzą sobie na tle mocniejszych rywali czy także byśmy my czy młodsi zawodnicy, mogli pościgać się z lepszymi zawodnikami i nabierać doświadczenia. To zawsze dla nich dodatkowa szkoła jazdy.
- Co twoim zdaniem mogłoby poprawić sytuację żużla w twoim kraju?
- Nie mam pojęcia. Przez to, co się dzieje na Ukrainie jest ogólnie ciężka sytuacja, drugi temat to pieniądze. Gdybyśmy je mieli, byłoby łatwiej nam jeździć i się rozwijać. Sponsorów nie ma zbyt wielu, ale osobiście mam kilku ludzi, którzy od wielu lat mi pomagają i bardzo im za to dziękuję. Inaczej byłoby bardzo ciężko.
- Czyli nie jesteś skazany sam na siebie i nie jest tak, że sam inwestujesz w ten sport.
- Wszystko co zarabiam idzie na żużel. Od sponsorów jednak też mogę liczyć np. na zakup sprzęgła czy serwis silnika. Bardzo się cieszę, że mam takich ludzi u swojego boku.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Betard Sparta Wrocław |
|
||
2. | Orlen Oil Motor Lublin | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | Tauron Włókniarz Częstochowa | |||
5 | KS Apator Toruń | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Arged Malesa Ostrów | |||
4. | INNPRO ROW Rybnik | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | |||
8. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań |
|
||
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | +8 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
4. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 0 | -6 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów