eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 425
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Dobre zmiany czy złośliwy kaprys?
 2018-03-20 22:15:22  Bartłomiej Florek    inf.własna

Większość kibiców żużla w Polsce, właściwie 90, a może nawet i 95% kibiców speedway'a znad Wisły skupia się na ogół na śledzeniu wyników wyłącznie polskich rozgrywek ligowych, cyklów Speedway Grand Prix i Speedway European Championship oraz Speedway World Cup, które w tym roku zostanie zastąpione Speedway of Nations. Każdy kto śledzi wieści ekstraligowe - głowi się nad sensem niektórych punktów płynących z regulaminu.

Głośno było niedawno o obowiązku trenowania w plastronach lub klubowych kevlarach, jeśli chodzi o ekstraligowe kluby. Od wielu lat nie brakuje u Nas innych kontrowersyjnych idei, które mają pomóc Naszej dyscyplinie.

Wielka Brytania, która jest można śmiało powiedzieć - ojczyzną speedway'a - również często dokonuje dość kontrowersyjnych zmian. Ostatnią najgłośniejszą była o zawodniku z CMA równą lub większą niż 8 - od tego sezonu będzie startować tylko jeden takowy żużlowiec. Jednak nie o tym mowa. Dziś zamierzam się skupić nad tym, o czym usłyszałem w ostatnich dniach.

Rozgrywki drużyn brytyjskich różnią się wieloma aspektami, nie tylko tabelą biegową. Przykładowo, gdy zawodnik spóźni się pod taśmę w ciągu regulaminowych 2 minut - nie może przystąpić do biegu, lecz może zmienić go rezerwowy. Taśma nie oznacza odesłania do parkingu, lecz szansę ponownego podejścia do startu, jednak będąc ustawionym 15 metrów przed taśmą. Mógłbym wymienić jeszcze kilka rzeczy...

Jednak na torach brytyjskich wprowadzono dwie nowe regulaminowe zmiany. Od tego roku zawodnicy nie mogą zejść z motocykla w celu poprawy stanu swojego toru startowego. W poniedziałkowym meczu o Tarczę Dobroczynności aż trzykrotnie arbiter kazał winnym ustawić się o 15 metrów dalej od reszty startujących. Czy aby na pewno w tym tkwi sens? Wydaje mi się, że nie... Dlaczego? Ano dlatego, że czasem zawodnik będąc usadowionym na motocyklu - nie jest w stanie dajmy na to jedną nogą precyzyjnie poprawić miejsca, w którym motocykl ma stanąć. Zawodnikowi przy zejściu często jest łatwiej dokonać poprawy wykrytego przez Niego mankamentu. Ponadto w tej sytuacji zawodnik ma większe pole manewru i większe panowanie nad maszyną (zawodnik mógłby oprzeć motocykl lewym podnóżkiem o tor) w przypadku zejścia ze swojej maszyny.

Drugą rewolucyjną zmianą ma być zasada, że jeśli w danym biegu przy stanie 5:1 dla jednej z drużyn - zawodnik drużyny przegrywającej w biegu upadnie - bieg zostanie powtórzony bez udziału winnego, a jego kompan ma startować 15 metrów za stawką. Ten zapis wydaje się być lepszą zmianą, gdyż ma to zapobiec ewntualnym możliwościom celowego, niesportowego działania. Jednak nie zawsze upadający zawodnik czyni to celowo. Jeśli przewracający się zawodnik - miał w tym zamierzony cel - nie widzę przeciwskazań dla tego pomysłu. Czy to jednak będzie mieć często sytuację? Czas pokaże...

Reasumując - wiadomą rzeczą jest, że trzeba czasem dokonać jakichś zmian. Czy jednak zawsze będziemy dążyć ku lepszemu? Niekoniecznie, choć nigdy nie mówi się nigdy... Czas pokaże czy brytyjscy działacze działali słusznie...

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Wolverhampton Wolves - Poole Pirates
poniedziałek, godzina 20:30

Leicester Lions - Swindon Robins
poniedziałek, godzina 20:30

Belle Vue Aces - Rye House Rockets
poniedziałek, godzina 20:30

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
3 5 +40
2. forBET Włókniarz Częstochowa
3 5 +20
3. Grupa Azoty Unia Tarnów
3 4 -2
4. Betard Sparta Wrocław
3 3 +14
5. Falubaz Zielona Góra
3 2 +10
6. Cash Broker Stal Gorzów
3 2 -5
7. Get Well Toruń
3 2 -27
8. MrGarden GKM Grudziądz
3 1 -50
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
3
5 +23
2. Car Gwarant Start Gniezno
3 4 +31
3. ROW Rybnik
3 4
+25
4. Lokomotiv Daugavpils
3
4
+3
5. Orzeł Łódź
3 3 +24
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk
3 2 +28
7. Euro Finannce Polonia Piła
3 2 -44
8. Arge Speedway Wanda Kraków
3 0
-90
2. Liga Żużlowa
1. Stainer Unia Kolejarz Rawicz
2

4

+46
2. OK Kolejarz Opole
2 4 +28
3. Stal Rzeszów
2
3
+14
4. Iveston PSŻ Poznań
3 3 -2
5. MDM Komputery Ostrovia Ostrów 2 2 +17
6. KSM Krosno

3

0
-45
7. Polonia Bydgoszcz 2 0 -58
SGB Premiership
1. Swindon Robins
2 7 +20
2. Leicester Lions
2 4 +16
3. King's Lynn Stars
2 4 +10
4. Poole Pirates
3 4 -8
5. Wolverhampton Wolves 1 3 +30
6. Somerset Rebels 2 3 -16
7. Belle Vue Aces 3 3 -22
8. Rye House Rockets 1 0 -30
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna -
-
-
2. Vetlanda Speedway
-
-
-
3. Masarna Avesta -
-
-
4. Dackarna Målilla -
-
-
5. Lejonen Gislaved -
-
-
6. Rospiggarna Hallstavik -
-
-
7. Indianerna Kumla -
-
-
8. Västervik Speedway -
-
-
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Jason Doyle  
2.  Patryk Dudek  
3.  Tai Woffinden  
4.  Maciej Janowski  
5.  Bartosz Zmarzlik  
6.  Emil Sajfutdinow  
7.  Matej Žagar  
8.  Fredrik Lindgren  
9.  Martin Vaculík  
10.  Chris Holder  
11.  Greg Hancock  
12.  Nicki Pedersen  
13. Przemysław Pawlicki  
14. Artiom Łaguta  
15. Craig Cook  
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pacek: Początek sezonu pokaże czy jestem gotowy na ligę

Mateusz Pacek jest wychowankiem Śląska Świętochłowice. 19-latek ma ambitne plany w związku z nadchodzącym sezonem. W roku 2017 występował głównie w rozgrywkach juniorskich, tym razem jednak zawodnik zamierza celować w udział w meczach ligowych. Z popularnym „Osą” porozmawialiśmy również o innych tematach. Zapraszamy do lektury!

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Dobre zmiany czy złośliwy kaprys?

Większość kibiców żużla w Polsce, właściwie 90, a może nawet i 95% kibiców speedway'a znad Wisły skupia się na ogół na śledzeniu wyników wyłącznie polskich rozgrywek ligowych, cyklów Speedway Grand Prix i Speedway European Championship oraz Speedway World Cup, które w tym roku zostanie zastąpione Speedway of Nations. Każdy kto śledzi wieści ekstraligowe - głowi się nad sensem niektórych punktów płynących z regulaminu.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Historia pewnego krawca... czyli o Maliniaku

Dziś przytoczymy Państwu historię największego producenta kombinezonów żużlowych - firmy Maliniak Design z Leszna. Firma ta zaczęła swoją działalność w 1992 r. Przez wszystkie lata działalności przewinęło się w niej wiele twarzy. Z usług tej firmy korzystało wiele zawodników, w tym kilkukrotni mistrzowie świata. Zapraszamy do lektury!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu