eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 127
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
Reklama
Pomóż
Współpraca

  Wywiady

  Facundo Albin: Podpisać kontrakt z jakimś klubem
 2016-12-16 20:43:12  Konrad Cinkowski    inf.własna

Ledwie skończyli Zimowe Mistrzostwa, a już w niedzielę rozpoczynają Letnie Otwarte Mistrzostwa Argentyny. Przed ich rozpoczęciem udało nam się porozmawiać z Facundo Albinem o speedway'u w Ameryce Południowej oraz o swoich europejskich wojażach. Co warte zauważenia, Argentyńczyk w maju ma zamiar podpisać kontrakt w Polsce!

Za Wami zimowy cykl zmagań o Mistrzostwo Argentyny. Kibice w Polsce nie mieli dokładnej okazji śledzić choćby wyników tych mistrzostw. Możesz powiedzieć kilka słów o tych zmaganiach?
- To są mistrzostwa, w których jest rozgrywana jedna runda na miesiąc. Mi to służy jako trening po długim czasie bezczynności.

Teraz przed Wami Otwarte IM Argentyny. W poprzednim cyklu zająłeś czwarte miejsce w tych zmaganiach. Zapewne twoim celem numer jeden jest poprawienie wyniku, a minimum to utrzymanie czwartej lokaty?
- W zeszłym roku wróciłem po dwóch latach nieobecności i wyszło pozytywnie. Zmontowałem z ekipą motocykl i bez jego znajomości byłem jak zawodnicy pozostający w tym czasie aktywni.

Argentyńczycy nie mogą pochwalić się sprzętem bardzo wysokiej klasy i finansami na poziomie, który im pozwoli na regularne remonty. Niemniej jedak jesteście zawzięci i zdeterminowani. Skąd bierzecie na to siły?
- Ciężko jest tu dostać części tak jak w Europie, dlatego zawsze kupuje się je z zewnątrz albo od obcokrajowców przyjeżdżających do Argentyny.

Słyszałem, że ponownie chcesz przyjechać do Europy i masz podpisać kontrakt warszawski z jednym z polskich klubów.
-Tak, chcę przyjechać móc ścigać się dla jakiegoś klubu, który mnie będzie chciał i dać z siebie wszystko poza Argentyną.

Kto jest twoim wzorem do naśladowania i dlaczego?

- Moim ulubionym zawodnikiem jest Darcy Ward. To zawodnik, który zawsze potrafił znaleźć prędkość gdziekolwiek i walczył z tobą do końca.

Startujecie w różnego rodzaju eliminacjach Indywidualnych Mistrzostw Świata czy w imprezach towarzyskich. Ty miałeś okazję startować zarówno w rundzie kwalifikacyjnej Grand Prix jak i w finałach Mistrzostw Świata Juniorów w Bahia Blanca.

- Jechałem w argentyńskich rundach IMŚJ w 2012 roku. Motocykle nie pomagały mi tak jak bym sobie tego życzył, ale zyskałem dużo doświadczenia od zawodników takiej klasy, którzy wtedy jeździli. Wystąpiłem także w Berwick w eliminacjach do SGP, także w 2012 roku. To było dla mnie bardzo trudne, bo poziom zawodników był bardzo wysoki. Poza tym nigdy wcześniej nie jeździłem w takiej ilości deszczu i błota.

Jak już wspomniałeś o tym, iż Argentyna gościła finalistów Mistrzostw Świata Juniorów. Organizacja tych mistrzostw w waszym kraju coś pomogła w rozwoju speedway'a czy raczej nie odnotowujecie dużych zmian w popularyzacji tego sportu czy zainteresowaniu młodych chłopaków?

- Jest tu kilku zawodników na dobrym poziomie, a uczymy się jeszcze więcej kiedy przyjeżdżają do nas chłopaki zza granicy i poziom za każdym razem rośnie. Wiadomo, nadal nie jest to taki sam żużel jak w innych krajach.


Facundo Albin (z prawej) wierzy, że uda mu się znaleźć klub w Polsce

Tutaj warto jednak się zatrzymać. Przeciętnemu kibicowi żużla z Europy, poza Nico Covattim, raczej żadni Argentyńczycy do głowy już nie przyjdą. Piłkarze za to bez problemu. U Was jednak mimo wszystko żużel wydaje się być popularny. Niezależnie w jaki dzień tygodnia jedziecie, w jakiej godzinie, stadiony są wypełnione po brzegi. To jak święto sportu!
-Nie jest tutaj tak popularny jak za granicą, ale z biegiem czasu międzynarodowe mistrzostwa stały się dla ludzi bardzo ważnym elementem lata i dużo kibiców przychodzi na zawody.

W Polsce obecnie mamy ok. 25 czynnych torów. Jak to jest u Was? W jakich miastach się ścigacie, na jak długich torach i jak bardzo te tory są od siebie oddalone?

- Jest ciężko, bo federacja bierze dużo pieniędzy od klubuów i dlatego dużo torów już nie jest używanych. Organizacja zawodów dużo kosztuje i nie są w stanie utrzymać się na powierzchni. Tory są w Daireaux, Carlos Casares, Bolívar, Colonia Barón, Carhué i oczywiście Aldea Romana (Bahia Blanca dop. red.). Średnio między torami jest 200-300 km odległości.


Myślisz, że jest szansa, że w najbliższych np. pięciu latach powstaną u Was nowe, kolejne obiekty do rywalizacji na żużlu?

- Tak, chciałbym, żeby wszystkie tory, które tu są wróciły do użytkowania. Byłoby miło, a to coś, czego dzisiaj wszyscy pragniemy.


Z ciekawości, orientujesz się czy nadal Jakub Jamróg jest rekordzistą toru w Bahía Blanca? Czy już ktoś pokonał szybciej od Polaka cztery okrążenia?

- Nie wiem jaki jest rekord toru. Nie jeździłem w minionych mistrzostwach.


Jak wygląda u Was kwestia sponsorów? Jak to wygląda w Argentynie, pozyskanie chętnego do pomocy finansowej dla zawodnika?

- Ciężko jest pozyskać wsparcie. Nie jest tak, jak ma piłka nożna czy wyścigi samochodowe, ale ludzie, skąd pochodzą zawodnicy zawsze pomagają i to jest dobre.

W Drużynowym Pucharze Świata brakuje Was właśnie z powodu finansowych czy jednak z innych?

- Zawsze marzę o tym, żeby Argentyna miała miejsce we wszystkich kwalifikacjach ale to temat, nad którym musi popracować argentyńska federacja by stało się możliwe.


Może na przeszkodzie stoją finanse?

- Nie wiem jakie są koszty, ale tutaj są dobrzy zawodnicy i byłoby dobrze jakby Argentyna rywalizowała z innymi krajami.

Jest szansa, że wrócisz do jazdy w Anglii?
- Na ten moment nie. W zeszłym roku odrzuciłem propozycję kontraktu, żeby wrócić do Argentyny. Dzisiaj jest mi przykro z tego powodu. Jednak jeśli znalazłby się klub, który by mnie zechciał pojechałbym bez wahania z motocyklami dobrej jakości.

Plany, cele na sezon 2017?

- Moje plany to wystartować w Międzynarodowych Mistrzostwach Argentyny, a potem podpisać kontrakt z jakimś klubem i uczyć się dużo więcej od wielkich zawodników, jacy są za granicą. Uważam, że jestem młody, a hiszpańska licencja (i obywatelstwo - dop. red.), którą posiadam sprawia, że podpisanie kontraktu i wyjazd do Europy nie są żadną przeszkodą.


Tomas Silva (z lewej) i nasz rozmówca podczas próbnych jazd na torze w okolicach Saragossy

Dziękuję za rozmowę. Życzę powodzenia w nadchodzących Mistrzostwach Argentyny i do zobaczenia za kilka miesięcy w Polsce.
- Dziękuję Panu za bycie ze mną w kontakcie i chciałbym pozdrowić moich przyjaciół Artura Pisarka, Łukasza Boska i Sławomira Gawrona za stałą pomoc i stale otwarte drzwi, gdy byłem w Polsce. Również pozdrawiam mojego przyjaciela Leandro Torresa Silvę i rodzinę z Hiszpanii.

Reklama
Reklama
 
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Stal Gorzów


2. Get Well Toruń


3. Ekantor.pl Falubaz Zielona Góra


4. Betard Sparta Wrocław


5. MrGarden GKM Grudziądz


6. ROW Rybnik


7. Fogo Unia Leszno


8. Włókniarz Vitroszlif Crossfit Częstochowa



1. Liga Żużlowa
1. Grupa Azoty Unia Tarnów



2. Lokomotiv Daugavpils



3. Orzeł Łódź



4. Stal Rzeszów


5. Polonia Piła


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. Arge Speedway Wanda Kraków


8. Polonia Bydgoszcz


2. Liga Żużlowa
1. KSM Krosno


2. Kolejarz Opole


3. Kolejarz Rawicz


4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań



5. Start Gniezno


6. Ostrovia Ostrów



7. Speed Car Motor Lublin



SGB Premiership
1. Wolverhampton Wolves


2. Belle Vue Aces


3. Poole Pirates


4. Swindon Robins


5. King's Lynn Stars


6. Leicester Lions


7. Somerset Rebels



8. Rye House Rockets



Elitserien
1. Rospiggarna Hallstavik


2. Dackarna Malilla


3. Piraterna Motala


4. Indianerna Kumla


5. Masarna Avesta


6. VMS Elit Vetlanda


7. Lejonen Gislaved


8. Smederna Eskilstuna


Klasyfikacja SGP
1. Greg Hancock  
2.  Tai Woffinden  
3.  Bartosz Zmarzlik  
4.  Chris Holder  
5.  Jason Doyle  
6.  Piotr Pawlicki  
7.  Antonio Lindbäck  
8.  Niels-Kristian Iversen  
9.  Matej Žagar  
10.  Maciej Janowski  
11.  Fredrik Lindgren  
12. Nicki Pedersen  
13. Patryk Dudek

 

14. Martin Vaculik  
15. Emil Sajfutdinow  
Współpraca
Partnerzy

Ostatni wywiad
   Eryk Borczuch: Bałem się, że motocykle nie mają hamulców

Jest u progu swojej kariery, a już kilkoma sukcesami pochwalić się może. W nadchodzącym sezonie zetknie się z Polską 2. Ligą Żużlową, w której ma występować w barwach KM Cross Lublin. O startach w Anglii oraz w Polsce, sukcesach, planach w rozmowie z portalem eSpeedway.pl opowiada Eryk Borczuch.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Kolejne absurdy terminarza rozgrywek

Podczas każdej przerwy między sezonami, klubowi działacze, zawodnicy oraz kibice oczekują pojawienia się terminarza ligowych rozgrywek. Co roku dostajemy jednak porcję niezrozumiałych wyborów oraz kolizji dat, które nie do końca mają związek ze zdrowym rozsądkiem. Przyjrzeliśmy się bliżej temu zagadnieniu, w kontekście opublikowanego terminarza PGE Ekstraligi na sezon 2017.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Nowy team na żużlowym rynku

Sponsorzy coraz mocniej chcą być widoczni w sporcie żużlowym, w związku z czym w ostatnich miesiącach powstają kolejne żużlowe teamy. W nadchodzącym sezonie dołączy kolejny - Holistic-Polska Speedway Team, w którego barwach ujrzymy trójkę zawodników.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu
statystyka