eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 352
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Kto nie chciałby zapisać się w historii
 2017-02-01 05:59:00  Stanisław Wrona    inf. własna

Już na 18 lutego w Marmande zaplanowano start rozgrywek Ligue Nationale de Speedway we Francji. Zapraszamy na rozmowę z Lydią Robin, członkiem francuskiej Komisji Wyścigów Torowych, w której opowiada ona m.in. o historii klubów, planach oraz nadziejami związanymi z tym przedsięwzięciem.

eSpeedway.pl: Informacje o lidze francuskiej pojawiły się w grudniu 2016. Kiedy zrodził się pomysł założenia własnych rozgrywek we Francji i kto to zainicjował?
Lydia Robin:
Sam pomysł był wymyślony kilka lat temu przez "starą" Komisję Wyścigów Torowych we Francji. Nowa załoga, której przewodniczy Thierry Bouin, zdecydowała zrobić duży krok naprzód i uczyniła to swoim priorytetem na następnych kilka lat. Dochodzi do tego projekt dziecięcy, który pozwoli młodym zawodnikom dołączyć do naszego sportu.

Jakie są cele i założenia organizatorów rozgrywek w lidze francuskiej?
Po raz pierwszy zauważyliśmy duże zainteresowanie, którego wcześniej nie było, od kilku organizatorów, aby planować żużlowe mecze. W dwóch ośrodkach, zawody się już odbywały, chodzi o Lamothe-Landerron i Mâcon. W Marmande organizowano imprezy w przeszłości, również na ich torze żużlowym, a w La Réole zbudowano tor kilka miesięcy temu, co było częścią tego "żużlowego" projektu. Pierwszym naszym celem jest to, aby nasi zawodnicy mieli więcej meczów w ciągu roku. Mamy trzech czołowych francuskich jeźdźców, czyli Dimitri Bergé, Davida Bellego i Adama Ellisa w "domu", na tyle, na ile będą mogli startować przed francuską publicznością. Chcemy iść krok po kroku, jednak dlaczego nie moglibyśmy stać się ligą profesjonalną w ciągu następnych kilku lat? Kto nie chciałby zapisać się w historii sportu naszego kraju przez pomoc lub jazdę w pierwszy rozgrywkach francuskiej ligi żużlowej?

Na jak dużą publiczność liczą organizatorzy rozgrywek? Czy przewidziane są jakieś dodatkowe atrakcje na stadionach, oprócz samych meczów.
W tej chwili naprawdę nie wiemy, jak spore wsparcie od kibiców, otrzymają kluby. Możemy natomiast zaobserwować, że ludzie są naprawdę podekscytowani tą ligą w krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Szwecja, Polska, Niemcy, itd. (uśmiech). Jedyną imprezą z dodatkowymi biegami, będzie ta zorganizowana w Macon 9 września, kiedy to odbędą się również zawody FIM we flat tracku.

W kilku terminach rozgrywane będą po dwa spotkania. Dlaczego zdecydowano o takim formacie?
Celem jest mieć więcej imprez, jednak mamy zawodników, których kalendarz europejskich oraz światowych imprez, również w long tracku, jest dosyć zajęty. Wywarliśmy presję na organizatorach, aby mieli również więcej imprez w long tracku, dlatego 12 meczów w pierwszym roku uważamy za właściwy kompromis. Mamy w tej chwili 4 drużyny, zatem matematycznie, liczba meczów może urosnąć, jeśli jakiś kolejny zespół lub kilka pojawi się w lidze w następnych latach. 2 z 4 klubów goszczą międzynarodowe zawody, również te w long tracku, także w tym roku. Wszystko krok po kroku!

Trzy ośrodki – La Réole, Lamothe Landerron i Marmande, położone są blisko siebie (do 30 km). Czy dzięki temu można liczyć na większą liczbę kibiców, podczas spotkań rozgrywanych w tych ośrodkach?
Ten sport jest nieco bardziej popularny w południowo-zachodniej Francji. Próbowaliśmy organizować zawody żużlowe oraz te w long tracku w całym kraju, jednak większość klubów znajduje się właśnie tam. Kibice również są tam głównie zlokalizowani. Liczymy na więcej, zobaczymy za kilka tygodni!

Jak daleko sięga historia wszystkich 4 klubów – chodzi mi o całkowitą  historię, łącznie w rozgrywkami na długim torze, itd.
Marmande ma "największą" historię ze wszystkich 4 klubów. Były tam zawody w long tracku oraz żużlowe, szczególna impreza odbywała się 13 lipca, w wielkimi, światowymi nazwiskami. Tam jest duża historia. Lamothe było następnym żużlowym torem, zbudowanym na potrzeby organizowania imprez europejskich lub międzynarodowych. Jest on bardzo doceniany przez zawodników. La Réole ma historię z długim torem, który nadal jest czynny. Bardzo dobra załoga, która zbudowała tor żużlowy w 3 tygodnie, gdy tylko dowiedzieli się, że liga wystartuje w roku 2017.  Macon z kolei organizuje imprezy rangi europejskiej już od 5 lat z rzędu.

Tor do klasycznego żużla w La Réole był dopiero niedawno zbudowany. Czy to w związku z planami organizowania w tym miejscu spotkań ligi francuskiej?
Tak, jak już wspomniałam, zbudowali go, aby być w lidze! Mają solidny zespół, jednak wszystkie 4 kluby chcą tytułu mistrzowskiego na koniec roku. W sezonie 2015 oni zbudowali mniejszy długi tor w środku starego i mieli już krajowe zawody, jednak jak tylko usłyszeli o lidze, zburzyli go i przekształcili w tor żużlowy.

Czy możliwa będzie organizacja kolejnych imprez rangi FIM i FIM Europe na nowym torze w La Réole i na nieużywanym od kilkunastu lat Marmande?
Problemem we Francji, jak również zapewne w wielu krajach, jest to, że wszystkie reguły miejskie i krajowe muszą być zgodne z zasadami FIM i FIM Europe. Robienie torów i stadionów, zgodnie z sadami polityków, kosztuje wiele pieniędzy! Dużym problemem w Marmande jest również "sąsiedztwo, dlatego oni nie robili imprez przez tyle lat. Marmande było bardziej skoncentrowane na zawodach długiego toru, na które przychodziło ponad 5000 kibiców każdego roku.

Start rozgrywek zaplanowano na 18 lutego w Marmande. Czy nie obawiacie się o pogodę przy tak wczesnej inauguracji ligi francuskiej?
Wiemy, że pogoda we Francji jest zawsze dobra (uśmiech). Zwłaszcza na południowym zachodzie!. Oczywiście żartuję, pogoda jest nieprzewidywalna i nie mamy nad nią kontroli, dlatego trzymajmy za to kciuki!

Czy, jeśli pogoda pozwoli, nie będzie problemów z odpowiednim przygotowaniem toru w Marmande do jazdy. Nie był on bowiem używany w oficjalnych zawodach przez spory okres czasu.
Ludzie w Marmande wykonali kawał naprawdę dobrej roboty w przygotowaniu toru. Pracowali sporo, aby zrobić go doskonałym dla naszych zawodników oraz kibiców.

Na drugą część rozmowy z Lydią Robin zapraszamy Państwa niebawem.

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno


2. Betard Sparta Wrocław


3. Cash Broker Stal Gorzów


4. Falubaz Zielona Góra


5. Włókniarz Częstochowa


6. MrGarden GKM Grudziądz



7. Get Well Toruń



8. Grupa Azoty Unia Tarnów



Nice 1. Liga Żużlowa
1. ROW Rybnik



2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


3. Lokomotiv Daugavpils


4. Orzeł Łódź


5. Polonia Piła


6. Arge Speedway Wanda Kraków


7. Car Gwarant Start Gniezno


8. Speed Car Motor Lublin



2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów

 


2. Polonia Bydgoszcz



3. Ostrovia Ostrów


4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań

 



5. KSM Krosno


6. Kolejarz Opole


7. Unia Kolejarz Rawicz


SGB Premiership
1. Swindon Robins


2. Wolverhampton Wolves



3. Belle Vue Aces


4. Poole Pirates



5. Rye House Rockets



6. Somerset Rebels



7. King's Lynn Stars


8. Leicester Lions


Elitserien
1. Smederna Eskilstuna


2. VMS Elit Vetlanda


3. Masarna Avesta


4. Dackarna Malilla


5. Lejonen Gislaved


6. Rospiggarna Hallstavik


7. Indianerna Kumla


8. Västervik Speedway


Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle 161
2.  Patryk Dudek 143
3.  Tai Woffinden 131
4.  Maciej Janowski 122
5.  Bartosz Zmarzlik 121
6.  Emil Sajfutdinow 117
7.  Matej Žagar 107
8.  Fredrik Lindgren 107
9.  Martin Vaculík 99
10.  Chris Holder 85
11.  Piotr Pawlicki 81
12.  Antonio Lindbäck 77
13.  Peter Kildemand 60
14.  Greg Hancock 45
15.  Niels-Kristian Iversen 44
16. Václav Milík 31
Klasyfikacja SEC
1.  Andžejs Ļebedevs 52
2.  Artiom Łaguta 45
3.  Václav Milík 44
4.  Krzysztof Kasprzak 39
5.  Andreas Jonsson 39
6.  Przemysław Pawlicki 34
7.  Mateusz Szczepaniak 29
8.  Kenneth Bjerre 28
9.  Andriej Kudriaszow 26
10.  Michael Jepsen Jensen 24
11.  Martin Smolinski 20
12.  Leon Madsen 20
13.  Kacper Gomólski 20
14.  Mikkel Bech 13
Współpraca
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Michał Sikora: Sprzedaż będzie dwuetapowa

W przyszłym tygodniu ruszy sprzedaż biletów na 2018 PZM Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland i będzie dwuetapowa, a zniżki na bilety będą obowiązywały do końca 2017 roku. Więcej w rozmowie z Michałem Sikorą – Prezesem Polskiego Związku Motorowego.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu