Wywiady
Jouni Seppänen to człowiek, którego śmiało można nazwać współtwórcą Ice Racing Team Polska. Gdy kilka lat temu na lodowych torach pojawił się Grzegorz Knapp wraz z innymi Polakami, to właśnie Fin wyciągnął pomocną dłoń do nowicjuszy znad Wisły. Między innymi o tą współpracę zapytaliśmy pięćdziesięciodwuletniego zawodnika z Kraju Tysiąca Jezior.
Pogoda tej zimy jest straszna dla zawodników lodowych. Jak wyglądają pana przedsezonowe przygotowania?
- Właśnie wróciłem do domu ze Szwecji, gdzie trenowałem. Mam ogromną nadzieję, że w Finlandii ochłodzi się, bo teraz to nie wygląda najlepiej. Jeśli pogoda się zmieni, wyruszę na północ kraju, aby potrenować.
Rosjanie jeżdżą już prawie od miesiąca. Syberyjski klimat jest ich ogromną przewagą. Boi się pan, że będą mieli jeszcze większą przewagę?
- Zdecydowanie nie. Zawsze tak było. Ale oczywiście, to jest duża przewaga.
Jednak w tym roku odwołano Santa Cup i kilka innych zawodów w Szwecji z powodu braku lodu. To jest różnica w porównaniu do ubiegłych lat.
- Masz rację. To straszne, że odwołano kilka imprez. Zawodnicy potrzebują dobrej, twardej walki przed kwalifikacjami. Myślę, że nasze federacje potrzebują większej współpracy z Rosjanami, aby zawodnicy z Europy mogli tam trenować i ścigać się przed rozpoczęciem Mistrzostw Świata.
Patrząc na mapę Europy, Szwecja, Norwegia i Finlandia mają najlepsze warunki do uprawiania wyścigów na lodzie. Niestety tylko Szwedzi są w stanie nawiązywać walkę z Rosjanami. Zawodnicy jak Posa Serenius czy Erik Stenlund są legendami. Aktualnie Stefan Svensson jest na szczycie, jeśli chodzi o zawodników spoza Rosji. Dlaczego Finowie nie są tak dobrzy, jak ich odwieczni rywale i dlaczego tylko jeden Norweg, Jo Saetre, ściga się na lodzie?
- Wyścigi na lodzie mają długą tradycję w Skandynawii. Mamy trzech IMŚ – Stenlunda, Fina Hirvasoję i Posę. Szwecja była także trzykrotnie DMŚ. To mało popularny sport, więc ciężko jest pozyskać nowych, młodych zawodników.
Zaczął pan mówić o pozyskiwaniu nowych zawodników. Od kilku lat jest pan znany w polskim światku żużlowym jako wielki przyjaciel Polaków. Pomaga pan im, zaprasza na treningi i turnieje w Finlandii, a także jest jednym z tych zawodników, którzy zawsze stawiają się w Sanoku. Skąd decyzja o wyciągnięciu ręki do Pawła Ruszkiewicza i jego ekipy?
- Zacząłem pomagać polskim zawodnikom, ponieważ chciałem aby nowy kraj dołączył do naszej lodowej rodziny. Zobaczyłem wielką okazję, aby rozwinąć sport i zyskać nowych jeźdźców. Naprawdę skorzystałem z pracy z Waszymi chłopakami, oni także się zrobili postępy. Bardzo ważne jest, aby być otwartym i dzielić się doświadczeniem z nowymi zawodnikami. Zawsze lubiłem Polskę i Polaków. Mieszkałem i pracowałem przez rok, na przełomie lat 1980 i 1981 w Katowicach. Finowie budowali tamtejszy Hotel Novotel.
Doświadczony Fin przyjaźni się z polskimi zawodnikami, co widoczne jest na każdym kroku.
W zeszłym sezonie startował pan na GM-ie. Widziałem pana zdjęcia z tegorocznych treningów i wiem, że w tym roku wybór padnie również na tą produkcję. Co pan sądzi o włoskich silnikach? Jest jakakolwiek szansa na złamanie hegemonii Jawy w najbliższych latach?
- Miło jest być zaangażowanym w rozwijanie nowego silnika do wyścigów na lodzie. Szwajcarski tuner, Marcel Gerhard, który także przygotowywał moje Jawy, skontaktował się ze mną, i spytał czy chciałbym testować jego dwuzaworowe GM-y, które skonstruował z Niemcem Joachimem Kugelmannem. Gerhard złożył pierwszy z włoskich silników dla Rosjanina Nikulina kilka lat temu. To wielki przywilej być pierwszym zawodnikiem testującym całkowicie nowy silnik w tym sporcie. Po okresie próbnym kupiłem go. Para tunerów wprowadziła kilka ulepszeń na nachodzący sezon, które się sprawdzają. Zobaczymy co będzie w przyszłości. GM ma ogromny potencjał.
Teraz chciałbym zapytać o żużel. W Finlandii ma długie tradycje, ale tylko Kai Niemi i Kai Laukkanen pojawili się w światowej czołówce, do tego Joonas Kylmäkorpi jest świetny na długich torach. Jak speedway jest postrzegany w pana kraju?
- Mamy kilku dobrych żużlowców na poziomie międzynarodowym, ale nie są gwiazdami. W dzisiejszych czasach wszystkie konkurencje z rodziny wyścigów torowych mają problemy finansowe. Przyszłość zapowiada się dobrze. Mamy kilku obiecujących zawodników na mini-torach. Potrzebujemy nowych talentów, jednak wyszukiwanie ich jest ciężką pracą.
A pan jeździł na żużlu?
- Tylko próbowałem. To dyscyplina w której musisz zaczynać jak jesteś młody. Zanim zacząłem jeździć w 1985 na lodzie, ścigałem się na długich torach.
Mieszkając w Katowicach zapewne odwiedzał pan stadion w Świętochłowicach i położonym odrobinę dalej Rybniku. Mam rację?
- Tak, masz rację. Byłem także we Wrocławiu na finale DMŚ 1980.
Wracając do wyścigów na lodzie. Ten sport jest świetną zabawą, niestety drogą zabawą. Dlatego zawodnicy spoza Rosji nie są młodzi, ponieważ muszą zarobić pieniądze, aby się ścigać. Pan, Posa Serenius czy Stefan Svensson macie ponad 50 lat. Harald Simon, Günther Bauer i Franz Zorn również nie należą do młodzieniaszków. Skąd czerpiecie siłę do wyścigów?
- Musisz mieć w sobie pewien rodzaj szaleństwa aby to robić. Wyścigi na lodzie są jedyną dyscypliną motorową, w której wiek jeźdźca nie ma znaczenia. Możesz to wciąż robić, nawet jeśli jesteś troszkę starszy. Kocham ten wspaniały sport. Lodowi zawodnicy i kibice są jak wielka rodzina. To świetne uczucie być członkiem takiej grupy ludzi.
Co pan sądzi o polskich kibicach zarówno tych, których widzi pan z toru jako zawodnik, jak i tych, których pan widział w latach 80. jako zagraniczny fan na Śląsku i we Wrocławiu?
- Widzę wielką różnicę pomiędzy teraźniejszością, a tym co było 30 lat temu. Oczywiście cały kraj się zmienił. Ludzie są jednak tak samo przyjaźni i mili. Zawsze jest dobrze przyjechać do Sanoka!
Jest pan bardzo doświadczonym zawodnikiem. Na koniec proszę udzielić rady młodym ludziom chcącym zacząć uprawiać wyścigi na lodzie.
- Idźcie i rozmawiajcie z zawodnikami, powiedzcie, że jesteście zainteresowani jazdą. Kupcie stary, używany motor i zacznijcie trenować. Spytajcie o pomoc, a ją otrzymacie.
Dziękuję bardzo za rozmowę! Mam nadzieję, że pogoda pozwoli nam spotkać się w Sanoku za miesiąc.
- Wesołych Świąt i szczęśliwego nowego roku! (Seppänen zakończył po polsku – przyp. aut.)
Prototypowy GM gotowy do sezonu 2012.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs ebut.pl Stal Gorzów
P | Nazwa | M | PD | PM |
PGE Ekstraliga | ||||
1. | Betard Sparta Wrocław |
|
||
2. | Orlen Oil Motor Lublin | |||
3. | ebut.pl Stal Gorzów | |||
4. | Tauron Włókniarz Częstochowa | |||
5 | KS Apator Toruń | |||
6. | Fogo Unia Leszno | |||
7. | ZOOleszcz GKM Grudziądz | |||
8. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
2. Speedway Ekstraliga |
||||
1. | Cellfast Wilki Krosno | |||
2. | Abramczyk Polonia Bydgoszcz | |||
3. | Arged Malesa Ostrów | |||
4. | INNPRO ROW Rybnik | |||
5. | Texom Stal Rzeszów | |||
6. | Energa Wybrzeże Gdańsk | |||
7. | H.Skrzydlewska Orzeł Łodź | |||
8. | #OrzechowaOsada PSŻ Poznań |
|
||
Krajowa Liga Żużlowa |
||||
1 | Polonia Piła | 1 | 2 | +18 |
2. | Ultrapur Start Gniezno | 1 | 2 | +8 |
3. | Trans MF Landshut Devils | 1 | 2 | +6 |
4. | Optibet Lokomotiv Daugavpils | 1 | 0 | -6 |
5. | Unia Tarnów | 1 | 0 | -8 |
6. | OK Bedmet Kolejarz Opole | 1 | 0 | -18 |
U24 Ekstraliga | ||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
Bauhaus-Ligan | ||||
1. | Vastervik Speedway |
|
|
|
2. | Dackarna Malilla | |||
3. | Indianerna Kumla |
|
||
4. | Lejonen Gislaved |
|
||
5. | Piraterna Motala |
|
||
6. | Rospiggarna Hallstavik | |||
7. | Smederna Eskilstuna |
|
SGB Premiership
1. | Oxfrod Spires | 3 | 7 | +8 |
2. | Ipswich Witches | 1 | 2 | +12 |
3. | Leicester Lions | 1 | 2 | +5 |
4. | Sheffield Tigers | 1 | 2 | -4 |
5. | Birmingham Brummies | 1 | 1 | -4 |
6. | King's Lynn Stars | 1 | 0 | -5 |
7. | Belle Vue Aces | 1 | 0 | -12 |
1. | Bartosz Zmarzlik | 158 |
2. | Fredrik Lindgren | 150 |
3. | Martin Vaculik | 125 |
4. | Jack Holder | 123 |
5. | Leon Madsen | 111 |
6. | Robert Lambert | 108 |
7. | Daniel Bewley | 104 |
8. | Jason Doyle | 96 |
9. | Max Fricke | 83 |
10. | Patryk Dudek | 76 |
11. | Tai Woffinden | 64 |
12. | Mikkel Michelsen | 56 |
13. | Kim Nilsson | 44 |
14. | Maciej Janowski | 43 |
15. | Anders Thomsen | 36 |
1. | Mikkel Michelsen | 52 |
2. | Leon Madsen | 44 |
3. | Janusz Kołodziej | 42 |
4. | Patryk Dudek | 33 |
5. | Andrzej Lebiediew | 33 |
6. | Dominik Kubera | 30 |
7. | Kai Huckenbeck | 30 |
8. | Kacper Woryna | 27 |
9. | Antonio Lindbeack | 25 |
10. | Dimitri Berge | 24 |
11. | Adam Ellis | 22 |
12. | Andreas Lyager | 20 |
13. | Szymon Woźnia6 | 18 |
14. | Grzegorz Zengot | 16 |
15. | Vaclav Milik | 16 |
16. | Jan Kvech | 13 |
17. | Niels Kristian Iversen | 9 |
18. | Maksym Drabik | 9 |
19. | Timo Lahti | 5 |
20. | Norick Blodorn | 3 |
1. |
Bartosz Zmarzlik | 50 |
2. |
Maciej Janowski | 35+3 |
3. | Patryk Dudek | 35+2 |
4. | Jarosław Hampel | 30 |
5. | Janusz Kołodziej | 28 |
6. | Oskar Fajfer | 25 |
7. | Szymon Woźniak | 25 |
8. | Kacper Woryna | 23 |
9. | Krzysztof Buczkowski | 19 |
10. | Przemysław Pawlicki | 17 |
11. | Dominik Kubera | 15 |
12. | Wiktor Lampart | 14 |
13. | Piotr Pawlicki | 14 |
14. | Wiktor Przyjemski | 14 |
15. | Wiktor Jasińsk | 11 |
16. | Mateusz Cierniak | 10 |
17. | Jakub Miśkowiak | 6 |
18. | Marcin Nowak | 6 |
19. | Adrian Gała | 1 |
20. | Mateusz Świdńicki | 1 |
21. | Bartłomiej Kowalski | 1 |
22. | Hubert Łęgowik | 0 |
http://atlantistsl.com/ |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów