POLSKA
Trener kadry mówi, że coraz trudniej znaleźć żużlowy talent, bo młodzież nie interesuje się motoryzacją i nie garnie się do motocykli. Marek Cieślak pisze w felietonie dla strony polskizuzel.pl jak trudno jest znaleźć i wychować dobrego juniora.
- To nie to, co w innych dyscyplinach - komentuje Cieślak. - W żużlu jest trudniej ze względu na ryzyko. Poza tym chłopak, który chce uprawiać ten sport musi mieć określone predyspozycje - być odpornym psychicznie i mieć smykałkę do motocykli. Takich ludzi znaleźć w naszych czasach jest bardzo trudno. Kiedyś, jak ja jeździłem, to motocykle były wszędzie. Każdy młody chłopak miał motocykl. Szczególnie ten mieszkający na wsi, a większość żużlowców właśnie ze wsi pochodzi. Za moich czasów wielu młodych ludzi pasjonowało się motoryzacją i jeździło na motocyklach. A dziś to jeżdżą starsi faceci, a młodzi nie i to jest problem. Zniknęła tamta kultura. Brakuje tego podstawowego zetknięcia się z motocyklem. Jak można kogoś nauczyć czy wychować, jak mało kto jeździ. A jak nie jeździ na żadnym motocyklu, to jak ma myśleć o motocyklu żużlowym. Dziś speedway jest tam, gdzie jeździli ojcowie. Nie ma w czym wybierać, a kiedyś jednak do szkółki zgłaszały się setki adeptów. Nabór był łatwiejszy. Szkolenie już nie, bo o szkolenie kluby dbały tak samo jak dzisiaj czyli słabo. Kiedyś było pięćdziesięciu chętnych, którym podstawiano dwa motocykle. Czterech, pięciu się przejechało, a potem motocykle nawaliły i cała reszta odchodziła z niczym. To był koniec.
Cieślak uważa, że nie ma problemu braku talentów. - Problem jest z tym, że te osoby nie garną się do żużla. Kiedyś przychodziły, ale dziś atrakcyjność sportu żużlowego maleje - analizuje szkoleniowiec reprezentacji. - Jest trudny, bo jest w nim hałas, brudne ręce i ogromne niebezpieczeństwo. Dopóki żyliśmy w czasach, gdy nie było wielu rozrywek, kiedy był jeden telewizor na całą kamienicę to jakoś to hulało. Dzisiaj młodzież ma alternatywę i nie idzie. Trzeba jednak próbować odwrócić tendencję. Trzeba inwestować w takie szkółki jak ta Mirka Cierniaka. On tam ma 15 chłopaków i ludzie zaczynają się tym interesować. Coś się dzieje. Jak dwóch, trzech z tej szkółki trafi do dużego żużla i zostanie zawodnikami to będzie coś. Zasadniczo jest tak, że jak trener widzi, że ma talent to będzie wiercił prezesowi dziurę w brzuchu, żeby w tego zawodnika zainwestować, bo to ma sens. Żeby jednak była jakość to wpierw musi być ilość. Dobrze by też było, żeby w klubach cała kasa nie szła na wypłaty dla pierwszej drużyny, bo to się odbywa kosztem młodzieży - kończy.
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Betard Sparta Wrocław |
|
||
2. | Platinum Motor Lublin | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | Tauron Włókniarz Częstochowa | |||
5 | KS Apator Toruń | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Arged Malesa Ostrów | |||
4. | ROW Rybnik | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Zdunek Wybrzeże Gdańsk | |||
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | |||
8. | InvestHousePlus PSŻ Poznan |
|
||
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Trans MF Landshut Devils | |||
2. | Ultrapur Start Gniezno | |||
3. | OK Bedmet Kolejarz Opole | |||
4. | Grupa Azoty Unia Tarnów | |||
5. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | |||
6. | Enea Polonia Piła | |||
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Enea Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 2 | 4 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów