eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 648
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Kto nie chciałby zapisać się w historii
 2017-02-01 05:59:00  Stanisław Wrona    inf. własna

Już na 18 lutego w Marmande zaplanowano start rozgrywek Ligue Nationale de Speedway we Francji. Zapraszamy na rozmowę z Lydią Robin, członkiem francuskiej Komisji Wyścigów Torowych, w której opowiada ona m.in. o historii klubów, planach oraz nadziejami związanymi z tym przedsięwzięciem.

eSpeedway.pl: Informacje o lidze francuskiej pojawiły się w grudniu 2016. Kiedy zrodził się pomysł założenia własnych rozgrywek we Francji i kto to zainicjował?
Lydia Robin:
Sam pomysł był wymyślony kilka lat temu przez "starą" Komisję Wyścigów Torowych we Francji. Nowa załoga, której przewodniczy Thierry Bouin, zdecydowała zrobić duży krok naprzód i uczyniła to swoim priorytetem na następnych kilka lat. Dochodzi do tego projekt dziecięcy, który pozwoli młodym zawodnikom dołączyć do naszego sportu.

Jakie są cele i założenia organizatorów rozgrywek w lidze francuskiej?
Po raz pierwszy zauważyliśmy duże zainteresowanie, którego wcześniej nie było, od kilku organizatorów, aby planować żużlowe mecze. W dwóch ośrodkach, zawody się już odbywały, chodzi o Lamothe-Landerron i Mâcon. W Marmande organizowano imprezy w przeszłości, również na ich torze żużlowym, a w La Réole zbudowano tor kilka miesięcy temu, co było częścią tego "żużlowego" projektu. Pierwszym naszym celem jest to, aby nasi zawodnicy mieli więcej meczów w ciągu roku. Mamy trzech czołowych francuskich jeźdźców, czyli Dimitri Bergé, Davida Bellego i Adama Ellisa w "domu", na tyle, na ile będą mogli startować przed francuską publicznością. Chcemy iść krok po kroku, jednak dlaczego nie moglibyśmy stać się ligą profesjonalną w ciągu następnych kilku lat? Kto nie chciałby zapisać się w historii sportu naszego kraju przez pomoc lub jazdę w pierwszy rozgrywkach francuskiej ligi żużlowej?

Na jak dużą publiczność liczą organizatorzy rozgrywek? Czy przewidziane są jakieś dodatkowe atrakcje na stadionach, oprócz samych meczów.
W tej chwili naprawdę nie wiemy, jak spore wsparcie od kibiców, otrzymają kluby. Możemy natomiast zaobserwować, że ludzie są naprawdę podekscytowani tą ligą w krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Szwecja, Polska, Niemcy, itd. (uśmiech). Jedyną imprezą z dodatkowymi biegami, będzie ta zorganizowana w Macon 9 września, kiedy to odbędą się również zawody FIM we flat tracku.

W kilku terminach rozgrywane będą po dwa spotkania. Dlaczego zdecydowano o takim formacie?
Celem jest mieć więcej imprez, jednak mamy zawodników, których kalendarz europejskich oraz światowych imprez, również w long tracku, jest dosyć zajęty. Wywarliśmy presję na organizatorach, aby mieli również więcej imprez w long tracku, dlatego 12 meczów w pierwszym roku uważamy za właściwy kompromis. Mamy w tej chwili 4 drużyny, zatem matematycznie, liczba meczów może urosnąć, jeśli jakiś kolejny zespół lub kilka pojawi się w lidze w następnych latach. 2 z 4 klubów goszczą międzynarodowe zawody, również te w long tracku, także w tym roku. Wszystko krok po kroku!

Trzy ośrodki – La Réole, Lamothe Landerron i Marmande, położone są blisko siebie (do 30 km). Czy dzięki temu można liczyć na większą liczbę kibiców, podczas spotkań rozgrywanych w tych ośrodkach?
Ten sport jest nieco bardziej popularny w południowo-zachodniej Francji. Próbowaliśmy organizować zawody żużlowe oraz te w long tracku w całym kraju, jednak większość klubów znajduje się właśnie tam. Kibice również są tam głównie zlokalizowani. Liczymy na więcej, zobaczymy za kilka tygodni!

Jak daleko sięga historia wszystkich 4 klubów – chodzi mi o całkowitą  historię, łącznie w rozgrywkami na długim torze, itd.
Marmande ma "największą" historię ze wszystkich 4 klubów. Były tam zawody w long tracku oraz żużlowe, szczególna impreza odbywała się 13 lipca, w wielkimi, światowymi nazwiskami. Tam jest duża historia. Lamothe było następnym żużlowym torem, zbudowanym na potrzeby organizowania imprez europejskich lub międzynarodowych. Jest on bardzo doceniany przez zawodników. La Réole ma historię z długim torem, który nadal jest czynny. Bardzo dobra załoga, która zbudowała tor żużlowy w 3 tygodnie, gdy tylko dowiedzieli się, że liga wystartuje w roku 2017.  Macon z kolei organizuje imprezy rangi europejskiej już od 5 lat z rzędu.

Tor do klasycznego żużla w La Réole był dopiero niedawno zbudowany. Czy to w związku z planami organizowania w tym miejscu spotkań ligi francuskiej?
Tak, jak już wspomniałam, zbudowali go, aby być w lidze! Mają solidny zespół, jednak wszystkie 4 kluby chcą tytułu mistrzowskiego na koniec roku. W sezonie 2015 oni zbudowali mniejszy długi tor w środku starego i mieli już krajowe zawody, jednak jak tylko usłyszeli o lidze, zburzyli go i przekształcili w tor żużlowy.

Czy możliwa będzie organizacja kolejnych imprez rangi FIM i FIM Europe na nowym torze w La Réole i na nieużywanym od kilkunastu lat Marmande?
Problemem we Francji, jak również zapewne w wielu krajach, jest to, że wszystkie reguły miejskie i krajowe muszą być zgodne z zasadami FIM i FIM Europe. Robienie torów i stadionów, zgodnie z sadami polityków, kosztuje wiele pieniędzy! Dużym problemem w Marmande jest również "sąsiedztwo, dlatego oni nie robili imprez przez tyle lat. Marmande było bardziej skoncentrowane na zawodach długiego toru, na które przychodziło ponad 5000 kibiców każdego roku.

Start rozgrywek zaplanowano na 18 lutego w Marmande. Czy nie obawiacie się o pogodę przy tak wczesnej inauguracji ligi francuskiej?
Wiemy, że pogoda we Francji jest zawsze dobra (uśmiech). Zwłaszcza na południowym zachodzie!. Oczywiście żartuję, pogoda jest nieprzewidywalna i nie mamy nad nią kontroli, dlatego trzymajmy za to kciuki!

Czy, jeśli pogoda pozwoli, nie będzie problemów z odpowiednim przygotowaniem toru w Marmande do jazdy. Nie był on bowiem używany w oficjalnych zawodach przez spory okres czasu.
Ludzie w Marmande wykonali kawał naprawdę dobrej roboty w przygotowaniu toru. Pracowali sporo, aby zrobić go doskonałym dla naszych zawodników oraz kibiców.

Na drugą część rozmowy z Lydią Robin zapraszamy Państwa niebawem.

Relacje Live

PGE EKSTRALIGA
 Get Well Toruń - ROW Rybnik 
niedziela, godzina 16:00
 Betard Sparta - Vitroszlif CrossFit 
niedziela, godzina 16:00
 Cash Broker Stal - Ekantor.pl Falubaz 
niedziela, godzina 20:00
 Fogo Unia - MrGarden GKM 
niedziela, godzina 20:00

NICE 1. LIGA ŻUŻLOWA
 Stal Rzeszów - Grupa Azoty Unia 
niedziela, godzina 14:45
 Arge Speedway Wanda - Lokomotiv 
niedziela, godzina 14:45
 Polonia Bydgoszcz - Orzeł Łódź 
niedziela, godzina 16:00

2. LIGA ŻUŻLOWA
 GTM Start - Naturalna Medycyna PSŻ 
niedziela, godzina 16:15
 Stal-Met Kolejarz - Ostrovia Ostrów 
niedziela, godzina 16:15

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Cash Broker Stal Gorzów 4 8 +27
2. Betard Sparta Wrocław 4 6 +23
3. Fogo Unia Leszno 4 4 +26
4. ROW Rybnik 3 2 +6
5. MrGarden GKM Grudziądz 3 2 -14
6. Włókniarz Vitroszlif Crossfit 2 2 -14
7. Ekantor.pl Falubaz Zielona Góra 2 2 -20
8. Get Well Toruń 4 0 -34
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Euro Finannce Polonia Piła 6 8 +7
2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 5 7 +20
3. Lokomotiv Daugavpils 5 6 +30
4. Arge Speedway Wanda Kraków 5 6 -10
5. Orzeł Łódź 5 5 +2
6. Grupa Azoty Unia Tarnów 3 4 +56
7. Stal Rzeszów 5 2 -29
8. Polonia Bydgoszcz 6 2 -76
2. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin 6 12 +71
2. Ostrovia Ostrów 4 6 +21
3. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań

5

6 -18
4. Start Gniezno 4 5 +40
5. KSM Krosno 6 5 +2
6. Stal-Met Kolejarz Opole 4 0
-30
7. Kolejarz Rawicz 5 0 -86
SGB Premiership
1. Wolverhampton Wolves 10
25
+94
2. Belle Vue Aces 7
17
+32
3. Rye House Rockets 9
15
-10
4. King's Lynn Stars 8
15
-12
5. Poole Pirates 7
14
+52
6. Swindon Robins 7
10
-19
7. Somerset Rebels
10
9
-69
8. Leicester Lions 7
6 -68
Elitserien
1. Lejonen Gislaved 3 6 +12
2. VMS Elit Vetlanda 3 4 +12
3. Dackarna Malilla 3 3 +10
4. Masarna Avesta 3 3 +4
5. Rospiggarna Hallstavik 3 2 +4
6. Piraterna Motala 3 2 -5
7. Smederna Eskilstuna 3 2 -17
8. Indianerna Kumla 3 2 -20
Zdjęcie tygodnia
Klasyfikacja SGP
1.  Patryk Dudek 38
2.  Jason Doyle 37
3.  Fredrik Lindgren 37
4.  Maciej Janowski 35
5. Martin Vaculík 34
6.  Piotr Pawlicki 32
7.  Emil Sajfutdinow 31
8.  Tai Woffinden 30
9.  Niels-Kristian Iversen 25
10.  Bartosz Zmarzlik 24
11.  Matej Žagar 21
12.  Greg Hancock 20
13.  Chris Holder 16
14.  Antonio Lindbäck 12
15.  Nicki Pedersen 8
Współpraca
Partnerzy

Ostatni wywiad
   Martin Smolinski: Zawsze szedłem pod prąd

Już za tydzień, w Landshut, odbędzie się druga runda Speedway Best Pairs. Zawodnikiem, który zna niemiecki tor jak własną kieszeń jest najlepszy obecnie reprezentant tego kraju - Martin Smolinski. Niemiec już od sezonu 2009 reprezentuje barwy miejscowego klubu Devils.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu
statystyka