eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 186
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Kto nie chciałby zapisać się w historii
 2017-02-01 05:59:00  Stanisław Wrona    inf. własna

Już na 18 lutego w Marmande zaplanowano start rozgrywek Ligue Nationale de Speedway we Francji. Zapraszamy na rozmowę z Lydią Robin, członkiem francuskiej Komisji Wyścigów Torowych, w której opowiada ona m.in. o historii klubów, planach oraz nadziejami związanymi z tym przedsięwzięciem.

eSpeedway.pl: Informacje o lidze francuskiej pojawiły się w grudniu 2016. Kiedy zrodził się pomysł założenia własnych rozgrywek we Francji i kto to zainicjował?
Lydia Robin:
Sam pomysł był wymyślony kilka lat temu przez "starą" Komisję Wyścigów Torowych we Francji. Nowa załoga, której przewodniczy Thierry Bouin, zdecydowała zrobić duży krok naprzód i uczyniła to swoim priorytetem na następnych kilka lat. Dochodzi do tego projekt dziecięcy, który pozwoli młodym zawodnikom dołączyć do naszego sportu.

Jakie są cele i założenia organizatorów rozgrywek w lidze francuskiej?
Po raz pierwszy zauważyliśmy duże zainteresowanie, którego wcześniej nie było, od kilku organizatorów, aby planować żużlowe mecze. W dwóch ośrodkach, zawody się już odbywały, chodzi o Lamothe-Landerron i Mâcon. W Marmande organizowano imprezy w przeszłości, również na ich torze żużlowym, a w La Réole zbudowano tor kilka miesięcy temu, co było częścią tego "żużlowego" projektu. Pierwszym naszym celem jest to, aby nasi zawodnicy mieli więcej meczów w ciągu roku. Mamy trzech czołowych francuskich jeźdźców, czyli Dimitri Bergé, Davida Bellego i Adama Ellisa w "domu", na tyle, na ile będą mogli startować przed francuską publicznością. Chcemy iść krok po kroku, jednak dlaczego nie moglibyśmy stać się ligą profesjonalną w ciągu następnych kilku lat? Kto nie chciałby zapisać się w historii sportu naszego kraju przez pomoc lub jazdę w pierwszy rozgrywkach francuskiej ligi żużlowej?

Na jak dużą publiczność liczą organizatorzy rozgrywek? Czy przewidziane są jakieś dodatkowe atrakcje na stadionach, oprócz samych meczów.
W tej chwili naprawdę nie wiemy, jak spore wsparcie od kibiców, otrzymają kluby. Możemy natomiast zaobserwować, że ludzie są naprawdę podekscytowani tą ligą w krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Szwecja, Polska, Niemcy, itd. (uśmiech). Jedyną imprezą z dodatkowymi biegami, będzie ta zorganizowana w Macon 9 września, kiedy to odbędą się również zawody FIM we flat tracku.

W kilku terminach rozgrywane będą po dwa spotkania. Dlaczego zdecydowano o takim formacie?
Celem jest mieć więcej imprez, jednak mamy zawodników, których kalendarz europejskich oraz światowych imprez, również w long tracku, jest dosyć zajęty. Wywarliśmy presję na organizatorach, aby mieli również więcej imprez w long tracku, dlatego 12 meczów w pierwszym roku uważamy za właściwy kompromis. Mamy w tej chwili 4 drużyny, zatem matematycznie, liczba meczów może urosnąć, jeśli jakiś kolejny zespół lub kilka pojawi się w lidze w następnych latach. 2 z 4 klubów goszczą międzynarodowe zawody, również te w long tracku, także w tym roku. Wszystko krok po kroku!

Trzy ośrodki – La Réole, Lamothe Landerron i Marmande, położone są blisko siebie (do 30 km). Czy dzięki temu można liczyć na większą liczbę kibiców, podczas spotkań rozgrywanych w tych ośrodkach?
Ten sport jest nieco bardziej popularny w południowo-zachodniej Francji. Próbowaliśmy organizować zawody żużlowe oraz te w long tracku w całym kraju, jednak większość klubów znajduje się właśnie tam. Kibice również są tam głównie zlokalizowani. Liczymy na więcej, zobaczymy za kilka tygodni!

Jak daleko sięga historia wszystkich 4 klubów – chodzi mi o całkowitą  historię, łącznie w rozgrywkami na długim torze, itd.
Marmande ma "największą" historię ze wszystkich 4 klubów. Były tam zawody w long tracku oraz żużlowe, szczególna impreza odbywała się 13 lipca, w wielkimi, światowymi nazwiskami. Tam jest duża historia. Lamothe było następnym żużlowym torem, zbudowanym na potrzeby organizowania imprez europejskich lub międzynarodowych. Jest on bardzo doceniany przez zawodników. La Réole ma historię z długim torem, który nadal jest czynny. Bardzo dobra załoga, która zbudowała tor żużlowy w 3 tygodnie, gdy tylko dowiedzieli się, że liga wystartuje w roku 2017.  Macon z kolei organizuje imprezy rangi europejskiej już od 5 lat z rzędu.

Tor do klasycznego żużla w La Réole był dopiero niedawno zbudowany. Czy to w związku z planami organizowania w tym miejscu spotkań ligi francuskiej?
Tak, jak już wspomniałam, zbudowali go, aby być w lidze! Mają solidny zespół, jednak wszystkie 4 kluby chcą tytułu mistrzowskiego na koniec roku. W sezonie 2015 oni zbudowali mniejszy długi tor w środku starego i mieli już krajowe zawody, jednak jak tylko usłyszeli o lidze, zburzyli go i przekształcili w tor żużlowy.

Czy możliwa będzie organizacja kolejnych imprez rangi FIM i FIM Europe na nowym torze w La Réole i na nieużywanym od kilkunastu lat Marmande?
Problemem we Francji, jak również zapewne w wielu krajach, jest to, że wszystkie reguły miejskie i krajowe muszą być zgodne z zasadami FIM i FIM Europe. Robienie torów i stadionów, zgodnie z sadami polityków, kosztuje wiele pieniędzy! Dużym problemem w Marmande jest również "sąsiedztwo, dlatego oni nie robili imprez przez tyle lat. Marmande było bardziej skoncentrowane na zawodach długiego toru, na które przychodziło ponad 5000 kibiców każdego roku.

Start rozgrywek zaplanowano na 18 lutego w Marmande. Czy nie obawiacie się o pogodę przy tak wczesnej inauguracji ligi francuskiej?
Wiemy, że pogoda we Francji jest zawsze dobra (uśmiech). Zwłaszcza na południowym zachodzie!. Oczywiście żartuję, pogoda jest nieprzewidywalna i nie mamy nad nią kontroli, dlatego trzymajmy za to kciuki!

Czy, jeśli pogoda pozwoli, nie będzie problemów z odpowiednim przygotowaniem toru w Marmande do jazdy. Nie był on bowiem używany w oficjalnych zawodach przez spory okres czasu.
Ludzie w Marmande wykonali kawał naprawdę dobrej roboty w przygotowaniu toru. Pracowali sporo, aby zrobić go doskonałym dla naszych zawodników oraz kibiców.

Na drugą część rozmowy z Lydią Robin zapraszamy Państwa niebawem.

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Poole Pirates - Somerset Rebels
środa, godzina 20:30
King's Lynn Stars - Wolverhampton
środa, godzina 20:30

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Betard Sparta Wrocław 10 18 +96
2. Ekantor.pl Falubaz Zielona Góra 10 17 +24
3. Cash Broker Stal Gorzów 10 16 +46
4. Fogo Unia Leszno 10 16 +74
5. ROW Rybnik 10 8 -24
6. Włókniarz Vitroszlif Crossfit 10 7 -70
7. MrGarden GKM Grudziądz 10 6 -69
8. Get Well Toruń 10 4 -50
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Grupa Azoty Unia Tarnów 12 25 +186
2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12 19 +63
3. Lokomotiv Daugavpils 12 16 +31
4. Euro Finannce Polonia Piła 12 16 -7
5. Orzeł Łódź 12 15 +37
6. Arge Speedway Wanda Kraków 12 13 -35
7. Stal Rzeszów 12 8 -118
8. Polonia Bydgoszcz 12 3 -157
2. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin 11 22 +82
2. Start Gniezno 9 16 +150
3. Ostrovia Ostrów 10 16 +19
4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań

10

11 -66
5. KSM Krosno 10 11 -2
6. Stal-Met Kolejarz Opole 10 8 +11
7. Kolejarz Rawicz 10 0 -194
SGB Premiership
1. Belle Vue Aces 17
38
+47
2. Wolverhampton Wolves 17
34
+92
3. Swindon Robins
16
33
+44
4. Poole Pirates
16
31
+53
5. King's Lynn Stars 14
25
-19
6. Rye House Rockets 16
21
-59
7. Somerset Rebels 14
16
-42
8. Leicester Lions 16
13 -116
Elitserien
1. VMS Elit Vetlanda 11 21 +98
2. Masarna Avesta 11 18 +87
3. Lejonen Gislaved 11 17 -18
4. Dackarna Malilla 11 15 +20
5. Rospiggarna Hallstavik 11 9 -43
6. Smederna Eskilstuna 11 9 -49
7. Piraterna Motala 11 8 -37
8. Indianerna Kumla 11 7 -58
Zdjęcie tygodnia
Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle 78
2.  Maciej Janowski 75
3.  Patryk Dudek 75
4.  Fredrik Lindgren 58
5.  Emil Sajfutdinow 58
6.  Tai Woffinden 57
7.  Bartosz Zmarzlik 55
8.  Martin Vaculík 49
9.  Matej Žagar 48
10.  Greg Hancock 45
11.  Chris Holder 44
12.  Piotr Pawlicki 44
13.  Niels Kristian Iversen 38
14.  Antonio Lindbäck 36
15.  Peter Kildemand 22
16.  Nicki Pedersen 8
Klasyfikacja SEC
1.  Andžejs Ļebedevs 25 
2.  Artiom Łaguta 23
3.  Václav Milík 21
4.  Krzysztof Kasprzak 20
5.  Mateusz Szczepaniak 19
6.  Andreas Jonsson 18
7.  Przemysław Pawlicki 17
8.  Andriej Kudriaszow 16
9.  Kenneth Bjerre 12
10.  Kacper Gomólski 11
11.  Michael Jepsen Jensen 9
12.  Grigorij Łaguta 9
13.  Leon Madsen 8
14.  Nicolai Klindt 5
15.  Martin Smolinski 5
Współpraca
Partnerzy

Ostatni wywiad
   Stanisław Melnyczuk: Przez to, co się dzieje na Ukrainie...

Europejska zima była bardzo udana, ale i trudna dla Stanisława Melnyczuka. Co prawda zajął on czwarte miejsce w Mistrzostwach Argentyny, ale i stracił cały sprzęt, który tam zabrał. Teraz powoli to wszystko odbudowuje i wiele wskazuje na to, że wszystko wraca na właściwe tory u ukraińskiego żużlowca.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu
statystyka