Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 148
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Cała prawda o Heusden-Zolder (cz. I)
 2016-12-02 10:58:21  Stanisław Wrona    inf. własna

Przed tradycyjnym turniejem o Golden Helmet (Złoty Kask), który odbył się w sierpniu tego roku w Heusden-Zolder, pojawiło się sporo wątpliwości, związanych m.in. z bezpieczeństwem przy braku dmuchanych band oraz pamięcią o zmarłym Grzegorzu Knappie. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę u źródła, czyli na miejscu, w Belgii.

Jak się okazuje, z perspektywy belgijskich działaczy sprawa wygląda inaczej, niż przedstawiano to m.in. w Polsce. Wątpliwości pojawiały się głównie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na obiekcie, na którym w czerwcu 2014 roku tragicznemu wypadkowi uległ Grzegorz Knapp. Reprezentant Polski, znany głównie z wyścigów na lodzie, w jego wyniku poniósł śmierć. W sezonie 2015 dmuchane bandy były obecne w czasie zawodów, organizowanych przez belgijskich pasjonatów speedway’a, nie powtórzono jednak tego w tym roku. W rzeczywistości dopasowano jednak obiekt do standardów Światowej Federacji Motocyklowej w inny sposób, zgodny z zasadami bezpieczeństwa.

Na miejscu w Heusden-Zolder, na temat działalności miejscowego klubu oraz problemu z dmuchanymi bandami, wypowiedział się jeden z organizatorów, Nico Moors. – Nasz klub Speedway Helzold w Belgii jest małym ośrodkiem. Jesteśmy jedynym klubem żużlowym w Belgii, z jedynym torem w tym kraju. „Załogę” naszego klubu stanowi zaledwie sześciu członków. Organizujemy trzy imprezy żużlowe w ciągu roku. Wszyscy jesteśmy wolontariuszami, dlatego wkładamy w to cały nasz wolny czas, a niekiedy nawet własne pieniądze. Staramy się zorganizować dobre zawody, zaprosić międzynarodowych zawodników, oczywiście również polskich. Przed dwoma laty na naszym torze zdarzył się bardzo nieszczęśliwy wypadek, któremu uległ Grzegorz Knapp. Rok później (w 2015 – przyp. red.) postanowiliśmy założyć na tor dmuchane bandy. W Belgii nie mamy własnych, dlatego pożyczyliśmy je od DMSB (federacja niemiecka – przyp. red.). Kosztowało to sporo pieniędzy. Płaciliśmy za nie trzy razy, jednak z tego powodu pojawił się problem, jeśli chodzi o naszą sytuację finansową. Nie mieliśmy wystarczająco dużo sponsorów oraz kibiców, aby płacić za dmuchane bandy przez cały czas, za każdym razem osobno. Niektóre elementy tych band były dodatkowo zepsute przez motocykle. Konieczne było zapłacenie za nowe części, dlatego musieliśmy o czymś pomyśleć. To rozwiązanie było zbyt kosztowne, dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu naszego toru, bardziej do wewnątrz. Zajrzeliśmy do książki z regułami FIM, odnośnie torów żużlowych i znaleźliśmy inny sposób. Jeśli na łukach pas odległości pomiędzy torem, a bandą wynosi 6 metrów, a na prostych 5 metrów, to również taki tor jest dopuszczony przez FIM – mówił w rozmowie z naszym portalem, jeden z głównych działaczy w Speedway Helzold, Nico Moors.

Przebudowa belgijskiego toru miała miejsce na początku sezonu 2016 tak, aby wszystkie 3 imprezy organizowane w ciągu roku mogły się odbyć już na zmodernizowanym obiekcie. Dodatkowo łuki zabezpieczono gumowymi oponami, amortyzującymi ewentualne uderzenia. W taki sposób, trwale zmieniono położenie toru w Heusden-Zolder. – Dokładnie tak to wygląda od tego sezonu. Nie jest to tor na rozgrywanie imprez rangi Mistrzostw Świata lub Europy. Można na nim jednak rozgrywać normalne, otwarte turnieje. Zasady z FIM-u mówią, że jest on właściwy na takie imprezy. Musieliśmy włożyć zatem niemal wszystkie klubowe pieniądze w dokonanie tych zmian i przebudowy. Użyto przy tym dużych maszyn z firmy, zajmującej się takimi sprawami – podkreślił.

Przebudowa toru nie była tania, jeśli chodzi o środki, przekazywane na żużel w Belgii. Sport ten cieszy się tam bowiem małą popularnością, a na zawody przychodzi kilkaset osób, prawdziwych pasjonatów speedway’a w tym kraju. – Wszystkie te zmiany kosztowały nas 15 000 Euro. Zwłaszcza wypożyczenie tych wielkich maszyn jest bardzo kosztowne. Wszyscy ludzie z klubu pracowali nad tymi zmianami przez dwa tygodnie. Tyle zajęło przesunięcie toru do wewnątrz, na podane odległości – powiedział Nico Moors, o kosztach związanych z przebudową obiektu.


Widok na wejście w pierwszy łuk toru w belgijskim Heusden-Zolder. Widoczne znaczne przesunięcie owalu w stronę murawy (6-metrowy pas bezpieczeństwa na łukach, 5-metrowy na prostych).

Jest wielce prawdopodobne, że to rozwiązanie z bandami, z większą przestrzenią pomiędzy nimi, a torem, znajdzie na obiekcie klubu Helzold Speedway zastosowanie na lata. Sprawa wygląda tak, a nie inaczej, ponieważ wypożyczanie na każde zawody z osobna dmuchanych band, byłoby zbyt kosztowne dla tak małego klubu. – Tak to wygląda. Chcielibyśmy mieć dmuchane bandy, jednak jeśli dalej byśmy je wynajmowali, nie mielibyśmy pieniędzy na nic więcej. Musielibyśmy zaprzestać organizacji zawodów żużlowych w ciągu roku, maksymalnie dwóch. Znalezienie sponsorów w Belgii jest naprawdę bardzo trudne. W ubiegłym roku pożyczyliśmy dmuchane bandy od DMSB, co kosztowało nas 3500 Euro za jedne zawody, dając w sumie koszt 10500 Euro za tamten sezon. To było dla naszego małego klubu zbyt wiele, a znalezienie sponsorów w Belgii dla tak mało popularnego sportu, jakim jest żużel, jest trudne. Jesteśmy dosyć zależni od ilości kibiców na zawodach, przeważnie jest to ok. 500 osób. Dodatkowo naszymi zyskami są środki, zgromadzone ze sprzedaży stadionowej gastronomii – wyjaśnił dokładnie całe zagadnienie.

Sezon 2015 był zatem dla belgijskich działaczy dosyć kosztowny. Pożyczenie band od niemieckiej federacji na 3 imprezy kosztowało dwie trzecie kwoty, którą działacze rok później włożyli w trwałą przebudowę obiektu. Dodatkowo „sąsiedzka”, holenderska federacja nie ma własnych dmuchanych band, te posiada jedynie klub z Veenoord, który odkupił używane, jak się okazuje z jednego z polskich ośrodków – Gdańska. Przewożenie „dmuchawców” z Holandii do Belgii byłoby jednak również mało opłacalne. – Tak szczerze, to ubiegły rok był dla nas zbyt kosztowny pod tym kątem. Chcemy robić wszystko dla bezpieczeństwa zawodników i jak da się zauważyć, właśnie to wykonaliśmy. Nie mając pieniędzy, nie jesteśmy w stanie ich wynajmować. Normalnie, belgijska federacja powinna posiadać dmuchane bandy, jednak ich nie mają. Holenderska również ich nie posiada. Klub z Veenoord kupił używane bandy z Gdańska. Mamy w tym miejscu problem logistyczny, ponieważ Veenoord znajduje się 300 kilometrów od Heusden-Zolder. Jak zatem mielibyśmy te bandy tutaj przewozić? Kto by to zorganizował, kto jeździłby z nimi w dwie strony? To ciężki temat, dlatego w zeszłym roku pożyczyliśmy te z DMSB. Klub z Veenoord również musiał w nie sporo zainwestować, oni nie mieli jednak opcji poszerzenia strefy bezpieczeństwa, tak jak u nas.

W zawodach, które najbardziej zapadły w pamięci polskich kibiców, przed dwoma laty, brał udział Grzegorz Knapp. W kolejnych niektórzy z polskich zawodników dostawali zaproszenia. W mediach pojawiła się informacja, że z powodu braku dmuchanych band z udziału w tegorocznym, sierpniowym turnieju, zrezygnowali Mike Trzensiok i Marcin Nowak. Jak się jednak okazuje, sprawa wygląda nieco inaczej, dodatkowo z chęcią w zawodach wystartował inny Polak – startujący z czeską licencją Piotr Dziatkowiak. – W tym roku rozmawiałem z Mike’m Trzensiokiem, który jest moim dobrym kolegą. Jeździł w barwach naszej drużyny w zawodach ligi holenderskiej przed dwoma laty, gdy byłem menedżerem zespołu Helzold Stars. Powiedziałem mu, że w tym roku nie mamy dmuchanych band, jednak zmodyfikowaliśmy nasz tor z poszerzonymi strefami bezpieczeństwa, szerokimi na 6 metrów na łukach i 5 na prostych, co jest zgodne z regulaminem FIM dla obiektów przeznaczonych na imprezy inne niż rangi Mistrzostw Europy i Świata. Powiedziałem Mike’owi, że jeśli tylko dostanie zgodę z klubu, jest mile widziany w naszych zawodach. Nie otrzymałem od niego odpowiedzi, wiem jednak, że nie dostał pozwolenia. Z Marcinem Nowakiem z kolei w ogóle nie rozmawiałem, pod znakiem zapytania mogę zatem postawić informacje w tej sprawie. Nie zapraszaliśmy innych polskich zawodników, jedynie Piotra Dziatkowiaka, ponieważ sam się do nas zgłosił i powiedział, że będzie bardzo wdzięczny za możliwość wzięcia udziału w naszych zawodach – podkreślił w rozmowie z portalem eSpeedway.pl, Nico Moors.


Widoczne na łukach, dodatkowe zabezpieczenie w postaci gumowych opon.

Jak się zatem okazuje kwestie bezpieczeństwa na obiekcie w Heusden-Zolder są prowadzone starannie, w inny sposób niż ten, do którego przywykli kibice i ludzie, poruszający się głównie po lokalnych, polskich obiektach. Koszty wynajmu, które dla niektórych mogą wydać się małe, dla tego małego, żużlowego ośrodka w Belgii są jednak horrendalne, dlatego postanowiono w inny sposób dopasować ten obiekt, zgodnie z zasadami, przedstawionymi przez FIM.

W drugiej części artykułu o klubie w Heusden-Zolder przedstawimy Państwu głównie zagadnienia związanie z organizacją biegu memoriałowego, ku pamięci Grzegorza Knappa w sezonach 2015 i 2016 oraz o tym, że belgijscy działacze nadal pamiętają, o tragicznie zmarłym reprezentancie Polski. Materiał ten zostanie opublikowany na łamach naszego portalu niebawem.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  4  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu